Jobbavböjande på ett bra sätt, formulering

Plommonlila

Trådstartare
Hej alla kloka bukefalister,

jag har satt mig i en lite knivig situation som jag behöver hjälp med.

Jag har idag ett vikariat som tar slut i Oktober och där det inte finns möjlighet till förlängning. Det är en liten arbetsplats där de är helt beroende av mig under denna tiden vikariatet pågår. Jag trivs bra på arbetsplatsen och tycker det är tråkigt att vikariatet tar slut. I förra veckan skickade jag in en ansökan på en annons till ett externt företag där de sökte personal som kunde börja omgående. Tanken med min ansökan var endast att bli lite ”varm i kläderna” och få lite intervjuträning eftersom jag inte varit på en intervju på en längre tid, trodde inte ens att jag skulle få komma på intervju överhuvudtaget. Men så nu i veckan fick jag komma på intervju där jag fick träffa chefen. Allt gick jättebra och hen och jag klickade verkligen. Jag skådespelade kanske lite för bra och gav intrycket att verkligen ville ha jobbet... I farten råkade jag också säga att mitt nuvarande vikariat tar slut redan till sommaren ...vilket är en lögn då det tar slut i Oktober. Idag fick jag ett mejl där jag blev erbjuden tjänsten och där de skrev att de skulle uppskatta om jag kunde börja så fort som möjligt...

Framförallt vill jag inte svika min nuvarande chef genom att sluta tidigare än vi kommit överens om (en månad eller så hade inte spelat någon roll men nu är det flera månader).

Till frågan, hur avböjer jag på ett artigt och trevligt sätt när jag gett den externa chefen intrycket av att kunna börja jobba hos dem? Vill ändå hålla dörren öppen till att börja arbeta där senare i höst.
Tips på formulering mottages tacksamt! :)
 
Säg som det är, eller möjligtvis att nu när du erbjudits det nya jobbet fick du längre anställning på ditt ordinarie arbete.
Men jag hade inte räknat med att få börja där senare, de kanske har rekryterat klart.
Är lite för feg för att säga som det är; att jag ljugit bara för att få komma på intervju och intervjuträna, då tror jag inte hen blir särskilt glad, lät som att det var bråttom att få in personal. Då kan jag säga tack o godnatt till att ev få börja där i höst (hen trodde de skulle behöva rekrytera en hel del framöver). Är mer inne på det andra spåret du skrev; att min nuvarande chef behöver ha mig kvar längre än väntat, att det blev nåt missförstånd mellan mig o nuvarande chef om vikariatets sluttid...
 
Kan du inte säga upp dig från vikariatet tidigare? Så du kan sluta till sommaren. Säg till din nuvarande chef att du blivit erbjuden en tjänst och i och med att du inte kan få längre anställning där du är nu kommer du att acceptera erbjudandet. För visst har man väl uppsägningstid på vikariat som vanligt?
 
Kan du inte säga upp dig från vikariatet tidigare? Så du kan sluta till sommaren. Säg till din nuvarande chef att du blivit erbjuden en tjänst och i och med att du inte kan få längre anställning där du är nu kommer du att acceptera erbjudandet. För visst har man väl uppsägningstid på vikariat som vanligt?
Jo, alltså jag skulle kunna säga upp mig redan imorgon, har bara en månads uppsägningstid men jag vill inte svika min nuvarande chef på det sättet, jag vet att de behöver mig under tiden vikariatet pågår... Och jag gillar min chef plus att jag behöver referenserna. Sen var det också så att även om jag och chefen på det nya stället klickade så kändes resten av arbetsplatsen inte helt hundra/vet inte om det skulle passa mig långsiktigt, men som sagt, om jag inte hittar något annat vill jag ändå hålla dörren öppen... Vill avsluta det på ett smidigt sätt från båda håll om det går :down:
 
Är du alltför lojal mot chefen på vikariatet så kanske chansen går dig förbi... Ingen tackar dig i längden. Här känns det lite som att du både vill äta kakan och ha den kvar.
Hade det varit jag så hade jag fört en dialog med nuvarande chef om att du fått den här möjligheten och att du skulle vilja ta den. Kan man inte hitta någon annan som kan ta över ditt vikariat?
 
Är du alltför lojal mot chefen på vikariatet så kanske chansen går dig förbi... Ingen tackar dig i längden. Här känns det lite som att du både vill äta kakan och ha den kvar.
Hade det varit jag så hade jag fört en dialog med nuvarande chef om att du fått den här möjligheten och att du skulle vilja ta den. Kan man inte hitta någon annan som kan ta över ditt vikariat?
Haha, så är det verkligen, äta kakan och ha den kvar :D. Sen kändes inte det sökta jobbet helt klockrent, vet inte hur jag skulle trivas där så det känns rätt att tacka nej just nu och söka upp dem senare i höst för att höra om de fortfarande behöver personal.
 
Haha, så är det verkligen, äta kakan och ha den kvar :D. Sen kändes inte det sökta jobbet helt klockrent, vet inte hur jag skulle trivas där så det känns rätt att tacka nej just nu och söka upp dem senare i höst för att höra om de fortfarande behöver personal.

Jag tror ju dina chanser på det nya jobbet minskar rejält om du tackar nej nu. Speciellt eftersom det i nya chefens ögon handlar om en förlängning på en månad som du tackar ja till.

Min erfarenhet när det kommer till att söka jobb är att ärlighet varar längst.
 
Jo, alltså jag skulle kunna säga upp mig redan imorgon, har bara en månads uppsägningstid men jag vill inte svika min nuvarande chef på det sättet, jag vet att de behöver mig under tiden vikariatet pågår...
Fast vet du vad, det där är liksom livet. Det är så det är. Man måste se om sitt eget hus först. Du har en månads uppsägningstid för att du ska kunna sluta tidigare ifall du vill. Det är så kontraktet ser ut. Okej om du vill ha kvar vikariatet och jobba kvar där tills oktober, men då får du ju också ta konsekvenserna över att du faktiskt missar chansen till ett fast heltidsjobb som i längden kanske kommer ge dig mer än du har just nu.

Du sviker ingen genom att säga upp dig. De har en månad på sig, eller mer om du väljer att sluta till sommaren, att skaffa någon ny och lära upp den. Du är inte oumbärlig!

Jag hade pratat med min nuvarande arbetsgivare och sagt som det var - att jag blev erbjuden en fast tjänst någon annanstans, men att jag inte vill lämna de i sticket, så får man komma fram till en lösning båda gillar.
 
Haha, så är det verkligen, äta kakan och ha den kvar :D. Sen kändes inte det sökta jobbet helt klockrent, vet inte hur jag skulle trivas där så det känns rätt att tacka nej just nu och söka upp dem senare i höst för att höra om de fortfarande behöver personal.

Bara du vet hur du känner det. :) En fast tjänst är ändå en fast tjänst och har du en sådan men inte riktigt trivs så har du ändå en trygghet i det tills du hittar något annat. Ett vikariat är ett vikariat och efter Oktober när det går ut så kanske du inte får tag i något annat och blir arbetslös en tid. Bara för att du fick detta jobbet innebär det inte automatiskt att du får nästa du söker. Eller nästa efter det. När man väl VILL byta kan det gå troll i det och du hittar/får inget alls. Väl värt att tänka på och jag säger det i all välmening. Det kan hända mycket på 7-8 månader... ;)
 
Håller verkligen med @Ramona . Du har ju en månads uppsägningstid av en anledning. Att lösa det med personal på din arbetsplats är inte ditt ansvar, det är din chefs. Ska du missa jobbchanser bara för att du ska vara lojal mot din chef? För vems skull? Det är ingen bästa kompis utan en chef, för chefen handlar det om Business!

Kanske låter hård men det är för att jag varit i din sits. Gjorde allt för min chef, var alldeles för lojal och gjorde mycket extra för att jag gillade chefen personligt och för att vi klickade. Jag gick in i väggen och poff. Jag stod ensam med allt. Ingen tackade mig. Och ingen kommer tacka dig heller. Tänk på dig själv först och var inte för snäll! Du gör inget fel om du säger upp dig, du har rätt till det enligt ditt kontrakt.
 
Det finns ju faktiskt utrymme att vara extra juste i situationen, eftersom det nya jobbet inte förväntar sig start förrän runt sommaren. Det är flera månader.

Informeras nuvarande arbetsgivare redan nu om att du vill sluta till sommaren får de nästan två månader extra att lösa problemet på, samtidigt som du glatt kan acceptera det nya jobbet.

I övrigt så är det alltid bra att tänka ut i förväg hur man ska hantera olika utfall av det man gör, men ibland uppstår ändå sådana här situationer när man känner sig hamna i lojalitetskonflikt. Då gör man enklast i att gå tillbaka till sitt avtal och se vad man de facto lovat och överenskommit och utgå från det.
 
Jag skulle aldrig någonsin hoppa en fast tjänst för ett tidsbegränsat vikariat. Never ever.

Senaste jobbet jag sökt nu är just ett tidsbegränsat vikariat och skulle jag få det och en fast tjänst erbjuds under tiden så skulle jag utan att tveka hoppa på den fasta tjänsten. Varför göra sig själv en björntjänst liksom? För det är det, att tacka nej till en erbjuden fast tjänst på grund av nån "lojalitet" mot vikariatet.

Sen tror ju jag som andra att tackar du nej nu, så lär du knappast stå högt upp på deras lista längre fram om de söker personal igen.
 
Jag hade pratat med min nuvarande arbetsgivare och sagt som det var - att jag blev erbjuden en fast tjänst någon annanstans, men att jag inte vill lämna de i sticket, så får man komma fram till en lösning båda gillar.

Precis så!

Är man lojal mot arbetsgivaren och förtroendet finns där, då skall relationen till chefen "hålla" för ett konstruktivt samtal om hur man bäst löser situationen.

Chefen förstår att man inte hänger kvar vid ett vikariat och eventuellt mister chansen till en tillsvidareanställning. Det är spelets regler.

Kanske kan det till och med vara så att arbetsgivaren inser värdet av TS och funderar på om det går att ordna en tillsvidareanställning, trots allt? Ibland kommer man på vad man behöver, när man riskerar att förlora det man har.

Ibland blir man som arbetsgivare lite mer kreativ under lite press. :D

Så; @Plommonlila - tacka inte nej till en tillsvidaretjänst!
 
Senast ändrad:
Håller med alla som säger tacka inte nej.
Jag skulle ALDRIG säga nej till fast tjänst bara det var ett jobb med för mig vettiga villkor om jag gick på vikariat.
Lojal mot chefen? Tror du chefen skulle vara lika lojal mot dig verkligen? Jobbkaoset försöker chefen bara få företaget att gå ihop ;)
Men om du nu ska tacka nej mot bättre vetande så varar ärlighet längst. Därmed inte sagt att du ska berätta om intervjuträningen utan att du trivs så bra med vikariatet och arbetsplatsen att du efter mycket övervägande bestämt dig att stanna tiden ut.
Men som sagt stor risk att du bränner dina chanser på det företaget för alltid...
 
Tack för alla svar :):bow:. Jag har funderat och kommit fram till att jag, mot bättre vetande kanske ;), ändå kommer tacka nej till det nya jobbet.

Det är inte främst pga att jag är lojal mot min nuvarande chef (jag är snäll men inte dumsnäll) utan mer eftersom det inte kändes helt hundra på det nya stället och trivsel är viktigt för mig, speciellt om jobbet kommer att leda till en fast tjänst så småningom. Sen bor jag även i en storstad så jag tror (hoppas :idea:) inte det kommer vara alltför svårt att hitta en ny tjänst, även om risken finns såklart. Det känns iaf som rätt beslut :).
 
Efter mycket googlande har jag med hjälp av några i den här tråden och Magdalena Ribbing formulerat ihop ett mejl, hur låter det?
Hej Y,
tack för allt vänligt tillmötesgående angående tjänsten som ***. Jag pratade med min chef och det visar sig att jag får förlängt på mitt vikariat. Jag har efter noggrann eftertanke bestämt mig för att stanna vikariatet ut och tackar därför nej till anställningen. Jag uppskattar verkligen tiden du tog att intervjua mig och är tacksam för förtroendet.
Med vänlig hälsning
Plommonlila
 
*Om du inte har något emot det så hör jag gärna av mig i höst igen för att höra om det eventuellt finns något rekryteringsbehov hos er då.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 290
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
789
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 497
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 529
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp