Bukefalos 28 år!

ensam hemma i 8 timmar

Sv: ensam hemma i 8 timmar

Dom flesta hästarna står ju ändå ihop på något vis. Tex att de står brevid varandra i box, brevid varandra i hagen (helst MED). Att många sedan inte få gå ut tillräckligt håller jag med om, och det är inte heller okej. Det är inte heller okej att låta ett djur ha sömre levnadsstandard för att ett annat har det.
 
Sv: ensam hemma i 8 timmar

För det första så jämför inte jag hästar och hundar.
Hundar ser upp och väntar på sin "ledare" dvs matte eller husse, en häst har inte samma flockkänsla som hundar har. Visst de lever också i flock, men är ändå skillnad.
Och bara för något accepteras för hästar så anser inte jag att det berättigar till att andra djur ska ha det likadant.
Och ja, jag tycker 16 timmar för en häst i box är för länge...

Och jag struntar fullständigt i hur länge en hund kan hålla sig, för det handlar inte om det heller.
Mina kan hålla sig i 15 timmar om det vore så, men inte ska de vara själva så länge för det.
Och att en hund inte har nån tidsuppfattning är sorgligt när folk tar till.
Man kan ju bara se hur en aktiv hund är som får vara själv 8 timmar per dag, mot en annan aktiv hund som får vara själv kanske 3 timmar per dag.
Vem tror du kanske får problem i framtiden?!

Jag har heller ingen tidsuppfattning när jag sover, då går tiden bara.....
 
Sv: ensam hemma i 8 timmar

Vi löste problemet genom att skaffa en hund till. När vi köpte vår första hund arbetade jag hemma = hunden var aldrig ensam mer än korta stunder eller när vi var borta typ någon kväll. När han var 2 år ändrades våra förhållanden så han skulle få vara ensam 6-8 timmar/dag. Stort dilemma! Men vi tänkte att hunden vill ha sällskap och vad kan vara bättre än en artfrände? Så vi köpte en hund till. De levde sida vid sida i 12 år och vi upplevde aldrig att de saknade oss utan var nöjda att ha varandra. Vi människor överskattar nog vår betydelse hos djuren.
Ett nytt problem uppstod när den äldsta hunden fick lämna jordelivet 14 år gammal p g a ålderskrämpor. Vad gör vi med den som var kvar, som aldrig varit ensam ens en minut? Bekanta skaffade valp som vi passade ibland och vi tyckte det var ett bra sätt att se hur vår hund tog det. Men han var inte alls intresserad av denna hund. Tvärt om så ville han gå till sin korg och vara i fred. Vi har provat med andra, men nej, han vill inte ha med någon annan hund att göra. Däremot bestämde sig en av våra stallkatter för att flytta in. (katter kan ju göra sådant), och se där, den tolererades av hunden! När man kommer hem så kommer de tillsammans och man kan se att ligger ihop. Så så får det bli. Hunden är nu 14 år och det är nog lagom sällskap av en trött katt som varit ute och jagat hela natten och bara vill sova inne hos hunden.
 
Sv: ensam hemma i 8 timmar

Så då fick ni två hundar istället för en som fick ligga och sova bort tiden hela dagarna :confused:
 
Sv: ensam hemma i 8 timmar

"Om vi säger att hunden har sällskap av en annan hund, och kanske har tillgång till att kissa och bajsa (tex hundgård, hundlucka i dörren med staket utanför osv) är det mer ok då tycker ni? Eller helt OK kanske?"

Jag tycker det är mer ok om den har sällskap och möjlighet till rastning, men det är fortfarande inte en ok situation. Att skaffa en till hund enbart för att försöka täcka upp bristen på tillsyn är enligt mig bara att försöka skyffla problemet (vilket är tidsbrist) under mattan.
 
Sv: ensam hemma i 8 timmar

Jag anser att 8 timmar är alldeles för länge, att på regelbunden basis lämna sin hund inomhus. Vi har fem stycken hundar- och de har all möjlighet att leva flockliv, men det handlar inte enbart om det. En hund ska ha möjligheten att göra ifrån sig.

Vi arbetar också heltid. Innan vi fick upp hundgårdar till alla, var det jag och sambon som turades om att tillbringa lunchen och ibland en rast hemma hos flockmedlemmarna. Våra hundar klarar givetvis att hålla sig längre, men vi ser ingen anledning till varför vi ska utsätta dem för det.

I byområdet är det vanligt att människor lämnar sina hundar hemma i allt från 8 timmar och upp över, utan att blinka. Det finns få intressen för dagmatte/husse eller hunddagis. Och de försvarar det med att deras hund kan hålla sig så länge. Men varför tycker man just därför att det är optimalt just därför? Här på fjället har alla som har hund, hundgårdar - de flesta med flera hundar i.

När det gäller hästar, så anser jag även där att alldeles för många hästmänniskor inte tillåter att deras hästar har det optimalt med utegång osv. Men, det är en annan fråga .....
 
Sv: ensam hemma i 8 timmar

Vi löste problemet genom att skaffa en hund till. När vi köpte vår första hund arbetade jag hemma = hunden var aldrig ensam mer än korta stunder eller när vi var borta typ någon kväll. När han var 2 år ändrades våra förhållanden så han skulle få vara ensam 6-8 timmar/dag. Stort dilemma! Men vi tänkte att hunden vill ha sällskap och vad kan vara bättre än en artfrände? Så vi köpte en hund till. De levde sida vid sida i 12 år och vi upplevde aldrig att de saknade oss utan var nöjda att ha varandra. Vi människor överskattar nog vår betydelse hos djuren.
Ett nytt problem uppstod när den äldsta hunden fick lämna jordelivet 14 år gammal p g a ålderskrämpor. Vad gör vi med den som var kvar, som aldrig varit ensam ens en minut? Bekanta skaffade valp som vi passade ibland och vi tyckte det var ett bra sätt att se hur vår hund tog det. Men han var inte alls intresserad av denna hund. Tvärt om så ville han gå till sin korg och vara i fred. Vi har provat med andra, men nej, han vill inte ha med någon annan hund att göra. Däremot bestämde sig en av våra stallkatter för att flytta in. (katter kan ju göra sådant), och se där, den tolererades av hunden! När man kommer hem så kommer de tillsammans och man kan se att ligger ihop. Så så får det bli. Hunden är nu 14 år och det är nog lagom sällskap av en trött katt som varit ute och jagat hela natten och bara vill sova inne hos hunden.

Eh?

tiooo
 
Sv: ensam hemma i 8 timmar

Jag tycker det är mer ok om den har sällskap och möjlighet till rastning, men det är fortfarande inte en ok situation. Att skaffa en till hund enbart för att försöka täcka upp bristen på tillsyn är enligt mig bara att försöka skyffla problemet (vilket är tidsbrist) under mattan.

Men här håller jag inte med alls.

Att investera i en bra hundgård med hundhus är väl knappast
dina ord: att "skyffla problemet (vilket är tidsbrist) under mattan?

Jag ser det snarare som att ta ansvar för att sin hund får bra förutsättningar, trots att (som de flesta faktiskt måste) matte och husse arbetar heltid. Våra 5 hundar har alla hundgård, där två utav dem bor dygnet runt.

Menar du med allvar att vi är sämre hundägare, för att vi inte skaffar dagmatte/husse till våra fem hundar, uppe på fjället?
Eller lämnar in dem på hunddagiset som inte finns?
Du menar, att vi inte borde ha hund?
 
Sv: ensam hemma i 8 timmar

Du måste ha en stålfarmor ;) som kan hantera en 8 månaders Dobermann/Flathanne alldeles själv om dagarna vid 85 års ålder! :banana:
 
Sv: ensam hemma i 8 timmar

Men här håller jag inte med alls.

Att investera i en bra hundgård med hundhus är väl knappast
dina ord: att "skyffla problemet (vilket är tidsbrist) under mattan?

Jag ser det snarare som att ta ansvar för att sin hund får bra förutsättningar, trots att (som de flesta faktiskt måste) matte och husse arbetar heltid. Våra 5 hundar har alla hundgård, där två utav dem bor dygnet runt.

Menar du med allvar att vi är sämre hundägare, för att vi inte skaffar dagmatte/husse till våra fem hundar, uppe på fjället?
Eller lämnar in dem på hunddagiset som inte finns?
Du menar, att vi inte borde ha hund?



Vi har 9 hundar och ingen hundgård. Däremot skulle jag kunna tänka mig att ha en så vi (jag och min man)kan få åka bort nån gång tillsammans på sommaren under en dag.
Men att de skulle bo där dygnet runt, så skulle jag aldrig kunna ha det.

Varför bor dina i hundgård dygnet runt?


Nu säger inte jag att du inte borde ha hund. Men är ju ingen rättighet att ha ett djur, utan ett djur skaffar man sig om man vet att man kan sköta det på bästa sätt. Inte bara för man vill ha....
 
Sv: ensam hemma i 8 timmar

stålfarmor ja... hon är såååå duktig...

kom hit sammie, kom hit sa jag, till slut kommer han, vad händer? "slap" varför kom du inte för dumma hund?! undrar just varför hunden inte kommer :angel:

jag har försökt prata med henne... men hon fattar inte...
men han tar henne inte på allvar längre, han liksom bara "jaja" när hon gör nåt och går vidare. Han verkar liksom fatta att hon är inte nåt man tar på allvar...

så det är inte så mkt hantera att tala om, han är med i trädgården när hon påtar i jorden, inga promenader eller nåt sånt, hon är bara sällskap, inget mer.
 
Sv: ensam hemma i 8 timmar

Självklart ska ett flockdjur inte lämnas ensam 8 timmar/dag regelbundet. En hund som klarar av situationen kan vid enstaka tillfällen lämnas så länge, men har man inte tid att ha hund mer än 16 timmar/dygn (varav en stor del av den tiden är sovtid) så tycker jag inte att man ska ha hund alls.

En hund är ett flockdjur HELA dygnet.


Min hund kan vara ensam hemma långa stunder. Men jag märker stor skillnad på hans mentala välmående när han lämnas ofta och när han får vara med under dagen - även om han inte aktiveras. Hundar är flockdjur, de har ett behov av att vara delaktiga i en flock. Dvs samspela/samverka med sin familj och vara med. Om de så är passiva och sover hela tiden.
 
Senast ändrad:
Sv: ensam hemma i 8 timmar

Jag känner en veterinär som också är hunduppfödare. Hon anser att hundar ska få komma ut och kissa var fjärde timme dygnet runt för det var inte bra annars. Kommer inte ihåg varför. Hon går alltså upp och släpper ut sina hundar på natten.
 
Sv: ensam hemma i 8 timmar

Inte lätt för farmor... Men jag blir lite ängslig, hoppas det inte blir en Problemhund av detta...! Ändra på Farmor kanske är lite väl sent och hon menar nog väl och gör sitt bästa. Men den hunden, hm... Hoppas det går bra!
 
Sv: ensam hemma i 8 timmar

jag tror det kommer bli problem det den hunden anledningen är enkel, min mamma som i vanliga fall är sträng och hårt har liksom gått och blivit världens mjukis mot honom :crazy:

han får tex hoppa upp på henne hur som helst, hennes försvar är: men han är ju bara en valp!" pyttsan säger jag, lär hunder reglerna med en gång så blir det mkt lättare! och jag menar verkligen hoppa upp på! Mig och min sambo hoppar han inte upp på då han vet att han får ett knä i buken då, när han har lugnat ner sig så går jag ner på hans nivå, hälsar så länge jag vill, och sen räcker det.

och det är en tuff hund med! så jag undrar hur detta ska gå :crazy:


hunden kunde inte bry sig mindre om hennes smällar, han är otroligt smärttålig, förutom när han får 10 000 volt i sig då :devil:
 
Sv: ensam hemma i 8 timmar

Nu ska jag förtydliga mig något. Såg att "dygnet runt" kunde verka något opassande.

Att våra två Alaskan Husky/Laika bor i hundgård betyder givetvis inte att de enbart vistas där. Men, det är deras boende - precis som under den tiden som dina hundar är inomhus på natt och när du är borta. När vi är hemma öppnar vi många gånger, så de har möjlighet att röra sig både inne och ute, men inomhus är verkligen ingen favorit. Varför tvinga dem till det?

Anledningen till det är att de trivs bäst utomhus. Deras päls och instinkter är gjorda för det. Jag investerade t.o.m. i en täckande kylanläggning i huset för att kunna ha dem inne på sommaren eller vid behov. För jag tänkte själviskt, att jag skulle få ha mina älskade hundar inomhus. Det är utomhus som är deras val oavsett.

Jag vet mycket väl i så pass vuxen ålder att man inte skaffar djur bara för att. Här läggs ner minst lika mycket kärlek, träning och trygghet som du förmodligen gör på dina hundar.
 
Sv: ensam hemma i 8 timmar

Men här håller jag inte med alls.

Att investera i en bra hundgård med hundhus är väl knappast
dina ord: att "skyffla problemet (vilket är tidsbrist) under mattan?

Jag ser det snarare som att ta ansvar för att sin hund får bra förutsättningar, trots att (som de flesta faktiskt måste) matte och husse arbetar heltid. Våra 5 hundar har alla hundgård, där två utav dem bor dygnet runt.

Menar du med allvar att vi är sämre hundägare, för att vi inte skaffar dagmatte/husse till våra fem hundar, uppe på fjället?
Eller lämnar in dem på hunddagiset som inte finns?
Du menar, att vi inte borde ha hund?

Jag skulle inte skaffa hund/ar under de premisserna att den/de skulle vara utan min/dagmattes/hunddagis personals tillsyn/sällskap så pass länge. Det är inte för mig en optimal situation och jag skulle inte trivas med den.

Hundägarskap och vad det innebär är väldigt subjektivt och det viktigaste är väl att man själv känner (+att det är lagligt) att situationen är den bästa för hundarna.
 
Sv: ensam hemma i 8 timmar

Det är helt och hållet sant.
Och för vår del anser vi att det här är en bra lösning för våra hundar.
De är inte själva varje dag i flertalet timmar. Vi lägger upp våra arbetspass så att vi i flertalet dagar går om varandra (skift). Eller lediga dagar mitt i veckorna.
Sedan umgås jag och tränar med mina hundar i många fall, mer på min lediga tid än vad jag ser att många andra hundägare faktiskt gör. Den tiden man är hemma, är minst sagt lika viktig. Det är inte bara att vara hemma som räknas. Utan vad man gör med den tiden.

Tyvärr är inte dagmatte/husse möjligt i våra trakter på fjället. Och hunddagis har aldrig existerat i de här områdena. Har själv funderat på att detta kanske skulle kunna vara en företagsform för mig.

Alla här på fjället, har hundgårdar till sina hundar, förutom i byn där många hundar tyvärr är inne alldeles för länga och ensamma alldeles för många timmar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 949
Senast: Mkb
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 410
Senast: Sel
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 258
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 740
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp