Bukefalos 28 år!

Equilex standardsele

Sv: Equilex standardsele

de alltid så viktiga traditionerna inom körning. Det är ett elände, men samtidigt skitkul att se på de mer välbärgade kuskarna med sina gammeldags kläder o vagnar :) Själv sitter man antagligen för evigt fast i en travrockard, men med bruna tömmar :)
 
Sv: Equilex standardsele

Hej!
Jag har tittat på bilderna och undrar över en sak. Vad håller rockarden bakåt? Som det ser ut, kan skalmarna glida hur långt fram som helst!
Ang fästen för bakselen. Den sätts fast i skalmarna och inte direkt i vagnen.
Skalmarna ska kunna löpa fritt i däckelupphängningen. Dom rörstumpar(?) som sitter fastsvetsade på skalmarna verkar förhindrar denna fria rörelse, men kanske är avståndet mellan dom tillräckligt, om du släpper 2-3 hål på draglinorna.

Hur är det med vikten? Rockarden ser något framtung ut?

LIA
 
Sv: Equilex standardsele

Snigelfarmor: Japp, det är de nya draglinorna, men jag tänkte ungeför så som JennyK undrade. Får prova att ha dem lösare nästa gång!

Lia: Se tråden det länkades till här ovan, tror det mesta står där! :)

/ Maris
 
Sv: Equilex standardsele

ja, tänk att skaklarna bara ska ligga i skakelhållaren. Kanske att du behöver böja in dem 1 dm oxå, eftersom de sticker ut så från hästen. Det ger ostabilitet o spänningar i lädret som hästen känner i däckeln.
Eller så får hästen gu upp 50 kilo i vikt...eller inte :) Hur har det gått nu då, är bakselen på plats, och du fått köra mycket?

/jenny
 
Sv: Equilex standardsele

Jag tar det i min gamla tråd, så att den här får handla om det den handlar om från början! :)

/ Maris
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 424
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 773
Senast: anna_panna
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 050
Utrustning Jag måste tydligen ge mig på det här med att leta sadel till nya hästen. Det var många år sedan jag var tvungen att leta sadel och har...
Svar
4
· Visningar
1 923
Senast: Maoam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp