Ensam unghäst

Sv: Ensam unghäst

Ja det är dålig hästhållning enligt alla regelverk som finns i Sverige också, bara att anmäla. Att ta avstånd från djurplågeri känns som en självklarhet och det är inte den typen av "uppfödning" som någon som är seriös sysslar med.

Jamen precis.:D
 
Sv: Ensam unghäst

Gå då till etablerade exportörer, för där kan du finna föl och unga hästar uppfödda under helt andra premisser. Nej detta är inget jag tror, utan jag vet.;)

Att en häst aldrig kan lära sig bli fångad, det händer och här har det mer att göra med genetik än uppfödning.



hennes avkommor har blivit jätte trevliga så de har inte nedärvt hennes skygghet i alla fall.

Förstår inte riktigt varför man klippte dom i öronen, känns inte riktigt snällt :crazy:

Jag kanske tar en häst från island senare, men det har inte att göra med hur de är hanterade utan för att jag är sugen på att ta in en bra hingst med nytt blod. Men då kommer jag kolla så att den är sjyst hanterad för jag vill inte gärna lägga ner jobbet på en vildhäst. Jag kan, men jag har ingen lust.
 
Sv: Ensam unghäst

Ja det är dålig hästhållning enligt alla regelverk som finns i Sverige också, bara att anmäla. Att ta avstånd från djurplågeri känns som en självklarhet och det är inte den typen av "uppfödning" som någon som är seriös sysslar med.

Tyvärr har jag sett en del såna :(

Och så säger de att dom ska uppfostras "isländskt"

Att hästen går att leda i grimma, verkas, lastas på transport mm tycker jag är en självklarhet.

Sen behöver man såklart inte hantera dom i tid och otid, det gör inte vi heller. Men dom ska vara tama och kunna hanteras normalt och skötas om.

Det är när man bara låter dom vara helt och hållet jag tycker det är dåligt.
 
Sv: Ensam unghäst

Vet du inte varför man klippte de i öronen?


Det är spännande att se den här diskussionen. De som är emot "så lite hantering som möjligt" missar tydligen "så lite som möjligt".
Alla hästar ska kunna verkas, för hästens fötter måste tas om hand. De måste vaccineras. Chippas. Avmaskas. Kunna lastas om något händer och man måste till klinik. Vissa visas på unghästvisningar som föl, ettåringar, tvååringar, treååringar.

Det JAG (och som jag förstått det, många andra också) vänder mig mot är att ha en unghäst som pysselponny. Hålla på och pilla på den vareviga dag för att de ska lära sig allt från början. Det är onödigt, och jag tycker inte det är schysst att man tar de få åren från unghästen då den skulle kunna SLIPPA jobba, och håller på med den i onödan då?
Sen struntar jag i om de blir "fräcka trädgårdsuppfödningar" eller inte, det är väl upp till var och en vadm an vill ha för typ av häst, och hanterar man dem rätt blir det säkert jättebra. Jag vill bara inte beröva mina unghästar på den lilla frihet som de faktiskt har möjlighet att få.
 
Senast ändrad:
Sv: Ensam unghäst

Tyvärr har jag sett en del såna :(

Och så säger de att dom ska uppfostras "isländskt"

Att hästen går att leda i grimma, verkas, lastas på transport mm tycker jag är en självklarhet.

Sen behöver man såklart inte hantera dom i tid och otid, det gör inte vi heller. Men dom ska vara tama och kunna hanteras normalt och skötas om.

Det är när man bara låter dom vara helt och hållet jag tycker det är dåligt.

Men då tycker vi ju lika. Det är bra att veta VAD den andra menar i en diskussion, annars blir det ju en skuggdiskussion med en massa antaganden :)
 
Sv: Ensam unghäst

Att hästen går att leda i grimma, verkas, lastas på transport mm tycker jag är en självklarhet.

Det tycker jag med, och som det ser ut så är de flesta eniga i den frågan också. Men fortfarande så är en flock den bästa uppfostran och träning en ung häst kan få, något som vi människor inte kan erbjuda varken fysiskt eller mentalt när det gäller uppfostran för här är vi på tok för långsamma i signalerna.

En häst som går med en individ, stallas in dagligen 8-12 timmar berövas såväl den fysiska delen som den fostrande. De får inte heller lära sig hur man fungerar i flock, vilket ökar risken för skador senare i livet om den blir insläppt i en sådan och inte förstår signalerna korrekt.
 
Sv: Ensam unghäst

Tyvärr har jag sett en del såna :(

Och så säger de att dom ska uppfostras "isländskt"

Att hästen går att leda i grimma, verkas, lastas på transport mm tycker jag är en självklarhet.

Sen behöver man såklart inte hantera dom i tid och otid, det gör inte vi heller. Men dom ska vara tama och kunna hanteras normalt och skötas om.

Det är när man bara låter dom vara helt och hållet jag tycker det är dåligt.

Igen, ring länstyrelsen och anmäl den typen av hästhållning, alla hästar ska ha grundläggande skötsel. Att dessa människor har ett försvar till sitt sätt att hålla hästar har inget med verkligheten att göra. Det finns idioter på alla nivåer som vi fick erfara för inte så länge sedan. Att iditoerna får hållas är ju för att "vi andra" väljer att titta åt ett annat håll av alla möjliga anledningar. Men i slutänden så är det hästarnas välfärd vi måste försöka hjälpas åt att måna om, vet du vilka det är så bara plocka upp telefonen eller skicka ett mail istället för att ta upp det som ett skräckexempel som alla i den här tråden tar avstånd ifrån.
 
Sv: Ensam unghäst

Igen, ring länstyrelsen och anmäl den typen av hästhållning, alla hästar ska ha grundläggande skötsel. Att dessa människor har ett försvar till sitt sätt att hålla hästar har inget med verkligheten att göra. Det finns idioter på alla nivåer som vi fick erfara för inte så länge sedan. Att iditoerna får hållas är ju för att "vi andra" väljer att titta åt ett annat håll av alla möjliga anledningar. Men i slutänden så är det hästarnas välfärd vi måste försöka hjälpas åt att måna om, vet du vilka det är så bara plocka upp telefonen eller skicka ett mail istället för att ta upp det som ett skräckexempel som alla i den här tråden tar avstånd ifrån.

Tar av hatten och bockar!!

:bow::bow:
 
Sv: Ensam unghäst

Vet du inte varför man klippte de i öronen?


Det är spännande att se den här diskussionen. De som är emot "så lite hantering som möjligt" missar tydligen "så lite som möjligt".
Alla hästar ska kunna verkas, för hästens fötter måste tas om hand. De måste vaccineras. Chippas. Avmaskas. Kunna lastas om något händer och man måste till klinik. Vissa visas på unghästvisningar som föl, ettåringar, tvååringar, treååringar.

Det JAG (och som jag förstått det, många andra också) vänder mig mot är att ha en unghäst som pysselponny. Hålla på och pilla på den vareviga dag för att de ska lära sig allt från början. Det är onödigt, och jag tycker inte det är schysst att man tar de få åren från unghästen då den skulle kunna SLIPPA jobba, och håller på med den i onödan då?
Sen struntar jag i om de blir "fräcka trädgårdsuppfödningar" eller inte, det är väl upp till var och en vadm an vill ha för typ av häst, och hanterar man dem rätt blir det säkert jättebra. Jag vill bara inte beröva mina unghästar på den lilla frihet som de faktiskt har möjlighet att få.

Jo men det är ju inte bra det heller och jag håller med dig man ska inte hålla på och överhantera dom heller dom måste ju få vara barn också. Grannens halvblod hade träns redan när den var 1 och nu är den väl 2 och ett halvt och det är ett evigt tmkörande och longerande och den har sadel osv och det tycker jag också är fel att börja för tidigt och hålla på för mycket.

Men det jag menar är inte ett evigt hanterande dag ut och dag in heller utan att man sköter om dom ordentligt, kollar till dom så att dom är friska och mår bra, verkar, avmaskar, leder på dom då och då så att dom kan gå i grimma och hanteras utan att vara livrädda för allt och alla.

Få dom att vara nyfikna och lugna, gilla att ha kontakt och bli klappade och kliade utan att vara på eller respektlösa.
 
Sv: Ensam unghäst

Det tycker jag med, och som det ser ut så är de flesta eniga i den frågan också. Men fortfarande så är en flock den bästa uppfostran och träning en ung häst kan få, något som vi människor inte kan erbjuda varken fysiskt eller mentalt när det gäller uppfostran för här är vi på tok för långsamma i signalerna.

En häst som går med en individ, stallas in dagligen 8-12 timmar berövas såväl den fysiska delen som den fostrande. De får inte heller lära sig hur man fungerar i flock, vilket ökar risken för skador senare i livet om den blir insläppt i en sådan och inte förstår signalerna korrekt.

Men jag har aldrig sagt att dom inte ska gå i en flock :)
 
Sv: Ensam unghäst

Igen, ring länstyrelsen och anmäl den typen av hästhållning, alla hästar ska ha grundläggande skötsel. Att dessa människor har ett försvar till sitt sätt att hålla hästar har inget med verkligheten att göra. Det finns idioter på alla nivåer som vi fick erfara för inte så länge sedan. Att iditoerna får hållas är ju för att "vi andra" väljer att titta åt ett annat håll av alla möjliga anledningar. Men i slutänden så är det hästarnas välfärd vi måste försöka hjälpas åt att måna om, vet du vilka det är så bara plocka upp telefonen eller skicka ett mail istället för att ta upp det som ett skräckexempel som alla i den här tråden tar avstånd ifrån.

jo du vissa av dom är redan anmälda från flera håll så jag hoppas at JBV gör något åt det
 
Sv: Ensam unghäst

Min (egenuppfödda) 2½år går i en hingstflock med samma ålder och ett år äldre, ca 7-8 hästar har de varit sedan start och i princip samma hästar i flocken från början. Jag har eget stall men skulle aldrig ha låtit honom växa upp hemma utan kompisar i samma ålder som han kan leka med, resonerar också som tidigare talare att det är som om jag som liten skulle få leka med ett par tanter hela dagarna, nu säger jag inte att alla hästar blir skadade av det men de hästar som jag träffat / ridit / hanterat som är "trädgårdsuppfödda" har varit fräckare att hantera och i flocken, bland de andra hästarna speciellt de "islandsfödda" och islandsfödda svenska hästarna som växt upp i stor flock med likasinnade tycker oftast är outstandig i flocken (för det mesta) det finns så klart undantag... jag uppskattar att de är lite mer avvaktande och väntar in mig , men han är alltid lätt fångad och lätthanterad (förutom när han nu i veckan skulle lämna sin flock i bäcksvart mörker, regn och blåst och flytta in på stall pga hovböld:() då var han liiiite seg att leda stackarn...Undantaget var mitt sto som är mamma till honom som växte upp på stora vidder på gotland med likasinnade och hade en toppenuppväxt och ville sitta i knäet på mig och var jobbig i allt när det var dags för inridning så någon ärflighet måste det ju finnas då jag absolut ville att Ormur skulle få så bra uppväxt som möjligt! Ormur kommer komma hem nästa år sommar / höst
 
Sv: Ensam unghäst

För det första så sätter man inte ett föl i en unghäst flock eftersom fölet måste gå med sin mamma. "Fölen" har hunnit bli 8-10 månader innan vi byter till hingstflocken. (stona går kvar i samma hage, men mammorna plockas bort några veckor)

Sen har du nog inte läst från början.. då de äldsta är 3-4år. Äldre, mer erfarna och bra på att hålla ordning på de små.

Och det är faktiskt så att INGEN flock har en bestämd, fast ordning. Varje individ vet vilken individ som går undan för den och vilken den ska gå undan för. Som sagt, den ena hästen kan bestämma över en häst men gå undan för en annan. Att flocken har en bestämd ordning eller någon som "bestämmer" stämmer inte. Kan hänvisa till Margareta Rundgren (som är "expert" inom hästens beteende).

Det blir endast en "jakt" om den nya unghästen inte vuxit upp i flock innan, utan gått ensam med mamma, eftersom de hästarna har inget avväpnande beteende. Vilken flock man än skulle sätta den i så kommer den bli jagad, eftersom den inte kan visa att den "ger sig".

De unghingstar som vuxit upp i flock är det aldrig några problem med.

Sen vill jag bara tillägga att våran hingstflock men enbart unghingstar/valacker 1-4år är den mest lugna och "tajta" flock.. och då har finns det 4-5st större flockar till på gården. (ca 10-20individer per flock).

Du kan ju själv börja med att läsa igenom dina inlägg.
Det var du själv som använde ordet "föl" för 8-10 månaders "föl".
Och det är du som skrivit att det är påhitt att det är bra om det finns en äldre erfaren som är flockledare och att det i ditt tycke är bättre om flocken är jämnårig. 1-4 år är inte jämnårigt. Det anser inte jag i alla fall.

När det gäller din tes om flockledarens ickevarande så håller jag inte med dig eftersom jag har helt andra erfarenheter av detta än vad du har.

Jag är nöjd med den flockmentalitet som byggts upp i de flockar som går här hemma. Mycket låg skadefrekvens och harmoniska hästar. Tack vare den tradition som flockledaren i flocken lär vidare.

Det har vid några tillfällen kommit nykomlingar utifrån som inte lärt sig de små signalerna. De har aldrig blivi utjagade. Däremot har flocken ibland fått använda överdrivna signaler i början. Vilket är en jobbig tid för den nytillkomne. Men eftersom den också får "belöning" så fort den uppfattar mindre signaler så lär den sig snabbt. Och blir själv sedan en schysst flockmedlem när en ny flockmedlem tillkommer. Istället för att som en del lågrangade hästar som inte fått en bra inslussning passa på att mobba en nytillkommen om det finns tillfälle.
 
Sv: Ensam unghäst

Jo men det är ju inte bra det heller och jag håller med dig man ska inte hålla på och överhantera dom heller dom måste ju få vara barn också. Grannens halvblod hade träns redan när den var 1 och nu är den väl 2 och ett halvt och det är ett evigt tmkörande och longerande och den har sadel osv och det tycker jag också är fel att börja för tidigt och hålla på för mycket.

Men det jag menar är inte ett evigt hanterande dag ut och dag in heller utan att man sköter om dom ordentligt, kollar till dom så att dom är friska och mår bra, verkar, avmaskar, leder på dom då och då så att dom kan gå i grimma och hanteras utan att vara livrädda för allt och alla.

Få dom att vara nyfikna och lugna, gilla att ha kontakt och bli klappade och kliade utan att vara på eller respektlösa.
Helt sant :-)
 
Sv: Ensam unghäst

Det tycker jag med, och som det ser ut så är de flesta eniga i den frågan också. Men fortfarande så är en flock den bästa uppfostran och träning en ung häst kan få, något som vi människor inte kan erbjuda varken fysiskt eller mentalt när det gäller uppfostran för här är vi på tok för långsamma i signalerna.

En häst som går med en individ, stallas in dagligen 8-12 timmar berövas såväl den fysiska delen som den fostrande. De får inte heller lära sig hur man fungerar i flock, vilket ökar risken för skador senare i livet om den blir insläppt i en sådan och inte förstår signalerna korrekt.
Instämmer. Och en häst behöver inte bara lösdrift, den behöver stora stimulerande hagar också. Vilket inte alltid hänger ihop tyvärr.
 
Sv: Ensam unghäst

Stora hagar är ju en förutsättning om den unga hästen ska få sin fysiska del tillgodosedd och träna upp sig inför kommande uppgifter.
 
Sv: Ensam unghäst

Du kan ju själv börja med att läsa igenom dina inlägg.
Det var du själv som använde ordet "föl" för 8-10 månaders "föl".
Och det är du som skrivit att det är påhitt att det är bra om det finns en äldre erfaren som är flockledare och att det i ditt tycke är bättre om flocken är jämnårig. 1-4 år är inte jämnårigt. Det anser inte jag i alla fall.

När det gäller din tes om flockledarens ickevarande så håller jag inte med dig eftersom jag har helt andra erfarenheter av detta än vad du har.

Jag är nöjd med den flockmentalitet som byggts upp i de flockar som går här hemma. Mycket låg skadefrekvens och harmoniska hästar. Tack vare den tradition som flockledaren i flocken lär vidare.

Det har vid några tillfällen kommit nykomlingar utifrån som inte lärt sig de små signalerna. De har aldrig blivi utjagade. Däremot har flocken ibland fått använda överdrivna signaler i början. Vilket är en jobbig tid för den nytillkomne. Men eftersom den också får "belöning" så fort den uppfattar mindre signaler så lär den sig snabbt. Och blir själv sedan en schysst flockmedlem när en ny flockmedlem tillkommer. Istället för att som en del lågrangade hästar som inte fått en bra inslussning passa på att mobba en nytillkommen om det finns tillfälle.

Jag har inte skrivit att det är rent påhitt att det är bra med äldre flockledare. Det jag skrev att det inte måste vara en äldre. och att påståendet :"det måste finnas en äldre flockledare" inte stämmer..

Och att det inte finns en bestämd rang och en bestämd flockledare är inget jag skriver efter mina erfarenheter utan det är ren fakta. Kan som sagt hänvisa till Margareta Rundgren.
Sen kan det vara så att en häst har ett väldigt starkt ledarskap än de andra hästar och att alla hästar går undan för just den individen. Men rent teoretiskt finns det ingen bestämd flockledare eller rang.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 172
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
816
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering På min arbetsplats har det relativt nyligen (augusti) kommit en 3-åring till valackflocken. Han är inte så mycket hanterad då han vuxit...
Svar
18
· Visningar
1 985
Senast: Boj
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 105
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp