Enhästars boggiesläp.

Adnoc

Trådstartare
Funderar på att köpa ett enhästars boggiesläp, någon som har nån erfarenhet av det? Min häst vill stå brett, men en normal transport utan mellanvägg blir lite för brett, då ställer hon sig diagonalt för att få lite stöd mot väggen. En enhästars är ju ca 125-130 cm bred, det motvarar ju ungefär 3/4 av en normal transport borde ju vara toppen för min häst.

Sv: Enhästars boggiesläp.

Funkar det inte att sätta väggen snett på en vanligt då?
Vi gjorde det på min ponny, gjorde ett extra hål i golvet inne vid väggen så mellanväggen blir sne och bredare bak. Sen kan man ha en kedja eller liknande om det inte går att få tag på en lagom bom.

Om du nu har en transport redan så behöver du ju inte byta menar jag...

Bra tanke!, men det funkar sisådär att sätta mellanväggen snett, det är nämligen frambenen hon vill bredda isär för att hålla balansen. Har ingen transport nu, så jag måste ändå investera en och då känns som jag borde skaffa en som passar min häst bra. Finns ju iofs bomsatser som gör ena sidan bredare i vanliga transporter. Men om man inte kör mer än en häst åt gången kanske en enhästars räcker. Fler som har åsikter/erfarenheter/synpunkter???

Jag kör bara en häst åt gången och har därför valt att ha en 1,5-hästars Ifor Williams.
Hästen står mitt i transporten, dvs där tyngdpunkten är, och åker mycket bekvämt.

Immer

hm annars brukar det ju va att dom vill sätta ut en bakhov för att få bättre balans?
min ena häst gör så, så jag har köpt en vanlig boggie och sen har jag förutom de vanliga bakbommarna, även en längre o en kortare bom som jag ska använda (kan ju då sätta mellanväggen snett).

finns väl alltid på nån modell att du kan flytta hela mellanväggen lite åt sidan (alltså även där fram) men då krävs nog lite speciella bommar osv.

Ska du ändå köpa ny kan det ju vara ett alternativ, enda märket jag vet har är fautras, de är rätt dyra, men du kan ju kolla på hur de kan se ut. Googla på Fautras så hittar du.
Jag vill ju iof. kunna lasta saker på andra sidan hästen, det går väl inte i en sån? Du får ha stor bil ;)

Hej!

Jag brukar låna en transport där mellanväggen är borttagen.. Funkar bra, fast man kunde önska att det fanns nåt bra sätt att sätta bommen bakom hästen.. En jag känner kör med kätting bakom hästen..

/ Lavinia

Det finns hel långa bommar att sätta bakom hästen om man vill köra utan mellanvägg. Hade dylik till min Trane, jättebra.

Till trådskaparen; jag hade nog satsat på en tvåhästars, även om jag tycker om 1,5 hästars. 1,5 hästars är ju oftast bättre vikt för ett vanligt B-körkort och den "vanliga" bilen.

Men det finns ju transporter med mjuk mellanvägg, i en sådan kan din häst bredda även med fram, utan att mellanväggen behöver stå åt sidan.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 242
Senast: iNHALE
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något... 2
Svar
24
· Visningar
2 018
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 984
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka