Equipat/fysioterapeut

Massageterapeut för häst och equiopat. Massor av anatomi och grundläggande om sadelinpassning, hovvård, foder/näringsbehov, vanliga sjukdomar, för att ha vettig grund att kunna avgöra om vad som bidrar till problem/behöver ändras. Massage, eswt, ewst, laser, elterapi, vad som används för att korrigera eller rehabilitera beror ju helt på hästen.

Sorry, men jag vet inte riktigt vad "epuiopat" är för yrke.
Massage begriper jag (och har haft ut någon hästmassagestuderande där ena hästen blev otålig efter fem minuter och den andra somnade lika fort; i övrigt märktes ingen skillnad på någon av dem).
Eqiuterapeuter har jag viss (god) erfarenhet av.
Men equiopat?
Kan du berätta, och gärna försöka förklara vad eswt, ewst och elterapi innebär och förväntas ge för goda effekter? :)
 
När det gäller lärare så är det veterinär som håller i det mesta av undervisningen åtminstone i min klass. Är främst vid praktiken då vi tränar massage som vi inte har veterinär med utan lärare som är minst färdiga equiopater och varit yrkesaktiva inom häst många år.

Sedan är utbildningen en KU-utbildning som granskas av yh-myndigheten.

Viktigt att komma ihåg att det handlar om friskvård, inte sjukvård, för häst. Det som låter som "lite kunskap om många saker" är mest fördjupande kring de delar som är aktuella att behandla som färdigutbildad, eller som påverkar rörelseapparaten. Den "kringkunskapen" har inte som mål att man ska kunna rätta till alla förutsättningar runt hästen - utan ha nog med kunskap att se och informera om något behöver ses över/ändras. Och antagligen viktigast: avgöra när man inte ska behandla och om veterinär bör kontaktas. Vid rehabilitering givetvis med journal från veterinär som underlag och i samråd med den behandlande veterinären.

Men vill man studera och vara färdig för heltidsyrke direkt efter så är det ju inte det säkraste kortet direkt. De flesta har det som komplement till annat jobb, eller fördjupande utbildning.

Jag tycker, utifrån ett tidigare inlägg från din sida, att det låter som en intressant utbildning att gå, för att lära sig mer.
Antagligen är det skummande på ytan inom vissa områden men som sagt, det ser intressant ut.,
Huruvida man sedan kan få jobb utifrån den utbildningen är en annan fråga.
Jag tänker att det antagligen är svårt, eftersom det redan finns yrkesutövare med djupet:
veterinär
hovslagare
equiterapeut och så vidare.

Det blir svårt att bli riktigt kunnig på djupet inom så många områden, och att kunna på ytan ger nog inte så stora "marknadsfördelar" misstänker jag.

Skulle själv kunna tänka mig att läsa utbildningen för egen skull, men inte se det som en yrkesutbildning.
 
Om man vill läsa om vad Equiopat är så är det ju smartast att läsa på skolans hemsida, eller kontakta någon som är färdigutbildad och gått igenom hela utbildningen.

Det ÄR en yrkesutbildning och granskas såsom andra yrkesutbildningar. Om man verkligen vill jobba heltid med det så är det nog inga problem att få ihop det ekonomiskt (däremot är det rätt tufft fysiskt...). Vanligt att elever startar eget redan efter första året för att det blir för många kunder för att bara ha som hobbyverksamhet.
Helst skulle ju alla ha en sådan hästhållning och skicklighet i träning att det inte fanns behov, men så ser det ju faktiskt sällan ut. Vissa kanske inte behöver eller vill ha friskvård för sin häst, och då är det ju bara att låta bli :)
 
Om man vill läsa om vad Equiopat är så är det ju smartast att läsa på skolans hemsida, eller kontakta någon som är färdigutbildad och gått igenom hela utbildningen.

Jag har frågat om var man kan läsa om utbildningen men inte fått något svar. När jag googlar 'equipat' så kommer jag i princip bara till olika trådar på Buke o det känns halvskumt för mig. Jag provade också med KY utan resultat.

Men om du vill dela med dig vilken skola det är som utbildar så är det kanske lättare att hitta dit.
 
Jag har frågat om var man kan läsa om utbildningen men inte fått något svar. När jag googlar 'equipat' så kommer jag i princip bara till olika trådar på Buke o det känns halvskumt för mig. Jag provade också med KY utan resultat.

Men om du vill dela med dig vilken skola det är som utbildar så är det kanske lättare att hitta dit.
ändra stavningen när du googlar, det kallas equiopat
 
Jag har frågat om var man kan läsa om utbildningen men inte fått något svar. När jag googlar 'equipat' så kommer jag i princip bara till olika trådar på Buke o det känns halvskumt för mig. Jag provade också med KY utan resultat.

Men om du vill dela med dig vilken skola det är som utbildar så är det kanske lättare att hitta dit.
Det är inte en ky/yh-utbildning. (de är alltid kostnadsfria och studiemedelsberättigade).
Det finns vissa övriga utbildningar inom konst och kultur som Myndigheten för yrkeshögskolan också kan besluta om statsbidrag och studiestödsberättigande för. Och som ett litet undantag där kan även andra fristående eftergymnasiala utbildningar efter ansökan få lova att enbart stå under viss kvalitetstillsyn. Där finns den med.
https://www.myh.se/Verksamhetsomraden/Utbildningar-med-endast-tillsyn/
Företaget heter UPH Education AB
 
När det gäller lärare så är det veterinär som håller i det mesta av undervisningen åtminstone i min klass. Är främst vid praktiken då vi tränar massage som vi inte har veterinär med utan lärare som är minst färdiga equiopater och varit yrkesaktiva inom häst många år.

Sedan är utbildningen en KU-utbildning som granskas av yh-myndigheten.

Viktigt att komma ihåg att det handlar om friskvård, inte sjukvård, för häst. Det som låter som "lite kunskap om många saker" är mest fördjupande kring de delar som är aktuella att behandla som färdigutbildad, eller som påverkar rörelseapparaten. Den "kringkunskapen" har inte som mål att man ska kunna rätta till alla förutsättningar runt hästen - utan ha nog med kunskap att se och informera om något behöver ses över/ändras. Och antagligen viktigast: avgöra när man inte ska behandla och om veterinär bör kontaktas. Vid rehabilitering givetvis med journal från veterinär som underlag och i samråd med den behandlande veterinären.

Men vill man studera och vara färdig för heltidsyrke direkt efter så är det ju inte det säkraste kortet direkt. De flesta har det som komplement till annat jobb, eller fördjupande utbildning.
Låter som bra att kombinera med annan utbildning, t ex hovslagare. Frågar mig, som andra har gjort, hur många hästägare som anlitar någon för friskvård av häst. Oftast ringer man någon när ngot inte är 100 som det ska.
 
Låter som bra att kombinera med annan utbildning, t ex hovslagare. Frågar mig, som andra har gjort, hur många hästägare som anlitar någon för friskvård av häst. Oftast ringer man någon när ngot inte är 100 som det ska.

Fast DET tycker jag du har fel i.
Väldigt många senaste decenniet inkl ”hobbyryttare” använder någon förebyggande ”friskvårdare” regelbundet till sina hästar någon gång/ett par ggr/år för just - förebyggande friskvård/allmän ”friskvårdsgenomgång”.

Det är ju även det dessa exakt ska, och får , enligt lag användas till . De ska, och får inte enligt lag, behandla sjuka hästar såvida det inte är på remiss från veterinär.

Att jobba som hovslagare samtidigt som man har annat av denna typ vet jag ingen renommerad hovslagare som gör . De har definitivt fullt upp sysselsättningsmässigt .
 
Fast DET tycker jag du har fel i.
Väldigt många senaste decenniet inkl ”hobbyryttare” använder någon förebyggande ”friskvårdare” regelbundet till sina hästar någon gång/ett par ggr/år för just - förebyggande friskvård/allmän ”friskvårdsgenomgång”.

Det är ju även det dessa exakt ska, och får , enligt lag användas till . De ska, och får inte enligt lag, behandla sjuka hästar såvida det inte är på remiss från veterinär.

Att jobba som hovslagare samtidigt som man har annat av denna typ vet jag ingen renommerad hovslagare som gör . De har definitivt fullt upp sysselsättningsmässigt .
Menade inte att hovslagaren skulle arbeta med annat än hovslageri, och det var ett dumt exempel, medges. Menade mest att utbildningen kunde vara bra som komplement till annan utbildning, men har svårt att se marknaden för någon som enbart har den beskrivna utbildningen.
Men jag kan ha fel.
 
@mamman det mesta jag motsatte mig ang ditt inlägg var dock att folk bara anlitar ”friskvårdare” om det är ngt akut . :)

Ang just den specifika utbildningen så har även jag i tråden tidigare reflekterat över den då det finns så många andra etablerade och renommerade redan osv . I den reflektionen specifikt motsätter jag mig inte dina allmänna funderingar :)
 
Senast ändrad:
Här omkring är det svårt att hålla på mer än lite vid sidan av om utbildningen varit annat än osteopat eller möjligen kiropraktor som gått utbildningen i Tyskland eller usa.
Helt enkel för det finns så många duktiga osteopater här på häst så ingen behöver någon som gått en tvivelaktig utbildning utan väljer någon som utbildat sig på en bra utbildning i ett land som är mer vana sedan lång tid att låta veterinärer och alternativatvare jobba tillsammans.
 
Har faktiskt en hovslagare i klassen, jag sörjer att denne inte bor närmare mig. Mycket utbildning och erfarenhet som hovslagare och sedan denna utbildning på det :bow::d
 
Inte delegering. Viktigt att skilja på begreppen, delegering innebär att djurhälsoperonal som har formell kompetens för en uppgift överlåter den till annan djurhälsopersonal (dvs leg. veterinär, leg. djursjukskötare, godkänd hovslagare, godkänd leg. ssk eller godkänd leg. fysioterapeut) som saknar formell kompetens. Det står däremot veterinärer fritt att rekommendera alternativbehandling/rehab sålänge de inte gör det på ett sådant sätt att det inkräktar på principen om att arbeta evidensbaserat/på beprövad erfarenhet.

(Jag förstår att du använde 'delegering' i ordets generella mening men tänkte att jag passar på att reda ut begreppen när det gäller personal inom djursjukvården :))
Men, och det här inte alls nån kritik, utan bara nyfiket intresse, hur menar du som veterinär att en osteopat arbetar evidensbaserat?
 
Magnus Lindén jobbar/ har jobbat på Husaby,
Stefan Andreasson har/ haft ett samarbete med eurovets, det är även många veterinärer från andra kliniker som rekommenderar sina kunder att åka till Stefan när dom själva kört fast på en häst.

Är dom två som jag kommit att tänka på just nu.
Aha. Spännande. Det verkar som osteopater används inom djursjukvården men inte inom den offentliga humansjukvården. Det tycker jag är intressant, om det är goda resultat på djur varför inte på människor kan man undra. Jag har för lite kunskap om hur det skiljer sig men vore kul att veta!
 
Aha. Spännande. Det verkar som osteopater används inom djursjukvården men inte inom den offentliga humansjukvården. Det tycker jag är intressant, om det är goda resultat på djur varför inte på människor kan man undra. Jag har för lite kunskap om hur det skiljer sig men vore kul att veta!

Ja återigen som svar på dina reflektioner så används osteopat kopplad till veterinärkliniker för häst .
 
Aha. Spännande. Det verkar som osteopater används inom djursjukvården men inte inom den offentliga humansjukvården. Det tycker jag är intressant, om det är goda resultat på djur varför inte på människor kan man undra. Jag har för lite kunskap om hur det skiljer sig men vore kul att veta!
Tror det har att göra med att är det ena betalas med skattepengar och det andra genom egen ficka eller försäkringsbolag.
Tittar men sedan på idrottare så är det ju alltid en duktig alternativa med i bilden (osteopat/naprapat/kiropraktor).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 436
Senast: Exile
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 018
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 342
Senast: Enya
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp