England/Skottland/Wales i november?

Jag har dividerat med mig själv, och jag har kommit fram till att det faktiskt inte gör mig SÅ mycket om det regnar (tycker faktiskt det är rätt mysigt, och som @Karfitsa skriver så finns det ju pubar :D ).

Det är nog mer dagsljus jag fiskar efter, hur länge det är ljust på dagarna i november i vi säger Skottland? Det är ju inte SÅ långt ifrån oss så jag förväntar mig inte precis sol dygnet om, men blir det mörkt vid typ 14 eller 16 runt oktober/november?
 
Beror på vart du åker. Jag bor i Hampshire och vi har för det mesta ok väder på hösten - lite regn förstås men oftast relativt varmt (över 10 grader) och så är det mycket ljusare (längre dagar) än i Sverige.

Sen, vad bor ni i för hus ni andra? Tvåglasfönster, golvvärme, öppen spis och rejäla element i varje rum har alla jag känner häromkring...

Det undrar jag också. Visst är det sämre isolerade väggar än vad jag är van vid från Sverige men vi har tvåglasfönster, element och egen varmvattenberedare. Så vi kan ha det så varmt vi vill, bara vi betalar för det ;) Jag brukade åka på konferens till London om hösten och de hotell jag bodde på då var trevliga och inte alls kalla eller dragiga.

Jag har bott i London två höstar nu och tycker att det är betydligt mildare och ljusare än i Sverige. Visst kan det regna, men det gör det i Sverige med. Sedan skiljer det sig säkert en del mellan Skottland och London.
 
Jag har dividerat med mig själv, och jag har kommit fram till att det faktiskt inte gör mig SÅ mycket om det regnar (tycker faktiskt det är rätt mysigt, och som @Karfitsa skriver så finns det ju pubar :D ).

Det är nog mer dagsljus jag fiskar efter, hur länge det är ljust på dagarna i november i vi säger Skottland? Det är ju inte SÅ långt ifrån oss så jag förväntar mig inte precis sol dygnet om, men blir det mörkt vid typ 14 eller 16 runt oktober/november?

Ja Skottland skiljer sig ju lite från södra England, där jag bor. Det är flera grader kallare året om, mer nederbörd och mörkare eftersom det ligger längre norrut. Men naturen är otrolig, och Edinburgh är en fantastisk stad, så det får man helt enkelt ta - det är värt det!!

Men om det är mer dagsljus du är ute efter, så är nog London ett bättre alternativ.
 
Sen, vad bor ni i för hus ni andra? Tvåglasfönster, golvvärme, öppen spis och rejäla element i varje rum har alla jag känner häromkring...

Där man haft råd att bo som temp på kontor (och vädret I Yorkshire är definitivt kallare än i Hampshire med vindarna från Nordsjön som kanaliseras rakt in i Vale of York i öppningen efter platålandskapet på North York Moors).

Jag har förövrigt skrivit ett inlägg om det där med regnandet. Skippa vissa byar i Högländerna samt södra Wales! :D https://barabrittiskt.wordpress.com/2015/07/31/brittiska-regnrekord/

I Cornwall som vi alltid semestrar i så regnar det en hel del men där är det iallafall uppehåll lika mycket varje dag. Däremot är det ständigt fuktigt oavsätt väderlek.

Man tror att Skottland ska vara kallt men det är mest blött. Golfströmmen gör det hyfsat varmt medan det är sydöstra England som får de sibiriska inflytandena från kontinenten när de kommer. Visst kan det snöa rejält i Skottland, Snowdon och Nordengland men då är det också för att det är högre berg där. Norra Wales kan faktiskt vara riktigt varmt på vintern.

Vill du ha de torraste platserna så är det East Anglia (Essex öster om London och upp till Norwich).
 
Jag pluggade i York i tre år och även om jag älskade människorna var vädret rätt knäckande. Bodde i dorm hela tiden med englas skjutfönster och på hösten och vintern såg man hur gardinerna (tack och lov tjocka!) böljade av Yorkshires 'lazy winds' så nämnda eftersom de inte orkar gå runt utan går rakt igenom dig. ;) Grått, grått, fuktkallt och blött.

Dessutom stängdes värmen i dorms av vid midnatt och sattes på igen på morgonen :meh: för att spara elkostnader antar jag. Det som räddade mig var ett mycket tjockt täcke och ett antal varmvattensflaskor. Måste ge universitet kred för att de hade enorma varmvattensbehållare som kokade upp vatten snabbt. Fyll flaskan från pipen och voila! Sena pluggkvällar hade jag en vid fötterna och en bakom ryggen och satt insvept i mitt täcke :up:

Lite lustigt varje vinter jag var där så snöade det och varje vinter fick alla panik över snön och var helt oförberedda. :grin:
 
Hur är vädret i ovanstående länder i november? Eller runt oktober/november, mer specifikt v. 44? Är det lika grått, mörkt och pissregnigt som november i Sverige :p?

/Hon som är kass på ekvatoriala linjer och hur länder ligger vädermässigt i förhållande till varann :D !
Jag har tillbringat en vecka på Islay i november. Det var grått, blåsigt och regnigt. Men jag upplevde det inte lika mörkt som i Göteborg under samma tid. Det var hur som helst en fantastisk vecka. Goretex uppfanns av den här anledningen och sedan den veckan tar jag varje tillfälle att resa tillbaka till Skottland.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp