Engelska storlekar

WBanna

Trådstartare
Min häst har storlek 155 på täcken. Om jag ska beställa från England; är det storlek 6'9 som jag ska köpa då? :confused:

Sv: Engelska storlekar

Detta ar taget fran en katalog i Australia, men det ar samma som engelska matt.

Tank pa att man mater hasten annorlunda. Fran mitten av bringan till kanten av svansen, over sidan pa hasten. Alltsa INTE over ryggen som det gors i Sverige.

Hoppas det hjalper ngt.

HORSE RUG SIZE CONVERSION CHART:

Rug Size (Feet)
Rug Size (cm)
Horse Height (Hands)

4'0
122
Under 9 hands

4'3
130
9.0 to 10.2h

4'6
137
10.2 to 12.0h

4'9
145
12.0h to 12.2h

5'0
150
12.2h to 13.2h

5'3
160
13.2h to 14.0h

5'6
168
14.0h to 14.2h

5'9
175
14.2h to 15.0h

6'0
183
15.0h to 15.2h

6'3
190
15.2h to 16.0h

6'6
198
16.0h to 16.2h

6'9 207 16.2 to 17.0h

To check your horse's correct rug size measure from centre chest to just behind the back leg (the bottom line of the rug). The above chart is only an estimate.

Har du nagra proble att forsta detta, sand mig en pm. Mat hasten forst dock, sa du vet vilken matt han/hon har over sidan..

Senast ändrad:

5.9 motsvarar 125
6.0 motsvarar 130 Detta enl HW storlekarna. Vet dock inte vad 155 motsvarar...

Enligt matt chartet jag tog ut fran engelsk/australian catalouge, ar det 207 cm fran mitt pa bringan till kanten av svansen.. Alltsa inte 155 cm pa sidan.

Det ar bara i sverige tacken mats pa ryggen, andra stallen mater man pa sidan av hasten.

Jag tror knappast TS hast ar 155 cm lang rygg? Vore kul om TS kunde svara..

Enligt matt chartet jag tog ut fran engelsk/australian catalouge, ar det 207 cm fran mitt pa bringan till kanten av svansen.. Alltsa inte 155 cm pa sidan.

Det ar bara i sverige tacken mats pa ryggen, andra stallen mater man pa sidan av hasten.

Jag tror knappast TS hast ar 155 cm lang rygg? Vore kul om TS kunde svara..

Han har storlek 155...

Såg på Bucastäckena att dom översätter 6'9 till 155.

Tack alla för era svar!

Men vad är det?

Både Horseware och Bucas översätter sina engelska storlekar till svenska storlekar och det mäts på ryggen!

Det är en jäkla skillnad på Australien och Irland!

5.9 motsvarar 125
6.0 motsvarar 130 Detta enl HW storlekarna. Vet dock inte vad 155 motsvarar...

Undrar lite här för 6,3 ska motsvara 140 vad jag vet.

Jag köpte ett täcken från en engelsk tillverkare och de var jättestora. Tog 6,0 vilket jag fått fram skull motsvara 135 men det var 155 cm i rygglängd!!! Kunde funkat om hästen skulle gå som riddarhäst... Så de var bara att sälja vidare.

Kollar man Bucas hemsida så förstår man lite...

Svensk storlek: 85 cm – 170 cm
Engelsk storlek: 3’6” – 7’2”
Amerikansk storlek: 42” – 86”.

rugs.gif

Fast man ser ju rätt fort att detta inte riktigt kan stämma eftersom vissa engelska storlekar enl övrsättninge "motsvarar" 5 cm-intervall och andra 10-cm intervall. Lite lustigt.

Varför kan det inte stämma? Det stämmer ju iaf med Bucas storlekar.

Ja och då stämmer det inte så bra ändå med våra svenska mått, eftesom vi använder 10 cm intervall. Hade varit bättre att översätta med exakt antal cm.

Fast massa märken har halvstorlekar. Jag tycker det stämmer bra. Sen är ju vissa märken större eller mindre men det är ngt man lär sig.

Undrar lite här för 6,3 ska motsvara 140 vad jag vet.

Jag köpte ett täcken från en engelsk tillverkare och de var jättestora. Tog 6,0 vilket jag fått fram skull motsvara 135 men det var 155 cm i rygglängd!!! Kunde funkat om hästen skulle gå som riddarhäst... Så de var bara att sälja vidare.

Det stämmer :)

Liknande trådar

Utrustning Ni som har lite större storlekar på ridbyxor vart köper ni dem? Jag har kikat på hööks hemsida men hittade inte många ridbyxor där som...
Svar
7
· Visningar
597
Senast: Kristall10
·
Utrustning Ska beställa ett EquoIQ stalltäcke, hur är storleken på dem? Har hört att de är stora? Min häst har 140 på Amigo stalltäcken och 145...
Svar
1
· Visningar
229
Senast: EZMK
·
Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
424
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka