Enligt polisen ägen jag en Border Collie!

toughcookie

Trådstartare
Fick precis ett samtal från en tjej i skåne som hittat en bc. När hon ringde polisen och angav öronmärkningen hade de fått upp att det skulle vara min hund.
Sedan att jag bor i västmanland och inte har haft bc på 25 år det är en annan femma.

Men om någon hör talas om en bortsprungen bc så finns den i Vellinge!

Sv: Enligt polisen ägen jag en Border Collie!

Oj då...
Personen som hittat hunden har förmodligen läst fel på tatueringen i örat. Har själv två tatuerade hundar och inte ens husse kan se vad det står där... Jag kan utläsa det eftersom jag vet vilka siffror och bokstäver det ska vara....

Hoppas vovven hittar hem i alla fall!

Varför inte åka emd hunden till polisen/veterinär och läsa av chipnummret istället? Då blir det ju itne fel på några siffror. Nästan alla dagens hundar är chipmärkta, vissa har både chip och tatuering.

Beror ju på hur gammal jycken är iofs.
Men det borde ju vara någon eller några siffror som är svårtydda och då får de väl tyda åt "andra" hållet.

Jag vet ju inte alls hur de har gått vidare med det här när det framkom att det inte var min hund. Tydligen hade det varit en bilolycka i närheten och tankarna gick visst till att hunden kanske skulle ha tagit sig ur någon av bilarna.

BCs regnummer tattas ju i örat (om de tattas), det börjar med V.
Samma har tydligen Vita Herdehundar, dvs, tatten börjar med V.

Enligt centrala hundregistret kan flera olika hundar ha samma reg nummer. Jag hade samma problem med min tibbe, född 2003. Exakt samma reg nummer stod även på en engelsk springer spaniel född 2001. Båda med tatuering. Så om hunden är tatuerad finns chansen att BC har samma reg nr i örat som en av dina tidigare hundar.
Det problemet finns inte om hunden har chip, endast om den har tatuering.

Men om polisen slår på ett nummer, kan de inte då se vad det är för ras? Jag har greyhound och jack russel så det är ju lite svårt att ta fel...
Har aldrig haft någon bc reggad på mig, det var familjens hund när jag var liten.

Enligt centrala hundregistret kan flera olika hundar ha samma reg nummer. Jag hade samma problem med min tibbe, född 2003. Exakt samma reg nummer stod även på en engelsk springer spaniel född 2001. Båda med tatuering. Så om hunden är tatuerad finns chansen att BC har samma reg nr i örat som en av dina tidigare hundar.
Det är bara BCs o Vit Herdehund som har V först i sitt tattnummer, kan inte vara så svårt att se skillnad på en BC o en Vit herde.

Men är inte bara nr som finns i örat, utan även en bokstav för årtalet hunden är född. Så även om de har samma nr, så stämmer inte bokstaven eftersom de är födda olika år.

Oj då...
Personen som hittat hunden har förmodligen läst fel på tatueringen i örat. Har själv två tatuerade hundar och inte ens husse kan se vad det står där... Jag kan utläsa det eftersom jag vet vilka siffror och bokstäver det ska vara....

Hoppas vovven hittar hem i alla fall!

Alla hundar ska ju ha en läslig tatuering eller chip, så egentligen borde du sätta in chip på dina.

Men om polisen slår på ett nummer, kan de inte då se vad det är för ras?

Alla poliser har inte 10hp i hundkunskap och det finns betydligt fler poliser som inte kan se skillnad på olika raser än det finns som faktiskt gör det. ;)
Sedan är det inte polisen som står och håller i hunden som gör slagningen, det gör någon inne i deras kommunikationscentral och de sitter i Malmö och har kontakt via radio. Har ingen av dem hundkunskap (vilket omöjligt kan krävas) så kan det ju bli lite tokigt.

Likaså blir det inte lättare för folk som inte är insatta för fem öre i hundvärlden när något i systemet orsakar problem och tillåter samma nummer på olika hundar. Polisen runt i Södra Skåne har heller ingen egen scanner, de åker till ett hundpensionat som de har avtal med och får hunden scannad där och där lämnas också hunden om man inte omedelbart får tag i ägaren.

Alla poliser har inte 10hp i hundkunskap och det finns betydligt fler poliser som inte kan se skillnad på olika raser än det finns som faktiskt gör det. ;)
Sedan är det inte polisen som står och håller i hunden som gör slagningen, det gör någon inne i deras kommunikationscentral och de sitter i Malmö och har kontakt via radio. Har ingen av dem hundkunskap (vilket omöjligt kan krävas) så kan det ju bli lite tokigt.

Hihi, jag vet en sådan historia. En jag känner hade en harlekinfärgad Grand Danois som sprang bort tidigt en morgon.
Hon letade och letade men hittade inte hunden. Till slut fick hon ringa polisen och höra om de hade sett/hört nåt.
-Nej, vi har ingen Grand Danois, men en Dalmatiner som står i en trappuppgång nån gata bort. Brevbäraren vågar inte gå in.

Hon gick dit och kollade, och det var så klart hennes hund. HUR hunden kom in i trappuppgången vet dock ingen mer än hunden...

Hoppas för övrigt att den här hunden hittar hem igen!

Hihi, jag vet en sådan historia. En jag känner hade en harlekinfärgad Grand Danois som sprang bort tidigt en morgon.
Hon letade och letade men hittade inte hunden. Till slut fick hon ringa polisen och höra om de hade sett/hört nåt.
-Nej, vi har ingen Grand Danois, men en Dalmatiner som står i en trappuppgång nån gata bort. Brevbäraren vågar inte gå in.

Hon gick dit och kollade, och det var så klart hennes hund. HUR hunden kom in i trappuppgången vet dock ingen mer än hunden...

Hoppas för övrigt att den här hunden hittar hem igen!

Borde ju varit någon som gick in i huset och medan dörren stängdes så där långsamt som bara lägenhetshus dörrar kan stängas slank den in :p

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 374
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 419
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 499
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 689
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka