Equipe emporio

Harbor

Trådstartare
Håller på att prova en ny dressyrsadel till hästen och blev föreslagen denna . Någon som har erfarenheter av den, ros och ris?

Jag har en sån! älskar den :D

Hade en bates new dressage innan och min sits har blivit mycket bättre i emporion. Man sitter närmare hästen och har mycket lättare för att följa den.

Tydligen så ska den sitta bra på det flesta hästar också så det är ju ännu ett plus. Nu har jag bara suttit i dessa sadlar så har inte så mycket att jämföra med. Men jag trivs riktigt bra i den :)

Smal midja = passar även de som inte har breda höfter. Knästöden är ganska stora upptill, vilket betyder att har man korta ben eller korta lårben kan det bli så att knästödet skjuter bak knäet på ryttaren. Bommen är normal mot rak, passar hästar som sluttar lätt upp mot länd och kors. Har du en häst byggd i uppförsbacke kan den bli att tippa bakåt lite. Kan tyvärr inte säga så mycket mer

Håller på att prova en ny dressyrsadel till hästen och blev föreslagen denna . Någon som har erfarenheter av den, ros och ris?

En elev har den. Hon hade innan en Equipe Oracle(som jag nu har).
Jag gillar Emporion. Men vi är båda två mer förtjusta i min Oracle. Hon hade inte sålt sin om den passat nya hästen.
Jag tycker dock Emporion är en bra sadel. Och den passar min kropp också. Så jag tycker inte alls den är dålig på något vis. Klart trevlig sadel!
Det är ju också ett etablerat märke som brukar vara bra i andrahandsvärde.

Hoppsadeln är Prestige Roma och den är ju lite svängd, så den kan ju gå. Hästen är dock lite takformad så där vet man ju inte sen. Ska i allafall testa en så fort de får hem rätt storlek.
Visst var det så att man måste ha fårskinnspad under den? Så sa sadelförsäljaren i allafall, eftersom den har latexpaneler och de är inte lika tjocka som ull.

Hoppsadeln är Prestige Roma och den är ju lite svängd, så den kan ju gå. Hästen är dock lite takformad så där vet man ju inte sen. Ska i allafall testa en så fort de får hem rätt storlek.
Visst var det så att man måste ha fårskinnspad under den? Så sa sadelförsäljaren i allafall, eftersom den har latexpaneler och de är inte lika tjocka som ull.

Vilken var man tvungen att ha fårskinnspadd under? Inte emporion iallafall. Min är också lite takformad, saknas lite muskler på ryggen men jag har ingen padd under.

Vilken var man tvungen att ha fårskinnspadd under? Inte emporion iallafall. Min är också lite takformad, saknas lite muskler på ryggen men jag har ingen padd under.
Jo vår sadelsäljare sa att man absolut måste ha pad under eftersom panelerna är så tunna och i latex ( eller vad det nu var) att de kan med tiden börja trycka på hästens rygg. Alltså under Emporion.

Nu har jag inte klämt på en sadel av just den modellen, så jag uttalar mig inte specifikt. Men jag håller med om att en sadel med riktigt tunna permanentstoppade paneler/bossor kan vara "i behov" av en pad just för att stötdämpningen (som är stoppningens funktion) blir så pass mycket mindre när bossorna blir riktigt tunna. Dock är det främst i hoppning och liknande, enligt min erfarenhet och vad jag fått lära mig, som detta behov uppstår (för det mesta). Under en hoppsadel med riktigt tunna paneler rekommenderar jag så gott som alltid en bra pad, men i dressyren är det ju inte samma..hm.."dunsar", om mitt resonemang blir begripligt (trött..). Om sadeln ligger riktigt bra (tunnare bossor ställer högre krav på att sadeln verkligen passar, i mina ögon, speciellt permanentstoppade iom att det inte går att justera på samma sätt med stoppningen).

Jo vår sadelsäljare sa att man absolut måste ha pad under eftersom panelerna är så tunna och i latex ( eller vad det nu var) att de kan med tiden börja trycka på hästens rygg. Alltså under Emporion.

Min sadelutprovare resonerar precis likadant. Latexpaneler är hårt och stumt så en padd är att föredra.

Hårt och stumt???

Vad är det för kassa paneler ni har klämt på egentligen?

Min har 10 ggr mjukare och studsigare paneler än alla ullstoppade sadlar jag haft (vilket är många och enbart kvalitetsmärken).

Min är också väldigt mjuk. Har provat med pass under men då tycker jag känslan av hästen försvinner. Man har ju enkelkåpa av en anledning :)

Min har dåligt musköts rygg sedan innan och min förra sadel var uppbyggd speciellt för att ryggen skulle få plats att sätta muskler. Trots det så trivs hästen bättre med emporion då jag sitter mer stabilt och stilla i den.

Jag menar inte att det blir stumt eller hårt när man känner på bossorna, utan att många (inte alla, långt ifrån!) permanentstoppade sadlar helt enkelt har lite för tunna bossor/paneler. Om de är alltför tunna och mjuka (naturligtvis ska de inte vara hårda, men det finns mjuka och mjuka, så att säga) riskerar en del av den stötdämpande förmågan att försvinna, just för att stoppningen ska svikta (dvs "ge vika" lite) i rörelserna. Jag tror inte att det behöver bli ett problem i sadlar som används till dressyr, om bossan har en god bredd (ca 10cm på smalaste stället har jag som utgångspunkt när jag själv gör - har dock bara gjort omstoppningsbara) men är däremot av åsikten/erfarenheten att mer stötdämpning ofta behövs när det ska hoppas just för att det då är lättare (pga rörelserna) att det "slår igenom".

Min erfarenhet av latex (av bra kvalité) är att det är mjukt och sviktande. En anledning till att det är rätt poppis som stoppning i sitsen bland ryttare som vill ha just mjukt att sitta på. Däremot blir de flesta permanentstoppade bossor/paneler med tiden/ålder stumma, eftersom svikten förr eller senare försvinner då materialet komprimeras och inte "går tillbaka" upp igen = dags att byta panelerna.

//Liten, som föredrar ganska låga och framför allt breda bossor med mjuk ullstoppning - ger (i kombination med sitsens utformning) riktigt fin "close contact" mot hästens rygg. :)

@Harbour Är den begagnad? Om du ska köpa en begagnad emporio så köp den äldre modellen.
Den nya är inte samma modell som den andra och jag har hört att den nyare ska vara mycket hårdare och så. Den passar inte alla lika bra som den äldre modellen gör.
Man ser skillnad på vulsterna. På den nya går där en söm mitt på. Den finns inte på den äldre modellen.

@Harbour Är den begagnad? Om du ska köpa en begagnad emporio så köp den äldre modellen.
Den nya är inte samma modell som den andra och jag har hört att den nyare ska vara mycket hårdare och så. Den passar inte alla lika bra som den äldre modellen gör.
Man ser skillnad på vulsterna. På den nya går där en söm mitt på. Den finns inte på den äldre modellen.
Den här är helt ny, behändigt då de tar gamla sadeln i inbyte

Smal midja = passar även de som inte har breda höfter. Knästöden är ganska stora upptill, vilket betyder att har man korta ben eller korta lårben kan det bli så att knästödet skjuter bak knäet på ryttaren. Bommen är normal mot rak, passar hästar som sluttar lätt upp mot länd och kors. Har du en häst byggd i uppförsbacke kan den bli att tippa bakåt lite. Kan tyvärr inte säga så mycket mer
Nu provade dottern den, men klagade på att den knarrade förfärligt under stövlarna och att benen ( som du sa) trycks bakåt . I morgon kommer provaren, få se vad hon säger.

Sadeln köptes och sitter bra. Dottern längde på stiglädren så benen kom på rätt plats, och rider med läderchaps så slutade knarret. Tretornens syntetutsida knarrar.

Liknande trådar

Utrustning Ni får gärna hjälpa mig med mina sadlar. Jag blir inte klokare av att googla runt. Jag har en Equipe Linnea med märkning ”+2 M från...
Svar
1
· Visningar
207
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 226
Senast: Görel
·
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
549
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka