Vad är era erfarenheter av muskelbristningar?

Bukefalos 30 år!

Drabant

Trådstartare
Hej!
Jag är intresserad av en häst som har en tydlig grop på ena sidan av svansen, kanske efter en spark i hagen (se bild). Den är tydligen gammal, men med tanke på hur tydlig den är funderar jag på hur det påverkar hästens hållbarhet. Vad har ni för erfarenheter av hästar med grop i rumpan? Har de varit hela långsiktigt eller ex. haft ojämna rörelsemönster som på sikt resulterat i överbelastning eller så?

Givetvis tittar jag så noggrant jag kan på hur han rör sig och hur han känns i ridningen, men jag tror sådana här saker kan ta tid att utvecklas till det sämre.
Hästen är 9 år gammal och jag hoppas kunna träna och tävla dressyr.

Bifogade filer

• IMG_8177.webp
    IMG_8177.webp
    247,5 KB · Visningar: 3 265
Hej!
Jag är intresserad av en häst som har en tydlig grop på ena sidan av svansen, kanske efter en spark i hagen (se bild). Den är tydligen gammal, men med tanke på hur tydlig den är funderar jag på hur det påverkar hästens hållbarhet. Vad har ni för erfarenheter av hästar med grop i rumpan? Har de varit hela långsiktigt eller ex. haft ojämna rörelsemönster som på sikt resulterat i överbelastning eller så?

Givetvis tittar jag så noggrant jag kan på hur han rör sig och hur han känns i ridningen, men jag tror sådana här saker kan ta tid att utvecklas till det sämre.
Hästen är 9 år gammal och jag hoppas kunna träna och tävla dressyr.
Den jag hade med en liknande skada märktes det aldrig något på. Hon köptes som 7-åring och fick tyvärr avlivas när hon var 24 pga en skada på halskotpelaren. Vi tränade hoppning, dressyr och terräng.

Jag har också känt en häst med en muskelskada på bakdelen, men mer på sidan. Han kunde vara lite kort i steget på det benet, ffa innan han var ordentligt uppvärmd. Hoppades mest (pga ryttarnas intresse) och verkade obrydd :)

Just dom där groparna har jag aldrig märkt problem med. Däremot har jag en med en stor muskelskada där det ser ut som ett stort ödem på ca 10 cm diameter mitt på stora lårmuskeln. Sen känner en tydligt en gammal ruptur hela vägen på stora rumpmuskeln längs svansen. Han är kortare i steget på det bakbenet och det blir sämre i perioder där han vilat (för andra skador). Han har under sina fem år hos mig blivit bättre och bättre i sitt rörelsemönster men skritten är svårast. Han musklar sig helt jämnt och jag känner inte ens ojämnheten vid ridning.

Min hade en grop efter en stickskada som unghäst. Aldrig några bekymmer av den (men av diverse annat, han var sin egen värsta fiende).

Den jag hade med en liknande skada märktes det aldrig något på. Hon köptes som 7-åring och fick tyvärr avlivas när hon var 24 pga en skada på halskotpelaren. Vi tränade hoppning, dressyr och terräng.
Skönt att höra ett exempel där det gått bra, jag har liksom blivit nykär i den här pållen. Men man är ju alltid nojig när man köper häst. Jag har alltid köpt ’oförstörda’ unghästar, men tänkte kanske unna mig en läromästare denna gång 😅

Just dom där groparna har jag aldrig märkt problem med. Däremot har jag en med en stor muskelskada där det ser ut som ett stort ödem på ca 10 cm diameter mitt på stora lårmuskeln. Sen känner en tydligt en gammal ruptur hela vägen på stora rumpmuskeln längs svansen. Han är kortare i steget på det bakbenet och det blir sämre i perioder där han vilat (för andra skador). Han har under sina fem år hos mig blivit bättre och bättre i sitt rörelsemönster men skritten är svårast. Han musklar sig helt jämnt och jag känner inte ens ojämnheten vid ridning.
Är han alltid kortare i steget eller kan han vara helt jämn när han är uppvärmd, nu är han blivit bättre? Hur resonerade du när du köpte honom, var du nervös över ödemet? Berättade säljaren vad som orsakat det?

Är han alltid kortare i steget eller kan han vara helt jämn när han är uppvärmd, nu är han blivit bättre? Hur resonerade du när du köpte honom, var du nervös över ödemet? Berättade säljaren vad som orsakat det?
Han var ett postorderköp och muskelskadan kom som en "bonus"🙈. Jag vet inget om hur det uppkommit. Hade räknat med att nånting skulle vara knas och tänkte att det mesta går att jobba runt😅.

Om han är helt avspänd kan han skritta jämnt. Men att vara kort höger bak sitter ordentligt rotat i kroppen. I traven kan det synas i spänning men han har blivit så gott som helt jämn.

Nu är han behandlad i bakknäna (helt orelatetat muskelskadan, överansträning och första gången på 5 år jag behandlar honom). Men han kommer kollas med Sleip på kliniken så det ska bli intressant när han är fräsch för knäna!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka