Enhästars trailer eller tvåhästars??hjälp

Hrannar

Trådstartare
Står i valet och kvalet , ska nämligen köpa mig en ny trailer.
Har kikat på enhästars, då jag har B-kort, har ALLTID kört EN häst under alla åren jag hållt på med hästar....
Men sen så blir man lite fundersam, kommer jag att trivas med en enhästars, eller vill jag ha utrymmt som finns i en tvåhästars?
Inte för att det används till så mycket, och oftast körs ju hästen brett baktill och då har jag ju inte mkt plats över till att stoppa in annat i trailern...
HJälp mig att komma fram till en lösning....
Ska jag köpa en enhästars, så är jag inne på Ifor Williams enhästars, sto me föl trailer....
Någon som har en sådan och kan berätta ?
Har IC/ nordis, med tanke på måtten en enhästars har...

Sv: Enhästars trailer eller tvåhästars??hjälp

En tvåhästars är alltid lättare att sälja vidare

Nja, det håller jag faktiskt inte med om. Snarare har det visat sig att enhästars håller priserna betydligt bättre, och försäljningen går också snabbare.

Många undersökningar har visat att enhästars går stadigare och lättare bakom bilen och för många med b-kort ger enhästars betydligt bättre lastvikt än ett tvåhästars (som ju har högre tjänstevikt om jämför med lika antal axlar).

Jag tycker absolut ts ska titta närmare på 1,5 hästars, det kan vara en suverän lösning för fordonskombinationen & aktuellt körkort.

Enhästars ser man ju nästan aldrig på annons... visst det finns kanske inte lika många men jag har en känsla av att folk som köper dessa är väldigt nöjda med dom eller så blir dom sålda väldigt lätt just för att man knappt ser dom på annons... :idea:

Jag har ett tvåhästars fast jag antagligen aldrig kommer köra två hästar i det samtidigt.. Men jag har E-kort också och hade möjligheten att få ett väldigt bra pris på den jag köpte så så fick det bli :)

Jag tycker 1,5-hästars är helt klart bättre än tex ett enaxlat.

jag tycker att tvåhästars är lagom till EN normalstor häst. ^^ annars blir det jättetrångt!!! jag har en extra lång och bred transport men skulle aldrig få för mig att trycka in två stora hästar. möjligtvis en stor och en ponny.

enhästars är dessutom vingliga och ostabila att köra eftersom dom blir så smala. har åkt bakom några och det ser ut som dom ska välta när som helst om hästen inte står helt still. :crazy:

det finns lätta boggisläp för två hästar som går att köra på B kort. ska du ha ett begagnad så finns det även massa nervägda!

Hmm intressant att höra, men nu blev jag tveksam, är det verkligen så att dom enhästars vinglar bak en bil eller beror det på modell?
Ifor Williams enhästars ser mkt rejäl ut och säljarna är starka på att den ligger mkt bra och i samma hjulspår som en bil...
Ack va svårt!

Ja man ser dom aldrig på annons, men det känns som att det först nu kommit nya enhästars på marknaden och då blir dom ju lite nya i folks ögon, folk kanske e som jag, vågar inte ge upp två hästarna fastän det inte behövs att köras med tvåhästars om man ändå bara kör en häst??

De enhästars jag har sett efter bilar har inte sett vingliga ut. Personligen gillar jag Henras enhästarsläp bättre om jag skulle köpa en, delvis p.g.a. den är lättare än Iforen och ser ljusare ut invändigt. Fautras sto+föl är inte dum heller, men då hamnar man i en annan prisklass.

Fördelen med att ha ett tvåhästars trots att man bara har en häst är att det är praktiskt om man behöver ha med sig t.ex. foder. Då kan man packa det i den tomma spiltan med mellanväggen i mitten eller 3/4 åt sidan och slipper ha höbalar i bilen. Tvåhästars är bra att ha om man behöver frakta annat än häst också.

Senast ändrad:

Här rullar faktiskt rätt många 1,5 hästarssläp. Men de är aldrig till salu för ägara är så nöjda.

Tack för era svar...jag är precis inne som många andra, just att det finns mer plats i en tvåhästars, och vill man frakta annat gods får det plats i kärran, men jag kan ändå inte låta bli att kanske prova ett enhästars släp och många på marknaden är ju väldigt snygga och framförallt hamnar du i en bättre prisklass OM du ändå kör en häst åt gången.

Skulle man nu inte bli nöjd med en enhästars, kan man ju alltid byta in den eller sälja den....hmmmmm, många tankar....ingen som har en enhästars som kan berätta?

Har inget släp alls längre men har kört en del med ett IforWilliams enhästars (1.5) och det är inga problem med vinglighet. Det var de gamla enkelaxlade som var jättesmala och jättehöga som var vingliga men så ser ju inte släpen ut idag.

jag har ingen egen erfarenhet av dom men tycker att de ser så trånga ut..
är det inte bättre med en "vanlig" där kan du välja om hästen ska åka brett eller ej och mera utrymme.
finns ju många transporter du kan dra på b kort.

Jag har ett Böckmann Uno 1,5 hästars släp som är helt suveränt. Det skiljer bara ca 30 cm på bredden mot 2 hästars och lika långa. Nackdelen är väl att om man ska på meeting finns det inget utrymme för extra saker, hö m.m. Transportet går mycket stadigt och min häst väljer att själv stå lite snett i transporten för att själv kunna parera vikten under körning. Numera lastar och åker jag alltid själv med hästen till träningarna utan problem. Hästar är väldigt tydliga med att visa om de trivs under färden eller ej.. iallafall min... Kan enbart rekommendera detta släp!!!!!!
ps att man har ett boggiesläp är för mig självklart!!! Säkerhet går före allt annat.

Jag har haft ett enhästars och för mig är det en "en gång aldrig mer"-period i mitt liv. Jag åker iväg på rätt mycket träningar där vi är borta över 2 dagar och då får jag kör aprecis allting i bilen, både utrustning och mat. För de första så sliter de på interiören i bilen och för de andra så luktar hösilage inte gott när man sitter med det i bilen.

Så nej, jag hade aldrig köpt en enhästars!

helt klart ett Henra enhästars, bästa släp jag dragit. Mitt nästa släp kommer bli ett sådant.

Har man inte stort utrymme/sadelkammare (och vilke enhästars har det?) så föredrar jag absolut tvåhästars för lastkapaciteten. Vill dessutom ha hård mellanvägg så att grejer inte far omkring i släpet.

Kör man sen möbler osv så gillar jag bredden på tvåhästars. Men visst ska man bara köra häst till och från träning så har ju enhästars fördelar vad gäller viktfördelning osv.

Henra har riktigt bra sadelkammare på dörren :)
Fast jag är van att lasta i bilen så det är absolut inget krav för min del.

Jag har en 1 hästars ifor williams.
Är så näjd med den (detta är 3:e vi är inne på) så jag skulle aldrig köpa något annat!

Ligger som en padda på vägen (har alla sagt som har lånat den åxå) och det är GOTT om utrymme till 1 stor häst.
Min förra dressyrhäst var 182 cm och åkte utan problem så jag tror nog att det är bra plats till alla normalvuxna hästar :D
Plus att jag ofta kör sto med föl och inte ens när dom ska hem från betena är det några problem att få in båda!

Henra har riktigt bra sadelkammare på dörren :)
Fast jag är van att lasta i bilen så det är absolut inget krav för min del.

Sadelkammare på dörren skulle jag absolut inte vija ha med risk för att en häst sparkar igenom med ett framben. Och jag tänkte mer på hö/spångrep etc.

Har inget eget släp men när jag åker så lånar jag stallkompisens IforWilliams enhästars. Har aldrig upplevt det som vingligt och det är mycket praktiskt då det är smalare än bilen (stor bil) så man alltid vet var man har det :)
Har islandshäst, vet inte hur en stor häst ryms i den dock.

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag tröttnat på att låna, hyra, pussla... Dags att köpa egen transport! Jag har två hästar just nu, men en ska troligen säljas... 2
Svar
30
· Visningar
7 474
Senast: Novalisa
·
Utrustning Går i tankar att köpa egen transport i sommar, men har dålig koll på vad man ska ha och inte. Läst en del och vet vilka krav jag har...
Svar
8
· Visningar
1 968
Senast: Bluefish
·
Hästhantering Står i valet & kvalet, står i ett stall idag där jag trivs väldigt bra för övrigt men har nu fått erbjudande om ett annat. Är lite...
Svar
3
· Visningar
1 230

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka