Er favoritfilm genom tiderna

Requiem for a dream är min favoritfilm men jag tycker den är så himla tung och jobbig så jag orkar sällan se den.
 
Åh, så svårt att välja. Finns så många bra.
Gillar generellt filmer av Lasse Hallström, Chocolat tex.
Men största favoriten är nog Philadelphia. Och på Tom Hanks temat så älskar jag också Apollo 13.

Grease, som nån nämnt, Hair, Dirty Dancing. Och jag glömde ju nästan Ghost :love: . Och Mupparnas julsaga :D.
 
Säger som flera sagt, dirty dancing :heart det är något speciellt med den känslan den filmen ger mig.
 
Shawshank Redemption (Nyckeln till frihet) är en av min absoluta favoritfilmer som jag sett otaliga gånger och älskar fortfarande lika mycket. Hela berättelsen är så fängslande och jag dras med i filmens känslor.

Jag med! Har sett den säkert femtio gånger. Introducerade den nyligen till min 15-åring, som gillade den!
Älskar även boken.
 
Andra filmer som är eller har varit favoriter är:

Beck
Älskar Gunvald Larsson, storfavoriten och går att se om och om igen.

Sagan om Ringen trilogin
Läst alla böcker, samt sett alla filmer och är gillar verkligen berättelsen.

Harry Potter och Fantastiska Vidunder
Magiskt bra, vem har inte drömt om att kunna använda lite magi. ;)

Mulan
En storfavorit bland Disneyfilmerna återkommer ofta till den.

Skönheten och Odjuret
Ytterligare en Disneyfavorit.

Björnbröder
Mer Disney gillar budskapet i den.

Star Wars
Rymden är riktigt spännande och tilltalande, kan drömma mig bort och tänka på hur häftigt det hade varit att ta ett ljushopp och hamna på en annan spännande planet, dock kanske med mindre krig förstås.

Silent Hill
Lite mystisk men ändå bra, baserad på spelet med samma namn.

Gladiator
Gråter alltid vid slutet av filmen.

Mrs. Doubtfire
Den är så underbar om man bortser från dagens lagar och regler och ser den som en film och ej verklighet.

Pirates of Caribbean
Tänk om alla pirater kunde va som i filmerna. Lite mer coola. 😂

Skeleton Key
Gillar när man ser slutet och alla pusselbitarna faller på plats och sen när man ser om den vet man och då är den nästan ännu bättre.

1408
Det är något visst med det onda hotelrummet.

Kom på nu när jag börjar rada upp, har en hel del favoriter ändå, men storfavoriten som ligger som nr 1 har jag redan tagit upp. :p
 
Så svårt att so, det finns förmodligen många filmer som jag tyckte väldigt mycket om där och då men inte skulle gilla om jag såg dem nu (var tex lite orolig när jag förra året råkade se om tonårsfavoriten En vampyrs bekännelser :o).

Ett par filmer som sticker ut som solklara 10;or är ändå Okänd soldat (senaste filmatiseringen, director's cut, jag var nog tyst i ett dygn efter biopremiären...), No 7 Cherry lane (som är allt annat än tilltalande för en bred publik) (och det mesta från Ghibli). Jag tyckte även väldigt mycket om Anori, klart sevärd även om den inte drabbade mig på samma sätt som ovanstående.
 
Åh finns ju så många!

Dirty dancing har jag sett säkert 50 gånger, lika bra fortfarande.
The butterfly effect är ju grymt bra.
The number 23 var jag knäpp i huvudet av ett bra tag efter!
Låt den rätte komma in, fantastisk film.
Sen har jag en favorit från barndomen, hade den på VHS och såg den typ 100 gånger. När jag vill plåga mig själv brukar jag kolla slutscenen på Youtube, fulgråter som ett barn fortfarande :cry::o😅 Den otroliga vandringen :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp