Equiterapuet??

B

**BORTTAGEN**

Hej!

Någon här som har använt sig av en Equiterapueft någon gång till sin häst eller kanske till båda parter?
Är intresserad av att höra varför, för och nackdelar, effekter, hur träningen blev, hur många besök etc..??

Vad fick ni tag på denna och vad hade den för utbildning, var den bra eller dålig, vad gjorde den med er häst?

Vill veta allt!..:)

Häls. Gildra
 
En Equiterapeut har alltid just Equiterapeututbildningen, annars kan h*n inte kalla sig för det.
 
Min häst kontrolleras regelbundet av equiterapeut ungefär var tredje månad oavsett om det är några problem eller inte. Jag tycker det ger en ovärderlig hjälp. Om det finns några ojämnheter i muskulaturen, några spänningar eller låsningar, så får jag veta om detta innan det ger några problem.

Kontrollen går till så att eq. känner igenom hela hästen, muskler, senor och leder. I musklerna känner hon efter spänningar eller ojämnheter, tecken på muskelbristningar, överansträngningar eller snedhet. Om hästen är ojämnt musklad så är det ju ett tecken på antingen felaktig ridning eller på att hästen inte kan ta för sig normalt av någon anledning. Då gäller det ju att hitta anledningen och göra något åt den! I senorna känner hon efter tecken på överansträngning, "svampighet" och värme. I lederna kontrollerar hon att de är normalt rörliga. Om det behövs behandling kan hon ge massage, stretching, akupunktur samt lossa låsningar av olika slag.

Jag är väldigt tacksam för min oerhört duktiga och noggranna equiterapeut och tycker det är ett mycket billigt pris att betala för att hålla min häst frisk och fräsch!

mvh
Lejonelle
 
Hej!

Okej lät ju jätte bra! Hur fick du tag på denna? Vart bor du?! kanske i närheten av mig.
Häls. Gildra
 
*s* Det är han inte alls..:devil: vi var roomis på skolan (ja, han gick i min klass) och jag kan berätta massa kuliga saker om han.. *flin* ;) :p :banana:

Jorå´ han sätter verkligen ett ansikte på ordet SNÄLL! :love:
 
Tycker jag absolut inte du ska.. :p
Han är fruktansvärt kunnig...:o brukar ringa ha så där en 3 ggr i månaden med massa dumma frågor... :D
 
Jag har en följdfråga här!
Ska ta ut en equiterapeut till ena hästen och undrar vad ni, som har haft en till era hästar, har fått betala?
Har nämligen pratat med två stycken olika och den ena ville ha 350:- + respengar för att komma ut och titta på hästen, ge massage. Den andra ville ha 875:- för samma sak.
Ganska stor skillnad alltså! Man undrar vad denna prisskillnad beror på.
Så, vad är NORMALT att ta?? :confused:
PM:a gärna!
 
Nej du och jag bor inte nära varandra. Hittade min eq. genom en stallkompis. Hade tur som "kom in" för efter något år satte denna pärla stopp för nya patienter pga hög arbetsbörda och har i princip haft fullt sedan dess. Mitt råd är att du hör dig för och ser om du kan få tips på någon seriös. Det är ju viktigt att det stämmer så du får tag i någon som du har förtroende för och kan rådgöra med. Om du har någon kompis som anlitar någon kan du ju t ex be att få vara med vid en undersökning. Och när du hittat den du vill ha får du inte ge dig om det är fullt utan fortsätt försöka stå på väntelista och ring och kontrollera ofta efter återbud.

mvh
Lejonelle
 
Hej!
Tack för alla svar, förutom dom blev någon sorts chat.. :D
Ni som sa att jag skulle höra mig för, oh ja det har ja gjort och gjorde det innan jag skrev detta inlägg här på buke..men tyvärr har jag vänner som antingen tycker det är hokuspokus, inte känner till någon eller aldrig hört talas om det!...tyvärr har jag med andra ord inte hittat en enda!..
Det finns ingen sida för alla gemensamma equiterapeut?!..
Det finns ingen tjej som jobbar med detta inom Göteborgstrakten?! eller någon annan en denna Daniel?! Ni vet inte heller om det finns någon som har erfarenhet av islandshästar?!

Tacksam för svar!
Häls Gildra
 
Det finns en duktig eq. i mina trakter som har islandserfarenhet (ej den jag går till men jag vet många som anlitar henne). Kanske hon kan rekommendera någon. Jag PM:ar dig namnet.

mvh
Lejonelle
 
Vad är det för fel på Daniel?? :confused:
Hoppas du inte missförstod vårat flams?? :(

Och Nej, vi har ingen gemensam E-T sida... Men en har varit på gång i sådär em 5 år... :crazy:
 
Oh nej det är nog inget fel på Daniel, läste bara att han tog 700kr + milersättning och det tyckte jag var ganska mycket, så jag letar efter någon som är billigare!
Förstod också att det var flams, det jag skrev var lite ironiskt kanske..

ha d gott!
Häls. Gildra
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
11
· Visningar
381
Senast: Elo
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 235
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Hej! Nu har jag kommit dit jag hoppades slippa, botox. Har provat allt som finns att tillgå inom läkemedelsbehandling och profylax för...
2
Svar
22
· Visningar
1 103
Senast: Coop
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 442
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp