er smärtgräns

Jag skulle aldrig betala 150 000 för en häst, hellre då köpa en unghäst som man utbildar själv. Har en jättetrevlig unghäst som jag köpte för 50 + moms och som jag tror har kapacitet för medelsvår hoppning, sedan om jag har det är en annan sak. Men jag tävlade iaf 120 med min gamla häst.
 
då måste man vara rik om man vill lägga ut så mycket pengar som inte ska tävla i högre klasser. jag skulle aldrig gjort det.
 
jag håller med dig...man kan inte fatta att vissa vill lägga ut 100 000 kr på en häst som de ska tävla i låga klasser med och använda till promenadridning
 
Det kan jag förstå - om man är garanterad en lätthanterlig, trygg, välutbildad och frisk häst. Hade jag haft de pengarna hade jag slagit till direkt! En härlig läromästare är ju egentligen precis vad jag behöver.
 
200.000:- är min apsoluta smärtgräns. Tror inte att jag skulle vilja lägga mer ens om jag var mångmiljardär.

Hästar är ju så oerhört osäkra kort. Och frågan är om HUR mycket mera häst man får för ett, två eller trehundratusen mer? Säkert är det ju viss skillnad, men är det värt ALLA de extra pengarna?
Dessutom verkar ju hästpriserna stiga i kvadrat... En häst i 20.000 kronorsklassen skiljer sig oftast markant från en häst i 40.000 kronorsklassen, men lägger du 150.000 eller 170.000 är ju frågan om det ens går att känna någon större skillnad.
Nu är jag ju långt ifrån någon expert, men "vanliga" ridhästar som går för miljonbelopp kan ju enbart vara en stormförlust ekonomiskt för köparen?

Kan tycka att det är okej med hästar som kostar 7-,8-,9 hundratusen (om man nu har de pengarna, heeh), men när priset börjar stiga uppåt flera miljoner tycker jag nästan att det är löjligt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 118
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 042
Senast: Kiwifrukt
·
Äldre Chansar på att lägga tråden här, får flyttas om det är missvisande. Iallafall, vi har beställt en byggnad utav ett lokalt företag. Vid...
Svar
0
· Visningar
545
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Ny Samsung?
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp