Equipat/fysioterapeut

Men, och det här inte alls nån kritik, utan bara nyfiket intresse, hur menar du som veterinär att en osteopat arbetar evidensbaserat?

Nu är jag inte färdig veterinär men nej, de menar jag inte att de gör. Jag menar mest att veterinärer kan ha någon form av sammarbete på kliniken med andra yrkeskategorier så länge det inte är veterinären själv som arbetar med det, det bör alltså ligga utanför veterinärens yrkesutövning men kan erbjudas som tjänst inom samma företag/klinik s.a.s. Det förekommer som sagt mer och mer inom hästsjukvården och är väldigt vanligt på smådjurssidan, även om vi där har några godkända leg. fysioterapeuter också :)
 
Nu är jag inte färdig veterinär men nej, de menar jag inte att de gör. Jag menar mest att veterinärer kan ha någon form av sammarbete på kliniken med andra yrkeskategorier så länge det inte är veterinären själv som arbetar med det, det bör alltså ligga utanför veterinärens yrkesutövning men kan erbjudas som tjänst inom samma företag/klinik s.a.s. Det förekommer som sagt mer och mer inom hästsjukvården och är väldigt vanligt på smådjurssidan, även om vi där har några godkända leg. fysioterapeuter också :)
Får jag fråga dig som blivande veterinär vad du tycker om att hästägare får betala för t ex osteopatisk behandling som ju räknas till alternativmedicin?
 
@mamman det mesta jag motsatte mig ang ditt inlägg var dock att folk bara anlitar ”friskvårdare” om det är ngt akut . :)

Ang just den specifika utbildningen så har även jag i tråden tidigare reflekterat över den då det finns så många andra etablerade och renommerade redan osv . I den reflektionen specifikt motsätter jag mig inte dina allmänna funderingar :)
Ah, menade inte att man anlitar friskvårdare för akuta saker, men att det är vanligare om hästen har en svaghet eller tidigare har haft problem. Att det då kan bli gränsfall mellan friskvård och hälsovård. Men förhoppningsvis tror jag fel. Men oavsett håller med dig om att de flesta sannolikt hellre anlitar någon med mer välkänd utbildning. Vet koll inför vintervilan vet jag tävlingsryttare som gör.
 
Jag använder equiopat till min häst men jag ska erkänna att jag inte visste att hon hade den titeln när jag anlitade henne. Min häst fick en ryggdiagnos för 2 ½ år sedan och då fick jag kontakt med en person som var väldigt duktig på tömkörning. Det visade sig att hon, förutom att ha tävlat körning på SM-nivå, även var equiopat,
Den hjälpen jag fått av henne har varit ovärderlig. Hon har en gedigen kunskap i hästens rörelsemekanik och fysiologi och utbildar sig kontinuerligt.
Jag vet inte om jag hade fått min häst ridbar igen utan hennes hjälp men det har lyckats så till den grad att jag inte längre definierar min häst som "rygghäst".
 
Aha. Spännande. Det verkar som osteopater används inom djursjukvården men inte inom den offentliga humansjukvården. Det tycker jag är intressant, om det är goda resultat på djur varför inte på människor kan man undra. Jag har för lite kunskap om hur det skiljer sig men vore kul att veta!

Använder båda till både mig och hästen. Friskvårdspengen från jobbet täcker mina behandlingar. Gillar att använda samma till mig ock hästen.
 
Jag använder equiopat till min häst men jag ska erkänna att jag inte visste att hon hade den titeln när jag anlitade henne. Min häst fick en ryggdiagnos för 2 ½ år sedan och då fick jag kontakt med en person som var väldigt duktig på tömkörning. Det visade sig att hon, förutom att ha tävlat körning på SM-nivå, även var equiopat,
Den hjälpen jag fått av henne har varit ovärderlig. Hon har en gedigen kunskap i hästens rörelsemekanik och fysiologi och utbildar sig kontinuerligt.
Jag vet inte om jag hade fått min häst ridbar igen utan hennes hjälp men det har lyckats så till den grad att jag inte längre definierar min häst som "rygghäst".

Typ så brukar jag hitta behandlare till både mig och hästen. Genom rekommendationer främst, sedan kollar jag gärna när de behandlar någon annans häst och innan jag bestämmer mig kollar jag upp utbildningarna. Oftast har de varit yrkesverksamma en lite längre tid och har flertalet utbildningar varav minst någon gedigen i grunden samt långa samarbeten med utövare på hög nivå eller själva varit/är på hög nivå.

Jag skulle aldrig i mitt liv ta hjälp av någon yngre utan väldigt bra bakgrund med en tveksam utbildning i ryggen. Lekstuga med min häst, nej tack. Så upplever jag att många av mina mer medvetna hästvänner tänker (bor i mitten av Skåne), ang undringen om kundunderlag. Jag letar folk med spetskompetens utöver min veterinär mer eller mindre.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 431
Senast: Exile
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 018
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 342
Senast: Enya
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp