Bukefalos 28 år!

Era bästa städtips och rutiner!?

Jag plockar och fixar i reklampauserna på tv. För mig som lätt tappar tålamod och fokus fungerar det jättebra.
Innan jag skaffade häst städade jag alltid på torsdagskvällar för att ha det fint till helgen. Numera fungerar det sådär, ibland behöver jag också jobba sent på just torsdagar.

När jag storstädat har jag ibland lagt allt som behöver sorteras in i en stor hög i hallen, och när jag dammsugit och torkat ytor sorterar jag inte det på plats. För mig funkar det dåligt att ta rum för rum, det funkar bättre med moment för moment.
tack för ditt svar! Om inte rum för rum metoden inte funkar får jag testa din metod inställer! Tack för tipset! Tyvärr klarar jag inte av titta på tv. Annars hade det varit bra med reklampauserna.
 
Kompletterar alla bra tips ovan med att även ha städmaterialet lättillgängligt.

Jag har en liten korg med trasa, svamp/borste och medel i badrummet så det är lätt att torka av handfat och liknande direkt när jag ser att det behövs. Samma i köket.
I hallen har jag en sopborste för att lätt kunna sopa undan grus och sand till sidan tills dammsugaren åker fram, så slipper jag gå i det under tiden.

Behöver alltså inte lämna rummet för att hämta något utan kan åtgärda direkt, vilket gör tröskeln lägre.
 
Mina enda tips är att inte göra det smutsigt in the first place och att ha en robotdammsugare. Jag får motorstopp om det blir för mycket, så för mig hjälper det att hålla efter direkt. Lägga tillbaka saker direkt, aldrig slänga kläder på golvet utan lägga direkt i tvättkorg eller var de nu hör hemma, torka spisen/bänkar kontinuerligt när mat lagas, torka av kranen i badrummet snabbt när du ändå tvättar händerna, skölj/tvätta av handfatet också osv. Större saker som typ tvätta fönster får man (jag) ta någon dag när inspiration finnes (eller så gör partnern det). Det går ju att ta ett fönster i taget också. Allt behöver ju inte göras på samma gång. :p
 
Jag tror som en del har sagt att borja med att rensa - var sak ska ha sin plats, och du ska inte ha en massa grejer du inte behover.
Laser just nu Marie Kondo, och aven om det kanske kanns overmaktigt kanske det kan vara ett bra stalle att borja - hon har iallafall ett valdigt tydligt system for hur man rensar och organisera (vilket gor att stadningen sen blir superlatt)

Jag forsoker plocka undan alla smasaker varje kvall innan laggdags, inklusive att diska och typ torka av spisen, sa att lagenheten ar trevlig pa morgonen.
Riktig stadning lagger jag kanske 1 timme i veckan pa, och detta inkluderar badrum (toalett, torka av handfat och ytor samt en latt skrubb av dushvaggar och glas, speglar), kok (skrubba spis och vask, torka av ovriga ytor. Ugn, micro osv stadas nar andan faller pa), och vardagsrummet (typ damma och dammsuga, golv inklusive soffor)

Sa, min metod ar 1) Minimera antalet agodelar och ha tydlig ordning, 2) Flytta tillbaka alla saker till sin plats vid slutet av varje dag och 3) Faktiskt stadninig (torka, damma, dammsug) en gang i veckan
Tack för ditt svar! Din nummerordning var tydlig o bra! Ska försöka! Kondo Mando får jag kolla upp! Tack!
 
Kompletterar alla bra tips ovan med att även ha städmaterialet lättillgängligt.

Jag har en liten korg med trasa, svamp/borste och medel i badrummet så det är lätt att torka av handfat och liknande direkt när jag ser att det behövs. Samma i köket.

Har jag handdukar som ändå ska tvättas använder jag dem för att dra över handfat, diskbänk osv innan jag slänger dem i tvättkorgen.

I hallen har jag en sopborste för att lätt kunna sopa undan grus och sand till sidan tills dammsugaren åker fram, så slipper jag gå i det under tiden.

Behöver alltså inte lämna rummet för att hämta något utan kan åtgärda direkt, vilket gör tröskeln lägre.
Tack! Smart med tvättgrejor lätttillgängligt!
 
Mina enda tips är att inte göra det smutsigt in the first place och att ha en robotdammsugare. Jag får motorstopp om det blir för mycket, så för mig hjälper det att hålla efter direkt. Lägga tillbaka saker direkt, aldrig slänga kläder på golvet utan lägga direkt i tvättkorg eller var de nu hör hemma, torka spisen/bänkar kontinuerligt när mat lagas, torka av kranen i badrummet snabbt när du ändå tvättar händerna, skölj/tvätta av handfatet också osv. Större saker som typ tvätta fönster får man (jag) ta någon dag när inspiration finnes (eller så gör partnern det). Det går ju att ta ett fönster i taget också. Allt behöver ju inte göras på samma gång. :p
Drömmen vore en robotdammsugare helt klart! Men har inte utrymme i ekonomin för drt tyvärr. Men har i allrfall en vanlig dammsugare så det är ju bra!
 
Har du svårt att städa ska du minimera antalet prylar ungefär till noll.

Vet inte hur du bor men bor du ensam behövs i princip en byrå för kläder och en hatthylla för jackor och skor.

Vinterkläder kan du packa ner i en påse och ställa undan på våren och likadant med sommarkläder på hösten.

Använd ett skåp till städutrustning och ett annat skåp till viktiga papper.

Ev smink i nessescär.

I köket behövs ett köksbord och stolar samt vad du dagligen använder till matlagning. Gör dig av med bakmaskiner och annat som aldrig används( ställ ner i förråd och hämta vid behov )

I vardagsrummet behövs en soffa soffbord (lättstädat är soffbord utan underbord)
En slät matta är enklast att dammsuga av och tvätta vid behov.
Tv och tv bänk utan lådor.

Skippa bokhyllor och liknande som samlar damm såvida du inte har böcker som intresse.

Sovrum en säng som är lätt att dammsuga under och gärna ståendes utan att blockera väggar/gardiner.
I sovrummet kan du tex ha EN byrå och en matta.

Gör dig av med ALLT du inte behöver.

Något som är enkelt men fint är en vas med plastblommor på köksbordet och tv bänken lätt att lyfta på och torka av om du vill ha någon form av prydnad.

I fönstren kan du ha plastblommor som sköljs av i duschen och ställs tillbaka någon gång i månaden.
 
Hej igen! Tack för svar senast! Undrar om ni kan ge mig era bästa tips för städ inom hemmet? Behöver ett enkelt schema o beskrivningar på hur man gör på bästa sätt. Jag får inte ihop det! Försöker hitta städrutiner men hjärnan känns överkokad! Tack på förhand!

Jag försöker hålla att lägga 15 minuter på att plocka undan varje kväll. Man kan bestämma sig för att ta ett rum per kväll t.ex. måndag vardagsrummet, tisdag sovrummet o.s.v beroende på hur stort man bor. Det bästa är när man kommit in i rutinerna så tar det inte längre 15 minuter per kväll utan kanske fem minuter. Försöker dammsuga två dagar per vecka tar då olika rum de gångerna. T.ex. kök och vardagsrum på onsdag och arbetsrum, hall och sovrum på lördagen. Genom att dela upp det blir det inte övermäktigt. Tvätta golv gör jag kanske varannan till var tredje vecka.
 
Tack för ditt svar! Det låter bra att varje sak har sin plats! Det är just det där o få till det som kluriga; har inte riktigt bra med uthållighet o fokus. Kan bero på min diagnos förstås men vill inte skylla allt på det. Det ska ju gå! Vill göra min mor glad, hon har hjälpt mig massor! Vi har slängt en hel del grejor men än är det inte klart! Hon är guld värd😍 Får se om arbetsterapeuten har några ideer också hur jag ska få till det.
Nä, inget "det ska gå". Jobba utefter dina förutsättningar, speciellt viktigt om du inte är neurotypisk.

Men givetvis toppen att ta hjälp av sina föräldrar, det gör jag med ibland (är 34) :). Speciellt bra till stora upprensningar, som stöd och pepp och fokushjälp.
 
Jag tycker det är skittrist att städa allt på en gång; var ju tvungen i hemtjänsten såklart men är ju inte tvungen hemma så jag delar hellre upp det så det känns som att jag städar alltid och aldrig. (Visst ibland blir det inte så men oftast!)

Varje mån: dammsuger övre våningen
Varje tis: dammsuger nedre våningen och trappen
Varje ons: städar av badrummet
Udda tors: dammar övre våningen och trappen/ jämn tors; dammar nedre våningen
Udda fre: dammsuger alla golv och och trappen och våttorkar kök, hall och badrum
Jämn fre: dammsuger och våttorkar alla golv och trapp
Varje Lör: torkar av I köket som inte görs dagligen såsom skåpluckor
Varje Sön: byter badlakan, handdukar och sängkläder :)
 
Jag tycker det är skittrist att städa allt på en gång; var ju tvungen i hemtjänsten såklart men är ju inte tvungen hemma så jag delar hellre upp det så det känns som att jag städar alltid och aldrig. (Visst ibland blir det inte så men oftast!)

Varje mån: dammsuger övre våningen
Varje tis: dammsuger nedre våningen och trappen
Varje ons: städar av badrummet
Udda tors: dammar övre våningen och trappen/ jämn tors; dammar nedre våningen
Udda fre: dammsuger alla golv och och trappen och våttorkar kök, hall och badrum
Jämn fre: dammsuger och våttorkar alla golv och trapp
Varje Lör: torkar av I köket som inte görs dagligen såsom skåpluckor
Varje Sön: byter badlakan, handdukar och sängkläder :)
Förlåt men detta låter sjukt komplicerat och jobbigt:)
 
Mina enda tips är att inte göra det smutsigt in the first place och att ha en robotdammsugare. Jag får motorstopp om det blir för mycket, så för mig hjälper det att hålla efter direkt. Lägga tillbaka saker direkt, aldrig slänga kläder på golvet utan lägga direkt i tvättkorg eller var de nu hör hemma, torka spisen/bänkar kontinuerligt när mat lagas, torka av kranen i badrummet snabbt när du ändå tvättar händerna, skölj/tvätta av handfatet också osv. Större saker som typ tvätta fönster får man (jag) ta någon dag när inspiration finnes (eller så gör partnern det). Det går ju att ta ett fönster i taget också. Allt behöver ju inte göras på samma gång. :p

This!
Där verkar felet vara hos många med stökiga hem 😅
Alla saker ska ha sin plats och ska tillbaka dit direkt när de är använda. Då blir det inte rörigt och inget övermäktigt storstäd som tar flera timmar.
 
This!
Där verkar felet vara hos många med stökiga hem 😅
Alla saker ska ha sin plats och ska tillbaka dit direkt när de är använda. Då blir det inte rörigt och inget övermäktigt storstäd som tar flera timmar.
Verkligen.
Mitt ex var en sån där stökig person. Han avskydde att städa och lämnade alltid all skit "till sen".
Dock tror jag han fick lägga bra många fler timmar på att städa när han väl städade.
Jag tänker att avskyr man att städa borde man ju vara ännu mer mån om att inte stöka ner.
Själv tycker jag det är ganska trevligt att städa och göra fint 😄
 
Jag är lite motvalls här och säger släpp kraven. Plocka undan och diska varje dag, mer behövs inte. Har man det lite kämpigt med ork eller tid så är det overkill att dammsuga varje dag. Personligen så lägger jag hellre tid på annat, och dammsuger 1-2 ggr/vecka och enbart pga husdjur. Våttorkning efter behov, dvs vintertid oftare.

Jag fixar med disken varje morgon medan kaffekokaren brygger. Behövs det fortsätter jag medan jag dricker kaffet eller så slänger jag in en maskin tvätt. Jag lagar mat varje dag och försöker diska undan allt eftersom. Ofta innebär matlagning ändå lite väntan och då utnyttjar jag den tiden. Efter maten åker allt som tål det in i diskmaskinen, övrigt sköljs och hamnar i vasken. Ibland diskar jag på en gång, ibland sparar jag till morgonen. När sonen har somnat är det tvättvikartajm. Tvätt på hög blir lätt ett Mount Everest.
 
This!
Där verkar felet vara hos många med stökiga hem 😅
Alla saker ska ha sin plats och ska tillbaka dit direkt när de är använda. Då blir det inte rörigt och inget övermäktigt storstäd som tar flera timmar.
Jag är hopplös på att städa, jag hatar det och jag är dålig på det men storstäda en dag är för mig en enorm tidsbesparing mot att städa noga varje dag.

Min partner är en sån som småplockar (han tycker att det är mysigt att städa :eek: men jag lägger betydligt mindre tid på städning än honom.
 
Jag är hopplös på att städa, jag hatar det och jag är dålig på det men storstäda en dag är för mig en enorm tidsbesparing mot att städa noga varje dag.

Min partner är en sån som småplockar (han tycker att det är mysigt att städa :eek: men jag lägger betydligt mindre tid på städning än honom.

Tycker jag lägger väldigt lite tid på städning och vi har väldigt rent och prydligt trots två katter och en hund. Går inte runt och småplockar med grejer, håller bara undan, tar inte längre tid att lägga tvätten i korgen än på golvet tex 😁
Vika tvätt direkt tar inte mindre tid bara för att man skjuter upp det 🙄

Men så är det ju olika vad man trivs med, vissa påverkas inte av röra, jag hatar det och kan inte koppla av om det är saker framme, ovikta filtar, odiskade glas och skit i köket 🤮
 
Om du varje dag plockar undan så har du snart ordning med prylar överallt. Och det blir mindre för varje dag som går.

Sen kan du städa ett rum om dagen, då blir det inte så mycket och man orkar med det och får ett bra flyt i städningen. Typ måndag kök, tis hallen, onsdag sovrum, torsdag stora rummet. Toan kan man ta lite varje dag.

Sen kan du slappa fredag lördag söndag 👍
 
This!
Där verkar felet vara hos många med stökiga hem 😅
Alla saker ska ha sin plats och ska tillbaka dit direkt när de är använda. Då blir det inte rörigt och inget övermäktigt storstäd som tar flera timmar.

Håller med. Jag har svårt för röra och det kan gå i baklås samtidigt som jag blir grinig och känner mig helt utmattad. Att hålla grundordning är A och O för mig. Det kan vara lite dammigt på takbjälkarna och listerna, det stör mig inte så mycket. Men stök - jag ledsnar totalt. Blir betydligt mindre produktiv i jobb etc. Handlingsförlamad.

Å andra sidan får jag energi och frid med övergripande ordning. Varje sak har en plats, och det är lätt att direkt lägga tillbaka den där efter användning. Då blir det inte så mycket storröj av städningen, utan mer punktinsatser. Som många beskrivit: torka av handfatet direkt istället för att vänta till någon städdag.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
344
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 089
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 164
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Mitt liv är så jobbigt. Jag arbetar som timanställd på deltid. Alltså många dagar utan jobb. Jag har knappt några rutiner alls i min...
Svar
6
· Visningar
1 113
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp