Er bästa tårta till många?

Tänkte också föreslå pinoccio-tårta, enkel och går att variera med vad man har på :) Vi brukar ha grädde och banan och/eller jordgubbar. Vissa har lemoncurd också, men tycker det blir lite för sött.
 
Tänkte också föreslå pinoccio-tårta, enkel och går att variera med vad man har på :) Vi brukar ha grädde och banan och/eller jordgubbar. Vissa har lemoncurd också, men tycker det blir lite för sött.
Ja det är ju just att det blir så himla sött, men jag gillar ju citronsmaken. Finns det någon curd som inte är fullt så söt tro? 🤔
 
Vet inte vad den heter, svärmor som alltid brukar göra den och jag har fått receptet och gör den ofta också. Alla älskar den.

Gör typ sockerkakssmet och sen breder maräng över (alltså vispar egen) och in i ugnen. Har det i en form som kanske är 30x40 cm, osäker. Brukar göra två sånna här "bottnar" så det blir en stor tårta. Mellan de här två lagren har jag blandat vispad grädde och jordgubbar.

Enkelt och supergott!
Den brukar även kallas Britatårta här i Finland :)
 
Pavlova! Maräng som görs i förväg och sen fyller man med vispgrädde, jag brukar ha lite lemoncurd i grädden, och sen valfria frukt/ bär. Supersmidigt!
Jag älskar Pavlova och gör den ofta. Om det ska vara många gäster tycker jag dock hållbarheten är en nackdel. För den är verkligen inte god dagen efter när marängen har mjuknat. En vanlig tårta håller sig i vart fall 2-3 dagar om det blir tårta över.
 
Jag gillar pinoccio/Britatårta, men precis som med pavlova och andra med maräng så tycker jag att de lätt blir lite "sunkiga" som de är fyllda för länge (personligen gillar jag dem fast de blivit lite slaskiga, men när man bjuder gäster vill man kanske gärna att de har lite krisp kvar)
D.v.s. det är inte en optimal tårta att göra klar länge på förhand om man har ont om tid på självaste festdagen.
Jag skulle antagligen göra någon typ av frosen cheesecake eller moussetårta som går att göra klar på förhand (om man inte har någon tidspress på de aktuella dagarna så är det ju förstås inte nödvändigt)

Så kan det också vara bra att tänka flera mindre tårtor, än färre jättestora. Man får då ta fram ny tårta vartefter det tar slut, så håller de sig fräschare. Sedan är det oftast lättare att förvara dem i kylen också, en stor långpannetårta tar sin plats :D
 
I december ska jag ha två kalas på samma helg, och ska bjuda på tårta. För att göra det hela så ekonomiskt som möjligt tänker jag göra dem själv, och vill gärna ha lite inspiration.

Så, som rubriken lyder. Vilken är er bästa tårta som är relativt lätt att göra till många personer? Jag vill ha alla tips! Långpanna, köpta bottnar eller marsankräm, you name it :d

Jag är själv väldigt förtjust i Pinocchiotårta, men gör den rätt så ofta och vill gärna testa något annat.

/Blivande 30-åring :banana:

Jag har gjort den här prinsesstårta i långpanna

https://www.godare.se/recept/a/g6myW0/prinsesstarta-i-langpanna
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 700
Senast: Kaching
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 517
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Tjära Bukeorakel, kamrat W ämnar att köpa häst tillsammans med en stallkamrat. De har inte varit vänner länge, utan känner varandra...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 982
Senast: Lena_B
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 890
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp