Jobbavböjande på ett bra sätt, formulering

Skickade iväg mejlet och det togs emot bra :). (Tänkte om någon skulle ha samma problem och hitta till denna gamla tråd om några år ;))
 
Klart att mailet togs emot bra. Dock skulle jag som ag inte tänka fler gånger på en person som tackat nej en gång och sedan söker igen. Speciellt inte om det är ett större företag.

Personligen hade jag aldrig tackat nej till en fast anställning om jag hade ett vikariat med osäker utgång efter.

Man vet vad man har men aldrig vad man får om man inte chansar.

Lycka till!
 
Klart att mailet togs emot bra. Dock skulle jag som ag inte tänka fler gånger på en person som tackat nej en gång och sedan söker igen. Speciellt inte om det är ett större företag.
Det är ju knappast så att de skriver något annat än att det är "okej", helt oavsett vad de tycker och tänker om folk som söker en tjänst som de sedan tackar nej till när de blir erbjuden den.
Det finns absolut företag och arbetsgivare som svarar annat än "okej" - det finns de som svarar ohövligt eller ännu hellre inte svarar alls.

Jag anser inte att det finns något självskrivet i att TS inte har någon chans hos företaget som hen tackade nej till. Fick de ett gott intryck av TS och har förståelse för hens situation kan hen absolut vara aktuell för eventuella framtida tjänster. Så strunta absolut inte i att höra av dig till företaget igen om det blir aktuellt @Plommonlila , även om du såklart inte kan räkna med att bli erbjuden något igen.
 
Och jag går emot strömmen och säger: Bra beslut av dig TS att välja att stanna på ett vikariat där du trivs i stället för att hoppa på en fast anställning som inte känns helt hundra. Fast anställning är inte allt här i livet, alltför många fastnar på jobb de inte riktigt trivs just för den där attityden "men är du galen? Ska du säga upp dig/tacka nej till en FAST ANSTÄLLNING?" Det är långt till Oktober, och det kommer att ordna sig för dig! :)
 
Nu har du ju redan bestämt dig, men som du själv skrev kan ju någon annan hitta tråden när hen söker längre fram. Jag har en projektanställning på x antal månader, där det är osäker utgång på vad som händer sen och där det aldrig kan bli tal om heltid (policy uppifrån att enbart chefer har heltid, mina kollegor jobbar 70%). Hade jag blivit erbjuden en heltid och/eller fast jobb någon annanstans hade jag tagit det. Det är helt enkelt för osäkert ekonomiskt att inte tacka ja till ett sånt erbjudande, var arbetslös/pluggade/jobbade över somrarna i x antal år innan jag fick det här jobbet, och jag vill inte hamna där igen. För mig alltså. Ser arbetsmarknaden bättre ut för en när vikariatet går ut, är det så klart en annan femma.

Ett annat alternativ kan ju vara att vid erbjudande om fast tjänst sätta sig med sin nuvarande chef och förklara läget. Kanske vill hen behålla dig så mycket att hen är beredd att ge dig fast efter vikariatets utgång, eller så får hen förklara vad som kommer hända sen.
 
Klart att mailet togs emot bra. Dock skulle jag som ag inte tänka fler gånger på en person som tackat nej en gång och sedan söker igen. Speciellt inte om det är ett större företag.

Personligen hade jag aldrig tackat nej till en fast anställning om jag hade ett vikariat med osäker utgång efter.

Man vet vad man har men aldrig vad man får om man inte chansar.

Lycka till!
Det jag menar med att mitt mejl "togs emot bra" var att hen undrade när exakt vikariatet skulle ta slut och skrev att de antagligen skulle behöva rekrytera mer. Jag svarade när vikariatet tog slut och hen skrev tillbaks att jag skulle höra av mig några månader innan vikariatets slut-datum. Det behöver ju egentligen inte betyda någonting mer, precis som du skriver så kanske det bara var artighetsfraser utan en tanke på att ge mig en chans till, men jag fick en bra känsla iaf :).
Sen räknar jag såklart inte med att de kommer kunna anställa ändå, så jag kommer söka andra jobb för att ha flera valmöjligheter senare :).

Det finns absolut företag och arbetsgivare som svarar annat än "okej" - det finns de som svarar ohövligt eller ännu hellre inte svarar alls.

Jag anser inte att det finns något självskrivet i att TS inte har någon chans hos företaget som hen tackade nej till. Fick de ett gott intryck av TS och har förståelse för hens situation kan hen absolut vara aktuell för eventuella framtida tjänster. Så strunta absolut inte i att höra av dig till företaget igen om det blir aktuellt @Plommonlila , även om du såklart inte kan räkna med att bli erbjuden något igen.
Precis, vi bestämde att jag skulle höra av mig några månader innan vikariatets sluttid för att se hur det såg ut då vilket jag absolut kommer göra :)

Och jag går emot strömmen och säger: Bra beslut av dig TS att välja att stanna på ett vikariat där du trivs i stället för att hoppa på en fast anställning som inte känns helt hundra. Fast anställning är inte allt här i livet, alltför många fastnar på jobb de inte riktigt trivs just för den där attityden "men är du galen? Ska du säga upp dig/tacka nej till en FAST ANSTÄLLNING?" Det är långt till Oktober, och det kommer att ordna sig för dig! :)
Tack, det kändes som helt rätt beslut just nu :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 289
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
787
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 493
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 524
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp