er smärtgräns

B

**BORTTAGEN**

vad är det mesta ni skulle kunna lägga ut för en häst? Vad vill ni att hästen ska kunna /ha för egenskaper isf?
Jag har stött på många människor som vill köpa häst för 20-30 000 och seriöst tror att de kan få en färdig elithäst för det priset.
Hur ställer ni er till frågan?

När jag ska köpa häst i framtiden så räknar jag med att behöva lägga ut kanske 150 000 för en häst med bra gång och ridbarhet med kapacitet för åtminstone MSV klass (dressyr). Är medveten om att jag för det priset inte kan räkna med en helt "färdig" häst!
Banken, here I come! ;)

Nirak
 
Det beror ju som sagt på,men jag vet ju att jag inte får en häst som är utb. MSV dressyr för 30.000,men en 75.000+ hade jag väl kunnat lägga för en LA/LA om den hade haft kapasité för högre klasser
 
Jag vill ogärna ta banklån.
Föredrar att handla för de sparade pengar jag då redan har.
Så i dagsläget ligger nog min "smärtgräns" på max 40.000:-.
Men då vill jag ha en unghäst, föl eller ettåring.
Mellan 30.000:- och 40.000:- är jag då villig att ge.

Och vad jag hört av kompisar, och sett i olika annonser, så kan jag för de pengarna hitta vad jag vill ha.

Jag vill ha en hopphäst med kapacitet att kunna gå nolla i 1,30-klasser, OM jag kommer våga hoppa det!
Hästen ska kunna vinna upp till 1,20, då är jag nöjd.
Att betala mer för häst med ÄNNU mer kapacitet känns onödigt, då jag som ryttare inte har "kapacitet" för högre klasser än max 1,30.

Nuvarande hästen kan förmodligen med en duktig ryttare gå svår hoppning, men knappast med mig på ryggen!
En trevlig bonus, att förutom att jag hittat min drömhäst, råkar den ha mer kapacitet än jag haft som minimikrav! :bow:
 
en häst som har tävlat typ la/la får man oftas räkna med att ge minst 55000kr och uppå¨t och vill man ha en duktigtävlingshäst så får man räckna med att punga ut mellan 60000-150 000kr
 
Just nu är det max. 30.000:- OM jag skulle köpa häst.

Jag skulle köpa en "skogsmullehäst" (tinker :love:) utan några större krav på utbildning. :)
 
Har fantiserat om hästar som jag sett kostat runt 60-70 000, och egentligen är det en med den kapaciteten jag skulle vilja ha, en med lite gång i för dressyren, utbildad L:A iallafall och lätthanterlig. Ha inte råd med det nu, väntar och har köpt en budgetkuse för 20 000 som kan det jag ville att den skulle kunna och är snäll, men är 18 år och utan jättegång.

Accepterar detta, tittar avundsjukt på ung- och dyrhästarna med scwung i, men är himla nöjd när de går på bakbenen och min hanteras av vem som helst :) :love:
 
Smärtgräns?
100 000.
För det vill jag ha en trevlig, stoor häst (jag är ganska lång) med trevliga gångarter och som är snygg. Dock inte någon tävlingskuse att bräcka med, utan en häst att promenadrida med och träna lite dressyr med. Ej att tävla då jag inte har nerver till det. :crazy:
Förmodligen kommer jag undan med 50-80 000.

Dock vet jag ej om jag vill ha någon ny häst nu eller mer alls, men detta är vad jag har funderat över till framtida häst... om det blir någon sådan.
 
oj.. svårt.. just NU ligger väl smärtgränsen runt 50-60... men ska inte köpa häst än på ett tag.. så jag hinner kanske samla på mig lite mer.. :D
vet inte riktigt vad jag är ute efter sen.. e så sugen på ett eget avlat föl... :love:
eller en tre-fyra åring med kapacitet... :love:
eller en lite mer "färdig" häst... :love:
men smärtgränsen kommer väl ligga på mellan 80-120 för mig i framtiden tror jag..
 
hittar jag en underbara häst m kapacitet :love: .....så skulle jag kunna ge hur mycket som helst :D :banana:
 
Vi låssas att jag har egen inkomst då ;)

Jag skulle nog lägga mej på 100.000.
Eftersom jag i största grad är intresserad av Haflinger eller American Paint. För avel. Så jag vill ha gångarterna och Exteriören. :cool:
 
Just nu går min smärtgräns till max 25000, då jag varken har lust eller råd att lägga ner så mycket pengar på en i dagsläget iallafall (studerande).
Men när jag har egen inkomst skulle jag kunna tänka mej lägga ut kanske bortåt 200000, men då ska det vara en häst med EXTREMT bra gång och exteriör.
 
Smärtgräns 100 000 kr för en häst att promenadrida och träna lätt med? Inte en tävlingshäst??

Då befinner vi oss defintivt i olika ligor ekonomiskt!!!

Skulle säga max 15 000 - 20 000 kr för en sån häst...

Mvh Norrland :rofl:
 
hittar jag en underbar häst som jag vill ha, tror jag att jag skulle kunna lägga ut idag ca 50-60 000 ,får inte så mycket häst för det idag :(
 
Jag kommer nog aldrig köpa en utbildad häst, vill i så fall bara ha pållen sutten på så där sparar jag ju in många slantar. Skulle väl kunna tänka mig max 45 000kr för en sådan snygg treåring med hyfsad stam och gång.
 
40.000 budade jag för ett föl förra året (hbl med bra stam) men denna gick ej igenom besiktning/röntgen, så det var ju tur att jag aldrig köpte den!
 
Jag skulle vara beredd att lägga 150-250 000 på en häst.
Om jag hade pengar förståts. Nu är jag ju såklart pank eftersom jag redan har häst. :eek: :D

I sådana fall skulle den hästen ha väldigt bra stam typ Donnerfly och liknande.
Den ska ha kapacitet för msv-svår dressyr, snyggt utseende, minst 8-9 i gångarterna osv.
Lite tävlingsmeriter är önskvärt.
Likaså att byten, samling, längning osv är befäst.
Den ska helst vara trampad/gått passage på träning.
 
Om ett par år kommer jag börja söka efter en egen häst. Det jag antagligen kommer att söka efter är:
En trafiksäger skogsmulle, som gärna tycker om att hoppa. Snäll att hålla på med och att rida. Ngn att ha kul med.
Gärna varmblodig eller kallblodig travare.
Kan tänka mig att lägga ut 15-20 000, om den är ngt utbildad. Mindre om jag får göra mkt jobb själv.
 
MIn smärtgräns ligger lågt. Vill absolut inte ta lån för att kunna köpa häst och får spara istället. Skulle ev kunna tänka mig att lägga ut 20000 på en häst. Men då ska det antingen vara en unghäst med hyffsad stam el äldre häst som jag får jobba lite med för att få den till det jag vill.

Nuvarande hästarna har kostat 6000 resp 8000. Ponnyn fick vi billigt, hon var 4 år då och inridningen var precis påbörjad men körd sen 2 års ålder. Att vi bodde i samma kommun som säljaren gjorde nog sitt till att priset blev så lågt. Varmblodet var billig eftersom de inte riktigt hade tid och plats för henne och så har hon inte sprungit in några fantasisummor direkt :D. Hon har säkert i dagsläget kostat 3-4 gånger så mycket som inköpspriset om vi tittar på vet, massör utrustning osv.

Jag kommer nog aldrig lägga ut speciellt mycket på inköp av häst. Har inte råd med det och jag lägger hellre pengarna på bra foder, massör, passande utrustning och dyl. Dessutom vill jag inte ha en färdig häst utan vill ha lite att jobba med. Jag tor inte heller att jag ska behöva lägga ut så väldigt mycket på en häst eftersom jag fastnat för billiga raser som varmblod, fjordingar och kallblodstravare. Givetvis menar jag ju då travare som säljs för ridning. Det kan iofs hända att jag nån gång satsar på ett lite dyrare varmblod som har åtminstone en liten chans på banorna.
 
Högst 70-80 000. Helt enkelt därför att det inte känns tillräckligt viktigt att tävla högre klasser. Jag är LB-ryttare forever ;). Det finns så många andra viktigare saker att lägga stora summor pengar på. Huset t ex :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 120
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 042
Senast: Kiwifrukt
·
Äldre Chansar på att lägga tråden här, får flyttas om det är missvisande. Iallafall, vi har beställt en byggnad utav ett lokalt företag. Vid...
Svar
0
· Visningar
545
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp