Englas EM-ponny klarade inte mätningen

Jag tycker det är lite väl mycket att mäta varje år. Man måste ju ändå förstå att hästen inte kommer växa mer efter att antal år. Om man anser att mätmetoden eller något annat är fel så får man ju ta det i den änden känns det som.
Varför skulle liksom en mätning varje år vara mer säkert?

Fusket kommer eventuellt minska men å andra sidan är trovärdigheten inte bättre om vi inte har förtroende för mätmän, veterinärer eller metoden.

Tja jag tänker på hopponnyn nu som blev utmätt som ponny av FEI nu i år. Den var 14 år och har klarat typ 30 mätningar inkl EM
Seriöst liksom 🤔
 
Jag tycker det är lite väl mycket att mäta varje år. Man måste ju ändå förstå att hästen inte kommer växa mer efter att antal år. Om man anser att mätmetoden eller något annat är fel så får man ju ta det i den änden känns det som.
Varför skulle liksom en mätning varje år vara mer säkert?

Fusket kommer eventuellt minska men å andra sidan är trovärdigheten inte bättre om vi inte har förtroende för mätmän, veterinärer eller metoden.
Bara de som är aktuella för internationella tävlingar. Nu mäts de ju på varje tävling, vilket kan vara flera gånger per år (vilket bl a gällde för den ponny som stoppades tidigare i år). Uppenbarligen litar inte FEI på hur de nationella mätningarna går till. Och det är väl bra att det finns ett och samma system för alla som tävlar mot varandra. I en del länder så tävlar ponnyer av olika storlek mot varandra eller med stora häsar, och då är deras höjd kanske inte lika viktig, vilket skulle kunna påverka noggrannheten i deras mätningar.
 
Visst finns det de som fuskar men jag kan tycka att de både är få och knappast så utbrett som folk vill göra gällande. Den största majoriteten är ju ärliga människor som bara vill ha sin häst mätt för tävling.
.

Det tror inte jag. Alla vill ha en maxad d-ponny, ingen vill ha en häst på 150 cm. Det gäller både att hävda sig på tävlingar och prislappen som ändras drastiskt från önskvärt till nåt de flesta inte vill ha (om de har ambitioner). Människor är ganska enkla varelser, är något på alla vis bättre två cm lägre vill vi ju ha det. Jag har varit inne i ponnysvängen hela uppväxten och är fortfarande på håll och jag har då aldrig nånsin hört nån acceptera ett mått på 150-ish. Alla har en plan. Och står man på tävling med en 147cm ponny känner man sig hyfsat ofta rätt liten.. Har sett en drös betydligt högre och då är det sånt "alla" vet. Att den fick de ner men frågan är hur- och ibland vet man också hur. Ska dock sägas att jag inte varit ute mkt senaste åren utöver de stora mästerskapen men på sin tid gällde detta från rätt låg nivå, även där är det ju skillnad i värde mellan maxad ponny o liten häst.
Men jag är en cynisk jäkel oxå så jag hoppas innerst inne att du har rätt o att jag haft otur under mina år inom hästsporten :)
 
Men det är ju 11 år sedan nu den ponnyn officiellt blev en häst. Känns ju inte riktigt relevant idag.

Jag tog den jag kunde höjden på och för att visa att det har varit väldigt långt ifrån 148 cm gränsen, jag menar den har ju också mätts till 148 cm eller om möjligt lite till om det fanns några cm att få tillgodo.
 
Men jag är en cynisk jäkel oxå så jag hoppas innerst inne att du har rätt o att jag haft otur under mina år inom hästsporten :)

Nej du har inte haft otur, men det är säkert något bättre nu , riktigt stora ponnys vågar de nog inte jobba igenom men det var ju så att det fanns snälla mätmän o snälla veterinärer och jobbade båda ihop så fick de en hel del mätuppdrag om jag säger så.
 
Ja, det är en liten klick. Men, problemet är ju inte att de som säljer eller de som köper en sådan häst. Det är mätningmetoden och/eller att de som uppenbarligen skrivit på inte har tyngd nog att stå för sitt beslut, varken här eller utomlands.

Ingen annan kan stå för det beslutet än den som skrivit på intyget. Det är ju det som är essensen i det hela. Om dessa blev anmälda eller på något sätt fått en reprimand så skulle ju problemet bli betydligt mindre. Varför ska de som håller hästen vid mätning eller köper hästen vara de som straffas?

Jag tycker att du sätter tummen på den avgörande punkten i ditt förra inlägg.
Mankhöjden ändras.
Inte bara utifrån hästens tillväxt, utan utifrån muskulaturen eftersom hästens bröstkorg - och därmed manke - är fäst vid främre extremiteterna via muskulatur och inte via direkta "ben-leder".
Därför är ju mankhöjden problematisk att använda som "fast punkt".

Dock förstår jag behovet av att ha höjd-kategorier. En ponny på 100cm kan inte förväntas hoppa lika högt eller springa lika fort som en som är 145cm hög.
Så de skulle ju tävla på väldigt olika villkor.

Eller så får man väl slopa det här med ponny/häst. Alla tävlar mot alla.
Vissa häst-individer kommer därmed inte att bli tävlingsdjur eftersom de inte håller måttet jämfört med större individer.
Vissa individer som inte är så stora, kommer fortsatt att vara tävlingsindivider eftersom de trots sin ringa storlek håller måttet.

Och då kan man ha något slags regler om ryttarens vikt i jämförelse med hästens storlek i stället. Och för allt i världen barn för sig och vuxna för sig, till viss del. Den åtskillnaden för att barn inte haft teoretisk möjlighet att skaffa sig lika mycket erfarenhet som vuxna.

Annars får man behålla systemet med mankhöjd och då får man acceptera att häst-individer som ligger kring gränsen ibland ligger över och ibland ligger under gränsen och att de gånger de ligger över gränsen så får de inte delta i den aktuella tävlingen.
 
Jag förstår inte......bara för att jag tycker att en mätning är något veterinär och mätare ska stå för eftersom det är de som skriver på så kan jag ju fortfarande inte tycka att det är rimligt att några få människor är så förbannat dumma att de mutar, svälter eller på annat sätt får genom sin häst till ponny.

Fast veterinären mäter inte. Den ID-kontrollerar.
Mätmännen, två stycken, mäter ponnyn.
Åtminstone var det så det gick till i januari när jag var in med två av mina.

Och det finns en klar osäkerhet i mätningarna.
Gällande min ena ponny var mätmännen eniga om mankhöjden. Jag också, som stod och tittade. Han var 141 cm.
Gällande den andre ponnyn var mätmännen inte eniga. Jag förstår det.
Den ene mätmannen fick ponnyn till 141 eller 142 cm.
När den andra mätmannen mätte, "krympte" ponnyn. Mycket intressant. Manken bara sjönk. Och neråt och neråt gick det. Ponnyn mättes om gång på gång och varje gång mätman nummer två kom med mätstickan, så krympte den.
Till slut ville inte ponnyn stå still längre.
Och jag föreslog att den ponnyn också kunde vara en liten D-ponny så den blev också 141 cm i mankhöjd.
Det är ju inte till fördel tävlingsmässigt med liten D snarare än stor C så risken att den ponnyn inte hamnar som D-ponny är minimal oavsett hur den eventuellt skulle blåsa upp sig.

Jag hade en Connemara (såld). Den mättes som sexåring till 144.5 cm (då mätte man halvcentimetrar också). Jag tyckte det var konstigt att den fick samma mankhöjd som en fjording, som ser betydligt högre ut, men jag var ju med vid mätningen och resultatet på mätstickan var 144.5cm så det var inget att ifrågasätta.
Ponnyn genomgick senare "sista obligatoriska mätning" och blev 139cm hög. Ser ju lite festligt ut i passet, onekligen, men illustrerar att hästar kan både växa och krympa när det gäller mankhöjd.

Poängen är väl att när vi nu har systemet med mankhöjd, och vet att de kan växa och krympa, så får vi stå ut med att de ibland blir större och då kanske inte längre är ponnyer men att de sedan kan krympa igen och bli ponnyer igen.
Och att de gånger de inte är ponnyer så är de inte ponnyer och får inte tävla som ponnyer.
 
Poängen är väl att när vi nu har systemet med mankhöjd, och vet att de kan växa och krympa, så får vi stå ut med att de ibland blir större och då kanske inte längre är ponnyer men att de sedan kan krympa igen och bli ponnyer igen.
Och att de gånger de inte är ponnyer så är de inte ponnyer och får inte tävla som ponnyer.

Jag tycker som du i detta men att slutmätningen ska vara det man tävlar efter. Annars chansar man inte att åka för ett stort antal pengar för att tävla. Inte ens på de hästar som ligger ganska säkert.
 
Bara de som är aktuella för internationella tävlingar. Nu mäts de ju på varje tävling, vilket kan vara flera gånger per år (vilket bl a gällde för den ponny som stoppades tidigare i år). Uppenbarligen litar inte FEI på hur de nationella mätningarna går till. Och det är väl bra att det finns ett och samma system för alla som tävlar mot varandra. I en del länder så tävlar ponnyer av olika storlek mot varandra eller med stora häsar, och då är deras höjd kanske inte lika viktig, vilket skulle kunna påverka noggrannheten i deras mätningar.

FEI litar ju inte på några mätningar. De kan ha mätt en ponny 10 ggr förut men den elfte mäter de den för hög.

systemet fungerar inte. Inte alls.
 
FEI litar ju inte på några mätningar. De kan ha mätt en ponny 10 ggr förut men den elfte mäter de den för hög.

systemet fungerar inte. Inte alls.
Ändrar mig (med erfarneht av att vara ponnymamma och vetskap i hur mycket pengar som kan finnas i en D-ponny).
Det borde gå att "beställa" FEI-mätning av alla ponnyer som ska tävla inernationellt. Den skulle sedan gälla hela ponnyns liv. Vem vågar inverstera hundratusentals kronor, många träningstimmar och kärlek/engagemang i en ponny som är ok ena dagen (året) men inte nästa?
Att FEi skulle förslita sig på nationella mätningar tror jag inte är möjligt (vi ser ju bara i den här tråden hur liten tilltron är till de svenska mätningarna. Skulle vi lita mer på italienska eller irändska?)
 
Jag tror inte att problemet är att ponnyna kontrollmäts på tävling utan hur man mäter dem "hemma". Om man tar sin häst och med diverse mer eller mindre hästvänliga metoder lyckas pressa ner den precis till godkänd höjd så har man ju helt klart tänkt fel. De där extra centimetrarna är ju inte till för att man ska använda när man mäter ponnyn inför tävling utan de ska ju användas på tävlingen när hästen är i en stissig okänd miljö med en mer eller mindre stressad människa i snöret. De där, vad jag sett, lugna tillställningarna på klinken lär inte stressa upp något större antal hästar så de blir märkbart högre.
Det finns säkert undantag men i det stora hela så är problemet inte kontorllmätningarna utan att folk inte tänker i förväg utan är så fruktansvärt inställda på att göra ponny av hästen att de totalt glömmer konsekvenserna för sig själva.
Att dessutom säkert vissa av de som mäter gärna fixar ner ponnyn något lite extra gör ju inte saken bättre.
 
Jag tror inte att problemet är att ponnyna kontrollmäts på tävling utan hur man mäter dem "hemma". Om man tar sin häst och med diverse mer eller mindre hästvänliga metoder lyckas pressa ner den precis till godkänd höjd så har man ju helt klart tänkt fel. De där extra centimetrarna är ju inte till för att man ska använda när man mäter ponnyn inför tävling utan de ska ju användas på tävlingen när hästen är i en stissig okänd miljö med en mer eller mindre stressad människa i snöret. De där, vad jag sett, lugna tillställningarna på klinken lär inte stressa upp något större antal hästar så de blir märkbart högre.
Det finns säkert undantag men i det stora hela så är problemet inte kontorllmätningarna utan att folk inte tänker i förväg utan är så fruktansvärt inställda på att göra ponny av hästen att de totalt glömmer konsekvenserna för sig själva.
Att dessutom säkert vissa av de som mäter gärna fixar ner ponnyn något lite extra gör ju inte saken bättre.

Fast nja. Det där är säkert en del. Men en annan del är att en ponny kan tävlas internationellt och mätas om och om igen utan problem. Sen mäts den för hög på tävling nummer sju för året.
 
Jag tror inte att problemet är att ponnyna kontrollmäts på tävling utan hur man mäter dem "hemma". Om man tar sin häst och med diverse mer eller mindre hästvänliga metoder lyckas pressa ner den precis till godkänd höjd så har man ju helt klart tänkt fel. De där extra centimetrarna är ju inte till för att man ska använda när man mäter ponnyn inför tävling utan de ska ju användas på tävlingen när hästen är i en stissig okänd miljö med en mer eller mindre stressad människa i snöret. De där, vad jag sett, lugna tillställningarna på klinken lär inte stressa upp något större antal hästar så de blir märkbart högre.
Det finns säkert undantag men i det stora hela så är problemet inte kontorllmätningarna utan att folk inte tänker i förväg utan är så fruktansvärt inställda på att göra ponny av hästen att de totalt glömmer konsekvenserna för sig själva.
Att dessutom säkert vissa av de som mäter gärna fixar ner ponnyn något lite extra gör ju inte saken bättre.
Men frågan är när och av vem? Det behövs ett rättssäkert system. Om jag som ponnyköpare inte kan lita på en kontrollerad (slut)mätning, vad ska jag då lita på? Det är ju inte alls säkert att den som ägde ponnyn när den mättes ens hade en tanke på att den skulle komma att tävlas internationellt flera år senare? Kanske av en, eller flera, ägare senare.
Ska jag mäta själv och köpa med marginal? Hur stor då? Varierar den med ålder och ev tidigare FEI-mätningar? Ska jag inte lita på ev tidiager FEI-mätningar? Om ett mätintyg inte gäller, vad gäller då? Om man inte ska köpa eller starta ponnyer över t ex 146 cm, så blir ju det en ny gräns.
Detta är jättesvårt. Vissa har hög manke, andra inte, en del når oanade höjder (både tävlingsmässigt och storleksmässigt), och vissa undrar man definitivt hur de kunde mätas in som ponny.
/mamman som köpte en ung, ganska liten d-ponny, som som 6-åring mättes under kaotiska förhållanden (på klinik) till 147,9 och som 8-åring (under lugnare förshållanden) till 146, och som i sin vildaste fantasi inte hade förväntat sig att den skulle tas ut till NM (startade dock inte).
 
Men frågan är när och av vem? Det behövs ett rättssäkert system. Om jag som ponnyköpare inte kan lita på en kontrollerad (slut)mätning, vad ska jag då lita på? Det är ju inte alls säkert att den som ägde ponnyn när den mättes ens hade en tanke på att den skulle komma att tävlas internationellt flera år senare? Kanske av en, eller flera, ägare senare.
Ska jag mäta själv och köpa med marginal? Hur stor då? Varierar den med ålder och ev tidigare FEI-mätningar? Ska jag inte lita på ev tidiager FEI-mätningar? Om ett mätintyg inte gäller, vad gäller då? Om man inte ska köpa eller starta ponnyer över t ex 146 cm, så blir ju det en ny gräns.
Detta är jättesvårt. Vissa har hög manke, andra inte, en del når oanade höjder (både tävlingsmässigt och storleksmässigt), och vissa undrar man definitivt hur de kunde mätas in som ponny.
/mamman som köpte en ung, ganska liten d-ponny, som som 6-åring mättes under kaotiska förhållanden (på klinik) till 147,9 och som 8-åring (under lugnare förshållanden) till 146, och som i sin vildaste fantasi inte hade förväntat sig att den skulle tas ut till NM (startade dock inte).
Nej jag syftar på det där att man mäter ponnyna till maxstorleken och sedan drar av 1 cm för de slitna skorna och spänningscentimetrarna. När man gjort detta åker man glatt ut och tävlar. Med tanke på hur osäkert måttet är så skule jag aldrig ge mig ut med en ponny som mätte mer än de maximala 148 cm på stallgången barfota (eller borträknande av faktisk skotjocklek). Om man lägger ut stora pengar på en ponny så kan det nog vara läge att ta med en enkel mätutrustning för att kolla så den inte är glädjemätt. De flesta äger nog en tumstock och ett vattenpass är inte särskilt dyrt. Det blir givetvis ingen perfekt mätning men någon uppfattning lär man få.
 
Sist jag var på mätning, i våras, så drog de av 2 cm för skor på en barfotaponny... Den blev maxad C.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Sveriges hopplandslag hade säkrat EM-guldet redan innan sista ryttaren Rolf-Göran Bengtsson hade startat. Lagkamraterna försökte hålla...
Svar
0
· Visningar
238
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Landslagen till VM i sportkörning för ponny och EM i fyrspann för häst är uttagna.
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lena Bredberg, landslagsledare ponnyfälttävlan, har nominerat fem svenska ekipage till ponny-EM i fälttävlan i Le Mans, Frankrike, 27-30...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I dag, tisdag, smyger ponny-EM i Frankrike i gång med invigning, lottning av startordning i lagtävlingarna och besiktning av...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp