Ensam unghäst

Sv: Ensam unghäst

Men jag har också upplevt att tar man en unghingst från en sån flock så är inte alla fostrade när dom kommer till nästa flock med äldre hästar.

Antar att du menar när man har bara unghingstar och sen flyttar sin häst till en "vanlig" flock?
Vi har blandad unghingstar i alla åldrar (1-4år) .. kanske är vanligare att de blir ouppfostrade om man har ex. bara åringar?
 
Sv: Ensam unghäst

När jag har jobbat så har det varit unghingstar som varit tillsammans.. och ingen äldre. Det har blivit vettiga hästar ändå utan någon gammal flockledare. Jag tycker inte att det behövs. Det är inte 2 eller 3 hingstar jag pratar om nu.. utan en flock på runt 15 individer året om.

Den som varit flockledare (den äldsta hingsten) har varit super trevlig att ha och göra med!

Att det blir "bråkstakar" bara för att det är ett gäng unghästar tillsammans tycker inte jag stämmer riktigt, utan det är något som man hittat på. Kanske av egna erfarenheter? eller något man "hört"? jag vet inte... men jag upplever att det inte behövs nån äldre.

Hästarna fostrar varandra, även om de är unga. Varför skulle de spåra ur i sitt flock beteende? De som inte sköter sig blir utstötta av flocken. Man ser tydligt speciellt på de hingstar som bara gått med mamma och kanske någon till häst.. och sen kommer in i stora hingstflocken, .. den hästen vet oftast inte hur den ska bete sig och blir då oftast utstött och jagad väldigt länge.. Oftast har vi fått placera sånna föl ett tag med avelsstona först och sedan släppa in bland hingstarna igen.

:DHar precis samma uppfattning som dig, har inte varit några som helst problem med individerna ur en unghingstflock med åldrarna 1-4 år.
 
Sv: Ensam unghäst

15 åringen är mer trädgårdsuppfödning, hanterad från dag ett (och bortskämd så in i tusan) så han bryr sig inte ett dyft om han skulle råka springa över mig eller så, men istället är han ju mycket mera chill och blir nästan aldrig rädd ;)
Just din 15-åring låter som en sådan som gör att jag helst inte vill ha "trädgårdsuppfödningar". Jag vill inte ha hästar som inte bryr sig ett dyft om dom springer över mig, det är total förbjudet i min värld. Och det krävs ofta mycket hårdare hantering än vad jag trivs med att syssla med för att ta det ur dom, och få dom att reagera på de små signalerna gör oftast flocken så mycket bättre än vad vi gör, och kommer man in och börjar jobba hästen vid 2,5/3 tycker jag det utan problem räcker för att få välhanterade och stabila hästar i slutändan.

Så i min värld är det bästa om unghästarna hanteras det som krävs för de dagliga rutinerna och för att hovis, vet ska kunna göra sitt jobb utan att riskera varken livet eller kroppsliga skador.

/Camilla
 
Sv: Ensam unghäst

När jag har jobbat så har det varit unghingstar som varit tillsammans.. och ingen äldre. Det har blivit vettiga hästar ändå utan någon gammal flockledare. Jag tycker inte att det behövs. Det är inte 2 eller 3 hingstar jag pratar om nu.. utan en flock på runt 15 individer året om.

Den som varit flockledare (den äldsta hingsten) har varit super trevlig att ha och göra med!

Att det blir "bråkstakar" bara för att det är ett gäng unghästar tillsammans tycker inte jag stämmer riktigt, utan det är något som man hittat på. Kanske av egna erfarenheter? eller något man "hört"? jag vet inte... men jag upplever att det inte behövs nån äldre.

Hästarna fostrar varandra, även om de är unga. Varför skulle de spåra ur i sitt flock beteende? De som inte sköter sig blir utstötta av flocken. Man ser tydligt speciellt på de hingstar som bara gått med mamma och kanske någon till häst.. och sen kommer in i stora hingstflocken, .. den hästen vet oftast inte hur den ska bete sig och blir då oftast utstött och jagad väldigt länge.. Oftast har vi fått placera sånna föl ett tag med avelsstona först och sedan släppa in bland hingstarna igen.

Varför sitter du och påstår att jag hittar på? Skulle dina erfarenheter vara det som gäller för alla flockar och alla flockledares mentalitet? Dessutom ger du exempel som stärker det som du tänkt tala emot.

Du nämner att hästar stöts ut ur flocken. Ja just den saken är det som skiljer riktigt bra flockmentalitet från dålig. Med en bra flockledare och flockmentalitet blir den som inte sköter sig tillsagd men inte utstött. Anpassningen i flocken går då mycket snabbt eftersom gott uppförande belönas direkt. Och hästar från flockar med bra mentalitet, dvs strikt men "rättvist" brukar sedan kunna smälta in i nya flockar mycket snabbt.

En bra flockledare tillåter inte mobbing. Jag kallar det för en bra flockledare därför att alla hästar i en sådan flock är trygga i sin position och vet att det aldrig förekommer mer åthutning i flocken än nödvändigt eftersom flockledaren inte tillåter det.

Och att jämföra en flock med varierade åldrar med ett föl med sin mamma är inte rimligt. Och hade det funnits en bra flockmentalitet hade ni inte behövt plocka ut jagade föl där flocken inte fattar när det är nog.
 
Sv: Ensam unghäst

Jag tror vi får lugna ner oss litegrann, alla har olika åsikter om allt och kan man inte acceptera det så behöver man inte skriva något alls. Jag håller med en del av er medan annat håller jag med lite mindre, om vi säger så.

Har man en flock med unghingstar där en utmärker sig som en duktig ledare kanske det inte behövs någon äldre häst som styr upp det för att han har det naturligt, medan om det bara är en hop med slynglar som inte riktigt vet vad dem håller på med kanske behöver en lite äldre häst som kan ha ordning på dem, eller?

Det där med trädgårdsuppfödning, Camilla, är jag inte heller ett så stort fan av då man gärna behöver använda grövre hjälper på honom för att få honom att lyssna men jag är heller inget fan av 21 åringens "beteende/uppfostran" då han är misstänksam mot allt och alla. Naturligtvis är han lätthanterad och skulle aldrig drömma om att springa över en, men man kommer han aldrig riktigt "in på livet" istället. Men, jag hade ett varmblod som jag sålde (snyft) för ett år sedan. Hon var körd och tävlad så smått och hanterad som dem flesta varmblod blir, väldigt tidigt i livet och hon var lika "väluppfostrad" som 21 åringen men med 15 åringens oräddhet och avslappnade attityd. Det är så jag vill ha dem, ingen onödig stress eller rädsla men ändå vaken för mina signaler, om vi säger så.

Själv tror jag att det kan vara lite hugget som stucket, huvudsaken är att man hanterar på rätt sätt, annars blir det fel oavsett om hästen har gått på lösdrift i tre år eller om den är hanterad från 6 månaders ålder. Jag har träffat unghästar som både gått på lösdrift första åren och unghästar som gått på bete på sommaren och box på vintern utan så mycket skillnad, båda "sidor" har busdragit när ägaren ska leda ner dem till hagen och sådana saker. Nu kan jag naturligtvis inte dra alla över en kam för dem unghästar jag har träffat, men så upplever jag det. Det är kanske bättre för deras fysik att gå på lösdrift än att stå på box 1/4 år/år men i övrigt tror jag det beror på den som hanterar. Eller?
 
Sv: Ensam unghäst

jag tror aldrig att en människa kan fostra en häst lika bra som en bra flockledare, dvs äldre klok häst.Jag skulle inte vilja att ett gäng grisar skulle fostra mina barn.
Om ni förstår liknelsen
 
Sv: Ensam unghäst

Hej!
Jag funderar på att köpa en unghäst till våren, årsmodell 2011. Det jag undrar över är dels hur bör jag göra med flocken? Jag har två D-ponny-farbröder (15 och 21 år) sedan tidigare som unghästen skulle få gå tillsammans med och undrar om det skulle funka "sällskapsmässigt" eller behöver unghästen en unghästkompis? Jag har stora hagar och ytor med varierande terräng och underlag. Nu är det så att jag bara har tre boxar i stallet och kan av den anledningen inte köpa mig en till ungäst. Jag funderar då på om jag skulle ta en till unghäst till låns över sommaren så "min unghäst" hade en lekkamrat under själva betesperioden, men räcker det? Som jag förstått av vad jag hittat via buke och google så blir unghästar som inte gått i flock "stumma" och kan inte prata hästiska, vilket jag naturligtvis förstår. Jag undrar då om detta gäller om den inte gått i flock över huvudtaget eller om den inte har fått gått i unghästflock? Min 15 åring är väldigt duktig på rangordning och fixar flocken utan problem och har ett väldigt tydligt ledarskap utan att gå till överdrift, båda två kan gå i större flockar och sköter sig fint där med. Jag är dock inte så pigg på att släppa iväg den "vind för våg" till ett gemensamt sommarbete/lösdrift då jag vill ha lite koll och även kunna hanteringsträna den.

Här kommer min andra fråga in, jag har hört nu ett par gånger när jag googlat att unghästen kan bli för hanterad och att detta försvårar för inridning och dyl. Varför? Jag förstår om man skämmer bort hästen så den tappar respekten men om man hanterar den, utan att skämma bort den, borde ju resultatet bara vara positivt då hästen litar på mig? Jag har även hört att flera låter sina unghästar gå på lösdrift utan särskild hantering tills dem är ca. 3 år gamla, för att på så sätt få lite mer naturlig respekt för människan. Varför gör man detta? Är man rädd att man inte kan hantera sin unghäst på rätt sätt (utan att den tappar respekten) och behöver lite av rovdjur-bytesdjur-tänket på hästen för att respekten ska finnas? Min 21åring är lite typisk lösdriftshäst (lite överdrivet då han gick ohanterad tills han var 11 år) och är hela tiden misstänksam mot allt och alla. Sen är han "väluppfostrad" och skulle aldrig få för sig att sträcka grimskaftet om man leder honom eller trampa en på tårna, men han är fruktansvärt misstänksam mot allt. 15 åringen är mer trädgårdsuppfödning, hanterad från dag ett (och bortskämd så in i tusan) så han bryr sig inte ett dyft om han skulle råka springa över mig eller så, men istället är han ju mycket mera chill och blir nästan aldrig rädd ;)
Vad tror ni där ute?

enligt mig så är det dom som inte kan hantera dom rätt som skiter i dom i stället och inte hanterar dom alls ;)

vi har alltid hanterat våra unghästar och de har blivit lugna snälla och stabila hästar med respekt för människor.

Min erfarenhet är att dom som bara gått på flock och struntats i har blivit rädda, osäkra och opålitliga och det har krävts ett jäkla jobb för att dom ska överhuvudtaget bli hanterbara :eek:

Så jag förespråkar inte varianten att låta dom vara, det är klart dom blir jobbiga om man skämmer bort dom och daltar med dom är för mesig och ger godis osv, men är man tydlig och bestämd och hanterar rätt från början blir dom supertrevliga :)
 
Sv: Ensam unghäst

Jag förstår inte att man skall specialbehandla en islandshäst varför tror så många att de skall ha en speciell hantering och att de är annolunda i sitt beteende??
Islandshästen kommer inte från Mars det är inte en utomjordning;)

Skitsnack för att prata ren svenska det är en HÄST precis som ett sv hbl, eller alla andra raser de har samma naturliga instinkter.
Hästar är flyktdjur och har sina instinkter så sjukt långt in att de är något vi aldrig kan avla bort.
Därimot kan vi träna bort en del vi kan lära hästen att inte reagera för vissa instinkter.
Vi kan tex lära den att små utrymmen ej är farligt(lastträna tex)
Att en häst tigger beror inte på rasen
Utan de har med individen att göra,, vissa kan man ge godis och de tigger aldrig och andra kan man ge 4 ggr och man har ett helsike med att få bort en tiggande häst som naffsar på en.


Där är ju ett bevis på att FEL hantering ger dåliga hästar, man ska inte ge hästar godis för då är risken att man just får en tiggande häst. Godis ges i krubban=)

Jag tror att de som har många uppfödningar många gånger har lösdrift som ett ekonomikt alternativ och tidsmässigt alternativ.
Har man 40 föl så är det betydligt jobbigare att mocka 40 boxar och ta ut och in 40 hästar dag ut och dag in.
Att då slänga ut de på lösdrift och köra ut en bal hösilage då och då är ju betydligt billigare och lättare.
Och man får tid över till väldigt mycket annat.
Jag hade förmodligen gjort samma sak om jag hade 40 föl.
Dessutom är en uppfödare med 40 föl inte ett dugg intresserade av att hantera föl som endå skall säljas..De vill ha in pengarna bara så företaget går runt=)
Precis som en sa så är det så de på islands gör mindre hanterad= billigare häst= mindre arbetade timmar på hästen= biligare.

Så här funkar det även på storhäst sidan när de är stora uppfödare.


Jag hoppas att fördomen om att man får en fräck häst bara för ATT man hanterar försvinner.

Det är och kommer aldrig vara det som är orsaken utan HUR han hanterar en häst som avgör om den blir fräck eller ej.

Tar jag in en 5 åring som gått på unghästbete hela sitt liv och så får den bestämma allt jag skämmer bort den och den får tränga ut mig och göra lite som den vill.Och så fort den tycker något är jobbigt blir jag rädd och gör som hästen vill.

Ja då kommer jag få en otroligt ouppfostrad och till å med en farlig häst som är fräck the lux.


Men om jag hanterar en häst redan som föl lär den att flytta undan för tryck ha respekt för mig och verkligen jobba upp ett förtroende för mig.
Man borstar den några dagar i veckan binder då upp den på gången tränar på att ta upp hovar,lasttränar lite så den klan lastas utan problem.
Den får gå ute i stora kuperade hagar med massa lekfulla kompisar busa och leva livet 0530-21-22 varje dag och somamrhalvåret går den ute dygnet runt och mår superbra.


Tror utan problem att det kommer bli en häst av desa hästar som växer upp så här oavsätt ras.

Det är så sjukt koncervativa åsikter inom just islandshästvärlden har man gjort så här i 500 år så skall man göra så i ytterligare 500 år.
Nytt tänk och nya ideer är inte välkomna dom blir ratade och nersågade längs fotknölarna på en gång.
Och andra sätt än de man gjort i 500 år är fel det finns bara ett rätt sätt

Lite militäriskt iblans av vissa!

Tur finns det sjäääääääääälvklart islandshästryttare som är liiiite mer open mind av sig och DET gillar jag!

Jag är en av dom:D

Jag tror och vet att det spelar ingen roll om man har en häst på lösdrift eller uppstallad, med jämnåriga polare eller andra åldrar. Du kommer få en toppen häst oavsätt beroende HUR du uppfostrar den.. Det gäller att veta hur man ska göra och inte göra=)

Har man möjlighet att ha den på lösdrift så ha de för de är billigare och du slipper åka ut varje dag och mocka och ta in och ut.
Åk ut när du vill och hantera man är mer friare.

Men har du inge möjlighet till de alternativet så är det inge katastrof blir bara mer jobb för dig:D

Jorunn fick bara gå på unghästbete fram tills hon var 3½ år sedan har hon aldrig gått i en sådan flock igen.
Och den flocken hon gick i från 1½-3½ bestod av henne och 2 andra ston bara som inte var i samma ålder som hon själv.
Hon leker aldrig inte hennes stil hon vill stå och beta gärna själv en bit ifrån flocken.
Inte är hon en fräck individ för de för hon har växt upp på box och blivit dagligen hanterad som unghäst.
Hon är tvärtom en sjukt trevlig snäll häst=)




Ovsätt vad du väljer kommer det nog bli superbra i slutänden=)
 
Sv: Ensam unghäst

enligt mig så är det dom som inte kan hantera dom rätt som skiter i dom i stället och inte hanterar dom alls ;)

vi har alltid hanterat våra unghästar och de har blivit lugna snälla och stabila hästar med respekt för människor.

Min erfarenhet är att dom som bara gått på flock och struntats i har blivit rädda, osäkra och opålitliga och det har krävts ett jäkla jobb för att dom ska överhuvudtaget bli hanterbara :eek:

Så jag förespråkar inte varianten att låta dom vara, det är klart dom blir jobbiga om man skämmer bort dom och daltar med dom är för mesig och ger godis osv, men är man tydlig och bestämd och hanterar rätt från början blir dom supertrevliga :)

Jag kunde inte ha sagt de bättre själv:bow:
 
Sv: Ensam unghäst

jag tror aldrig att en människa kan fostra en häst lika bra som en bra flockledare, dvs äldre klok häst.Jag skulle inte vilja att ett gäng grisar skulle fostra mina barn.
Om ni förstår liknelsen

:D

Som du säger!! Och till er andra:

Jag hanterar hellre hästar födda och uppfostrade i större åldersblandade flockar på större marker. Har träffat ett antal hästar som gått i små flockar 2-3 hästar och de är helt annrlunda. De är inte lika lyhörda och lätthanterade. Man får ta i mer grovt, mer grövre kroppsspråk och signaler. Med de första krävs så lite, de är självtänkande och förstår snabbt och mycket roligare arbeta med!! En jäkla skillnad och för att ens förstå det ska man se det med egna ögon. Få här har sett det själva och argumenterar för något de inte vet om.
 
Sv: Ensam unghäst

:D

Som du säger!! Och till er andra:

Jag hanterar hellre hästar födda och uppfostrade i större åldersblandade flockar på större marker. Har träffat ett antal hästar som gått i små flockar 2-3 hästar och de är helt annrlunda. De är inte lika lyhörda och lätthanterade. Man får ta i mer grovt, mer grövre kroppsspråk och signaler. Med de första krävs så lite, de är självtänkande och förstår snabbt och mycket roligare arbeta med!! En jäkla skillnad och för att ens förstå det ska man se det med egna ögon. Få här har sett det själva och argumenterar för något de inte vet om.

Och jag håller med dig.

Det är svårt att beskriva skillnaden om personen man diskuterar med inte menar samma sak med "trevlig häst". En häst kan vara jättemysig och underbar samtidigt som den kliver rätt över dig, äter från buskar medan man rider, inte går att lasta och bockar i galoppen.

Men samtidigt att få träna en flockuppfödd från början, som lyssnar på allt du säger med 100% uppmärksamhet, där hjälperna som behövs är så fina att de inte syns alls från marken. En sådan häst kan bli en dröm att rida, där man verkligen kan tala om att hästen blir en förlängning av en själv. Jag säger kan bli eftersom det allra viktigaste är att du har hästens förtroende. Utan det så blir det bara jobbigt, så även om hästen hanteras sällan så måste den hanteras rätt. I slutänden får man tillbaka vad man stoppar in oavsett om man hanterar hästen varje dag eller var 8e vecka.

En unghäst blir på det sättet ett ganska uppenbart kvitto på hur man är som "hästuppfostrare", på gott och ont.
 
Sv: Ensam unghäst

Har en 18 månader gammal hingst som går på lösdrift i unghästflock hos uppfödaren, men har i övrigt inte speciellt mycket erfarenhet av unghästar. Något som jag observerat när vi varit och tittat till telningen är att de över lag är mycket osjälvständiga och håller sig tätt inpå varandra. De har även varit som plåster på de äldre hingstar som agerat "flockuppfostrare". Med den erfarenheten undrar jag om det är så klokt att stalla in en ettåring i ensambox?
 
Sv: Ensam unghäst

Har man en flock med unghingstar där en utmärker sig som en duktig ledare kanske det inte behövs någon äldre häst som styr upp det för att han har det naturligt, medan om det bara är en hop med slynglar som inte riktigt vet vad dem håller på med kanske behöver en lite äldre häst som kan ha ordning på dem, eller?

Själv tror jag att det kan vara lite hugget som stucket, huvudsaken är att man hanterar på rätt sätt, annars blir det fel oavsett om hästen har gått på lösdrift i tre år eller om den är hanterad från 6 månaders ålder.

Det är kanske bättre för deras fysik att gå på lösdrift än att stå på box 1/4 år/år men i övrigt tror jag det beror på den som hanterar. Eller?

Just så.

Tillägg bara. Rätt utveckling av fysik genom stora stimulerande hagar och bra foder är grundläggande för en hästs framtid som frisk och hållbar.
 
Sv: Ensam unghäst

Ett tillägg till. Att hästar går på lösdrift innebär inte att de inte hanteras alls.
 
Sv: Ensam unghäst

Ytterligare ett tilläg, få som har hästar installade har det mindre än halva året, ofta är det bara ett par tre månader som hästar går på sommarbete så uppstallning (generellt inte i TS fall där vet jag inte) så är det 3/4 delar av året uppstallad. Lägg sedan till att en del har korta tider ute kanske mellan 9 och 15, normalt är väl en 8-12 timmar per dygn viket innebär uppemot halva tiden inne.
 
Sv: Ensam unghäst

bra skrivet! kunde inte ha sagt det bättre själv :)

Jag är väldigt trött på både hästar som blivit bortskämda och dom som inte blivit hanterade alls.

Om folk bara lär sig hur de ska göra på rätt sätt så slipper vi som ska träna och få ordning på dessa hästar sen ta massa onödiga risker och lägga ner massa arbete på att bara få hästen sjyst uppfostrad :p

Fast då kanske jag inte skulle ha nåt jobb :D
 
Sv: Ensam unghäst

nej man kan både ha hästarna på lösdrift och hantera dom :)

vi har våra på lösdrift och hanterar dom också.

Den där studien, delen om hur de klarar klimatet var intressant, jag ska skriva ut den och ge till alla halvblodsgrannar som tycker synd om våra hästar som går ute så mycket utan täcke när det är dåligt väder :p
 
Sv: Ensam unghäst

För det första, att klarlägga vad jag menade med 1/4 år/år är att (mina) hästarna är uppstallade 6 - 7 månader om året, resten är dem ute dygnet runt. Alltså ca. 2/4/år är dem uppstallade. Sen har jag mina djur ute i hagen vintertid ca. 12 h, och då kan man säga att dem står halva dygnet ute och halva inne. Då blir det med enkel matematik 1/4 år/år som hästarna står på box. Fint.

Jag funderar vidare men har börjat smida på en ny plan, då mina granne funderar på att köpa unghäst hon också. Hon har bara islandshästar (3 i dagsläget) och har stora fina hagar med stort vindskydd och om man är lite smidig kanske man kan få stoppa in unghästen i hennes flock och låta dem gå på lösdrift där? Det är 5 minuters promenad från mig så det skulle inte vara några bekymmer, då skulle jag ändå se unghästen från fönstret. Så slipper både hon och jag köpa två unghästar var :) Jaja, det tål att tänkas på i alla fall.

Det har blivit en lite trevligare attityd i alla fall :)

/Sofia
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 227
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
825
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering På min arbetsplats har det relativt nyligen (augusti) kommit en 3-åring till valackflocken. Han är inte så mycket hanterad då han vuxit...
Svar
18
· Visningar
2 009
Senast: Boj
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 128
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Roliga bilder och memes om katter!

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp