Bukefalos 28 år!

Era bästa städtips och rutiner!?

This!
Där verkar felet vara hos många med stökiga hem 😅
Alla saker ska ha sin plats och ska tillbaka dit direkt när de är använda. Då blir det inte rörigt och inget övermäktigt storstäd som tar flera timmar.
Njaej, gjorde det där någon vecka och började med ett städat hem. Det var ju ett evigt spring, tror inte jag gjorde någonting annat än flyttade saker till sin plats hela kvällarna.
 
Njaej, gjorde det där någon vecka och började med ett städat hem. Det var ju ett evigt spring, tror inte jag gjorde någonting annat än flyttade saker till sin plats hela kvällarna.
Poängen är ju inte att du ska springa och städa utan få in en rutin att lägga tillbaka saker direkt.
Det tar ingen tid alls då.

Jag lägger inte många minuter på att städa om dagen och har alltid rent och fint.
Det hade tagit betydligt mer tid att storstäda en dag i veckan än att hålla rent dagligen.
 
Tycker jag lägger väldigt lite tid på städning och vi har väldigt rent och prydligt trots två katter och en hund. Går inte runt och småplockar med grejer, håller bara undan, tar inte längre tid att lägga tvätten i korgen än på golvet tex 😁
Vika tvätt direkt tar inte mindre tid bara för att man skjuter upp det 🙄

Men så är det ju olika vad man trivs med, vissa påverkas inte av röra, jag hatar det och kan inte koppla av om det är saker framme, ovikta filtar, odiskade glas och skit i köket 🤮
Oj spysmiley var kanske lite väl hårt.

Både jag och partner har småbarn, det är ett evigt plockande. När ungen är här med sina kompisar tar det bara några minuter innan det är leksaker överallt, duken ligger på golvet, det är smulor över hela köksbordet osv. Det är liksom inte MINA saker jag plockar undan. Utom i köket då. Jag är en messy matlagare.
 
Sluta stöka ner 🙄
De kvällar jag inte jobbar ligger jag i soffan och ser på tv, inget spring alls 😂
Ja men samma här,plockar av efter middagen och slänger dagens kläder i tvättkorgen och sätter på myskläder typ,finns ingenting att städa om inte djuren dragit fram något 🤣
 
Oj spysmiley var kanske lite väl hårt.

Både jag och partner har småbarn, det är ett evigt plockande. När ungen är här med sina kompisar tar det bara några minuter innan det är leksaker överallt, duken ligger på golvet, det är smulor över hela köksbordet osv. Det är liksom inte MINA saker jag plockar undan. Utom i köket då. Jag är en messy matlagare.
Ja barn är nog en helt annan femma 😀
Jag utgick ifrån att ts var ensam.
 
Oj spysmiley var kanske lite väl hårt.

Både jag och partner har småbarn, det är ett evigt plockande. När ungen är här med sina kompisar tar det bara några minuter innan det är leksaker överallt, duken ligger på golvet, det är smulor över hela köksbordet osv. Det är liksom inte MINA saker jag plockar undan. Utom i köket då. Jag är en messy matlagare.

Jag kräks på att ha det så hos mig.
Precis som jag skulle bli äcklad av om det var katthår överallt, smutstvätt på golvet osv.
Är jag hos någon annan kunde jag inte bry mig mindre 😁
 
Sluta stöka ner 🙄
De kvällar jag inte jobbar ligger jag i soffan och ser på tv, inget spring alls 😂
Så kan man ju göra såklart men jag tycker inte tv är så kul, roligare att läsa, rita, sticka eller något och så blir det en tekopp till. Sedan är det ju inte bara jag som strör saker utan två personer till. Bara morgonen har resulterat i tre kallepocket en adventskalender en ipad och en massa disk.
 
Ja men samma här,plockar av efter middagen och slänger dagens kläder i tvättkorgen och sätter på myskläder typ,finns ingenting att städa om inte djuren dragit fram något 🤣

Ja 😁
Lagar mat, äter, diskar, torkar av. På med pyjamas 😍
Viker filtarna, plockat in disken, ut med hunden och går och lägger oss.

Hunden drar fram någon leksak och leker med den, när han lekt klart lägger vi tillbaka den.
 
Poängen är ju inte att du ska springa och städa utan få in en rutin att lägga tillbaka saker direkt.
Det tar ingen tid alls då.

Jag lägger inte många minuter på att städa om dagen och har alltid rent och fint.
Det hade tagit betydligt mer tid att storstäda en dag i veckan än att hålla rent dagligen.
Ja alltså jag sa att jag började i ett totalt städat hem och plockade bara tillbaka saker, inget städande utöver att lägga tillbaka saker som flyttat på sig.
 
Så kan man ju göra såklart men jag tycker inte tv är så kul, roligare att läsa, rita, sticka eller något och så blir det en tekopp till. Sedan är det ju inte bara jag som strör saker utan två personer till. Bara morgonen har resulterat i tre kallepocket en adventskalender en ipad och en massa disk.

Jag lever med en vuxen man, finns inte på kartan att jag skulle plocka efter honom 😅
Han är som jag och håller ordning på sina grejer, annars hade vi inte levt ihop.
Hade han ara ställt sin gynväska på golvet, inte plockat undan spelkontroller osv hade jag blivit komplett galen och dumpat på fem röda 😂
 
Oj spysmiley var kanske lite väl hårt.

Både jag och partner har småbarn, det är ett evigt plockande. När ungen är här med sina kompisar tar det bara några minuter innan det är leksaker överallt, duken ligger på golvet, det är smulor över hela köksbordet osv. Det är liksom inte MINA saker jag plockar undan. Utom i köket då. Jag är en messy matlagare.
Mm totalt messy matlagare till man och om man sedan har gäster så är det som en explosion gått genom huset.
 
Jag har också jättesvårt att hitta en fungerande städrutin hemma (lustigt nog :D ) jag är ganska rörig, har sjuhundra projekt igång och vill gärna göra saker "imorgon", men det är okej, det är ju bara jag som ska leva med mig liksom. Sedan är det skillnad på lite rörigt och skitigt tycker jag. Skitigt vill jag absolut inte ha det.
Annars tror jag också stenhårt på att ha så lite prylar som möjligt, på sätt och vis är det en välsignelse att ha bostad nästan helt utan förvaringsutrymmen. Jag MÅSTE rensa hela tiden.
 
Jag lever med en vuxen man, finns inte på kartan att jag skulle plocka efter honom 😅
Han är som jag och håller ordning på sina grejer, annars hade vi inte levt ihop.
Hade han ara ställt sin gynväska på golvet, inte plockat undan spelkontroller osv hade jag blivit komplett galen och dumpat på fem röda 😂
Tja jo jag kanske valde man på andra grejor än städförmåga och städat ligger inte högst på min lista direkt. Ungen lär jag inte dumpa heller, han har väl våra gener dessutom.
 
106185006_10158889910652150_957941395281073564_n.jpg


Gissa vilken plats som är min? :angel:
 
Först och främst tycker jag man ska fundera på hur städat man vill ha det hemma. Vill man ha det superstädat eller blir det mer en stress att försöka uppnå det? Kanske mår man bättre med att det är "rörigt" men rent? Sen, vad som är rörigt är ju mkt subjektivt. Allt är ok så länge man trivs med det själv. Vad jag menar är att man ska inte känna att bara för att andra anser att "rörigt" inte är ok så får man själv inte ha det. Själv gillar jag att ha ordning kring mig, särskilt mitt sovrum då jag sover bättre då, men det gäller ju för mig och behöver inte gälla andra.

Sen, även om jag trivs bättre med att ha ordning hemma så gillar jag verkligen inte att städa. Men jag försöker följa följande två saker:
1) Alltid plocka undan kläder efter dagens slut (innefattar att hänga ut kläder på vädring om jag känner för det);
2) Alltid städa undan i köket innan jag lägger mig (denna är jag ibland lite dålig på).

Jag håller även med övriga som har skrivit att det är lättare att hålla i ordning hemma om var sak har sin plats. Här kan man få utarbeta ett system och då ta det lite i taget. Tex så organiserade jag bottenhyllan i min garderob i min förra lägenhet för 1,5 år sedan. På den hyllan hade jag inte kläder utan allt möjligt som verktygslåda, skruva, glödlampor, tvättmedel, strykjärn, häften med viktiga avtal, handväskor m.m. (det var en rätt stor hylla). För att få ordning på allt detta köpte jag olika typer av förvaringsboxar på Åhlens. Med hjälp av dessa fick jag både ordning på hyllan samt mer plats.

Söker man på "ordning och reda" eller liknande kan man hitta många bra "hjälpmedel" för att organisera upp tex. sin garderob. Sen gäller det att börja litet. Dvs. man bör inte tänka "nu ska jag organisera (hela) min lägenhet)", utan istället tex. att man ska organisera en hylla i garderoben/ett skåp/en byrå. Det är mycket enklare både energimässigt samt planeringsmässigt tycker jag än att tex. försöka organisera ett helt rum.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
Svar
8
· Visningar
671
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 025
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Mitt liv är så jobbigt. Jag arbetar som timanställd på deltid. Alltså många dagar utan jobb. Jag har knappt några rutiner alls i min...
Svar
6
· Visningar
1 086
Senast: Red_Chili
·
Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: Jamienoble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp