Ensamhetsträning

M

Memma

Vi har stött på ett problem med ensamhetsträningen... Valpen (snart 4 mån) har inga som helst problem att vara ensam om jag stänger in mig i t.ex. sovrummet. Då kan han vara ensam hur länge som helst utan att säga ett pip. Men så fort det är ytterdörren det är frågan om så börjar han med ett pipande och gnällande. Det går ju så bra för honom att vara ensam när jag är bakom en annan dörr, så hur ska jag lyckas få honom att vara tyst när ytterdörren smälls igen också..? Några tips på hur man kan "avdramatisera" att ytterdörren stängs?
 
Hej några tip jag gjorde med min lille vovve... man kan ju ge tex den classiska grisörat .. men det kanske blir lite mycket gris öron varge gång man skall gå ut. så ge han ett gott knekkebröd och i bland bre på lite smör så har han att göra... lägg tex godis i en toa rulle så hon har att göra .. men jälper inte det så .. gå ut i trappan eller genom dörrren och när du märker att han piper ett tag ca 10 sec så rycker du upp dörren och säger vad håller du på med gå in och lägg dig. På det viset lär sig hunden så småningom att det inte är lönt att pipa och går in och lägger sig och väntar på att du kommer hem...... Funka för mig

MVH jimmi ;)
 
Jag anser till skillnad från Jimmi då att hunden skall lära sig passivitet när man går hemifrån. Det innebär att grisöron mm går bort för jag vill att hunden skall gå och lägga sig.

Nu har jag aldrig haft problem med ensamhetsträningen med mina hundar. Men om jag skulle få det så skulle jag börja med att burträna dom. Antingen köpa en bur till hunden eller konstruera en med hjälp av kompostgaller. Man gör buren till en mysig vrå där skall sova. Den får gärna vara övertäckt åt alla håll utom ett.

Först lär jag hunden att ligga att sova där. När hunden har fattat att när man är i buren så sover man. Därefter så hade jag gått ut korta svängar. Var noga med att inte gå in när han piper och gnäller, samt gör inte för stor affär av hemkomsten.

Valpen är ju än så länge så ung så den skall ju inte lämnas men än några minuter åt gången. Jag brukar även använda ett speciellt ord för att signalera till hunden att du får inte följa med nu. Mina hundar går och lägger sig bara de hör det numera.
 
Håller med Geezer. Tycker inte heller att hunden ska aktiveras/få godis bara för att man ska gå hemifrån en stund. Har hela tiden gjort samma sak; sagt att "nu går jag, kommer snart" ända sedan han var liten. Även om det bara var att gå ner i källaren i 10 sekunder. Ynglingen vet vad som gäller och går och lägger sig. Nu har jag aldrig haft problem med just detta, så hur det är att ha en hund som ser det som ett problem att vara själv vet jag inget om. Men jag antar att jag fått göra samma sak, och tränat intensivt men mycket korta pass.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 097
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej! Jag och min sambo har stora problem med att lämna våran 17 månaders hund ensam. Vi har sedan länge tillbaka tränat enligt konstens...
Svar
3
· Visningar
824
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 147
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 117
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp