Enhästars eller tvåhästars?

Bukefalos 30 år!

Poison-heart

Trådstartare
Ja - den stora frågan. Har bestämt mig för att byta upp mig från min Värmlandsvagn och jag är sugen på en Cheval, bland annat för step-upen. Frågan är nu om man ska slå till på en enhästars? Jag kör alltid bara en häst och hon är inte speciellt stor (haflinger, d-ponny). Sen har jag inte en jättestor bil heller (Audi a6 avant) som får dra 1500 kg.

För och nackdelar med en och tvåhästars? Vad tycker ni?

Sv: Enhästars eller tvåhästars?

fördel med enhästars; mycket utrymme för hästen, lägra total vikt.
nackdel med enhästars; man kan inte ta med sig foder/spån i transporten, kan inte ha tävlings skåp med sig, finns oftast ingen sadelkammare.

Sv: Enhästars eller tvåhästars?

Vidare fördelar:
  • Det är rätt mkt billigare med ett 1,5-hästars än motsvarande modell i 2-hästars.
  • Man kan lasta tunga hästar på B-körkort (det var därför vi köpte vår 1,5-Ifor. Vi hade en häst på 700 kg och det var svårt/omöjligt att hitta tvåaxlade 2-hästars med tillräckligt med lastvikt kvar för en vanlig bil).
  • De är smidiga! Jag har erfarenhet av precis samma släp i både 1,5 och 2-hästars Henra samt Ifor, och 1,5:orna är så himla nätta o trevliga på alla sätt och vis i jämförelse!
Vidare nackdelar:
  • Man kan inte göra iordning hästen i transporten som man kan i en 2-hästars utan mellanvägg
  • Kanske lite svårare att sälja? Alltså färre potentiella köpare.. (Vi fick dock vår Ifor såld tämligen lätt).

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka