Ensamhetsträning för äldre hund

MaddeBus

Trådstartare
Hej!
Jag har en cockerspaniel på snart fem år som fortfarande inte vill vara helt själv.

Lite bakgrundinformation:
När han var 0-3 år var han som en svans efter mig. Vägrade lämna mig och pep varje sekund som jag var borta. Ensamhetstränade mycket och nu kan han vara själv i ett annat rum (stänger man in honom på toaletten för att moppa golvet t.ex. så piper han i någon minut och sedan lägger han sig.) och han har blivit tuffare och tror mer på sig själv men vill fortfarande inte vara själv hemma.

I vårt förra hus så gick det ganska bra. Han kunde busa en del (bäddade upp sängarna) men annars så gick det okej. Även om han absolut inte ville vara själv så fixade han det utan att stressa sönder sig. Han har bara varit själv några få timmar i veckan under sitt liv. Aldrig så mycket som fem timmar om dagen eller liknande då vi hellre skaffar hundvakt.

Nu till problemet: Jag har flyttat till en lägenhet och här går inte träningen alls lika bra. Just nu bor jag med min sambo men när han lämnar honom så piper han en del medans när jag lämnar honom så är han lugnare även om han tyr sig mer till mig. Innan (i förra huset) så kunde kan lämna honom själv och det värsta som hände var att han bäddade upp sängarna. Annars har han som vi förstått varit relativt lugn själv hemma, varit tyst och även sovit i sitt lilla bo som han byggt upp i sängen :D

I denna lägenheten (första gången han bor i lägenhet) så är det mycket värre. När man lämnar honom här så skäller/ylar han konstant och verkligen stressar sönder. Det är fullt med dreggel på golvet och han flåsar och är helt galen när man kommer hem igen (undviker därför att lämna honom själv hemma men ibland har det hänt att lektionerna krockat med kort varsel och det verkligen inte gått att fixa). Det skär ju i mitt hjärta att han är så rädd när han är själv hemma :cry:

När vi är med honom i lägenheten så sover han tryggt, lite mindre tryggt när bara sambon är hemma men med mig så tar han det lugnt. Han reagerar om det är hundar som skäller/högljudda människor utanför men moffar bara lite och lägger sig sedan igen.

Jag undrar hur vi ska få honom att känna sig tryggare i lägenheten så att han inte är rädd för att vara själv här? Några övningar som finns för att ge hunden bättre självförtroende?

Jag försöker få honom att testa sina gränser (men alltid så att han klarar uppgiften) och få honom att inse att även om jag är ledaren så är han stark själv och klarar av att göra saker själv.

Detta är det vi försökt med när vi lämnat honom ensam:

*Större utrymme (gick dåligt. Han mår bättre av ju mindre utrymme han har men tyvärr är ju inte bur tillåtet)
*Mindre utrymme (går något bättre)
*Mer motion (ingen skillnad)
*Gömma godis (svårt att gömma det. Han skiter fullständigt i att man går så länge som han har något att äta men man kan ju inte lägga fram flera kg med godis....)
*Ge ben som räcker längre (tuggar inte på dem när vi är borta, dricker bara vatten)

Vi låter honom vara inne på toaletten då han mår bättre av mindre ytor men det hjälper ändå inte riktigt. Bättre än då han har hela lägenheten men han skäller/ylar fortfarande.
När vi är i lägenheten och han är inne på toaletten så är han helt lugn. Piper kanske en minut lite vid dörren och lägger sig sedan och sover tills vi öppnar. Så länge han vet att han inte är helt själv utan vi är närheten så är han lugn.

Vet inte riktigt hur vi ska lösa det här. Har försökt med det mesta men jag tror att det i grunden bottnar i att han är väldigt osäker på sig själv (då är han ändå mycket bättre än innan då jag tränat rejält på detta senaste året).

Några tips på hur man ska gå vidare och få en säkrare hund som klarar av några timmar själv?
 
Sv: Ensamhetsträning för äldre hund

31 som läst men ingen som svarat :confused:

Kan tillägga lite:
Idag innan jag skulle lämna honom själv så förberedde jag honom långt i förväg.
Gick en promenad med honom så han skulle få ur sig lite spring, när vi kommit hem satt jag ett tag vid datorn för att han skulle bli lite trött.

Efter det stängde jag in honom på toaletten och sa hej då (säger bara "Nu ska jag gå, hej då" till honom, klemar inte), satte på musik på radion och gick runt i lägenheten. När jag öppnade dörren och stängde (bara på prov) började han yla och skälla men jag svarade honom med "Ta det lugnt... Matte är hemma..." och han blev tyst direkt. Gick runt i lägenheten medan jag satte på mig ytterkläder, öppnade och stängde dörren mellan. Höll på och lät med låset, han var tyst. Efter runt 20 min av detta så gick jag ut och låste dörren på riktigt. Stod kvar ett tag och lyssnade. Lite pipande men sedan blev det tyst.
Efter det åkte jag iväg. Min Sambo kom hem ca en kvart efter (han hade då totalt varit instängd i runt 20 min själv hemma). Han var fortfarande tyst när han kom hem och hade hållit sig relativt lugn (lite flåsande men å andra sidan börjar han flåsa av upphetsning när något roligt händer annars också även om han inte är själv).

Ser detta som ett litet framsteg och ska testa med en lite längre stund imorgon och träna mer.

Vill fortfarande ha tips och höra vad ni tycker!
 
Sv: Ensamhetsträning för äldre hund

Jag tycker det låter som att du är på god väg med det du gjorde idag.
Se till att hunden har en plats där han är helt trygg och lugn. Har han en bädd eller bur som han brukar ligga i när ni är hemma?
Ställ då in den på toaletten.

Fortsätt som du gjorde idag, sätt in honom på toa, öppna och stäng ytterdörren några gånger, gå ut 1 minut, gå in igen, gå runt i lägenheten, gå ut 1 minut och upprepa några gånger innan du släpper ut honom igen. Öka inte tiden för fort, utan håll dig runt en kvart än så länge så du är säker på att han är tyst och någorlunda lugn. Minska efter hand pysslet du gör innan du går, men öka inte tiden för fort.

Var noga med att när du släpper ut honom så ignorera honom. Pyssla runt lite och låtsas som att han inte finns, gör ingen grej av att du är hemma liksom. Har du tänkt gå ut på promenad direkt när du kommer hem, vänta lite med det och gör det när hunden är lugn. Bygg inte upp några förväntningar på att "När matte kommer hem blir det superroligt". Lämna honom med din pojkvän ibland, typ när du går till affären, och smsa eller ring innan du går hem igen och går in i lägenheten och se til så att han är lugn.

Finns det inga ben han äter när du inte är hemma? Gröp ur ett märgben, mosa frolic eller något annat gott med vatten, tryck in i benet och frys in - brukar funka på på många hundar och håller dom sysselsatta ett tag.
 
Senast ändrad:
Sv: Ensamhetsträning för äldre hund

Tack för ditt svar :)
Här i lägenheten har han tyvärr ingen bädd (får inte plats i en etta så han sover på den tjocka mattan istället som tyvärr är lika stor som badrummet :D).

Har inte testat det med märgben. Har testat många olika ben men då han har känslig mage och extremt lätt för att gå upp i vikt så undviker jag det helst så länge som det går. Kan vara värt att testa de första gångerna tills han känner sig tryggare :)

Han är oftast själv med min pojkvän under ca 2 timmar om dagen och pojkvännen gör sitt bästa för att få honom att känna sig tryggare. De går på promenader tillsammans och pojkvännen pratar med honom och pysslar men trots det så finns inte tilliten riktigt där. Nu är visserligen min hund extremt underlägsen, lägger sig på rygg direkt och kan bli väldigt rädd och ledsen om någon säger till honom trots att han försöker trotsa lite (t.ex. inte komma på inkallning). Inte bästa psyket alltså men trots det väldigt glad och vänlig mot andra.

Jag ska jobba vidare!

Vill fortfarande ha tips på hur man ger honom bättre självförtroende (har fått tipset att låta honom vinna ibland när vi lekar och det gör jag. Han får vinna ungefär hälften av gångerna. Vet inte om det fungerar särskilt bra. Har sagt till pojkvännen att han måste få vinna ibland när de leker för att få självförtroende även mot andra.)
Visst ska hunden vara underlägsen och veta vem som är ledaren men eftersom jag vet vart jag har min hund och har bra lydnad på honom så skulle det vara bra för honom ifall han fick känna sig lite starkare och mer självständig.
Grunderna finns ju, han har betydligt mer självförtroende när jag är med men jag vill att han ska ha självförtroende utan att helt lita på mig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
673
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
710
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 075
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp