Bukefalos 28 år!

Enögd hund, någon med erfarenhet?

vindvissla

Trådstartare
Ja inte just enögdheten men jag tror att hon är synskadad på det andra också...

Tar det från början. Förra tisdagen hände en olycka, min lilla plutthund blev sparkad i huvudet av en av mina hästar. Först trodde vi hon var död, men efter ett tag lyfte hon på huvudet. Ena ögat hängde utanför. Vi körde in till veterinären som opererade bort ögat dagen efter och sen fick vi hem henne på eftermiddagen.

Jag är nästan helt säker på att hon bara ser ca 5% på det öga som är kvar. Hon går runt i cirklar och snurrar runt ett varv innan hon går framåt ett par steg. Hon kan promenera rakt förbi mig och ser inte ens katten (som var favoritkompisen innan).

Hon lyckas numera ta sig runt i huset, upp i sängen, ja igår hittade jag henne till och med uppe på matbordet ätandes en kaka!

Imorrn ska jag åka till veterinären med henne och se vad de säger, om de kan kolla hur mycket hon kan se eller så. Det jag vill veta från er är om någon haft erfarenhet av detta, och att hunden efter ett tag börjat se mer? Jag tänker att det kanske trycker på nån nerv eller så? Eller är det helt kört?

Usch, vi är jätteförtjusta i lilla damen men det här går verkligen inte.
 
Sv: Enögd hund, någon med erfarenhet?

Har aldrig varit med om att ögon opererats bort pga trauma mot skallen. Däremot har jag varit med om hundar som fått operera bort ögon pga skador på själva ögat (bitskador, stakning av pinne mm).

I och med att problemet då endast varit lokalt i det ena ögat har hundarna levt bra liv tros sin enögdhet.

Hur prognosen är för en hund som skadats som er vet jag inte!
Röntgades skallen?
Röntgades skallbas/nacke?
Kontrollerades det andra ögat för blödningar osv?

/Ulga
 
Sv: Enögd hund, någon med erfarenhet?

Usch vad tråkigt det som hände! Jag kan inget specifikt om ögonskador, vill bara beklaga!
 
Sv: Enögd hund, någon med erfarenhet?

Min uppfödare var tvungen att ta bort ett öga på sin Japanese och den lever helt normalt, det var en skada på det ögat och det verkar ha irreterat henne så efter dom tog bort ögat vart hon mer lek glad med.
 
Sv: Enögd hund, någon med erfarenhet?

Hur har det gått?

Jag vet enögda hundar som lever ett normalt liv, men som sagt är fallet med din hund lite speciellt då den blivit sparkad i huvudet.

Känner till en hund där ägarna flyttade och hunden började gå in i möbler varefter dem åker till veterinär som konstaterade att hunden i princip var helt blind men såg något i mörker men snart skulle förlora det också. Dem har valt att ta bort sin hund, det är tyvärr svårt ha en helt blind hund.

Beklagar för vad ni går igenom nu, inte kul alls när djuren skadar sig och mår dåligt.
 
Sv: Enögd hund, någon med erfarenhet?

Håller med, träffade senast förra veckan en Berger som fick flera sprickor i skallen efter en hästspark.
Är detta undersökt?
De symptom som TS beskriver ser man ibland på djur med demens eller hjärnblödningar, så det behöver inte alls tyda på blindhet.

mvh
 
Sv: Enögd hund, någon med erfarenhet?

Jag vet en hund som knappt ser något med och den hunder springer alltid i cirklar spec när han är ute.
Inne har han lärt sig vart de mesta står och klarar av att leka och allt fortfarande:)

Och dom tror att det ända han ser är lite skuggor och inger mer.
 
Sv: Enögd hund, någon med erfarenhet?

ja 'ändrar' man inte om mycket i deras miljö utan dem har kvar deras trygghet där dem känner igen sig underlättar det:) jag har haft en enögd häst som inte såg helt fullt på kvarvarande öga, han reds normalt men jag släppte inte in nya hästar i flocken. Men det är en balans som jag tror veterinär och ordentliga undersökningar måste stå som grund för.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
10 180
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 944
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 666
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 605
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp