Ensilage vs Fång

T

Tinderpunk

Min ponny fick fång för ett tag sen, honb är varken särskilt tjock (ävrn om hon gott skulle kunna gå ner lite) och har aldrig haft fång förut.

Jag misstänker att det vcar ensilaget som var för starkt, och nu läste jag i en tråd att fruset ensilage kunde ge fång???

Ngn som vet mer om detta? :confused:


Dock förbryllar det mig att hon av alla fick fång och inte shettisen....
 
Fång framkallas enl. nya (?) rön av stärkelseöverskott, inte protein. Det kan knappast komma från ensilage. Har pónnyn fått i sig stora mängder spannmål/pellets e likn?
 
Fång får de av att mag-tarmbalansen störe. Och eftersom det påstås att de kan få KOLIK av fruset foder (gräs, ensilage, morötter etc) och kolik är just en mag-tarmstörning så finns det en möjlighet att det var så attd et frusna hösilaget gjorde att magen stördes och det leddes till fång.

Det är inte ovanligt att en häst men inte de andra får fång, trots att de går på samma bete/äter samma foder etc. Det handlar dels om hur känslig individen är och så en liten aning ren tur (ALLA mag-tarmstörningar leder ju inte till fång)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 962
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 357
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 199
Senast: alazzi
·
Hästhantering Jag har fått ett intressant problem. Vi bor på egen gård och jag har min ridhäst hemma, tillsammans med en ponny som sällskap. Fram...
Svar
3
· Visningar
1 823
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp