Era bästa CV-tips??

Halali

Trådstartare
Eller ja, personliga brevet gäller det väl främst. Meriterna kan jag räkna upp lätt :) Mitt drömjobb är ute och jag vill verkligen VERKLIGEN göra ett bra intryck. Jag sökte sist de hade tjänst ute men blev slagen av en extremt mycket mer meriterad människa så det var inte konstigt, om jag är rätt underrättad hade de då endast ute annons för syns skull eftersom hon redan hade spontanansökt. Så grejen är att de har redan sett mitt brev en gång och jag vill spetsa till det lite, åtminstone variera. Mitt nuvarande är skrivet i form av "varför ska ni anställa just mig" typ, och sedan olika stycken om det.

Nån med tips på upplägg, smidiga meningar, annat klurigt?? Mycket tacksam isåfall :)
 
Ta ditt färdigskrivna CV, ställ dig upp - och läs det högt för dig själv.
Du kommer märka var texten inte kommer flyta, var du staplar satsdelar på varandra, var orden inte riktigt passar ihop - och just där ska du ändra så att din uppdaterade CV till slut passerar hela den här testen från första till sista ord.

Upplägg, smidiga meningar, annat klurigt i all sin charm - men flyter inte helheten faller de platt till mark och stubb ändå.
 
Här kommer mitt senaste personliga brev.

Efter två intervjuer och ett arbetsprov så fick jag jobbet. Det fanns 14 lika kvalificerade som jag:)

Hej på er, mitt vackra, stolta fackförbund.

När jag gick min VU1 i november 2000 så träffade jag på representanter från er och jag gick med i facket. Det har jag aldrig ångrat.
Jag har sneglat på era kurser och velat lära mig mera. Tänk vad mycket det finns att lära. Tre barn har dock satt käppar i hjulet.

Nu har jag lämnat småbarnsträsket bakom mig och kanske är det nu dags att satsa på mig själv och på vad jag vill göra.

Jag har arbetat som väktare/receptionist under mina år på Xxx. Så ute hos kund har jag gjort det mesta som ni vill att eran spindel i nätet ska göra.
Jag är stolt och glad över att ha fått beröm av Xxxx för trevligt, bra, proffsigt bemötande för handikappade, en av mina dolda talanger är att jag kan prata bebisspråk på teckenspråk.

Ni vill även ha mig för ett av mina stora intressen är mat och bakning. Jag gillar att fixa fika helt enkelt.

Det här låter ju ganska skrytigt, men det är väl meningen att jag ska fånga ert intresse och sticka ut från mängden.
Mina negativa sidor är att jag är nyfiken, envis, och att jag är bäst på flyktiga bekantskaper. Jag blir lätt utnyttjad för jag tror gott om alla människor tills de har bevisat motsatsen. VERA kan jag inte något om men jag tycker om att lära mig saker och det brukar gå snabbt. Jag är ju van att jobba i office, har samarbetat med min man som jobbar på tryckeri så jag har jobbat med trycksaker.

På fritiden umgås jag med min familj och våra barn. Just nu blir det mycket skjutsande fram och tillbaka.
Jag gillar hästar väldigt mycket och rider när tiden räcker till. Jag har ett förflutet i ideella organisationer och har där ofta varit sekreterare. Bla xxxxxxxxxxxxxxxx

Låter det intressant tveka inte att höra av er.
 
Jag arbetar bland annat med att ta emot ansökningar och rekrytera ny personal till företaget där jag är anställd, och nedan följer lite enkla grejer som jag uppskattar i en ansökan. Mycket är säkert sådant du redan tänkt på, och vissa saker kan nog ses som självklart för många, men detta är sådant jag ofta tänker på med ansökningar som jag tar emot:

* Skicka både CV och personligt brev som PDF, inte vanlig Word-fil eller annat. Jag har fått otaliga ansökningar i format som inte fungerar att öppna på min dator, och när vi har annonserat innebär det hundratals och ibland tusentals ansökningar - det innebär att varje ansökan får väldigt lite tid i första skedet, vilket gör att sådana ansökningar ofta helt trillar bort då det inte finns tid att be alla att skicka om i ett annat format. Skriv inte heller det personliga brevet i mailet (om det är den vägen du skickar din ansökan) utan skicka med det som en fil, också av praktiska skäl för den som tar emot ansökan.

* Ha dina kontaktuppgifter samt födelseår (/ålder) med tydligt både på ditt personliga brev och ditt cv, antingen i början eller slutet. Namn, adress, ålder/födelseår, telefonnummer och mailadress.

* Om tjänsten är annonserad på platsbanken - sök inte direkt med knappen i annonsen. Ansökningar som kommer den vägen är apjobbiga att läsa ;)

* Skicka med en bild på dig själv. Alltid. Det gör ansökan så mycket mer personlig och gör att man kommer ihåg dig lättare än en ansökan som bara innehåller text. Vilken typ av bild som är lämplig beror givetvis på vilken typ av tjänst det är man söker, men generellt vill jag påstå att det inte behöver vara något speciellt. Du behöver inte vara uppklädd eller kontorsklädd bara för att det är sådan klädsel som skulle gälla på arbetet, jag har upplevt att jag får en positivare känsla av ansökningar där personen skickar med en bild på sig själv i en vardaglig situation där den ser allmänt glad och go ut. Så: Le. Stort :D Undvik selfies i den mån det går, då de ofta upplevs "posiga" och det ger ofta en stelare känsla av personen, men så länge du ler och ser glad ut fungerar även en selfie om du inte har någon annan som kan fota dig. Undvik generellt posiga bilder och definitivt allt som kan anses sexigt (ens med god vilja), det hör inte hemma i en arbetsansökan.

* Korrläs, korrläs och korrläs igen. Det är så tråkigt med felstavningar och särskrivningar och dålig grammatik i en ansökan. Tipset du fick ovan om att läsa upp det personliga brevet högt för dig själv är jättebra! Där kommer du fånga upp många felformuleringar. När det är gjort - se över stavning gärna både en och tre gånger. Det är så lätt hänt att missa att någon bokstav fallit bort eller liknande, men drar ner helhetsintrycket väldigt mycket. Slutligen - använd inte ord du inte fullt ut behärskar, även om det kan låta fint med krångliga ord så drar det ner otroligt om man råkar felanvända. Då är ett enklare språk betydligt mer säljande!

* Undvik klyschor. Sälj in dig själv, men undvik de klassiska "gillar att ha många bollar i luften" och "jag är en frisk fläkt" osv. Var ärlig och personlig i din beskrivning av dig själv, och koppla gärna det du skriver till tidigare erfarenheter, när du fått användning för de egenskaper du nämner. Skriv inte bara varför företaget skall anställa dig utan även varför du skulle vilja arbeta på företaget/varför du vill ha den specifika tjänsten. Jag uppskattar ansökningar som är raka och enkla, inte för tillkrånglat utan en kort beskrivning av vem man är, vad man gjort tidigare, varför man vill ha tjänsten och varför företaget ska vilja anställa just dig. Ansökningar som är för positiva och hurtiga får jag ofta solsidan-Anette-vibbar av, även om det säkert är en jättego person som bara lagt för mycket energi på att framstå som positiv och härlig. :p

* Om tjänsten är i en stad långt bort från där du är bosatt i dagsläget - nämn gärna hur du har tänkt lösa boende/pendling. Jag sorterar ibland bort ansökningar där det känns som att det skulle bli praktiskt svårt/omöjligt för den sökande att komma till jobbet varje dag, om de inte nämnt något om hur de tänkt lösa det.

* Slutligen - för att sticka ut: Gör en snygg layout som du använder till både CV och personligt brev så att det tydligt syns att de hör ihop och så att de blir lite roligare än bara svart text på ett vitt A4. Varje gång vi annonserar är det en eller ett par som lagt ner lite tid på designen och gjort en snygg ansökan, och jag tror nästan att jag fortfarande kan räkna upp namnen samt vilken tjänst de sökt, just eftersom ansökningarna stack ut ifrån mängden.

Det var väl ungefär det jag hade att komma med, såhär plockat direkt ur huvudet. Det är jättesvårt att skriva en ansökan och ge en ärlig bild av sig själv samtidigt som man säljer in sig, och det är minst lika svårt att sitta i andra ändan och utifrån ett personligt brev och ett cv bedöma vem som är bäst lämpad för tjänsten, framförallt då det är väldigt många sökande så att man inte har möjlighet att träffa alla och skapa sig en bild i verkligheten.

Stort lycka till och hoppas du får drömjobbet!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla kloka bukefalister, jag har satt mig i en lite knivig situation som jag behöver hjälp med. Jag har idag ett vikariat som tar...
2
Svar
28
· Visningar
3 959
Senast: Plommonlila
·
Skola & Jobb Jag befinner mig i ett mellanår i mina studier och skulle gärna använda det här året till att skaffa mig lite arbetslivserfarenhet. Vad...
Svar
2
· Visningar
845
Senast: Casteloro
·
Skola & Jobb En fråga till er som varit i jobbsvängen några år. Jag läser nu min näst sista termin på sjuksköterskeprogrammet och tänkte ta mig...
Svar
1
· Visningar
748
Skola & Jobb Eller hjälp - jag är katastrofalt dålig på att skriva ansökningar! (Jag lyckades först på något konstigt sätt posta den här tråden...
Svar
19
· Visningar
2 054
Senast: tjenixen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp