Är det svårt få valpköpare att undersöka hundar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hittar inte det.
Tycker/önskar du att det bör vara lagligt att para en mops och isf med en annan mops?
Det sker avel som, enligt mig, rimligtvis borde vara olaglig enligt Djurskyddslagen och JBV:s föreskrifter både av SKK-uppfödare och uppfödare utanför SKK.
+ typ fem gånger till genom hela tråden. I princip alla gånger som direkta svar till dig. Du kan väl inte mena att detta är svårtolkat?
 
+ typ fem gånger till genom hela tråden. I princip alla gånger som direkta svar till dig. Du kan väl inte mena att detta är svårtolkat?
Jag ser inte ordet olagligt eller "det borde inte vara lagligt", eller "ja" resp" nej" på min fråga.
Och vad som är värre, jag ser hur läget för våra hundraser försämras när man i fråga efter fråga inte vill konfrontera SKK utan gång de extrema övergreppen som sker på våra raser och hundar.

Men allt jag ville ha sagt var att man KAN skapa de utvärderingsförutsättningarna som behövs och på ett sätt som är tryggt och tydligt för alla parter. Självklart är avtal ömsesidigt! Folk kan välja andra hundar än dina om de nu inte tycker att det är bra att ha en uppfödare som uppenbarligen tar sin avel på allvar.
Om det är krångligt och jobbigt med utvärdering istället för spännande och lärorikt så kan man köpa sin hund från ett annat ställe.
 
Jag ser inte ordet olagligt eller "det borde inte vara lagligt", eller "ja" resp" nej" på min fråga.
Och vad som är värre, jag ser hur läget för våra hundraser försämras när man i fråga efter fråga inte vill konfrontera SKK utan gång de extrema övergreppen som sker på våra raser och hundar.

Men allt jag ville ha sagt var att man KAN skapa de utvärderingsförutsättningarna som behövs och på ett sätt som är tryggt och tydligt för alla parter. Självklart är avtal ömsesidigt! Folk kan välja andra hundar än dina om de nu inte tycker att det är bra att ha en uppfödare som uppenbarligen tar sin avel på allvar.
Om det är krångligt och jobbigt med utvärdering istället för spännande och lärorikt så kan man köpa sin hund från ett annat ställe.

Om du inte ens ser ordet "olagligt" när du läser det där tror jag inte att du kommer att bli nöjd oavsett vad jag skriver.
Fascinerande att se dig anklaga andra för att fultolka.
 
Har aldrig hört talas om diplomerade hunduppfödare? Googlade och fick enbart träffar på kattuppfödare som vad diplomerade enligt Sverak och bph-diplomerade hunduppfödare. Men det är ju något annat.
Diplomerade hunduppfödare är hunduppfödare som fått diplom för att de
1- Har gått en hunduppfödarutbildning och, via prov, uppnått godkända resultat på de delar som LS kräver ska ingå i en hunduppfödarutbildning om de ska använda det som grund till att få föda upp fler än 2 kullar valpar per år.
 
Så då kan du ev svara på frågan?
Då skriver om faa där man inte längre stöder aveln, det är det du hänvisar till.
Då ska man få ändra sig med bara om det är random doodle?
Det finns ju annan avel man inte vill stödja, exempelvis halvrasavel (som att para en Schäfer med en annan schäfer eller liknande).
Ja, jag struntar i frågan för jag har valt att inte öppna upp för den randiga diskussionen ännu en gång på Buke.

Och jag har inget intresse av Schäfersvel heller-för 37 gången. Jag avlar inte schäfer sen länge och har inte haft rasen på många år. Dock har jag en del insyn i rasen MEN inget intresse!
 
Diplomerade hunduppfödare är hunduppfödare som fått diplom för att de
1- Har gått en hunduppfödarutbildning och, via prov, uppnått godkända resultat på de delar som LS kräver ska ingå i en hunduppfödarutbildning om de ska använda det som grund till att få föda upp fler än 2 kullar valpar per år.
Tolkar att du klippte bort resten av inlägget som att det inte finns något svar på hur du kan avtala bort konsumentköplagen.

Fått diplom av vem? Länsstyrelsen?

Har aldrig stött på någon uppfödare som kallar sig "diplomerad hunduppfödare". Även om de har tillstånd för sin verksamhet (3 kullar är de väl?)
 
Tolkar att du klippte bort resten av inlägget som att det inte finns något svar på hur du kan avtala bort konsumentköplagen.

Fått diplom av vem? Länsstyrelsen?

Har aldrig stött på någon uppfödare som kallar sig "diplomerad hunduppfödare". Även om de har tillstånd för sin verksamhet (3 kullar är de väl?)
Heller aldrig hört det. Låter som nått som sägs i Blocketannonser av samma typer som skryter med att hundarna reggas i jordbruksverkets register och att de inte direkt bryter mot länstyrelsens lägsta krav för hundavel...
 
Tolkar att du klippte bort resten av inlägget som att det inte finns något svar på hur du kan avtala bort konsumentköplagen.

Fått diplom av vem? Länsstyrelsen?

Har aldrig stött på någon uppfödare som kallar sig "diplomerad hunduppfödare". Även om de har tillstånd för sin verksamhet (3 kullar är de väl?)
Nej, jag lät bli att svara på det för att jag redan gjort klart i att det tas hänsyn till berörda lagar.

Diplomet får man av utbildaren, den som givit en uppfödarutbildningen och verifierat att man har de kunskaper som krävs.
LS är den instansen som vill ha underlag på det i vissa fall för att ge tillstånd att ex bedriva uppfödning i en omfattning utöver 2 kullar per år.

"Diplomerad hunduppfödare" är ingen titel. Det är något som man kan vara. Man kan vara en uppfödare både med och utan utbildning. Man kan vara en uppfödare där ingen gott i god för att du har kunskap eller en uppfödare där någon gjort det. Denna någon måste hålla en viss standard på sina utbildningar, uppfylla de kriterierna som LS har för att det ska kunna bli aktuellt att söka tillstånd för en del saker.
Ex jag har mina uppfödarutbildningar från SKK och AfBV, då är de dessa som har diplomerat mig.

Jag diplomerar andra sedan 2007. dvs jag har hunduppfödarutbildningar där jag, gentemot LS, kan gå i god för (alternativt inte gå i god för) att en viss person har den kunskapen som LS kräver för att få söka vissa tillstånd.

Man får inte diplom av LS, man får det av utbildaren.
 
Heller aldrig hört det. Låter som nått som sägs i Blocketannonser av samma typer som skryter med att hundarna reggas i jordbruksverkets register och att de inte direkt bryter mot länstyrelsens lägsta krav för hundavel...
Nej, det är gentemot myndigheter.
För att få vissa tillstånd kräver LS att man ska ha ordentlig och godkänd utbildning.
Tillstånden omfattar ex att få ta fler än 2 kullar per år.
Förvånad att ni inte kände till det.
 
Nej, det är gentemot myndigheter.
För att få vissa tillstånd kräver LS att man ska ha ordentlig och godkänd utbildning.
Tillstånden omfattar ex att få ta fler än 2 kullar per år.
Förvånad att ni inte kände till det.
Menar du att det krävs tillstånd eller en utbildning för att få ta mer än två kullar?
 
Nej, det är gentemot myndigheter.
För att få vissa tillstånd kräver LS att man ska ha ordentlig och godkänd utbildning.
Tillstånden omfattar ex att få ta fler än 2 kullar per år.
Förvånad att ni inte kände till det.
:rofl: :rofl: :rofl: Lycka till med härskarteknikerna hörru!

Jag hade paragraf 16-tillstånd i flera år, jag vet precis vilka krav de har. De kräver knappast "ordentlig godkänd utbildning", det räcker att ha ett hum om lagar och regler runt hundhållning och inte uppenbart vanskötta djur.
 
:rofl: :rofl: :rofl: Lycka till med härskarteknikerna hörru!

Jag hade paragraf 16-tillstånd i flera år, jag vet precis vilka krav de har. De kräver knappast "ordentlig godkänd utbildning", det räcker att ha ett hum om lagar och regler runt hundhållning och inte uppenbart vanskötta djur.
Härskartekniker?

När krävdes det inte att någon hade gått i god för att du hade tillräckliga kunskaper, mer än några lagar.
De är väldigt tydliga till mig om vad som ska ingå, ex att man har tillräcklig kunskap om den ras/raser man har att göra med.
 
Härskartekniker?

När krävdes det inte att någon hade gått i god för att du hade tillräckliga kunskaper, mer än några lagar.
De är väldigt tydliga till mig om vad som ska ingå, ex att man har tillräcklig kunskap om den ras/raser man har att göra med.
Det är väl en jäkla skillnad på godtyckligt "tillräcklig kunskap" och "godkänd utbildning", eller hur?

Det kan ju också vara så att de är tydliga och strikta mot dig för att de inte fått förtroende för din kompetens. Jag hade ett trevligt hembesök av kontrollanten, pratade hund i 2 timmar och han hängde med mina då 11(!) border collies. Klart.
 
Det är väl en jäkla skillnad på godtyckligt "tillräcklig kunskap" och "godkänd utbildning", eller hur?

Det kan ju också vara så att de är tydliga och strikta mot dig för att de inte fått förtroende för din kompetens. Jag hade ett trevligt hembesök av kontrollanten, pratade hund i 2 timmar och han hängde med mina då 11(!) border collies. Klart.

Tillräcklig kunskap är till grund för godkänd utbildning.

Nej, det är inte mig de är tydliga och strikta med om vad som ska ingå i en sådan utbildning.
Varför skulle de inte ha förtroende för kompetensen hos de som själva utbildat sig genom SKK och SBK menar du?

När var det du inte behövde godkänd utbildning från godkänd utbildare?
Idag är det standard när folk söker tillstånd.
Det är jättebra tycker jag.

Vet inte hur länge sedan det var för dig, det framgår ej.
Kanske var det lättare då och svårare nu? Varför så sur kring det? Förstår inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 663
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 207
Senast: geting
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 577
Senast: Kraxa
·
Hundträning Jag har en liten valp på 5 månader av en sällskapsras som definitivt hör till de mer lugna även för rasen. Hon har lätt att bara sitta...
Svar
15
· Visningar
1 471
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp