Ensam unghäst

Sv: Ensam unghäst

enligt mig så är det dom som inte kan hantera dom rätt som skiter i dom i stället och inte hanterar dom alls ;)

vi har alltid hanterat våra unghästar och de har blivit lugna snälla och stabila hästar med respekt för människor.

Min erfarenhet är att dom som bara gått på flock och struntats i har blivit rädda, osäkra och opålitliga och det har krävts ett jäkla jobb för att dom ska överhuvudtaget bli hanterbara :eek:

Så jag förespråkar inte varianten att låta dom vara, det är klart dom blir jobbiga om man skämmer bort dom och daltar med dom är för mesig och ger godis osv, men är man tydlig och bestämd och hanterar rätt från början blir dom supertrevliga :)

Då undrar jag varför många "proffs" låter sina hästar vara? Det är inte för att de "skiter i det" och inte vet hur de ska göra...

Min häst har inte blivit hanterad som unghäst, henne kunde man inte ens fånga eller klappa. Hon hade vitögon stora som bollar och ville inte ha någon kontakt alls med folk! dock var hon ganska extrem om man jämförde med resten utav flocken...
Hon är idag inriden och riktigt trevlig. Känslig och framåt, men inte osäker eller rädd. Vi behövde 2veckor extra med henne ungefär när hon skulle ridas in.. annars var det inte mer jobb än så.
 
Sv: Ensam unghäst

Varför sitter du och påstår att jag hittar på? Skulle dina erfarenheter vara det som gäller för alla flockar och alla flockledares mentalitet? Dessutom ger du exempel som stärker det som du tänkt tala emot.

Du nämner att hästar stöts ut ur flocken. Ja just den saken är det som skiljer riktigt bra flockmentalitet från dålig. Med en bra flockledare och flockmentalitet blir den som inte sköter sig tillsagd men inte utstött. Anpassningen i flocken går då mycket snabbt eftersom gott uppförande belönas direkt. Och hästar från flockar med bra mentalitet, dvs strikt men "rättvist" brukar sedan kunna smälta in i nya flockar mycket snabbt.

En bra flockledare tillåter inte mobbing. Jag kallar det för en bra flockledare därför att alla hästar i en sådan flock är trygga i sin position och vet att det aldrig förekommer mer åthutning i flocken än nödvändigt eftersom flockledaren inte tillåter det.

Och att jämföra en flock med varierade åldrar med ett föl med sin mamma är inte rimligt. Och hade det funnits en bra flockmentalitet hade ni inte behövt plocka ut jagade föl där flocken inte fattar när det är nog.

Jag menade inte att du hittade på, utan att man inte "måste" ha en äldre flockledare.. det går bra ändå i många fall.

Ingen flock skulle acceptera en häst som inte kan "hästspråk" , De har jagad de hästarna för att de inte har något avväpnande beteende och visar inte att de "ger upp". För den delen finns det inte alltid en bestämd rang och flockledare. Den häst som bestämmer över den ena kan gå undan för en annan individ.
 
Sv: Ensam unghäst

Då undrar jag varför många "proffs" låter sina hästar vara? Det är inte för att de "skiter i det" och inte vet hur de ska göra...

Min häst har inte blivit hanterad som unghäst, henne kunde man inte ens fånga eller klappa. Hon hade vitögon stora som bollar och ville inte ha någon kontakt alls med folk! dock var hon ganska extrem om man jämförde med resten utav flocken...
Hon är idag inriden och riktigt trevlig. Känslig och framåt, men inte osäker eller rädd. Vi behövde 2veckor extra med henne ungefär när hon skulle ridas in.. annars var det inte mer jobb än så.

vi har olika åsikter om hur man ska hantera hästar och inte och jag anser att dom ska hanteras från att dom är små och att det inte är sjyst att låta dom vara vildhästar.

Men ett svar på din fråga är tid och tid är pengar som Niela sa, det är billigare att låta dom vara än att pyssla med dom.

Sen har jag en fråga till dig, tycker du det är sjyst mot hästen att utsätta den för den rädslan som blir sen när man ska börja hantera den?

Enligt mig är det djurplågeri att bara skita i hästarna och sen våldföra sig på en vildhäst när det är dags för att tämja den.

Hästen ska inte behöva bli så rädd och människorna ska inte behöva utsätta sig för den risken det är att hantera hästen.

jag kan få ordning på en vildhäst, men jag tycker inte det är värt jobbet, numera tackar jag nej till såna hästar för jag stöttar inte den typen av hästhållning för fem öre och jag köper inte en sån häst hur fin stam och hur lovande den än verkar vara för jag tycker synd om hästen och vill inte utsätta mig för det arbetet och jag vill inte stötta den typen av hästhållning.

Jag överhanterar inte mina hästar heller så som en del halvblodsfolk gör och dom går ute väldigt mycket, men dom ska vara lugna och trygga, respektera människan, flytta sig för tryck, gå bakom när den leds utan att springa på en, gå att lasta, lyfta hovar, klappa, avmaska mm.

Det ser jag som en självklarhet.

Alla som köpt hästar av oss har varit väldigt nöjda och glada med hur trevliga hästarna varit att hantera.

Sen är det en annan sak som spelar in, en häst som man hanterar från att den är liten får man en helt annan kontakt med, en häst som inte blivit hanterad är bara en häst medan en häst som blivit hanterad är en vän som tycker om en tillbaka på ett helt annat sätt.
 
Sv: Ensam unghäst

Hur kan det ens vara så många svar i den här frågan?!

Är inte alla överens om att föl och unghästar bör växa upp i flock?!
Dom som inte tycker det borde inte äga eller föda upp hästar.

Så som svar på grundfrågan, du borde placera din unghäst hos någon med en bra unghästflock, om du vill ta hantera din häst emellanåt, ta hem den några veckor eller så i taget och ge den lite fostran o umgås med den, men låt den få sin frihet med allt vad det innebär som ung! Lycka till! :)
 
Sv: Ensam unghäst

Men det är ju skillnad på att hantera lite och att inte hantera alls.

Alla hästars hovar måste ses över flera gånger per år, de allra flesta har sina unghästar vaccinerade, hingstar kastreras, man kör dem till och från beten. Förutom att man varje dag är ute och ser till flocken så att ingen har skadat sig och alla får äta ordentligt.

Uppfödda på det sättet ser de människor varje dag, blir kanske lite klappade på, ledda och uppbundna flera gånger per år.

Utöver det så kanske man vill visa unghästen på fölmönstring, den kanske får nåt sår som behöver ses över och får stå på stall några dagar nån gång.

Ger detta enligt dig ohanterliga hästar?

Detta tror jag är vad de flesta menar när de vill ha hästar som är uppfödda i flock på lösdrift. Mina uppfödningar har haft olika temperament, och tagit olika lång tid på sig att söka kontakt med människor, men alla har haft ett stort förtroende för människor när de blir 3-4 år och varit väldigt öppna för att samarbeta med människor.
 
Sv: Ensam unghäst

Enligt mig är det djurplågeri att bara skita i hästarna och sen våldföra sig på en vildhäst när det är dags för att tämja den.

Hästen ska inte behöva bli så rädd och människorna ska inte behöva utsätta sig för den risken det är att hantera hästen.

Och var har du fått för dig att att man våldför sig på hästen vid inridning bara för att den inte är hanterad sedan innan? De unghästar jag sett blivit inridna har inte verkat ett dugg rädda under arbetet utan lyssnat och velat lära. Om hästen blir rädd och tar skada av det och beter sig som en "vildhäst som behöver tämjas" så är det ju frågan om den som gör arbetet gör det på rätt sätt......bara min uppfattning.....
 
Sv: Ensam unghäst

Jag menade inte att du hittade på, utan att man inte "måste" ha en äldre flockledare.. det går bra ändå i många fall.

Ingen flock skulle acceptera en häst som inte kan "hästspråk" , De har jagad de hästarna för att de inte har något avväpnande beteende och visar inte att de "ger upp". För den delen finns det inte alltid en bestämd rang och flockledare. Den häst som bestämmer över den ena kan gå undan för en annan individ.

Ett föl är inte en häst och fattar inte flocken det är det inte en bra flock. Att jaga ett föl tills någon måste "rädda" det ut ur hagen är inte vad jag tycker ett bra flockbeteende.

Och rent naturligt är det den mest erfarne och starkaste som bestämmer. Och då krävs det att denna lärt sig ett bra flockbeteende från början. Som den sedan kan lära de yngre. Blir det en oerfaren men stark som präglar flockens beteende så blir det betydligt sämre.

Men du menar tydligen att de flockar du sett inte haft någon bestämd rangordning och inte haft någon ledare. Inte konstigt att det blir förvirrat och överdriven jakt i sådana flockar vid nyinsläpp.

Dessutom ställer jag mig frågande till hur du kan anse att ettåringar/tvååringar ska kunna lära varandra hästspråk och vettigt flockbeteende med bra ranghantering om ingen av dem kan det innan...Men du har ju redan gett svaret om konsekvensen. Du menar ju att de inte har någon rangordning.
 
Sv: Ensam unghäst

Hur kan det ens vara så många svar i den här frågan?!

Är inte alla överens om att föl och unghästar bör växa upp i flock?!
Dom som inte tycker det borde inte äga eller föda upp hästar.

Så som svar på grundfrågan, du borde placera din unghäst hos någon med en bra unghästflock, om du vill ta hantera din häst emellanåt, ta hem den några veckor eller så i taget och ge den lite fostran o umgås med den, men låt den få sin frihet med allt vad det innebär som ung! Lycka till! :)

Att de ska gå i flock har jag aldrig kritiserat, man kan kombinera att dom går i flock och att de får en bra grunduppfostran och grundhantering så att de kan ledas, lastas, verkas avmaskas osv.

Våra hästar gå i flock på stora kuperade ytor och är ute för det mesta men de hanteras också.

Jag tycker hästen ska vara så pass tam så den kan hanteras på ett normalt sätt utan att behöva tvinga sig på den och skrämma den.

Det jag kritiserar är dom här som skiter i hästarna, hästarna hanteras inte, avmaskas inte, verkas inte och går inte ens att peta på utan att de blir livrädda.

Vad gör man när hästen skadar sig och behöver komma till sjursjukhus och inte går att fånga och lasta på transporten?

DET är riktigt dålig hästhållning enligt mig.
 
Sv: Ensam unghäst

Och var har du fått för dig att att man våldför sig på hästen vid inridning bara för att den inte är hanterad sedan innan? De unghästar jag sett blivit inridna har inte verkat ett dugg rädda under arbetet utan lyssnat och velat lära. Om hästen blir rädd och tar skada av det och beter sig som en "vildhäst som behöver tämjas" så är det ju frågan om den som gör arbetet gör det på rätt sätt......bara min uppfattning.....

Tro mig jag har sett många skräckexempel där hästarna inte blivit hanterade alls och blivit "isländskt" uppödda, varit livrädda för allt, sen fångar man in dom i grindar, drar in dom i en transport med rep, bryter ner hästen totalt, har den i stall i ett par veckor med repgrimma på dygnet runt tills den går att peta på.

Sjyst hästhantering?

Varför lär man inte hästen bara från början att bli hanterad istället.
 
Sv: Ensam unghäst

Tro mig jag har sett många skräckexempel där hästarna inte blivit hanterade alls och blivit "isländskt" uppödda, varit livrädda för allt, sen fångar man in dom i grindar, drar in dom i en transport med rep, bryter ner hästen totalt, har den i stall i ett par veckor med repgrimma på dygnet runt tills den går att peta på.

Sjyst hästhantering?

Varför lär man inte hästen bara från början att bli hanterad istället.

Du har tydligen sett någon gammal film och den speglar ju inte verkligheten, jag vill dessutom minnas att du gärna köpte importer pga deras temperament och mentalitet så.....

Det här förekommer snudd på inte alls numera, möjligen i någon bortglömd dal av någon gammal bonde men knappast annars. Det är länge sedan nu man började hälsa på sina unghästar, man verkar dom och rör vid dom. Man har också gått ett steg längre nu och hanterar sina hästar enligt Holar modellen, även det är ett tag sedan.;)

Vad som diskuteras är egentligen något som har förekommit förr..... på Island.

Det som borde diskuteras är om hästen ska få växa upp som ensam unghäst, och vad som ev kan ske med en sådan uppväxt.
 
Sv: Ensam unghäst

Tack Boj , jag tänkte just fråga finns det verkligen såna uppfödningar öht i Sverige? Har vi dom ytorna så hästarna är vilda och inte kommer i närheten av folk? Finns det nåt "Lojsta hed" för islandshästar?
 
Sv: Ensam unghäst

Svar ja, på Öland. Och där skulle jag inte släppa min unghäst faktiskt, javisst är det stora ytor för dem att röra sig på men då är ju uppsikten lika med noll. Hur vet man om en häst ligger skadad i en dunge, och hur hittar man den över den stora arealen. Nog för att de ska få ytor att röra sig på, men de bör vara överskådliga och hanterbara om sådana situationer uppstår.
 
Sv: Ensam unghäst

Jag har haft min unghäst på dessa ytor du kritiserar. Tillsyn görs varje dag på de två ställen jag haft häst och hästarna har haft det fantastiskt där samt tagits väl hand om. Dock finns det fler som jag ej vet hur tillsynen fungerar.
 
Sv: Ensam unghäst

Jag kritiserar inte, däremot är det inte ett val jag skulle göra för våra hästar. Visst ska de få röra på sig och gärna på stora ytor, däremot känns dessa marker oöverskådliga varför jag själv tror att tillsynen inte alltid kan bli 100% vilket jag gärna vill ha för egen del.
 
Sv: Ensam unghäst

Du har tydligen sett någon gammal film och den speglar ju inte verkligheten, jag vill dessutom minnas att du gärna köpte importer pga deras temperament och mentalitet så.....

Det här förekommer snudd på inte alls numera, möjligen i någon bortglömd dal av någon gammal bonde men knappast annars. Det är länge sedan nu man började hälsa på sina unghästar, man verkar dom och rör vid dom. Man har också gått ett steg längre nu och hanterar sina hästar enligt Holar modellen, även det är ett tag sedan.;)

Vad som diskuteras är egentligen något som har förekommit förr..... på Island.

Det som borde diskuteras är om hästen ska få växa upp som ensam unghäst, och vad som ev kan ske med en sådan uppväxt.

Nej jag har inte sett någon gammal film, utan sett i verkligheten både hästar jag haft i träning och hästar jag köpt och bekantas bekanta jag varit och hälsat på. Så det förekommer tyvärr mkt mer än vad du tror :( hästar som inte hanteras alls, inte verkas inte avmaskas som är livrädda för allt och alla är ett helvete att få ordning på.

Så länge folk sköter dom ordentligt och kan fånga dom i hagen, leda dom, lasta dom och dom inte är skygga för människor tycker jag det är okej, men dom här som bara skiter i sina hästar och säger att dom inte ska bli bortskämda det är dom jag blir arg på :cool:

Nej jag har aldrig sagt något om importer och deras temperament, dock har vi ett 31 årigt sto från island som aldrig blev tam, som är klippt i öronen och inte låter sig fångas av vem som helst :confused:
 
Sv: Ensam unghäst

Ett föl är inte en häst och fattar inte flocken det är det inte en bra flock. Att jaga ett föl tills någon måste "rädda" det ut ur hagen är inte vad jag tycker ett bra flockbeteende.

Och rent naturligt är det den mest erfarne och starkaste som bestämmer. Och då krävs det att denna lärt sig ett bra flockbeteende från början. Som den sedan kan lära de yngre. Blir det en oerfaren men stark som präglar flockens beteende så blir det betydligt sämre.

Men du menar tydligen att de flockar du sett inte haft någon bestämd rangordning och inte haft någon ledare. Inte konstigt att det blir förvirrat och överdriven jakt i sådana flockar vid nyinsläpp.

Dessutom ställer jag mig frågande till hur du kan anse att ettåringar/tvååringar ska kunna lära varandra hästspråk och vettigt flockbeteende med bra ranghantering om ingen av dem kan det innan...Men du har ju redan gett svaret om konsekvensen. Du menar ju att de inte har någon rangordning.

För det första så sätter man inte ett föl i en unghäst flock eftersom fölet måste gå med sin mamma. "Fölen" har hunnit bli 8-10 månader innan vi byter till hingstflocken. (stona går kvar i samma hage, men mammorna plockas bort några veckor)

Sen har du nog inte läst från början.. då de äldsta är 3-4år. Äldre, mer erfarna och bra på att hålla ordning på de små.

Och det är faktiskt så att INGEN flock har en bestämd, fast ordning. Varje individ vet vilken individ som går undan för den och vilken den ska gå undan för. Som sagt, den ena hästen kan bestämma över en häst men gå undan för en annan. Att flocken har en bestämd ordning eller någon som "bestämmer" stämmer inte. Kan hänvisa till Margareta Rundgren (som är "expert" inom hästens beteende).

Det blir endast en "jakt" om den nya unghästen inte vuxit upp i flock innan, utan gått ensam med mamma, eftersom de hästarna har inget avväpnande beteende. Vilken flock man än skulle sätta den i så kommer den bli jagad, eftersom den inte kan visa att den "ger sig".

De unghingstar som vuxit upp i flock är det aldrig några problem med.

Sen vill jag bara tillägga att våran hingstflock men enbart unghingstar/valacker 1-4år är den mest lugna och "tajta" flock.. och då har finns det 4-5st större flockar till på gården. (ca 10-20individer per flock).
 
Sv: Ensam unghäst

vi har olika åsikter om hur man ska hantera hästar och inte och jag anser att dom ska hanteras från att dom är små och att det inte är sjyst att låta dom vara vildhästar.

Men ett svar på din fråga är tid och tid är pengar som Niela sa, det är billigare att låta dom vara än att pyssla med dom.

Sen har jag en fråga till dig, tycker du det är sjyst mot hästen att utsätta den för den rädslan som blir sen när man ska börja hantera den?

Enligt mig är det djurplågeri att bara skita i hästarna och sen våldföra sig på en vildhäst när det är dags för att tämja den.

Hästen ska inte behöva bli så rädd och människorna ska inte behöva utsätta sig för den risken det är att hantera hästen.

jag kan få ordning på en vildhäst, men jag tycker inte det är värt jobbet, numera tackar jag nej till såna hästar för jag stöttar inte den typen av hästhållning för fem öre och jag köper inte en sån häst hur fin stam och hur lovande den än verkar vara för jag tycker synd om hästen och vill inte utsätta mig för det arbetet och jag vill inte stötta den typen av hästhållning.

Jag överhanterar inte mina hästar heller så som en del halvblodsfolk gör och dom går ute väldigt mycket, men dom ska vara lugna och trygga, respektera människan, flytta sig för tryck, gå bakom när den leds utan att springa på en, gå att lasta, lyfta hovar, klappa, avmaska mm.

Det ser jag som en självklarhet.

Alla som köpt hästar av oss har varit väldigt nöjda och glada med hur trevliga hästarna varit att hantera.

Sen är det en annan sak som spelar in, en häst som man hanterar från att den är liten får man en helt annan kontakt med, en häst som inte blivit hanterad är bara en häst medan en häst som blivit hanterad är en vän som tycker om en tillbaka på ett helt annat sätt.

Vem har sagt att man skrämmer och våldför sig på hästarna????

Under hela uppväxten blir alla ex. verkade.. och det gör man ju lite då och då. och DÅ tränas hästen (omedvetet) på att vara uppbunden, ledas, ta upp hovar osv. När hästen sen är 3år så är det inga problem och beter sig "som vanligt", även om man inte direkt tränat på det.

Den erfarenhet som jag har från de hästar som blivit hanterade mycket är att de tappat respekten och är inte lika känsliga. men som sagt, det är bara mina erfarenheter.

Jag ska ta föl på mitt sto nästa år och jag har VALT att inte hantera mitt föl. Tid finns det, men jag kommer välja att inte göra det för att jag vill ha en känslig individ och som är trevlig att hantera. Jag vill absolut inte ha en häst som är "på" ....

Ja, rätt hantering kan också göra en trevlig häst.. men det är mycket lättare att göra "fel" med en unghäst då de suger åt sig som svampar! Men det där med uppfostran överlåter jag till andra hästar.

För hur som helst är hästar bättre på att fostra hästar.
 
Sv: Ensam unghäst

Att de ska gå i flock har jag aldrig kritiserat, man kan kombinera att dom går i flock och att de får en bra grunduppfostran och grundhantering så att de kan ledas, lastas, verkas avmaskas osv.

Våra hästar gå i flock på stora kuperade ytor och är ute för det mesta men de hanteras också.

Jag tycker hästen ska vara så pass tam så den kan hanteras på ett normalt sätt utan att behöva tvinga sig på den och skrämma den.

Det jag kritiserar är dom här som skiter i hästarna, hästarna hanteras inte, avmaskas inte, verkas inte och går inte ens att peta på utan att de blir livrädda.

Vad gör man när hästen skadar sig och behöver komma till sjursjukhus och inte går att fånga och lasta på transporten?

DET är riktigt dålig hästhållning enligt mig.

Ja det är dålig hästhållning enligt alla regelverk som finns i Sverige också, bara att anmäla. Att ta avstånd från djurplågeri känns som en självklarhet och det är inte den typen av "uppfödning" som någon som är seriös sysslar med.
 
Sv: Ensam unghäst

Nej jag har inte sett någon gammal film, utan sett i verkligheten både hästar jag haft i träning och hästar jag köpt och bekantas bekanta jag varit och hälsat på. Så det förekommer tyvärr mkt mer än vad du tror :( hästar som inte hanteras alls, inte verkas inte avmaskas som är livrädda för allt och alla är ett helvete att få ordning på.

Så länge folk sköter dom ordentligt och kan fånga dom i hagen, leda dom, lasta dom och dom inte är skygga för människor tycker jag det är okej, men dom här som bara skiter i sina hästar och säger att dom inte ska bli bortskämda det är dom jag blir arg på :cool:

Nej jag har aldrig sagt något om importer och deras temperament, dock har vi ett 31 årigt sto från island som aldrig blev tam, som är klippt i öronen och inte låter sig fångas av vem som helst :confused:

Gå då till etablerade exportörer, för där kan du finna föl och unga hästar uppfödda under helt andra premisser. Nej detta är inget jag tror, utan jag vet.;)

Att en häst aldrig kan lära sig bli fångad, det händer och här har det mer att göra med genetik än uppfödning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 172
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
816
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering På min arbetsplats har det relativt nyligen (augusti) kommit en 3-åring till valackflocken. Han är inte så mycket hanterad då han vuxit...
Svar
18
· Visningar
1 985
Senast: Boj
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 105
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp