Ensamhetsträning

Sezziyanen

Trådstartare
Hejsan..

Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag" från början då jag tog en del ledighet och jobbade resten hemifrån.. Har även haft hundvakt när jag behövt iväg längre tider. Fick han när han var 12v, så han var redan "större" och ganska..intensiv om vi säger så. Vi har tränat mkt på passivitet och att kunna varva ner, han hade mycket svårt för det i början av sig självt. Numera har han inga större problem att varva ner/lalla runt lite själv med nån leksak eller dyl tills han tröttnar om jag bara är passiv.

Men han är efterhängsen, när JAG rör mig. Dvs, sitter jag i köket kan han välja att traska iväg och lägga sig i ett annat rum ibland, även om han oftast är med mig förstås. Så har han varit nästan från början. Men om vi sitter i samma rum och jag går till ett annat, då ska han med. Hålla koll. Samma ungefär om man har gäster hemma, sitter vi i vardagsrummet och nån går iväg till toaletten, då vaknar han upp och går efter och kollar vart de tog vägen. Ibland kan han lägga sig "halvvägs" tom..

Iaf. Ensamhetsträningen har gått riktigt svårt.. Har försökt testa ett par metoder. Började med att helt sonika "gå ut" som ingenting. Han följer med till dörren och får den därmed stängd framför nästan. Han började skälla direkt när den stängdes i princip. Efter att ha gjort detta ganska många gånger över en period så dröjde det kanske 10, max 20 sekunder innan han började skälla. Har försökt att gå in när han "tar paus" i skällandet, vettesjutton om det har gjort nån skillnad.

Men han går ALLTID med till dörren. Bara jag reser mig upp och går dit så kommer han med. Kan fortfarande inte vara mer ensam än så utan att börja skälla. Om han däremot håller på med nått, tex tuggar på ett ben, tjurmuskel/whatever så kan jag gå och komma som ingenting. Då bryr han sig inte ett jota. Kanske om han ligger i hallen så kan han tappa intresset och gå till dörren och börja skälla (om det är en av de mindre goda tuggisarna), annars ligger han där han ligger.

Känns så jäkla svårt att komma framåt, särskilt när man läser om alla med halvårsvalpar som kan lämna dem gott sovande i ett par timmar..

Fick rådet att testa spärra av och ge honom nått lite gott som tar bort fokus från att jag går, men som tar slut/är ofarligt. Tex en mindre godisbit han måste tugga i sig en minut eller lite leverpastej i en kong.. Det som händer då är att han självklart vaknar till när jag ger honom detta (om han sover). Han skiter i att jag går, men efter det goda är slut börjar han skälla (då är han i köket som vetter mot hallen, men han ser inte ytterdörren). Skäller ca 2-3 minuter av och till, sen har han lagt sig ner, men bara en gång har han verkat slappna av mer (hakan i backen), annars ligger han med huvudet uppe liksom och spanar mot hallen. Har som mest då väntat ca 2 min ytterliggare på att gå in (har kamera jag ser live via mobilen..). Han har då i huvudsak vart tyst fram tills dess att jag går in, med ev. nått enstaka gny. Detta har jag kört under ca en veckas period, märker ingen större skillnad i den tid det tar för honom att varva ner såpass att han lägger sig ner.

Börjar bli lite osäker på om detta är nån bra träningsmetod. Känns bara dumt att hålla på med att göra nån slags godisgrej han ska få varje gång, känns som det stressar upp mig själv lite att göra det hela så "arrangerat". Måste ju dessutom då spärra av köket med ett galler, och har väntat en stund efter så han inte ska tänka galler=nu drar de och lämnar mig. Nja alltså... känns inte helt hundra. Samtidigt så kanske det är ett bra tecken att han faktiskt inte skäller längre än så och faktiskt lägger sig ner? Eller är det bara att han liksom ger upp...jag vettesjutton.

Har även fortsatt att ibland bara gå in/ut genom dörren ibland helt random. Han verkar inte fatta att han inte behöver springa till dörren så fort jag går dit. Samtidigt så är han ju så nästan med överallt jag går. Men går jag tex på toaletten så går han numera istället och lägger sig i en biabädd jag har i hallen, eller på närmaste matta i anslutande vardagsrum.. Förut stog han och skällde på dörren när jag gick in, jag tränade inte riktigt bort detta utan det mer gav sig av sig självt. Har dock hänt att han skäller på toaletten också, särskilt om han är lite uppe i varv så att säga (ibland måste man ju på toa även om han inte är rastad och trött...).

Alltså. Hur sjutton kan jag komma vidare? Finns det något som helst hopp för mig.. känns fan lite uppgivet ibland. Men detta med att spärra av och ge han nått att göra en stund känns inte perfekt. Dessutom så är han ingen "slötuggare" eller valp som blir lugn av att tugga/slicka kong. Snarare går han upp i varv av det. Därför känns det som han går från sovande till upp i varv när jag kör så..sen märker han att jag är borta, skäller av sig ett tag..och slutar sen.

Har nån tips eller idé? Just detta att han går till dörren hela tiden, är det möjligt att det kan försvinna av sig självt efter massvis av repetitioner? Eller är det som jag läste nånstans, att om han går med en till dörren så måste man börja där, dvs att träna att gå o klä på sig och dra och sätta sig igen om han hänger med? Ugh, detta är nog det absolut svåraste med att ha en ung hund..
 
Nu var min väldigt enkel att träna, men metoden jag använde gillar jag. Tipset fick jag här på Buke (tack igen @russinbulle).
Jag begränsar henne i hallen. Gjorde det till en ritual så att hon alltid vet vad som ska hända. Ställer först ut vattenskålen, går sedan runt och stänger alla dörrar till hallen. Tar fram en fäll hon får ligga på (som inte är framme annars), klär på mig och ger henne sedan godis. Det känns enormt omständligt i början, men jag gjorde allt även om jag bara skulle slänga sopor, då min förra hund inte kunde vara ensam och det var väldigt jobbigt. Så jag ville att det skulle funka med denna. Jag började med att öka en-två minuter i taget upp till en kvart, ökade sedan fem minuter i taget upp till en timme och sedan en kvarts ökningar. Ökade ungefär en gång i veckan, och tränade i princip varje dag tills vi var över timmen. Blev en del promenader runt kvarteret eller quizkampen i bilen (vid regn). Men har varit värt det.
Jag började då hon var nio veckor och nu vid åtta månader kan jag lämna henne drygt tre timmar. Men som sagt var hon väldigt lätt, sover oftast och om jag inte varit borta så länge är det inte alltid hon bryr sig om att resa på sig för att hälsa...

Jag är långt ifrån någon expert, men tror man ska välja en metod och hålla sig till den så hunden vet vad som ska hända. Då kanske den inte känner behov av att hålla ständig koll? Men det kan säkert någon annan bättre än jag.
 
Nu var min väldigt enkel att träna, men metoden jag använde gillar jag. Tipset fick jag här på Buke (tack igen @russinbulle).
Jag begränsar henne i hallen. Gjorde det till en ritual så att hon alltid vet vad som ska hända. Ställer först ut vattenskålen, går sedan runt och stänger alla dörrar till hallen. Tar fram en fäll hon får ligga på (som inte är framme annars), klär på mig och ger henne sedan godis. Det känns enormt omständligt i början, men jag gjorde allt även om jag bara skulle slänga sopor, då min förra hund inte kunde vara ensam och det var väldigt jobbigt. Så jag ville att det skulle funka med denna. Jag började med att öka en-två minuter i taget upp till en kvart, ökade sedan fem minuter i taget upp till en timme och sedan en kvarts ökningar. Ökade ungefär en gång i veckan, och tränade i princip varje dag tills vi var över timmen. Blev en del promenader runt kvarteret eller quizkampen i bilen (vid regn). Men har varit värt det.
Jag började då hon var nio veckor och nu vid åtta månader kan jag lämna henne drygt tre timmar. Men som sagt var hon väldigt lätt, sover oftast och om jag inte varit borta så länge är det inte alltid hon bryr sig om att resa på sig för att hälsa...

Jag är långt ifrån någon expert, men tror man ska välja en metod och hålla sig till den så hunden vet vad som ska hända. Då kanske den inte känner behov av att hålla ständig koll? Men det kan säkert någon annan bättre än jag.

Jo.. jag håller med om att man bör hålla sig till en metod, men det känns ju surt om den inte verkar funka liksom.

Jag undrar lite om din metod.. Menar du att du ger godis som hon då får på filten och liksom fokuserar på när du går ut? Jag kan iaf säga vad som skulle hända för mig, han skulle äta upp godiset (eller nästan äta upp det), efter de sekunderna det tog skulle han gå till ytterdörren, kanske vänta nån sekund och börja skälla. Sen skulle han nog skälla rätt oavbrutet i minst 4-5 minuter, sen vet jag inte vad som skulle hända. Antagligen skulle han inte bara varva ner av sig självt nå lätt iaf. Brydde du dig om huruvida din valp skällde eller ej? Låter för mig helt otroligt att man kan börja med tex en minut och bara öka sen med en minut i taget...

Känns jäkla dumt att jag inte började dag 1 när han kom hem..men det kan jag ju inte haka upp mig på nu.

Men ja, det känns ju ändå som han tar till sig rutiner. Tänker på hur jag gör på kvällen.. Sen han kom hit har han sovit på golvet bredvid sängen, vi har dörren till lägenheten öppen, men jag spärrar av med ett kompostgaller så han inte ska kunna dra runt i hela lägenheten om natten, då är vi bara i sovrummet (bättre luft att inte stänga till helt tycker jag). I början brukade jag gå och lägga mig, locka in honom och stänga till. Sen började jag att gå in, han följde med och la sig i sin bädd. Då stänger jag av och går min vända i lägenheten och fixar det jag ska fixa.. tex ev. stänga ett vädringsfönster, dra ner persienn, kolla spis/ytterdörren e låst, gå på toa eller hämta ett glas vatten.. såna saker. I början kunde han skälla en del när jag gjorde det, numera ligger han alltid tyst och väntar. I vissa fall när han varit riktigt trött har han lagt sig och somnat också innan jag ens kommit in och lagt mig/släckt. Detta har jag inte tränat fram alls..bara gjort så att säga. Dröjer jag för länge kan han fortfarande gläfsa till, men händer inte ofta.

Ursäkta långt inlägg, men kanske förklarar lite hur han är..
Det känns som jäkligt svårt att "förlänga tiden" när han alltid planterar näsan mot dörren när man går ut. Samt att han oftast aldrig verkar sova så djupt att han bara vill somna om igen..som sagt, ligger han och sover med mig i ett rum så går han ALLTID med om jag flyttar mig. Stänger jag en dörr bakom mig och går tillbaka så väntar han där tills jag är tillbaka, och börjar skälla om det dröjer..
 
Nu var min väldigt enkel att träna, men metoden jag använde gillar jag. Tipset fick jag här på Buke (tack igen @russinbulle).
Jag begränsar henne i hallen. Gjorde det till en ritual så att hon alltid vet vad som ska hända. Ställer först ut vattenskålen, går sedan runt och stänger alla dörrar till hallen. Tar fram en fäll hon får ligga på (som inte är framme annars), klär på mig och ger henne sedan godis. Det känns enormt omständligt i början, men jag gjorde allt även om jag bara skulle slänga sopor, då min förra hund inte kunde vara ensam och det var väldigt jobbigt. Så jag ville att det skulle funka med denna. Jag började med att öka en-två minuter i taget upp till en kvart, ökade sedan fem minuter i taget upp till en timme och sedan en kvarts ökningar. Ökade ungefär en gång i veckan, och tränade i princip varje dag tills vi var över timmen. Blev en del promenader runt kvarteret eller quizkampen i bilen (vid regn). Men har varit värt det.
Jag började då hon var nio veckor och nu vid åtta månader kan jag lämna henne drygt tre timmar. Men som sagt var hon väldigt lätt, sover oftast och om jag inte varit borta så länge är det inte alltid hon bryr sig om att resa på sig för att hälsa...

Jag är långt ifrån någon expert, men tror man ska välja en metod och hålla sig till den så hunden vet vad som ska hända. Då kanske den inte känner behov av att hålla ständig koll? Men det kan säkert någon annan bättre än jag.
Härligt att det fungerar :)
 
Jo.. jag håller med om att man bör hålla sig till en metod, men det känns ju surt om den inte verkar funka liksom.

Jag undrar lite om din metod.. Menar du att du ger godis som hon då får på filten och liksom fokuserar på när du går ut? Jag kan iaf säga vad som skulle hända för mig, han skulle äta upp godiset (eller nästan äta upp det), efter de sekunderna det tog skulle han gå till ytterdörren, kanske vänta nån sekund och börja skälla. Sen skulle han nog skälla rätt oavbrutet i minst 4-5 minuter, sen vet jag inte vad som skulle hända. Antagligen skulle han inte bara varva ner av sig självt nå lätt iaf. Brydde du dig om huruvida din valp skällde eller ej? Låter för mig helt otroligt att man kan börja med tex en minut och bara öka sen med en minut i taget...

Känns jäkla dumt att jag inte började dag 1 när han kom hem..men det kan jag ju inte haka upp mig på nu.

Men ja, det känns ju ändå som han tar till sig rutiner. Tänker på hur jag gör på kvällen.. Sen han kom hit har han sovit på golvet bredvid sängen, vi har dörren till lägenheten öppen, men jag spärrar av med ett kompostgaller så han inte ska kunna dra runt i hela lägenheten om natten, då är vi bara i sovrummet (bättre luft att inte stänga till helt tycker jag). I början brukade jag gå och lägga mig, locka in honom och stänga till. Sen började jag att gå in, han följde med och la sig i sin bädd. Då stänger jag av och går min vända i lägenheten och fixar det jag ska fixa.. tex ev. stänga ett vädringsfönster, dra ner persienn, kolla spis/ytterdörren e låst, gå på toa eller hämta ett glas vatten.. såna saker. I början kunde han skälla en del när jag gjorde det, numera ligger han alltid tyst och väntar. I vissa fall när han varit riktigt trött har han lagt sig och somnat också innan jag ens kommit in och lagt mig/släckt. Detta har jag inte tränat fram alls..bara gjort så att säga. Dröjer jag för länge kan han fortfarande gläfsa till, men händer inte ofta.

Ursäkta långt inlägg, men kanske förklarar lite hur han är..
Det känns som jäkligt svårt att "förlänga tiden" när han alltid planterar näsan mot dörren när man går ut. Samt att han oftast aldrig verkar sova så djupt att han bara vill somna om igen..som sagt, ligger han och sover med mig i ett rum så går han ALLTID med om jag flyttar mig. Stänger jag en dörr bakom mig och går tillbaka så väntar han där tills jag är tillbaka, och börjar skälla om det dröjer..
Viktigt i början är att ha en godis som räcker en stund så hunden får något att lägga sitt fokus på. Först motion, sen varva ner och sen godiset. Ett säkert ben (till valpar kan ett rejält revben från nöt fungerar - eller ett rejält urgröpt märgben som är fyllt med något gott. Allt beror på hur stor valpen är osv).

Jag börjar alltid detta med valpar från typ 8 veckors ålder. Vara ute, leka, äta och sen när den naturligt börjar bli trött så åker en filt fram och jag klär på mig ytterkläderna - sen lägger jag benet eller vad det nu är på filten och säger "kommer snart" (eller vad man nu vill - eller inte säga något alls). Mina valpar har lärt sig på 3 gånger v ar som gäller och dom sover oftast hårt när jag kommer in igen - dom var redan trötta och koncentrationen på det goda gjorde dom ännu tröttare :)

Som äldre så anpassa jag vad dom får så det alltid är säkert. Mina vuxna får fortfarande alltid något gott när jag går hemifrån, men då kanske ett kex eller bara en liten annan godbit.
 
Jo.. jag håller med om att man bör hålla sig till en metod, men det känns ju surt om den inte verkar funka liksom.

Jag undrar lite om din metod.. Menar du att du ger godis som hon då får på filten och liksom fokuserar på när du går ut? Jag kan iaf säga vad som skulle hända för mig, han skulle äta upp godiset (eller nästan äta upp det), efter de sekunderna det tog skulle han gå till ytterdörren, kanske vänta nån sekund och börja skälla. Sen skulle han nog skälla rätt oavbrutet i minst 4-5 minuter, sen vet jag inte vad som skulle hända. Antagligen skulle han inte bara varva ner av sig självt nå lätt iaf. Brydde du dig om huruvida din valp skällde eller ej? Låter för mig helt otroligt att man kan börja med tex en minut och bara öka sen med en minut i taget...

Känns jäkla dumt att jag inte började dag 1 när han kom hem..men det kan jag ju inte haka upp mig på nu.

Men ja, det känns ju ändå som han tar till sig rutiner. Tänker på hur jag gör på kvällen.. Sen han kom hit har han sovit på golvet bredvid sängen, vi har dörren till lägenheten öppen, men jag spärrar av med ett kompostgaller så han inte ska kunna dra runt i hela lägenheten om natten, då är vi bara i sovrummet (bättre luft att inte stänga till helt tycker jag). I början brukade jag gå och lägga mig, locka in honom och stänga till. Sen började jag att gå in, han följde med och la sig i sin bädd. Då stänger jag av och går min vända i lägenheten och fixar det jag ska fixa.. tex ev. stänga ett vädringsfönster, dra ner persienn, kolla spis/ytterdörren e låst, gå på toa eller hämta ett glas vatten.. såna saker. I början kunde han skälla en del när jag gjorde det, numera ligger han alltid tyst och väntar. I vissa fall när han varit riktigt trött har han lagt sig och somnat också innan jag ens kommit in och lagt mig/släckt. Detta har jag inte tränat fram alls..bara gjort så att säga. Dröjer jag för länge kan han fortfarande gläfsa till, men händer inte ofta.

Ursäkta långt inlägg, men kanske förklarar lite hur han är..
Det känns som jäkligt svårt att "förlänga tiden" när han alltid planterar näsan mot dörren när man går ut. Samt att han oftast aldrig verkar sova så djupt att han bara vill somna om igen..som sagt, ligger han och sover med mig i ett rum så går han ALLTID med om jag flyttar mig. Stänger jag en dörr bakom mig och går tillbaka så väntar han där tills jag är tillbaka, och börjar skälla om det dröjer..

Min var ju väldigt lätt, hon skällde aldrig. I början fick hon tugg som räckte längre än jag var borta. Dvs som tog kanske fem minuter att äta upp. När jag kom tillbaka efter ett par minuter fortsatte hon oftast tugga. Jag klädde av mig och tog sedan undan tugg och fäll.
 
Viktigt i början är att ha en godis som räcker en stund så hunden får något att lägga sitt fokus på. Först motion, sen varva ner och sen godiset. Ett säkert ben (till valpar kan ett rejält revben från nöt fungerar - eller ett rejält urgröpt märgben som är fyllt med något gott. Allt beror på hur stor valpen är osv).

Jag börjar alltid detta med valpar från typ 8 veckors ålder. Vara ute, leka, äta och sen när den naturligt börjar bli trött så åker en filt fram och jag klär på mig ytterkläderna - sen lägger jag benet eller vad det nu är på filten och säger "kommer snart" (eller vad man nu vill - eller inte säga något alls). Mina valpar har lärt sig på 3 gånger v ar som gäller och dom sover oftast hårt när jag kommer in igen - dom var redan trötta och koncentrationen på det goda gjorde dom ännu tröttare :)

Som äldre så anpassa jag vad dom får så det alltid är säkert. Mina vuxna får fortfarande alltid något gott när jag går hemifrån, men då kanske ett kex eller bara en liten annan godbit.

Min valp är ganska stor, ett revben känns inte säkert då han gnager sönder det på inte alltför lång tid, och när det börjar bli en liten (men för stor) bit kvar så tycker jag det är riskabelt då han är ganska glupsk.

Känns som detta är en bra metod för valpar som kan tugga och bli trötta av tuggandet..för att sen somna. Min valp har sen start varit väldigt.. INTENSIV med sitt tuggande, dvs han verkar alltid gå upp i varv av att tugga på ett ben/torkad hud/whatever. Samma med att slicka nått gott ur en Kong. Det tröttar nog ut honom i det stora hela har jag märkt, men det har inte en sövande effekt. Dvs han blir upptaggad av själva tuggandet, sen när det försvinner så pilar han runt och letar efter mer..dricker vatten, och sen efter en stund kan han bli trött och sova. Om jag sitter där och är neutral, ibland kan han skälla lite på mig med innan han fattar att det inte blir nått mer och typ..däckar.

Det är ju mer eller mindre såhär jag har gjort nu senaste veckan. Har spärrat av ett lagom område (blev köket nu), gett honom nått gott som tar nån minut i sin bädd. Men jag märker att han går från att sova på golvet (innan jag ger honom godiset och går) till att äta upp det när jag går ut (bryr sig som sagt inte att jag går ut när han har nått gott...). Men sen när det tar slut, då är han liksom mer igång, och börjar skälla. Som sagt har han dock lagt sig och tystnat efter ett par, tre minuter dock..men jag vet inte om detta känns som rätt för oss.

Om jag ger en säker, stor tuggis som räcker längre stund kunde jag nog dra en kvart-halvtimme utan problem, då skulle han bara ligga och tugga där. Men skulle inte varva ner och somna medans han gör det...

Kan tillägga att han var ganska hyper från början, och hade svårt att tagga ner/somna själv. Visst, alla levande varelser somnar ju "till sist", men det var tydligt att han hade svårt att varva ner. Så vi har jobbat ganska mycket på passivitet, vilket för oss var att jag bara satt med honom i knät tills han slappnade av, och därefter brukade han somna ganska snart. Eller direkt i knät. Det känns som det har gett bra resultat då han numera ändå lägger sig och vilar/sover relativt enket sålänge man inte engagerar sig i honom.

Kan lägga till en sak till.. när han varit hos hundvakt så har han ibland suttit med dem i en mindre bod (typ hantverksbod) när de inte är ute. Funkar utan problem, han har ju inget problem med att det är för litet direkt..snarare sover han gott bredvid dem där. En gång när han sov så var hundvakten tvungen att gå ut och hämta ett par grejer. Hon gick bara ut helt enkelt, gjorde ingenting. Han lyfte på huvudet men låg kvar där han låg. Skällde inte eller nånting de 2-3 minuterna det tog (det hade hon hört utanför), låg fortfarande kvar där på sin filt när hon kom in..gjorde inte mer än att lyfta på huvudet då heller och somnade om sen. Så vad sjutton?! Verkligen HELT annorlunda mot här.
 
Senast ändrad:
Min valp är ganska stor, ett revben känns inte säkert då han gnager sönder det på inte alltför lång tid, och när det börjar bli en liten (men för stor) bit kvar så tycker jag det är riskabelt då han är ganska glupsk.

Känns som detta är en bra metod för valpar som kan tugga och bli trötta av tuggandet..för att sen somna. Min valp har sen start varit väldigt.. INTENSIV med sitt tuggande, dvs han verkar alltid gå upp i varv av att tugga på ett ben/torkad hud/whatever. Samma med att slicka nått gott ur en Kong. Det tröttar nog ut honom i det stora hela har jag märkt, men det har inte en sövande effekt. Dvs han blir upptaggad av själva tuggandet, sen när det försvinner så pilar han runt och letar efter mer..dricker vatten, och sen efter en stund kan han bli trött och sova. Om jag sitter där och är neutral, ibland kan han skälla lite på mig med innan han fattar att det inte blir nått mer och typ..däckar.

Det är ju mer eller mindre såhär jag har gjort nu senaste veckan. Har spärrat av ett lagom område (blev köket nu), gett honom nått gott som tar nån minut i sin bädd. Men jag märker att han går från att sova på golvet (innan jag ger honom godiset och går) till att äta upp det när jag går ut (bryr sig som sagt inte att jag går ut när han har nått gott...). Men sen när det tar slut, då är han liksom mer igång, och börjar skälla. Som sagt har han dock lagt sig och tystnat efter ett par, tre minuter dock..men jag vet inte om detta känns som rätt för oss.

Om jag ger en säker, stor tuggis som räcker längre stund kunde jag nog dra en kvart-halvtimme utan problem, då skulle han bara ligga och tugga där. Men skulle inte varva ner och somna medans han gör det...

Kan tillägga att han var ganska hyper från början, och hade svårt att tagga ner/somna själv. Visst, alla levande varelser somnar ju "till sist", men det var tydligt att han hade svårt att varva ner. Så vi har jobbat ganska mycket på passivitet, vilket för oss var att jag bara satt med honom i knät tills han slappnade av, och därefter brukade han somna ganska snart. Eller direkt i knät. Det känns som det har gett bra resultat då han numera ändå lägger sig och vilar/sover relativt enket sålänge man inte engagerar sig i honom.

Valpar är olika och varvar den upp av att tugga, så hitta något annat som lugnar. Jag tror ändå på rutiner så valpen lär sig vad som väntas och förväntas :) Rastning, mat, lek osv så den är naturligt trött och vill sova och se kanske lägga en väl använda tröja i bädden (luktar matte - fick göra det till en valp där enbart tugg inte räckte). Ta en funderare vad som kan vara viktigt för valpen för att få ro.
 
Valpar är olika och varvar den upp av att tugga, så hitta något annat som lugnar. Jag tror ändå på rutiner så valpen lär sig vad som väntas och förväntas :) Rastning, mat, lek osv så den är naturligt trött och vill sova och se kanske lägga en väl använda tröja i bädden (luktar matte - fick göra det till en valp där enbart tugg inte räckte). Ta en funderare vad som kan vara viktigt för valpen för att få ro.

Det jag inte vet dock är vad som lugnar - men engagerar valpen så mycket att den inte bryr sig om att svansa efter mig till dörren och börja skälla... Kan ju börja lägga en tröja i bädden också.

Får jag fråga hur du gör.. Dvs, rasta osv.. men när ni kommer in. Sätter du dig och väntar in att valpen gått och somnat då och sen gör du denna rutin och går? Spärrar du av då före du ger valpen detta eller har du gjort det före?
 
Det jag inte vet dock är vad som lugnar - men engagerar valpen så mycket att den inte bryr sig om att svansa efter mig till dörren och börja skälla... Kan ju börja lägga en tröja i bädden också.

Får jag fråga hur du gör.. Dvs, rasta osv.. men när ni kommer in. Sätter du dig och väntar in att valpen gått och somnat då och sen gör du denna rutin och går? Spärrar du av då före du ger valpen detta eller har du gjort det före?
Jag börjar ju som sagt direkt nästintill, då jag har vuxna hundar som behöver komma ut. Jag stänger dörren till vardagsrummet - inte ett dugg mer (har kök, hall och sovrum valpsäkrat) för att inte göra saker så annorlunda. För en 8 veckorsvalp kan det se ut så här i början.
På morgonen så får valpen komma ut och göra sina behov, den får sin mat och vi leker lite - och sen kissa lite till. Jag dricker mitt kaffe och valpen lufsar runt och gör sitt/kanske leker osv och börjar snart bli trött - den har inte hunnit somna alltså, för jag smiter aldrig iväg från en sovande valp. Jag tar fram en filt/fäll och klär på mig och ropar till dom andra hundarna att vi ska ut och klär på mig. Lägger ett ben framför valpen som börjar käka och går helt enkelt ut. Lyssnar en stund och går sen en sväng med dom vuxna (i början korta rundor på 15-20 minuter) . Ingen gång har någon valp gråtit i denna åldern, för dom är ändå vana vid att uppfödaren försvinner ut och in, mamma-hund försvinner ut och i osv. När jag kommer in så sover den oftast - antingen i bädden den har som sin eller i hallen vid dörren. Några valpar har velat ligga på undre hyllan i skohyllan, så då har jag lagt dit en fäll. Jag har även fördelen att bo på markplan, så jag kan kika in genom köksfönstret när jag kommer hem för att se om valpen sover och var när vi kommer hem :)
Jag krånglar alltså inte till det så mycket, utan kanske kan verka rätt kall som lämnar en valp så snabbt (typ 2 dygn efter hemkomst - eller egenuppfödd valp som redan är van vid rutinen) - men det har fungerat väldigt bra och dom lär sig supersnabbt. En enda gång har jag som sagt haft en valp som varit lite orolig (det syntes när vi kom hem då den inte sov) efter att jag började med denna metod och hon fick en använd tröja i bädden och det räckte :)

När jag kommer in igen, så hälsar jag på valpen (om den inte sover alltså) när den kommer fram och sen gör jag inget mer väsen av det utan klär av mig och gör annat)
 
Jag börjar ju som sagt direkt nästintill, då jag har vuxna hundar som behöver komma ut. Jag stänger dörren till vardagsrummet - inte ett dugg mer (har kök, hall och sovrum valpsäkrat) för att inte göra saker så annorlunda. För en 8 veckorsvalp kan det se ut så här i början.
På morgonen så får valpen komma ut och göra sina behov, den får sin mat och vi leker lite - och sen kissa lite till. Jag dricker mitt kaffe och valpen lufsar runt och gör sitt/kanske leker osv och börjar snart bli trött. Jag tar fram en filt/fäll och klär på mig och ropar till dom andra hundarna att vi ska ut och klär på mig. Lägger ett ben framför valpen som börjar käka och går helt enkelt ut. Lyssnar en stund och går sen en sväng med dom vuxna (i början korta rundor på 15-20 minuter) . Ingen gång har någon valp gråtit i denna åldern, för dom är ändå vana vid att uppfödaren försvinner ut och in, mamma-hund försvinner ut och i osv. När jag kommer in så sover den oftast - antingen i bädden den har som sin eller i hallen vid dörren. Några valpar har velat ligga på undre hyllan i skohyllan, så då har jag lagt dit en fäll. Jag har även fördelen att bo på markplan, så jag kan kika in genom köksfönstret när jag kommer hem för att se om valpen sover och var när vi kommer hem :)
Jag krånglar alltså inte till det så mycket, utan kanske kan verka rätt kall som lämnar en valp så snabbt (typ 2 dygn efter hemkomst - eller egenuppfödd valp som redan är van vid rutinen) - men det har fungerat väldigt bra och dom lär sig supersnabbt. En enda gång har jag som sagt haft en valp som varit lite orolig (det syntes när vi kom hem då den inte sov) efter att jag började med denna metod och hon fick en använd tröja i bädden och det räckte :)

När jag kommer in igen, så hälsar jag på valpen (om den inte sover alltså) när den kommer fram och sen gör jag inget mer väsen av det utan klär av mig och gör annat)

Ja nej.. jag tycker inte det låter dumt. Önskar jag själv hade fått min valp vid 8v och gjort det till rutin att jag går ut från början. Jag började dock ganska tidigt att gå ut/in direkt o så.. men han har verkligen förknippat dörrljudet med att han ska få gå ut nu. Tränar även lite på att kunna stanna kvar i ett rum fast jag går runt.. dvs på stanna-kommando. Kan gå in/ut ur andra rum, genom dörrar o tillbaka men inte genom ytterdörren, då kommer han...

Känns ganska tungt, man läser ju helt olika om metoder online liksom. Han känns även rätt stressad av och till, börjat klänga på mig och kampa med kopplet mer på sistone utomhus å.. vilket inte hjälper mig hålla lugnet precis. Många säger ju just att man INTE ska ge valpen nått att göra när man är borta. Jag är kluven... bara fattar inte hur den metoden ska funka för en valp som inte somnar efter lite gnagande. Kan inte tänka mig nått som tar bort fokus från dörren men inte jagar upp honom.

Alltså hur sjutton tränar man in en signal som säger i princip "gå och lägg dig igen, kommer snart".. skulle faktiskt gärna ha en sån generellt inomhus bara, så han kunde ligga kvar i ro i vardagsrummet tex om jag ska hämta en kopp kaffe. Nu kan han liksom ligga och sova gott, men reser jag mig då ska han med.. och sen tar det ju en liten stund att somna om hela tidén.
 
Börja inte med att ensamhetsträna direkt på ytterdörren. Det kan vara ett för stort steg och dörren förknippas då med separation.
Backa och börja med att separera er i hemmet. Avgränsa så att han inte kan välja själv jämt om han ska vara med dig. Tex när det lagas mat, ses på tv, osv. Välj stunder där han får vara med dig i hemmet utan att tex se dig. Exempelvis att avgränsa i hallen och göra en bra viloplats där.
Det är ingen idé att börja ensamhetsträna på dörren innan hunden är 100% trygg och självständig i hemmet för övrigt.
 
Börja inte med att ensamhetsträna direkt på ytterdörren. Det kan vara ett för stort steg och dörren förknippas då med separation.
Backa och börja med att separera er i hemmet. Avgränsa så att han inte kan välja själv jämt om han ska vara med dig. Tex när det lagas mat, ses på tv, osv. Välj stunder där han får vara med dig i hemmet utan att tex se dig. Exempelvis att avgränsa i hallen och göra en bra viloplats där.
Det är ingen idé att börja ensamhetsträna på dörren innan hunden är 100% trygg och självständig i hemmet för övrigt.

Sen läser man vissa som säger "det är inte ensamhetsträning att separera hunden från sig i hemmet! Det är bara ett straff!"

Men ja. Vore kanske värt ett försök. Har vid vissa tillfället spärrat av mellan oss.. han skäller rätt konstant om jag bara sätter ut ett galler nu och får till ett annat rum dock. Förutom sovrummet innan sänggång som sagt då han klarar en stund.

Men hur tränar jag det då menar du? För han börjar garanterat skälla om jag bara gör det. Senaste gången jag testade tror jag han skällde 5 min innan han gav upp. Då hade jag spärrat till hallen där han var medan jag stod i köket. Han kunde se mig.
 
Sen läser man vissa som säger "det är inte ensamhetsträning att separera hunden från sig i hemmet! Det är bara ett straff!"

Men ja. Vore kanske värt ett försök. Har vid vissa tillfället spärrat av mellan oss.. han skäller rätt konstant om jag bara sätter ut ett galler nu och får till ett annat rum dock. Förutom sovrummet innan sänggång som sagt då han klarar en stund.

Men hur tränar jag det då menar du? För han börjar garanterat skälla om jag bara gör det. Senaste gången jag testade tror jag han skällde 5 min innan han gav upp. Då hade jag spärrat till hallen där han var medan jag stod i köket. Han kunde se mig.

Jag hade börjat med ett nära avstånd. Tex en valphage 1 meter ifrån soffan. Så att han är med dig men inte dig. Börja med korta stunder. Hagen kan flyttas om det behövs till kök, sovrum osv och träna honom på att vara med dig men inte på dig jämt. Givetvis ska en valp ha mycket närhet men de behöver också bli trygga och självständiga. Alltinera närkontakt och mys med lite avstånd i hemmet.
Lite som när man lär sina barn att klippa navelsträngen och bli självständiga.

Om hunden är trygg är det inte ett straff för den. Men börja smått. Korta avstånd. Korta stunder.
 
Jag hade börjat med ett nära avstånd. Tex en valphage 1 meter ifrån soffan. Så att han är med dig men inte dig. Börja med korta stunder. Hagen kan flyttas om det behövs till kök, sovrum osv och träna honom på att vara med dig men inte på dig jämt. Givetvis ska en valp ha mycket närhet men de behöver också bli trygga och självständiga. Alltinera närkontakt och mys med lite avstånd i hemmet.
Lite som när man lär sina barn att klippa navelsträngen och bli självständiga.

Om hunden är trygg är det inte ett straff för den. Men börja smått. Korta avstånd. Korta stunder.
Han är ju inte direkt på mig helatiden.. Detta blir väl dock mer på mitt initiativ då? För som sagt, han kan ju annars gå och lägga sig en bit bort oavsett.
 
Ska man ha en hage så ska den vara übertrevlig för valpen. Bla kan du ge alla måltider där. Ha en mysig liggplats, lägg ut godisar mm. Se till att hunden är rastad och aktiverad innan. Hagen ska vara myyyyys.
 
Han är ju inte direkt på mig helatiden.. Detta blir väl dock mer på mitt initiativ då? För som sagt, han kan ju annars gå och lägga sig en bit bort oavsett.
Ungefär så.
Om du märker att han redan nu har ställen han går till när han själv väljer att vara ifrån dig så har du bra utgångspunkter att låta honom vara ifrån dig på.
 
"Hage"känns dock inte då praktiskt kanske. Min valp väger 27-28kg, ca 60cm mank. Har en stor nylonbur jag kan använda som är lite flyttbar, men är osäker på om det är en bra idé.. köpte den för att ha nått bekant som jag kan ta med mig. Har den i sovrummet mestadels nu och han brukar sova en del av natten i den. Tar jag ut den i vardagsrummet så kan han lägga sig i den där å.. dock vill han gärna börja gnaga på den när han inte riktigt sover... men ja. Hage känns lite svårt då det typ blir en bur för honom då eftersom han är så stor och mina rum är relativt små. Han har stor respekt för kompostgaller förresten, skulle aldrig försöka ens trycka sig mot ett.
 
"Hage"känns dock inte då praktiskt kanske. Min valp väger 27-28kg, ca 60cm mank. Har en stor nylonbur jag kan använda som är lite flyttbar, men är osäker på om det är en bra idé.. köpte den för att ha nått bekant som jag kan ta med mig. Har den i sovrummet mestadels nu och han brukar sova en del av natten i den. Tar jag ut den i vardagsrummet så kan han lägga sig i den där å.. dock vill han gärna börja gnaga på den när han inte riktigt sover... men ja. Hage känns lite svårt då det typ blir en bur för honom då eftersom han är så stor och mina rum är relativt små. Han har stor respekt för kompostgaller förresten, skulle aldrig försöka ens trycka sig mot ett.

Om du ska använda bur så får du inte stänga den. Kompostgaller är ypperligt att fästa ihop ett gäng till önskad storlek. Du kan sätta nylonburen i hagen med öppen dörr för valpen att ha som koja. Många hundar gillar "kojiga" miljöer och söker sig själva till dem.
 
Alla hundar är olika och jag upplever åldern runt halvåret som extra känslig - för då börjar även hormonerna oftast spöka lite i kroppen med förestående löp på tikar mm. Så ensamhetsträning kan vara "svårare" under den perioden.

Men med tanke på att du skriver att hunden är lättstressad så är nog viktigt att först lära den koppla av i hemmet, även om du rör dig runt och fixar och donar med grejer.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
656
Senast: Trassel12
·
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 148
Senast: Praefatio
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 191
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 931
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp