Equipe sadlar

feel

Trådstartare
Har någon erfarenhet av dem?

Hur är bomvidderna? Antar att 0 är normal? Hur pass vid är en +3?

Sv: Equipe sadlar

Skulle också vilja veta då jag är intresserad av islandsmodellen eller ngn av dressyrmodellerna.

Jag har läst här och på ett annat forum att +1,5 är kanske vanligast på islandshästar och att den är rätt bred.
(och islänningar kan ju vara riktigt olika i vidd, och somliga ordentligt bredryggade)

+3 är typ enormt vid.

jag hr +1 på min o det är normal mot vid.

Vad är det för sadel du har?
Har för mig att du har en equipe hoppsadel, brun, men jag kan ju ha blandat ihop dig med nån annan på forumet också :)

Vad har du för slags häst? Antar att det är en storhäst,
men jag menar ryggtypen o så (rak, svängd, bred?).

Jag skulle bli helt överlycklig om jag hittade en dressyr eller islandsvariant med rätt bomvidd beg till salu, men de som varit +1 eller +1,5 har gått åt innan jag ens har hunnit ringa på dem ofta.

Såg en islandsequipe som låg ute på annons med bomvidd +3 :eek:
Måste ju vara tokvid!

Joapp en rödbrun Equipe Expression har jag.
Jadu min häst har ganska rak rygg, normal manke, liite överbyggd. Hon är bredare än vad man tror :S
Har en Dominus dressyrsadel till henne o den ligger ännu bättre..
Så här ser hon ut..
21701232.jpg

Jag har köpt en Equipe Oracle till min halvblodskille på 4 år. Han har bomvidd +1 och jag antar att det är normal mot vid i Equipes storlekar. Han är ganska bred och lite outvecklad i manken och spikrak i ryggen. I andra sadlar så tror jag att han har vid i bomvidd.

Det beror också på hur gammal sadeln är. Storlekarna är omgjorda nu så det som var en normal tidigare är nu +1.

Det beror också på hur gammal sadeln är. Storlekarna är omgjorda nu så det som var en normal tidigare är nu +1.

Jasså det var konstigt för det var inte vad sadelutprovaren sa, hon sa att normal var 0 och min sadel är knappt månaden gammal.. Jag hade nämligen en lånesadel i väntan på min sadel och den var normal i bomvidd och den var mkt smalare än min är. Min kille skulla aldrig kunna ha normal i någon annan sadel så det låter konstigt det du skriver.

Jag gissar att storlek 0 alltid fått representera "normal" men att den blivit är vidare. Storlek 0 idag är alltså vidare än storlek 0 var tidigare men den kallas likväl "normal".

Det ligger till så att det finns ju två olika typer av bommar i equipe sadlarna, en trä bom och en plast bom (linnéa, synergy och expression). Tidigare så var 0 i plast bommen som en 1:a i träbommen, men det har de ändrat så nu är 0 i plastbommen lika smal som 0 i trä bommen, mkt smidigare att båda bommarna är lika.

Men därför är sadlar med plastbom som är uttagna tidigare en bomvidd bredare än de som görs idag.

Så tex peplis sadel skulle idag heta +2.

*puttar upp denna gamla*

Tror ni någon Equipe (främst Expression) sadel skulle passa ett fullblod av halvblodstyp, med något svängd rygg och rätt mycket manke?

Hur är dem i bommen?

puttar upp tråden igen och undrar hur ni tycker att de är i bommen.

ska prova en hoppsadel imorgon och hoppas på lite svar innan dess ;).

har hört att de ät raka i bommen och den jag ska kolla på ser åtminstone spikrak ut på bild, men hur raka är de? går de att stoppa om?
har de långa eller korta ortspetsar?
och går även freeland sadeln att byta koppjärn på (på fabrik då dvs)?

Jag har en equipe emporio i islandsmodellen, 17" +3, och den är inte alls så vid som det låter på många i denna tråden.

Vi är 4 st i samma stall som har samma modell, alla +3 då de övriga är för smala för hästarna.

Vanligaste storleken på islandsmodellen (@LinnK) är faktiskt +3. Och det är väldigt sällan dom säljs när man väl skaffat en ;)

Tiger har provat Linnea/Expression (minns dock inte bomvidd) några gånger o den ligger väldigt bra på honom så gissar de är rätt raka. Jag kan inte rida i dem dock :o Men det är ju många sadlar jag inte kan rida i.

Nej det var lite väl dåligt väder för att longera min knäpphäst på en okänd gräs bana idag.. ösregnat hela natten och halv storm :(. Ska försöka senare i veckan om allt går ihop :).

Liknande trådar

Utrustning Ni får gärna hjälpa mig med mina sadlar. Jag blir inte klokare av att googla runt. Jag har en Equipe Linnea med märkning ”+2 M från...
Svar
1
· Visningar
200
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
154
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 893
Senast: Görel
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31