Equiband vs Catago

alice

Trådstartare
Är det någon som provat både Equiband och den nya kopian från Catago och kan ge ett utlåtande? Är nyfiken på vad som skiljer de åt förutom priset.
 
Catagos variant verkar smart! Gillar att den har avtagbart ludd och även BoT-värmande effekt i sitt material, det saknar jag på Equiband! Och jäkligt mycket bättre pris!

jag vet att Equiband hävdar sig som enda rätta, men ser du på de delar som är relevanta - vinkeln på infästningen samt gummibandens motstånd - så betalar du för jäkligt mycket luft i paketet!

Kolla även Bungee-Band - gummibandskit du själv kan sy på valfritt schabrak.
 
Det är precis det där jag menar: Hur mycket luft betalar jag för på Equiband?
Jag tror på konceptet, som komplement, men är tveksam till att betala nästan 3000kr för det…
 
V
Det är precis det där jag menar: Hur mycket luft betalar jag för på Equiband?
Jag tror på konceptet, som komplement, men är tveksam till att betala nästan 3000kr för det…
Stadigt bomullsschabrak och 4 band. Ingen instruktion, den köper du separat eller får övningar via din equiterapeut/motsv. Forskning och utveckling av produkt.
jag är tveksam till om skillnaden är så stor mellan Equiband vs konkurrenter (eller vs hemmabygge om du hittar rätt styrka på banden) att det justifierar dubbla priset.
 
Är det någon som provat både Equiband och den nya kopian från Catago och kan ge ett utlåtande? Är nyfiken på vad som skiljer de åt förutom priset.
Jag är faktiskt väldigt sugen på catagos version för att dels komma åt den värmande effekten för ryggen 😅 Får se när plånboken tillåter.
 
Är det någon som provat både Equiband och den nya kopian från Catago och kan ge ett utlåtande? Är nyfiken på vad som skiljer de åt förutom priset.
Nu har jag inte provat Catagos men bara genom att se att de har pälsfodrat banden visar ju att de skjuter över målet. Så klart för de inte sno equibands idé med materialet men ändå, poängen är ju att göra hästen medveten om sin kropp, inte få till nån styrketräning för att jobba mot banden.

Jag har provat diverse hemmabyggen tidigare, inklusive kinesiotejp i samråd med sjukgymnast o ja, equiband är värt varje krona.
 
Är det någon som provat både Equiband och den nya kopian från Catago och kan ge ett utlåtande? Är nyfiken på vad som skiljer de åt förutom priset.
Det är ju märkligt att dom satt pälsfodring över gummibanden iom att dom då tar bort den tänkta effekten dvs att gummit ska klibba lite mot huden. Dock så gick ju fodret att ta bort.. Hur som så har jag provat både den riktiga och så har jag en hemmagjord variant och jag ska erkänna att jag inte märkte ngn större skillnad. Nu hade ju jag gått in för att hitta ett gummiband som var så likt originalet som möjligt så det kan ju ha med saken att göra. Skulle vara intressant att klämma och känna på Catago varianten!
 
Jag har equibandet och det jag gillar mest är effekten av gummibandet. Testade att sätta på andra vanliga träningsband, när mina blev utslitna, men effekten uteblev. Fick köpa nya riktiga och plötsligt va det bra tryck i bakkärran igen.
Sen vill jag poängtera hur viktigt det är att man gör rätt när man vänder dem, tar det steg för steg och inte låter hästen rusa fram utan balans. Ett bra tips är appen Equibodybalance 👌
 
Puttar lite på tråden då jag är hemskt sugen på att pröva något liknande system för hästen, tror han skulle kunna må bra av det, men har inte så stor lust att lägga ut 3000 för Equiband när jag inte vet om det funkar bra på honom (och jag tänker mig ffa att använda det vid tömkörning/promenader vilket kanske bara blir 1 gång i veckan)

Kolla även Bungee-Band - gummibandskit du själv kan sy på valfritt schabrak.

Har du provat dessa själv?

Eller någon annan som har kanske?

De ser ju smidiga ut, speciellt mtp mängden schabrak jag redan har liggandes i sadelkammaren :angel:
 
Jag har köpt lösa Bungee Band (och fästen) och sytt på ett Back on Track schabrak. Tycker att jag får bra effekt av banden, hästen blir mer balanserad och självbärig och arbetar mer med magmusklerna. Har inte provat att rida med det än, utan endast tömkört.
Har inte provat Equiband, så kan inte jämföra, men prisskillnaden blir ju väldigt stor när man dessutom bara köper banden…
 
Jag lånar ett equiband av en kompis och är mycket nöjd men ja, dyrt är det.

Jag blir så trött när folk avfärdar equiband för något billigare utan att bry sig om att läsa på vad det handlar om. Det handlar inte om att knyta fast bakbenen på hästen med ett band, det är klibbigheten i bandet som är hela grejen. När bandet klibbar mot hud/päls aktiveras muskler utan att det måste vara något högt tryck. Detta innebär att Catagos fodrade band helt missar målet som någon ovan sade och det gör också att jag misstänker att de slarvat med kvaliten på gummit också.

Jag har inte känt på bungee banden, jag gillar att det går att köpa utan schabrak, det hade varit intressant att veta om materialet liknar.
 
Intressant att PVP hävdar att Bungeeband är originalet. Jag har aldrig hört talas om det förut, kan equiband helt enkelt ha lyckats så mycket bättre med marknadsföringen?
 
Jag har köpt lösa Bungee Band (och fästen) och sytt på ett Back on Track schabrak. Tycker att jag får bra effekt av banden, hästen blir mer balanserad och självbärig och arbetar mer med magmusklerna. Har inte provat att rida med det än, utan endast tömkört.
Har inte provat Equiband, så kan inte jämföra, men prisskillnaden blir ju väldigt stor när man dessutom bara köper banden…

Det låter ju lovande! :up: Jag tror inte jag kommer rida med det alls, utan mest promenader för hand och så lite tömkörning.

Jag lånar ett equiband av en kompis och är mycket nöjd men ja, dyrt är det.

Jag blir så trött när folk avfärdar equiband för något billigare utan att bry sig om att läsa på vad det handlar om. Det handlar inte om att knyta fast bakbenen på hästen med ett band, det är klibbigheten i bandet som är hela grejen. När bandet klibbar mot hud/päls aktiveras muskler utan att det måste vara något högt tryck. Detta innebär att Catagos fodrade band helt missar målet som någon ovan sade och det gör också att jag misstänker att de slarvat med kvaliten på gummit också.

Jag har inte känt på bungee banden, jag gillar att det går att köpa utan schabrak, det hade varit intressant att veta om materialet liknar.

För min del är det absolut inte avfärdande av equibanden, jag skulle väldigt gärna ha en uppsättning och tycker jag läst mycket bra om just dem, men det blir nog tyvärr för dyrt :( Så kan någon "budgetlösning" funka i alla fall nästan lika bra tänker jag att det kan få "duga" i alla fall.
 
För min del är det absolut inte avfärdande av equibanden, jag skulle väldigt gärna ha en uppsättning och tycker jag läst mycket bra om just dem, men det blir nog tyvärr för dyrt :( Så kan någon "budgetlösning" funka i alla fall nästan lika bra tänker jag att det kan få "duga" i alla fall.
Det var inte dig jag syftade på utan de som med självsäkerhet säger att benlindor eller dylikt fungerar lika bra.
 
Jag har köpt lösa Bungee Band (och fästen) och sytt på ett Back on Track schabrak. Tycker att jag får bra effekt av banden, hästen blir mer balanserad och självbärig och arbetar mer med magmusklerna. Har inte provat att rida med det än, utan endast tömkört.
Har inte provat Equiband, så kan inte jämföra, men prisskillnaden blir ju väldigt stor när man dessutom bara köper banden…

Exakt samma skulle jag velat göra - för att kombinera back on tracks avslappnande egenskaper med equiband vid träning.
 
Exakt samma skulle jag velat göra - för att kombinera back on tracks avslappnande egenskaper med equiband vid träning.
Ja precis, det var min tanke med den kombinationen + att jag hade ett BoT schabrak ”över”.

Det var inte alls särskilt svårt att sy dit spännena, men det kräver såklart att man kan hantera en symaskin (eller lämnar in hos en sömmerska/skomakare).
 

Liknande trådar

Utrustning Samtliga dessa märken har liknande funktioner vad jag kan läsa mig till. Har tidigare använt, och använder fortfarande, Back on Track...
Svar
16
· Visningar
1 358
Senast: CFrisk
·
Hundhälsa Sitter och funderar på att börja ge mina grabbar tillskott innehållande hampafröolja Det finns ju ett välkänt N'trilon. dyrt som satan...
Svar
5
· Visningar
405
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 524
Senast: tanten
·
Utrustning Är det någon som har ett par stövlar av den här modellen som kan berätta om de är nöjda eller inte? Jag har gått ner en del i vikt de...
Svar
3
· Visningar
674
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp