Ensamhetsträning?

Alltså vilken fantastisk hund han är, i grunden, om man ser bortom ensamhetsproblematiken. Det är som att hans trygghet dock finns i sina människor som jag skrivit förut, finns de nära är han lugn men annars nipprig.

Vi har vi varit inne i stadsmiljö, men han tog det med sån ro så vi gick vidare till stadslekparken med massa barn för att rasta 2-åriga människobarnet. Inga problem där heller. Lägger sig ner och reagerar inte alls på stök och liv. Vi mötte upp en ev kandidat för omplacering som han charmade järnet med sitt lugn och massa gos. Inte säkert det fungerar med dem ändå, då de bor i lägenhet och jag tror han kommer vakta för mycket på alla ljud. Vi får se, svårt att prova också då man inte vill att han ska hoppa runt.

Inte kräkts på ett par dagar nu heller 🧡
Låter ju som att det finns goda chanser för honom att få ett bra liv i ett annat hem
😊
 
Låter ju som att det finns goda chanser för honom att få ett bra liv i ett annat hem
😊

Jag hoppas det. Ju längre tid han är här märker jag dock att han blir allt mer präglad på mig, har nu börjat bli lite motsträvig att tex lämna mig för att gå på promenad med min partner (dock bara precis vid själva separationen, sen följer han glatt med under själva promenaden). Men jag tror och hoppas att han knyter an till alla de människor som ägnar honom uppmärksamhet bara han får lite tid att lära känna sina nya människor. Han är ju en väldigt glad och människokär hund.

Har nu lagt ut en annons i lokaltidningen med hopp om att nå ett annat klientel (tex pensionärspar) än vad jag når genom Facebook.
 
Nu i eftermiddag ska jag besök ett pensionärspar med mycket hundvana, bor lite ute på landet med inhängnad tomt och behöver aldrig lämna hunden hemma själv. Verkade kunnig och seriös, hade stenkoll på när och vilka vaccinationer som skulle ges årligen etc och frågade om hunden hade dem.

Hoppas det känns lika bra när vi är där!

Men, hur gör vid ev prövoperiod? Skriver man avtal för det? Hur?
 
Nu i eftermiddag ska jag besök ett pensionärspar med mycket hundvana, bor lite ute på landet med inhängnad tomt och behöver aldrig lämna hunden hemma själv. Verkade kunnig och seriös, hade stenkoll på när och vilka vaccinationer som skulle ges årligen etc och frågade om hunden hade dem.

Hoppas det känns lika bra när vi är där!

Men, hur gör vid ev prövoperiod? Skriver man avtal för det? Hur?
Jag har skrivit prövotid på 2 mån vid försäljning av vuxen hund. Fick använda SKKs inakordeingsavtal då eftersom jag som medlem inte fick göra eget men om du inte är medlem i SKK så kan du skriva som du vill. Jag rekommenderar att du står för försäkringen under tiden och är tydlig med att hunden ska tas till veterinär och du meddelas i händelse av skada el sjukdom.
 
Jag har skrivit prövotid på 2 mån vid försäljning av vuxen hund. Fick använda SKKs inakordeingsavtal då eftersom jag som medlem inte fick göra eget men om du inte är medlem i SKK så kan du skriva som du vill. Jag rekommenderar att du står för försäkringen under tiden och är tydlig med att hunden ska tas till veterinär och du meddelas i händelse av skada el sjukdom.

Tack för tips. Jag får kika på det avtalet och hämta inspiration därifrån.

Jag är inte medlem i SKK, men vet inte om min mamma var. Just nu vet jag ju knappt vem som äger hunden. Dödsboet? Detta behöver jag ju ta tag i inser jag, men vem hör jag av mig till för att ändra ägaruppgifter? Blir kvällens att göra...
 
Tack för tips. Jag får kika på det avtalet och hämta inspiration därifrån.

Jag är inte medlem i SKK, men vet inte om min mamma var. Just nu vet jag ju knappt vem som äger hunden. Dödsboet? Detta behöver jag ju ta tag i inser jag, men vem hör jag av mig till för att ändra ägaruppgifter? Blir kvällens att göra...
Eftersom din mor inte är i livet så spelar det ingen roll om hon var medlem. Utforma avtalet som du själv vill ha det.
Ägarbyte gör man på jordbruksverket. Ring och prata med dem och förklara läget.
 
Tack för tips. Jag får kika på det avtalet och hämta inspiration därifrån.

Jag är inte medlem i SKK, men vet inte om min mamma var. Just nu vet jag ju knappt vem som äger hunden. Dödsboet? Detta behöver jag ju ta tag i inser jag, men vem hör jag av mig till för att ändra ägaruppgifter? Blir kvällens att göra...
Jag tog över en hund där ägaren avlidit. Jag gjorde upp allt med den avlidnes make. Vi skrev i avtal och ägarbyte till jordbruksverket och skk att hunden överläts av den avlidnes make. Det var inga problem. Vet inte om det är skillnad på förälder/barn än mellan makar.
 
Så länge din bror och du (var ni fler syskon?) som är de som ärver din mamma är överens om vad som ska ske med hunden lär det nog inte bli några problem, men så klart ändå bra att göra det så rätt som möjligt.
 
Tack för tips. Jag får kika på det avtalet och hämta inspiration därifrån.

Jag är inte medlem i SKK, men vet inte om min mamma var. Just nu vet jag ju knappt vem som äger hunden. Dödsboet? Detta behöver jag ju ta tag i inser jag, men vem hör jag av mig till för att ändra ägaruppgifter? Blir kvällens att göra...
Det är dödsboet som äger hunden. Och du själv, eventuella syskon och make/maka är dödsbodelägare, så se till att ni är överens innan hunden eventuellt säljs. Självklart tillfaller då eventuell köpeskilling också dödsboet.
 
Det är dödsboet som äger hunden. Och du själv, eventuella syskon och make/maka är dödsbodelägare, så se till att ni är överens innan hunden eventuellt säljs. Självklart tillfaller då eventuell köpeskilling också dödsboet.

Tack för info, då behöver jag kanske inte göra nåt mer i dagsläget. Såklart har jag och mina syskon hela tiden dialog om hunden, även om han bor hos mig.
 
Tack för info, då behöver jag kanske inte göra nåt mer i dagsläget. Såklart har jag och mina syskon hela tiden dialog om hunden, även om han bor hos mig.
Nej, du behöver inte göra något mer, och kan inte heller göra något mer förrän bouppteckningen är klar. Först då kan man börja fördela arvet (som ju hunden är en del av).
 
För skrupliga pensionärer...

Letandet går vidare.

Tack för tipset som någon skrev om slickmatta. Vilken bra grej! Det enda som hittills hållt honom sysselsatt i över en timma och som gör att han inte följer oss hack i häl. Ska prova detta när vi lämnar honom hos hundvakt imorgon.
 
Tack för tipset som någon skrev om slickmatta. Vilken bra grej! Det enda som hittills hållt honom sysselsatt i över en timma och som gör att han inte följer oss hack i häl. Ska prova detta när vi lämnar honom hos hundvakt imorgon.

Åh! Det tipset tar jag också till mig! Har en 8 mån valp som tycker det är jättejobbigt att lämnas ensam, slickmatta kanske kan vara något för honom, ska också prova! :)
 
Nu har vi haft en hund över som jag tänkt han skulle gå bra ihop med. Vi gick en promenad tillsammans först och sen fick de leka på vår tomt, och som de lekte! Jättekul för båda två. Mjuka och fina hundar båda två som kom jättebra överens. Så roligt för honom!

Men efteråt när hundarna lagt sig för att vila så märkte jag att han började slicka ena baktassen. Han gjorde det frenetiskt till hela tassen var blöt. Har kollat jättenoga men kan inte se nåt sår eller nåt som fastnat. Kan slickandet vara tecken på annat, tex en stukning eller så? Tycker inte han haltar. Ser nu till att han inte slickar...
 
Har ju nu förstått att hunden inte bara har ensamhetsoron, utan just seoarationsångest. Han blir stressad och orolig när vi lämnar honom hos hundvakt och även om jag går trots övriga är hemma. Han skäller och gnyr. Kan också visa samma tendenser om tex min partner och dotter tar annan sväng på promenaden och jag går vidare med hunden, då gnyr han och blir lite olycklig när familjen går olika håll.

Känns än mer komplicerat. Men han får ju träna på separationer hela tiden för i vår familj kommer och går vi ju hela tiden, rör oss in och ut i trädgården, över våningsplan etc.

Idag arbetar jag hemifrån och vet ni! Han har valt själv att lägga sig ute i sin barnhage med ett ben. Det står öppet men han har varit där nu i över 30 min. Största framsteget hittills.

Försöker generellt få honom att stanna kvar och vänta när jag går tex på toa, hämtar vatten etc men tar det mer än några minuter följer han ändå efter.
 
Försöker generellt få honom att stanna kvar och vänta när jag går tex på toa, hämtar vatten etc men tar det mer än några minuter följer han ändå efter.
Jag har en 8 mån valp här hemma, som också tycker ensamhet är jobbigt. Vi har en barngrind mellan kök-/vardagsrumsdelen av huset och badrum-/sovrumsdelen. Primärt för att valpen i fråga ska låta bli kattlådan som står utanför badrummet, men har också fördelen att valpen "tvingas" vara ensam när jag går på toa, till exempel. Jag tänker att det är rätt bra träning utan att bli "för mycket" (vilket jag anser att det blivit om han börjar skälla).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
644
Senast: Tonto
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 453
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 919
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 974
Senast: Nox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp