Era godaste salladsrecept, tack!

Bulgur, lax, paprika, körsbärstomater och blandad sallad, tex babyspenat, ruccola och andra goda sorter.
(Koka bulguren med en tärning grönsaksbuljong)

Pasta, rostade pinjenötter, pesto, blandsallad och kyckling/salami/parmaskinka.
 
Brukar bygga matsallad så här:

- Någon kolhydrat (risoni, bulgur, quinoa, mathavre, pasta osv)
- Blandad sallad (precis vad man gillar eller råkar ha hemma)
- En frukt som bryter av (Sharon/granatäpplekärnor el dyl)
- Ett protein (halloumi, tofu, ägg, kyckling, bönbiff, färsbiff eller vad man nu vill ha
- Ett "gojs" (hommous, ärtstomp, kall yoghurtsås, baba ganough osv) ALTERNATIVT dijon/örtdressing :d

Går att variera i oändlighet.
 
*Vit fiberpasta(kall)
*Isbergssallad
*Annan sallad/alt vitkål efter smak. T.ex ruccola osv
*Tacokyckling(eller vanlig salladskyckling med tacokrydda, ren tacokyckling kan vara svårt att hitta)
*Röd paprika
*Gurka
*Ostkuber(inte för stark)
*Saltade jordnötter
*Rödlök

Bara att koka pastan, låta svalna, steka kycklingen och skiva/blanda alltihopa. Servera gärna med nån god dressing efter vad du själv tycker om. Supergott! Den jag fick receptet av hade även i soltorkade tomater, men jag brukar stryka det :D
 
Bulgur, lax, paprika, körsbärstomater och blandad sallad, tex babyspenat, ruccola och andra goda sorter.
(Koka bulguren med en tärning grönsaksbuljong)

Pasta, rostade pinjenötter, pesto, blandsallad och kyckling/salami/parmaskinka.

Vad lustigt jag tänkte föreslå en sallad på bulgur, machésallad, körsbärstomater, rökt lax, röd lök, oliver och om man vill mozzarella.
Till det kan man göra en dressing på vatten, olja, basilika och lite kryddor.
 
Grönsaker (väldigt varierande)
Salladsblad (babyspenat och ruccola brukar det bli)
Nötter och/eller fröer (oftast valnötter och solrosfrön)
Frukt (ofta avokado)
Bönor eller kikärtor, ev. hummus (ofta edamamebönor)
Om jag är vrålhungrig: pasta, quinoa, bulgur etc.
 
Bulgur, lax, paprika, körsbärstomater och blandad sallad, tex babyspenat, ruccola och andra goda sorter.
(Koka bulguren med en tärning grönsaksbuljong)

Pasta, rostade pinjenötter, pesto, blandsallad och kyckling/salami/parmaskinka.
Glömde, det ska vara soltorkade tomater i den sista salladen också :)
 
Valfria salladsblad
Tomater
Soltorkade tomater
Fetaost, helst smulad
Svarta oliver
Paprika
Olivolja

När man köper fetaost-kuber brukar dessa ofta vara inlagda i en kryddad olja, den oljan går utmärkt att använda som dressing om man vill.

Vill man ha det lite matigare och mer mättande kan man tillsätta t.ex. lax eller pasta.
 
-Coscos som jag kokar med en tsk pesto av något slag för smakens skull.
-Pasta
-Kyckling
-Seranoskinka
-Avokado
-Sockerärtor
-Blandsallad tex medelhavsmix
-Granatäpple
-Soltorkade tomater
-Fetaost, Mozarella, chevré eller tärnad och stekt hallomi (serveras ljummen)
-Tomat

Sen vill jag gärna ha något lite sötare till för att inte få sötsuget efter maten. Jag brukar rosta röd paprika och pinjenötter i stekpannan med lite honung och flingsalt på.

Ogillar laktosbaserade dressingar utan föredrar vinegrätter. Gärna med en dutt fransk senap i eller lite pesto.
 
Jag brukar steka en påse "wok-grönsaker" och blanda i pasta och grillad kyckling om jag gör en ljummen sallad, den kan även svalna av helt och ätas kall. Vid servering blandar jag gärna i riven vitkål, tomat och finhackad purjo.
Jag tycker det är gott när det är olika konsistens i en sallad :up:.
 

Liknande trådar

Mat Ska till Malmöfestivalen och även om det finns gott om festivalmat så kan det vara skönt att gå till något ställe där man får sitta ner...
Svar
4
· Visningar
369
Kultur Önskar er alla en god och fröjdelig jul och tack för det gångna året. God jul till dig ochså Gunnar 😀
Svar
4
· Visningar
344
Senast: dobbis
·
Mat Tar gärna emot era bästa tips på enkel och god bjudmat för ett sällskap på 4-6 personer. Det behöver antingen vara vegetariskt eller...
2
Svar
23
· Visningar
916
Senast: Milosari
·
Mat Vad är era bästa tips på enkel sommarmat? Typ trevliga sallader, bowls, wraps el annat liknande. Känner att ska det fortsätta vara...
2
Svar
32
· Visningar
2 359
Senast: Sleepan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp