- Svar: 76
- Visningar: 6 371
Det svenska fälttävlanslaget på ponny-EM har tappat en ryttare redan innan tävlingarna dragit igång. Engla Westerbergs Magnificent klarade inte mätningen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hela systemet är ju fucked up. Om en ponny har tävlat internationellt under året, mätts och godkänts flera gånger, och sen helt plötsligt är "för stor"... Borde man inte reagera på hur jäkla märkligt det är då? Har FEI noll tilltro till sin egen mätning?
Som det fungerar nu är ju ett bra sätt att avveckla ponnysporten iallafall. Vem vågar satsa på en ponny när den när som helst kan bli för stor, efter att ha varit lagom i många år? Varenda internationell tävling kan vara det som sätter stopp i karriären, drömmarna och planerna?
Fattar verkligen inte hur FEI tänker med mätningarna. En FEI-slutmätning för internationellt tävlande borde räcka.
Detta bevisar ju egentligen bara att en manke inte är vad man förr trodde den var. Att den går att mixtra med borde vara bevis för de flesta att mätmetoden inte är tillförlitlig och att man kan hamna både över och under strecket trots att många vill göra gällande att så inte är fallet och att en mankhöjd under storhästmått alltid är felmätt om den senare visar sig vara större. Det skulle ju i teorin kunna vara tvärtom.
Sist jag var på mätning, i våras, så drog de av 2 cm för skor på en barfotaponny... Den blev maxad C.
Sist jag var på mätning, i våras, så drog de av 2 cm för skor på en barfotaponny... Den blev maxad C.
Menar du mig? Jag hade inget med den hästen att göra, och är väl lite feg antagligen för att inte våga ifrågasätta.Men där måste man ju som ägare/veterinär eller sällskap kunna säga stop och undra varför och ifrågasätta varför?
Varför gör man inte det?
Och vilket problem löser det? De som är 150 cm kommer i såfall fortfarande att mätas ner och så kommer även de som är 157 cm börja mätas ner.Inför kategori E för ponnyer/hästar upp till 155 cm![]()
Aha, det lät som att det var din häst. Ursäkta!Menar du mig? Jag hade inget med den hästen att göra, och är väl lite feg antagligen för att inte våga ifrågasätta.
Och då tar du inte med den på internationella tävlingar antar jag?Jag åkte själv iväg med en hemmamätt ponny som jag fått till 151 cm, ja som sagt mitt instrument är hemmagjort så jag åkte iväg till en mätstation. Ponnyn var 148 cm. Det tror jag fortfarande inte på.
Just denna var väl 1 cm för hög.Om FEI tillåter till 151 cm och den inte klarar det, hur hög är "ponnyn" då?
Så då är ”ponnyn” 152...Just denna var väl 1 cm för hög.
Men klarade mätningen i Sverige innan avresa.
Ja isåfall.Så då är ”ponnyn” 152...
Och då tar du inte med den på internationella tävlingar antar jag?
Vad har du för förslag på lösning på problemet att man som ryttare/ägare/landslagsledare/köpare/lagkamrat inte kan veta från en tävling till nästa om ponnyn klarar mätningen eller inte? Och inte får veta det förrän mängder med pengar och tid har satsats och står där på startlinjen i ett annat land? Inte kul för dem som inte fått åka heller.
Har något annat land ett mätsystem som Sverige (om vi är sämst i klassen) och FEI kan ta efter?
Men det jag beskrev är knappast att mixtra med manken, alltså verka hårt o inte ge vatten ex.
Det är väl att mixtra med höjden?
Men mättes den till 148 i Sverige innan eller mättes den till 151 och så drog man bort 1 cm för skorna och sedan spänningscentimetrarna och var nöjd med det? I det senare fallet så har man ju ingenting till godo när man komme rtill tävlingsplatsen.Ja isåfall.
Men som sagt godkänt mätt i Sverige just innan..
Bara det liksom...
Man måste ju kunna lita på en mätning även i Sverige. (Tror fler länders ponnys var för stora(?) så inte bara i Sverige.
Vem lägger ner den tiden och dom pengarna på att chansa.. dessutom har de ju nu bara tre i laget och tror ingen lagledare tar ut ett potentiellt för stor ponny heller..