Era bästa tips för att söka jobb?

Andromedae

Trådstartare
Jag befinner mig i ett mellanår i mina studier och skulle gärna använda det här året till att skaffa mig lite arbetslivserfarenhet.

Vad är era bästa tips när det gäller att söka jobb?

Hittills har jag gjort så att jag har skrivit ordentliga personliga brev (dvs anpassade efter tjänsten jag söker) och att jag har ordnat ett CV där jag försöker presentera mina erfarenheter på ett så lämpligt sätt som möjligt. Även om jag inte har några jobbreferenser (jag har inte jobbat så mycket tidigare) så har jag ordnat referenser från mitt ideella arbete som jag kan dela ut på anmodan. Jag både svarar på annonser och spontansöker. Hittills har jag fått komma på en intervju (där jag sedan valde att undanbe mig att gå vidare i rekryteringsprocessen då det inte kändes rätt), och fått ett antal trevliga men beklagliga meddelanden om att det inte finns några lediga tjänster på de företag där jag har sökt, så det känns ju som att jag är lite på rätt väg i alla fall. Men är det någonting som jag har glömt?

Borde jag gå runt och dela ut mitt CV? Försöka hitta rekryteringsträffar? Lägga upp en blocketannons? Hilfe!
 
Jag befinner mig i ett mellanår i mina studier och skulle gärna använda det här året till att skaffa mig lite arbetslivserfarenhet.

Vad är era bästa tips när det gäller att söka jobb?

Hittills har jag gjort så att jag har skrivit ordentliga personliga brev (dvs anpassade efter tjänsten jag söker) och att jag har ordnat ett CV där jag försöker presentera mina erfarenheter på ett så lämpligt sätt som möjligt. Även om jag inte har några jobbreferenser (jag har inte jobbat så mycket tidigare) så har jag ordnat referenser från mitt ideella arbete som jag kan dela ut på anmodan. Jag både svarar på annonser och spontansöker. Hittills har jag fått komma på en intervju (där jag sedan valde att undanbe mig att gå vidare i rekryteringsprocessen då det inte kändes rätt), och fått ett antal trevliga men beklagliga meddelanden om att det inte finns några lediga tjänster på de företag där jag har sökt, så det känns ju som att jag är lite på rätt väg i alla fall. Men är det någonting som jag har glömt?

Borde jag gå runt och dela ut mitt CV? Försöka hitta rekryteringsträffar? Lägga upp en blocketannons? Hilfe!

Som alltid så är ju kontakter det enklaste sättet. Annars om man inte har så många så skulle jag säga både blocket (och andra annonsställen) och att gå runt och dela ut cv är bra sätt som du skrivit, och beror det ju på var man söker jobb, affär är ju t.ex. ett bra ställe att dela ut på.

Lite beroende på vilka branscher du vill jobba i så är kanske detta ett alternativ, sök på Facebook om det finns några diskussionsgrupper med yrkesverksamma, gå med där och skriv sedan ett inlägg om dig själv och vad du söker för jobb etc. Då jag sökte jobb senast så la jag bla. ut en egen annons i en branschtidning (dock inget napp den gången), men nästa gång kommer jag även försöka med facebook, det når ut till så många och har sett att detta börjar komma mer och mer, iallafall i min bransch:) (där det alltid är någon som känner någon osv) Vet inte hur stor utdelning det ger men det känns ju som ett ganska bra sett. Iom din profil så ser ju ev arbetsgivare också lite vem du är. Stort Lycka Till!:)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 348
Skola & Jobb Som en del utav er vet om så tittar jag lite efter nya jobb, och hade en tråd för inte så länge sedan om löneanspråk. Efter lite...
Svar
14
· Visningar
1 637
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb Har ni bild på er själva i ert CV? Står era referenser med? Varför/varför inte? Jag har inte haft bild tidigare. Men så sökte jag ett...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 059
Skola & Jobb Som frågan lyder- gör ni det? Eller i vilket skede pratar ni med er chef om att ni funderar på om gräset är grönare nån annanstans...
2
Svar
37
· Visningar
3 074
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp