Ensam unghäst

D

Dressyrbrud

Hej!
Jag funderar på att köpa en unghäst till våren, årsmodell 2011. Det jag undrar över är dels hur bör jag göra med flocken? Jag har två D-ponny-farbröder (15 och 21 år) sedan tidigare som unghästen skulle få gå tillsammans med och undrar om det skulle funka "sällskapsmässigt" eller behöver unghästen en unghästkompis? Jag har stora hagar och ytor med varierande terräng och underlag. Nu är det så att jag bara har tre boxar i stallet och kan av den anledningen inte köpa mig en till ungäst. Jag funderar då på om jag skulle ta en till unghäst till låns över sommaren så "min unghäst" hade en lekkamrat under själva betesperioden, men räcker det? Som jag förstått av vad jag hittat via buke och google så blir unghästar som inte gått i flock "stumma" och kan inte prata hästiska, vilket jag naturligtvis förstår. Jag undrar då om detta gäller om den inte gått i flock över huvudtaget eller om den inte har fått gått i unghästflock? Min 15 åring är väldigt duktig på rangordning och fixar flocken utan problem och har ett väldigt tydligt ledarskap utan att gå till överdrift, båda två kan gå i större flockar och sköter sig fint där med. Jag är dock inte så pigg på att släppa iväg den "vind för våg" till ett gemensamt sommarbete/lösdrift då jag vill ha lite koll och även kunna hanteringsträna den.

Här kommer min andra fråga in, jag har hört nu ett par gånger när jag googlat att unghästen kan bli för hanterad och att detta försvårar för inridning och dyl. Varför? Jag förstår om man skämmer bort hästen så den tappar respekten men om man hanterar den, utan att skämma bort den, borde ju resultatet bara vara positivt då hästen litar på mig? Jag har även hört att flera låter sina unghästar gå på lösdrift utan särskild hantering tills dem är ca. 3 år gamla, för att på så sätt få lite mer naturlig respekt för människan. Varför gör man detta? Är man rädd att man inte kan hantera sin unghäst på rätt sätt (utan att den tappar respekten) och behöver lite av rovdjur-bytesdjur-tänket på hästen för att respekten ska finnas? Min 21åring är lite typisk lösdriftshäst (lite överdrivet då han gick ohanterad tills han var 11 år) och är hela tiden misstänksam mot allt och alla. Sen är han "väluppfostrad" och skulle aldrig få för sig att sträcka grimskaftet om man leder honom eller trampa en på tårna, men han är fruktansvärt misstänksam mot allt. 15 åringen är mer trädgårdsuppfödning, hanterad från dag ett (och bortskämd så in i tusan) så han bryr sig inte ett dyft om han skulle råka springa över mig eller så, men istället är han ju mycket mera chill och blir nästan aldrig rädd ;)
Vad tror ni där ute?
 
Sv: Ensam unghäst

En åring behöver kompisar, det räcker inte med 2 vuxna farbröder, inte bara för sällskapets skull utan för den fysiska utvecklingen.
 
Sv: Ensam unghäst

Utan att ge mig in på debatten om inridning, "prata hästiska" osv, så säger jag som så här:
JAG skulle aldrig ha en så ung unghäst hemma, på stall. De har ett helt liv på sig att vara i människans tjänst, och jag tycker att de första två åren åtminstone kan de gott få vara häst. Det finns jättefina, seriösa och vettiga unghästbeten där din häst blir kontrollerad, avmaskad, verkad osv, men får gå i en riktig flock och vara ungdom!
Om du sen vill börja hantera hästen mer dagligdags så skulle jag plocka hem den några månader innan det är dags att påbörja inridning, då får den vänja sig vid att stå på stall, att hanteras på ett annat sätt, osv (det blir alltså inte "in på stall och attack på med sadeln"-varianten ;)).

På det sättet tror jag att både du och hästen får det bästa av två världar.

Sedan kan du ju såklart efter inridning skicka iväg hästen på sommarbete för psykisk och fysisk vila, och sedan på hösten påbörja den riktiga ridningen!
 
Sv: Ensam unghäst

Du kan försöka hyra ut en plats till en som också har en unghäst, men går det inte så får man ju göra det bästa av situvationen.
Du kan gott och väl ha unghästen hemma utan att behöva känna att du är en dålig hästägare och kommer förstöra din hästs utveckling.
Det är bara dumheter att säga så till dig tycker jag!

Jag har mött många unghästar som leker med äldre som aldrig förr.. i förra stallet hade vi en unghäst som lekte som en galning med en 15 årig valack och de lekte och busade med varandra som 2 vildhästar haha.

Och en äldre herre är suuuuper han kommer uppfostra unghästenoch lära den veta hut.

Har du en stor hage och de få va ute mkt om dagarna och tar in för natten några timmar så är det inge som helst fara för hästen=)

Alla kan inte ha sina unghästar på lösdrift och då skall folk inte hacka ner på dessa människor att nuuu är du en dåålig hästägare fyyyyy på dig sååå synd om di nhäst fyyy nu förstör du den.


Har du din häst hemma om du känner för det och om möjligheten finns kan du ju alltid ha han på bete under 6 månader med andra unghästar så får han iallafall halva året leka och busa=)

Lycka till oavsätt hur de löser sig=)
 
Senast ändrad:
Sv: Ensam unghäst

Man ska inte förmänskliga hästen, men vad hade du som låt säga 5-åring tyckt om att ha medelålders tanter som enda sällskap? Ja jag föredrar lösdrift och minimal hantering, men här reagerar jag absolut mest på brist på jämnåriga.
 
Sv: Ensam unghäst

Min unghäst, nu 4 år, lekte som bara den med min gamling, nu 17 år, när han kom till mig som 1 åring :) Hade en annan unghäst hemma en sommar för att dom små skulle få leka, men min unghäst var med intresserad av att leka med gamlingen än med den nya unga :)
 
Sv: Ensam unghäst

Hästar i olika åldrar har olika behov, en unghäst behöver leka, en 21-åring kanske inte behöver det. Om de då går ihop så finns det både risk att den äldre hästen skadas av att bli attackerad av en leklysten unghäst, eller att unghästen har jättetråkigt med farbröderna. Om han har det så kommer han att försöka leka av sig någon annanstans, det blir oftast på ägaren. Som får en häst som "busar" i hanteringen, har inget med respekt att göra, energin måste ju ut ur hästen. Om man då dessutom hanterar hästen dagligen så blir det många tillfällen att busa och förhållandet mellan häst och människa byggs då upp som en kamp. En sån häst blir jobbig att ha och göra med senare. Man kan behöva använda hårdare metoder för att få den att lyssna.

Jag låter mina unghästar vara rätt mycket, de får ta ut sitt trots och sin överskottsenergi på varandra. När de hanteras förväntar jag mig att de skärper sig den stunden, och det klarar de flesta utan problem, utan att vara rädda eller skygga.

Sedan finns det unghästar som är stencoola från dag 1 och går jättebra med äldre hästar, men det är inte så lätt att veta vilken typ man köper.
 
Sv: Ensam unghäst

Hästar i olika åldrar har olika behov, en unghäst behöver leka, en 21-åring kanske inte behöver det. Om de då går ihop så finns det både risk att den äldre hästen skadas av att bli attackerad av en leklysten unghäst, eller att unghästen har jättetråkigt med farbröderna..

Jag ser risken som det senare faktiskt, många äldre hästar funkar inte alltid så bra med unga hästar. De trycker till dem rätt rejält, ungefär som gammaldags uppfostran. Håll din plats och håll truten, resultatet kan tyvärr bli en väldigt lågrangad häst eller to m riktigt mesig. Men jämnåriga kompisar så får den chansen att lära sig hur rangordning går till, med äldre hästar får den ingen rangordning den blir nertryckt istället med lite otur.

Vi har en sådan häst i stallet, och även om flocken är harmonisk så får just denna häst rejäla tjuvnyp av de andra pga sitt lite udda beteende.

I övrigt håller jag med aspekten fysisk utveckling, de första två åren är jätteviktiga för den unga hästen att få kunna röra sig obehindrat. Detta ger grunden till en mer uthållig häst, och även frisk har det i studier visat sig.
 
Sv: Ensam unghäst

Det går säkert bra för din häst att växa upp med dina övriga ponnyer. Hantera den också precis som du själv tycker.

Den får inte den "klassiska" islandshästuppfostran och många som hållit på mycket med Islandshästar kommer tycka att den är "fräck" och "fel uppfostrad", men den blir ingen dålig häst för det.
 
Sv: Ensam unghäst

Man kan inte på förhand säga om den blir fräck och fel uppfostrad, och jag bryr mig inte ett skvatt om vad folk vill ha för uppfostran på sina hästar.
Vad jag motsätter mig är att man tar en så ung häst som ändå inte ska jobbas, och har den på stall eller lösdrift med bara ett par äldre kompisar.
Det är ju tråkigt!

Barn ska gå på dagis, unghästar ska gå på sitt dagis. Leka, spänna musklerna, utvecklas kroppsligt oh mentalt och VARA HÄST sina få första år. De har ju minst tjugo år framför sig som ridhästar som står på stall och är människans häst. Tänk vad skönt att få vara bara häst ett par år i början av sitt liv.
 
Sv: Ensam unghäst

Okej, så som jag har förstått är alltså merparten emot? Jag läser och begrundar varje svar noggrannt, och allt är av betydelse. Det jag undrar nu är varför ingen svarat på min andra fråga? Varför kan hästen vara för mycket hanterad? Någon skrev också att hästen förmodligen skulle ses som fräck och fel uppfostrad, vilket jag också har lite svårt att förstå? Varför det?

Jag tydliggör litegrann, tanken är att låna in en unghäst över sommarhalvåret som sällskap, men jag har inte boxplats nog att köpa två stycken. Mina hästar går ute så länge som möjligt, oftast mellan 7 - 8 till 20 - 21 på kvällen under vinterhalvåret i stora kuperade hagar.

:) /Sofia
 
Sv: Ensam unghäst

Är travhästar fräcka generellt?- knappast, snarare tvärt om.
Det är väl den ras som hanteras och tränas mest från tidig ålder.

Det finns mycket myter kring islandshästen. Fel hantering är aldrig bra. Rätt hantering inte skadlig,skapar trevlig häst.
Att de ska gå orörda som unghästar tror jag kommer från Island, eftersom man där inte har haft anledning att hantera dem förrän inridning när de kan bli värda mer pengar. Tradition och ekonomi helt enkelt.

Min ena häst skaffade jag som föl. Han gick med två vuxna busiga hästar till att börja med, sedan en lekfarbror och en jämngamnmal under våren och sommaren första året. Han är idag en mycket trevlig häst som var helt okompliserad att rida in mm.
 
Sv: Ensam unghäst

Ska jag vara helt ärlig så är inte en islänning en travare.

Jag bodde ett tag i ett stall med halvblod, där det handmatades friskt, nästan alla hästarna var ägarens egna uppfödningar och jättegoa. Lämnade mina 2 islänningar i deras vård en helg, kommer tillbaka och har hästar som sliter i mina jackfickor och trampar mig på tårna. En helg och de tiggde värre än tant Gretas feta labrador.

Jag var superimponerad att halvbloden inte tycktes påverkade alls av att bli istoppade godis i tid och otid.

Vi vill gärna se våra hästar som just hästar, men i vissa lägen är de extremt mycket ponny och det är lätt att skämma bort dem så de blir odrägliga. Men i slutänden så gör var och en som de själva vill och man älskar ju sin häst även om den är en buffel;)
 
Sv: Ensam unghäst

Min 09:a köpte jag som åring och hade med ett gäng unghästar på lösdrift. Han lekte inte ett smack (en riktig segpropp) utan var mest irriterad när de andra kom och försökte få igång honom. Tyvärr blev min 03:a skadad ett par månader efter och lösdriften hästarna stod på hade inte resurser att hålla en skadad häst på ett bra sätt. Därför fick jag flytta iväg mina tre hästar (03, 07, 09) till en egen lösdrift med bättre möjligheter. Där minsann började han leka med 03:an? Kan inte förstå vad som var fel med unghästarna? Iallafall hade jag så dåligt samvete att han fick stå utan jämnåriga kompisar att jag skickade iväg honom på sommarbete. Betesägaren hade sällan sett en så sävlig unghäst, han stod mest och kollade på när de andra lekte. Tyvärr fick jag plocka hem honom då han behövde opereras för lösa benbitar, kanske var det det som spökade hela tiden? Väl hemma igen så leker han igen.

Av ngn skum anledning verkar 03:an falla honom mer i smaken. 03:an däremot tycker att 09:an är störttråkig som inte vill leka hela tiden.. :)
 
Sv: Ensam unghäst

Jag har två föl som jag valt att hantera så lite som möjligt. Har själv inte så stor erfarenhet av föl sedan tidigare, men min tränare, som jag har tänkt ska få rida in mina hästar (eller åtminstånde en av dem om jag vågar mig på den andra själv) är av åsikten att av de hästar hon haft hos sig på inridning så är de som inte hanterats tidigare lättast att rida in, de har ett öppet sinne och har inte fått några olater, medan de som hanterats (och då kanske ofta hanterats fel) måste lära om, och att lära om är ju svårare än att lära sig på nytt. Jag har varit med och tittat på när hon ridit in hästar och man vill ju ha framåtandan och snabba reaktioner av hästarna, kan tänka mig att om hästen vant sig vid människan för mycket så reagerar den inte lika snabb på de kommandon de ska lära sig. Jag vet bara utifrån mig själv att jag inte i alla lägen är tillräckligt snabb att korrigera de vuxna hästar jag hanterar och rider, så skulle jag hantera mina unghästar så skulle jag definitivt inte vara tillräcklgit snabb och då få en häst som "lär sig fel".
 
Sv: Ensam unghäst

Faktiskt finns det studier som visar att det är "bäst" för hästar att växa upp i flockar med jämnåriga (kan vara blandade åldrar också, men med jämnåriga också). Kan inte säga någon specifik studie, men pratar man med lite forskare runt om så kommer de säga ungefär samma sak.

Vill man hantera hästen som unghäst eller ej är upp till var och en, men då ska man veta att unghästar är som svampar, de tar till sig allt! Även dåliga saker...
har sett måååånga hästar som "smyger sig" fram och ryttaren/hästhanteraren backar omedvetet. Det beteendet kanske inte utvecklas ytterliggare hos en äldre häst, men fortsätter det så med en unghäst så kommer den snart klättra över istället för smyga försiktigt.

Man måste vara mycket mer konsekvent, noga och ha stor erfarenhet och kunskap för att kunna hantera en unghäst "rätt". Därför väljer jag (och många andra) att låta unghästen vara helt och hållet (förutom när man måste, som verkning, avmaskning, vaccination) och låta andra hästar sköta det där med uppfostran. Då får man oftast en trevlig häst att hantera.
Sen glömmer många att vi faktiskt hanterar våra hästar vid ex. verkning, som sker flera gånger om året! Då tränas ju hästen på att stå på gången, lyfta hovar, ha grimma på sig osv. När de sen är 3½-4år (då de flesta islänningar rids in) så kan de "det där" utan att vi tränat medvetet på det.

Finns även studier som visar att det inte är någon skillnad utbildningsmässigt på nyinridna hästar som blivit hanterade sen första dag/"ohanterade" hästar. Så att säga att det går fortare med en mycket hanterad unghäst är fel.

Om jag vore du hade jag aldrig satt min åring tillsammans med två äldre valacker. -de får inte ut något utav det. Unghästar behöver leka och röra sig mycket för att utveckla kroppen och knoppen.
Alternativt kan du bygga en lösdrift och ta in inackorderingar (och då bara unghästar)..
Men jag hade nog skickat min unghäst till en seriös lösdrift med andra unghästar.

Ska betäcka mitt sto i sommar och har redan "tingat" en plats på en lösdrift till mitt eventuella föl. Där ingår verkning, avmaskning och vaccinering (man får dock betala vaccinationerna själv men de "fixar", håller koll, så man behöver inte boka själv, hålla koll eller ens vara med). Hästarna får också daglig tillsyn.

Jag skulle säga att en bra (lite större) lösdrift med jämnåriga och seriösa "värdar" är det bästa.
 
Sv: Ensam unghäst

Det är bra att låta en unghäst gå i en flock med blandade åldrar. Förutsatt att flockledaren är en häst som lär ut ett sunt beteende och håller efter de som spårar ur i sitt flockbeteende.
Det är bra om det finns någon som är jämnårig som lekkamrat. Men en stor flock av unghästar i samma ålder ger "slyngelbeteende". De som bråkar längst och mest blir de som bestämmer. De i toppskiktet får lätt storhetsvansinne ;-). Och då finns det ingen erfaren flockledare som kan ta i tu med detta. Det blir bråkstakar av sådana hästar.

När det gäller hantering är det kvaliten det handlar om. Bra hantering kan det knappast bli för mycket av. Dålig hantering räcker det med en gång sedan är det kört.
Problemet är att många inte vet skillnaden mellan bra och dålig hantering.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ensam unghäst

När jag har jobbat så har det varit unghingstar som varit tillsammans.. och ingen äldre. Det har blivit vettiga hästar ändå utan någon gammal flockledare. Jag tycker inte att det behövs. Det är inte 2 eller 3 hingstar jag pratar om nu.. utan en flock på runt 15 individer året om.

Den som varit flockledare (den äldsta hingsten) har varit super trevlig att ha och göra med!

Att det blir "bråkstakar" bara för att det är ett gäng unghästar tillsammans tycker inte jag stämmer riktigt, utan det är något som man hittat på. Kanske av egna erfarenheter? eller något man "hört"? jag vet inte... men jag upplever att det inte behövs nån äldre.

Hästarna fostrar varandra, även om de är unga. Varför skulle de spåra ur i sitt flock beteende? De som inte sköter sig blir utstötta av flocken. Man ser tydligt speciellt på de hingstar som bara gått med mamma och kanske någon till häst.. och sen kommer in i stora hingstflocken, .. den hästen vet oftast inte hur den ska bete sig och blir då oftast utstött och jagad väldigt länge.. Oftast har vi fått placera sånna föl ett tag med avelsstona först och sedan släppa in bland hingstarna igen.
 
Sv: Ensam unghäst

Men jag har också upplevt att tar man en unghingst från en sån flock så är inte alla fostrade när dom kommer till nästa flock med äldre hästar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 172
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
816
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering På min arbetsplats har det relativt nyligen (augusti) kommit en 3-åring till valackflocken. Han är inte så mycket hanterad då han vuxit...
Svar
18
· Visningar
1 985
Senast: Boj
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 105
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp