Är det svårt få valpköpare att undersöka hundar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Red_Chili

Trådstartare
Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar.

Uppfödarna var mycket(!) skeptiska, eftersom resultatet inte nödvändigtvis säger så mycket om den enskilda hunden utan blir mer något att använda sig av när en stor del av hundpopulationen är beskriven. De menade på att det är helt hopplöst att försöka få valpköpare att göra ens de tester som i nuläget är rekommenderade, och mentaliteten kan man alltid se själv.

De påstod att även om man pratar med valpköpare innan köp om att man gärna ser att valpköparen gör rekommenderade hälsoundersökningar, och förklarar för valpköparna varför, så är det typ ingen som gör det om de inte själv har avelsplaner. Men för "vanliga familjehunden" är folk inte intresserade oavsett vad uppfödaren säger.

Ni som föder upp hundar eller på annat sätt har erfarenhet av det här, vad säger ni? Är det så svårt att få "vanliga Svenssons" att tex ta hunden till veterinär för ögonlysning eller ultraljud av hjärtat?

Jag menar, det finns ju uppfödare med större och mindre andel undersökta valpar, men de som har många undersökta valpar, säljer de då aldrig annat än till riktigt hundnördiga valpköpare?
 
Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar.

Uppfödarna var mycket(!) skeptiska, eftersom resultatet inte nödvändigtvis säger så mycket om den enskilda hunden utan blir mer något att använda sig av när en stor del av hundpopulationen är beskriven. De menade på att det är helt hopplöst att försöka få valpköpare att göra ens de tester som i nuläget är rekommenderade, och mentaliteten kan man alltid se själv.

De påstod att även om man pratar med valpköpare innan köp om att man gärna ser att valpköparen gör rekommenderade hälsoundersökningar, och förklarar för valpköparna varför, så är det typ ingen som gör det om de inte själv har avelsplaner. Men för "vanliga familjehunden" är folk inte intresserade oavsett vad uppfödaren säger.

Ni som föder upp hundar eller på annat sätt har erfarenhet av det här, vad säger ni? Är det så svårt att få "vanliga Svenssons" att tex ta hunden till veterinär för ögonlysning eller ultraljud av hjärtat?

Jag menar, det finns ju uppfödare med större och mindre andel undersökta valpar, men de som har många undersökta valpar, säljer de då aldrig annat än till riktigt hundnördiga valpköpare?
Det finns tyvärr uppfödare som inte ens testar sina egna hundar trots kända fynd på kullsyskon och uppfödare som förnekar att det finns några problem i kullen trots att två av sex valpar hade dåliga höfter/leder. :(

Jag kontaktade ägarna till kullsyskon till vår ena tik att hon hade PRA, de brydde sig inte öht utan parade. Syrrans tik som vi hade tänkt ta valpar på visade sig ha C på höfterna och jag vet att ett annat av kullsyskonen hade problem med knäna. När jag berättade det för uppfödaren så förnekade hon det trots att det var röntgenfynd samt att inte alla valpar i kullen ens röntgades.
 
Det finns tyvärr uppfödare som inte ens testar sina egna hundar trots kända fynd på kullsyskon och uppfödare som förnekar att det finns några problem i kullen trots att två av sex valpar hade dåliga höfter/leder. :(
Ja, skitavel finns alltid. Men som nu pratade jag med uppfödare som är noga och seriösa, som testar sina hundar (och bryr sig om resultatet), som dokumenterar allt och håller kontakt med valpköparna och ändå säger dessa uppfödare att det är svårt att få valpköpare att göra hälsotester.
 
Då jag har blandraser så e ju bara BPH tillgängligt för mej men jag har som plan att göra BPH med 3 av mina för att jag tycker att de e intressant o uppfödaren till mina två tikvalpar skulle nog tycka att de va kul. Ska även röntga både höfter o armbågar på dom 3 stabila o göra ögonlysning.

Den fjärde e livrädd för allt o därav så e de inte snällt alls att göra BPH med henne, denna kommer heller tyvärr inte röntgas eller ögonlysas då hon e såå rädd att hon försöker fly o kan hon inte fly så kryper hon ihop o önskar att hon inte fanns..
 
Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar.

Uppfödarna var mycket(!) skeptiska, eftersom resultatet inte nödvändigtvis säger så mycket om den enskilda hunden utan blir mer något att använda sig av när en stor del av hundpopulationen är beskriven. De menade på att det är helt hopplöst att försöka få valpköpare att göra ens de tester som i nuläget är rekommenderade, och mentaliteten kan man alltid se själv.

De påstod att även om man pratar med valpköpare innan köp om att man gärna ser att valpköparen gör rekommenderade hälsoundersökningar, och förklarar för valpköparna varför, så är det typ ingen som gör det om de inte själv har avelsplaner. Men för "vanliga familjehunden" är folk inte intresserade oavsett vad uppfödaren säger.

Ni som föder upp hundar eller på annat sätt har erfarenhet av det här, vad säger ni? Är det så svårt att få "vanliga Svenssons" att tex ta hunden till veterinär för ögonlysning eller ultraljud av hjärtat?

Jag menar, det finns ju uppfödare med större och mindre andel undersökta valpar, men de som har många undersökta valpar, säljer de då aldrig annat än till riktigt hundnördiga valpköpare?
Jag tror det handlar om vilken typ av avel och köpare man har.
Säljer man till folk som har ett genuint hundintresse är det inte svårt att få dem att göra tester men säljer man till "svenssons" måste man nog vara mycket mer "på" för att saker ska bli gjorda.
 
Jag tror det handlar om vilken typ av avel och köpare man har.
Säljer man till folk som har ett genuint hundintresse är det inte svårt att få dem att göra tester men säljer man till "svenssons" måste man nog vara mycket mer "på" för att saker ska bli gjorda.
De här tror jag du har helt rätt i. Jag vet många som bara har hunden som typiskt sällskap, några promenader runt kvarteret o de e allt o ingen av dom skulle någonsin tänka tanken på olika tester, beskrivningar o sådant o dom undrar alltid varför jag som dessutom har blandraser "lägger onödiga pengar på de" :meh:. Jag brukar förklara att oavsett vad jag använder min hund till så vill jag veta för hundens skull hur tex höfter ser ut så jag kan göra mitt bästa för att motverka problem i tidig ålder tex
 
Jag tror just BPH är svårt. Jag gör gärna BPH med min nästa hund oavsett ras, men logistiskt sett är det mycket krångligare än att bara gå till vet och boka höftröntgen! Speciellt om man bor avsides. Min närmsta brukskluv är liksom 3 timmar bort med tåg, eftersom den lokala klubben saknar funktionärer och inte kunde utföra BPH under hela 2023…
 
Utifrån vad jag sett så är det viktigaste att uppfödaren inte bara säger att det är viktigt att utvärdera utan också visar det i praktiken. De uppfödare som tar hänsyn till resultat på MH/BPH och röntgen och inte skyller sämre resultat på allt annat än genetik, de uppfödarna får också valpköpare som är eller blir intresserade av att stötta sådan avel. Det gäller även s k Svenssons, som trots allt utgör en stor andel av alla köpare. När det gäller mental utvärdering kan uppfödare dessutom ordna kennel-MH/BPH.
 
Jag tror det handlar om vilken typ av avel och köpare man har.
Säljer man till folk som har ett genuint hundintresse är det inte svårt att få dem att göra tester men säljer man till "svenssons" måste man nog vara mycket mer "på" för att saker ska bli gjorda.
Är helt med dig i detta. Tyckte det blev väldigt tydligt när jag var i Schäfersmeten. De flesta hade inga problem alls att få valpköpare att testa. Men så fanns det en klick som erbjöd pengar tillbaka eller betala för MH och röntgen och ändå var det öde i statistiken.

Tror mer på att skickliga uppfödare kan läsa av rätt valpköpare.
 
Är helt med dig i detta. Tyckte det blev väldigt tydligt när jag var i Schäfersmeten. De flesta hade inga problem alls att få valpköpare att testa. Men så fanns det en klick som erbjöd pengar tillbaka eller betala för MH och röntgen och ändå var det öde i statistiken.

Tror mer på att skickliga uppfödare kan läsa av rätt valpköpare.

"Min" uppfödare har inga problem att få sina hundar undersökta. Tror hon ligger på över 90% både HD och MH. Men så är det sällan hon har svårt att hitta mer engagerade valpköpare eftersom hon är väletablerad och har gott rykte, så även de som köper boxer av henne som aktiv familjehund är helt okej med att vissa undersökningar ska göras.

Men för många boxeruppfödare ser det väldigt annorlunda ut för de köpare som finns till deras valpar (även om de varit noggranna med sin avel) är de som "bara" vill ha en familjehund och som inte sätter sig in i att det är viktigt för rasen som helhet.
 
Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar.

Uppfödarna var mycket(!) skeptiska, eftersom resultatet inte nödvändigtvis säger så mycket om den enskilda hunden utan blir mer något att använda sig av när en stor del av hundpopulationen är beskriven. De menade på att det är helt hopplöst att försöka få valpköpare att göra ens de tester som i nuläget är rekommenderade, och mentaliteten kan man alltid se själv.

De påstod att även om man pratar med valpköpare innan köp om att man gärna ser att valpköparen gör rekommenderade hälsoundersökningar, och förklarar för valpköparna varför, så är det typ ingen som gör det om de inte själv har avelsplaner. Men för "vanliga familjehunden" är folk inte intresserade oavsett vad uppfödaren säger.

Ni som föder upp hundar eller på annat sätt har erfarenhet av det här, vad säger ni? Är det så svårt att få "vanliga Svenssons" att tex ta hunden till veterinär för ögonlysning eller ultraljud av hjärtat?

Jag menar, det finns ju uppfödare med större och mindre andel undersökta valpar, men de som har många undersökta valpar, säljer de då aldrig annat än till riktigt hundnördiga valpköpare?
Inom min ras är det inte så svårt, framförallt inte om uppfödaren är engagerad och bokar tider eller ger bidrag. Rasklubben är också väldigt engagerad i dessa frågor.
Det är jag glad för. Inte många sällskapsraser som har så många mentalbeskrivna hundar som inom min ras.
 
Jag är inne på @Wingates spår :)

Min uppfödare inte bara krävde MH, utan även kull-MH. Så det var bara att åka 70 mil enkel väg när det var dags, men det var ju dels dealen jag accepterat och dessutom både intressant att göra det tillsammans med syskonen för att inte tala om smutt att få ett MH arrangerat för en. Det är få som anordnas i min geografiska närhet och kan vara svårt att få plats, så win win!
 
Jag har sagt det i andra trådar, men säger det här utifall någon inte känner till det:
Tills för ca 19 år sedan fanns det rasklubbar (iaf AfBv som är Avelsföreningen för Belgisk vallhund...ja, rasklubben helt enkelt) som hade bilagor till köpeavtalet. I den bilagan hade vi som villkor för att man skulle få lov att köpa valpen.
Där avtalades att valparna skulle utvärderas vid en viss ålder. Där hade vi HD/ED-röntgen som standard och de flesta av oss skrev till HM när det kom där. Det var också avtalat att uppfödaren skulle betala hälften av kostnaderna, vi la på det på valppriset typ och betalade tillbaka hälften när det var dags.
Sedan tog SKK bort vår möjlighet att göra så.
 
Jag tror just BPH är svårt. Jag gör gärna BPH med min nästa hund oavsett ras, men logistiskt sett är det mycket krångligare än att bara gå till vet och boka höftröntgen! Speciellt om man bor avsides. Min närmsta brukskluv är liksom 3 timmar bort med tåg, eftersom den lokala klubben saknar funktionärer och inte kunde utföra BPH under hela 2023…
JA! BPH är svårt. Det är väldigt svårt att hitta arrangörer. För min del har det oftast varit på andra sidan landet, typ.

Jag har min hund för sällskap. Men BPH och patella-koll känns naturligt.
 
Jag har sagt det i andra trådar, men säger det här utifall någon inte känner till det:
Tills för ca 19 år sedan fanns det rasklubbar (iaf AfBv som är Avelsföreningen för Belgisk vallhund...ja, rasklubben helt enkelt) som hade bilagor till köpeavtalet. I den bilagan hade vi som villkor för att man skulle få lov att köpa valpen.
Där avtalades att valparna skulle utvärderas vid en viss ålder. Där hade vi HD/ED-röntgen som standard och de flesta av oss skrev till HM när det kom där. Det var också avtalat att uppfödaren skulle betala hälften av kostnaderna, vi la på det på valppriset typ och betalade tillbaka hälften när det var dags.
Sedan tog SKK bort vår möjlighet att göra så.

Jag antar att SKK tog bort det för att man får inte villkora ett köp enligt svensk lag. Det är helt ohållbart. Däremot får man ju skriva önskemål på baksidan av köpeavtalet där det finns utrymme för extra uppgifter. Och där signerar valpköparen så att man kan åtminstone säga att "du har skrivit på att du är med på detta önskemål".
 
Jag har sagt det i andra trådar, men säger det här utifall någon inte känner till det:
Tills för ca 19 år sedan fanns det rasklubbar (iaf AfBv som är Avelsföreningen för Belgisk vallhund...ja, rasklubben helt enkelt) som hade bilagor till köpeavtalet. I den bilagan hade vi som villkor för att man skulle få lov att köpa valpen.
Där avtalades att valparna skulle utvärderas vid en viss ålder. Där hade vi HD/ED-röntgen som standard och de flesta av oss skrev till HM när det kom där. Det var också avtalat att uppfödaren skulle betala hälften av kostnaderna, vi la på det på valppriset typ och betalade tillbaka hälften när det var dags.
Sedan tog SKK bort vår möjlighet att göra så.
I och med att det inte är möjligt enligt svensk lag att uppställa sådan krav på köpt vara, vilket en hund anses vara, så kan ju SKK inte uppställa sådana krav i sina avtal.
 
Jag har fött upp 33 valpar varav 31 är HD/ED-röntgade. En, som ägdes av mig själv, blev aldrig röntgad och en kommer att röntgas framöver. Alla röntgenresultat, både bra och dåliga, finns publicerade på min hemsida.

Jag har som krav på de som vill köpa valp från mig att de ska lova att låta röntga höfter och armbågar på sin hund vid 12-18 mån ålder (jag har satt det åldersspannet bara för att det är lättare att få det gjort om man har en tidsram). Jag tar upp detta redan vid första kontakten med de som är intresserade av valp, talar om varför jag har detta krav och att om man tycker att det är orimligt att behöva lova att röntga (observera att jag inte kräver att de ska röntga, utan att de ska LOVA att röntga) så är det bättre att de köper sin valp från en uppfödare som inte har detta krav. Responsen jag brukar få är att de ser det som en självklarhet att låta ledröntga sin hund. De som inte tycker att det är rimligt söker ju sig till en uppfödare som inte tycker att det är lika viktigt att få sina uppfödda hundar röntgade.

Nu kommer kanske någon vilja påpeka att jag inte kan ha krav på de som köper mina valpar, men i så fall har man inte läst vad jag skrivit. För att man alls ska få köpa en valp av mig så måste man lova att man tänker röntga. Detta löfte måste alltså ges innan man får köpa en valp. Min erfarenhet är att de allra flesta människor har en moral som gör att man håller vad man lovat. De få som saknar denna moral kan jag ju aldrig skydda mig mot och när de väl köpt sin valp så kan jag ju inget göra om de inte tänker röntga. Jag skriver inte in något om röntgen i köpeavtalet, eftersom det ändå inte är juridiskt bindande att ha krav på en såld hund.

Jag är så glad över alla mina valpköpare genom åren som låtit ledröntga, för tack vare dem så vet jag vad jag fött upp gällande lederna. Jag har kunnat göra välinformerade val i mitt avelsarbete gällande lederna och det har ju de som köpt mina valpar haft nytta av, då jag i min avel haft betydligt bättre ledstatistik än vad rasen som helhet har.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 668
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 209
Senast: geting
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 577
Senast: Kraxa
·
Hundträning Jag har en liten valp på 5 månader av en sällskapsras som definitivt hör till de mer lugna även för rasen. Hon har lätt att bara sitta...
Svar
15
· Visningar
1 471
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp