Ensam men stark

Status
Stängd för vidare inlägg.
"Ensam men stark" är en fras som ibland kommer från min far, han ser sig själv som det och ser att jag också är det. Jag har genom mitt liv klarat ensamhet väldigt bra, ibland även krävt en hel del av det för att kunna må bra. Men jag har även, nu på det senaste året, insett att umgänge också är något som jag behöver för att må bra.

Så jag skulle vilja tolka orden "ensam men stark" som att man är tillräckligt stark att gå sin egen väg, följa det man själv tycker är rätt och ta de val man själv vill ta. Att inte falla för grupptryck eller falla för kritik. Att stå på sig och vara tillräckligt trygg i sig själv för att gå mot strömmen. Att man är sann mot sig själv. För då kan det hända att man blir tillfälligt ensam, men att man kvarstår som stark.

Men det kanske är det här som min far också menar; att man står för sin egen vilja, även om det inte kommer överens med de omkring en.
 

Att kunna stå för sig själv, sina åsikter och sina livsval, känner jag är en förutsättning för att kunna vara lycklig. Annars lever man inte sitt eget liv utan någon annans.

Däremot är det inte alltid rimligt att behöva gå igenom alla livets svårigheter själv. Det finns tillfällen när man behöver andra omkring sig. Ingen är en isolerad ö.

Välkommen till forumet förresten :).
 
Att kunna stå för sig själv, sina åsikter och sina livsval, känner jag är en förutsättning för att kunna vara lycklig. Annars lever man inte sitt eget liv utan någon annans.

Däremot är det inte alltid rimligt att behöva gå igenom alla livets svårigheter själv. Det finns tillfällen när man behöver andra omkring sig. Ingen är en isolerad ö.

Välkommen till forumet förresten :).
Verkligen. När jag gick i högstadiet föll jag lite för grupptryck i form av att jag ville ha en skinnjacka som alla andra fina tjejer. Sen när jag väl skaffade en så trivdes jag inte i det så väl. Men har annars varit rätt så envis och bestämd med vad jag vill, på gott och ont. Ser idag de yngre generationerna där det ser ut som någon har gjort Ctrl + C och Ctrl + V. Men livet är en resa och jag känner att man får mer lärdom för varje dag. Helt underbart.

Defintivt. Jag som person dras ofta till att vilja hjälpa andra ifall de har problem/bekymmer genom att lyssna på dem och komma med förslag eller stöttning. Och på samma sätt så känns det skönt att ha någon som kan lyssna när man själv behöver få ut saker. :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev om dethär i min andra dagboks tråd men jag in såg att jag vill göra ett tydligare inlägg om det i en egen dagboks tråd. Och...
Svar
12
· Visningar
2 031
Senast: Mauen
·
  • Artikel
Dagbok Håller på att vänja in mig på ny medicin och mår sådär helt ärligt. Vet att det kan ta några veckor men det känns som jag har fått typ...
Svar
0
· Visningar
503
Senast: miumiu
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag känner och tänker allt som man inte får känna eller tänka. Eller inte ska iallafall. Tillexempel så vill jag så jävla gärna kunna ha...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 217
Senast: Luff
·
  • Artikel
Dagbok Förra helgen drog ner mig i en rejäl grop som jag inte trodde var möjlig. Jag hade ingen aning om att en marknad kunde dränera en på så...
Svar
1
· Visningar
794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp