Sommarmat?

Jag brukar göra kikärts- och tonfiskwraps.
Valfritt wrap-bröd, men jag brukar använda Liba-bröd.
Fyllning: blanda mosade kikärtor med en burk tonfisk och en burk Creme Fraiche paprika chili, salta efter behag.
Fyll brödet i övrigt med valfria grönsaker, t.ex isbergssallad, gurka, tomater och rödlök.
Mumsigt och mättande!
 
Kikärter, fetaost, gurka, tomat och grekisk dressing. För den som gillar röd lök passar det fint till. Kokt och skivat ägg också.
 
Jag brukar leva på youghurt och vätskeersättning på sommaren 🙈 så behöver också den här tråden.
Men att tex göra extra lax/kyckling/whatever (när man väl lagar mat) som räcker till en eller flera dagar efter. Funkar att äta kallt till valfritt tillbehör och gör matlagandet både kallare och snabbare vissa dagar.

Jag har också insett att färdiga pannkakor faktiskt är helt okej att ha hemma i kylen/frysen. Förmodligen billigare att göra själv, men ibland har man ju inte riktigt tid. Goda att äta som de är, eller spexa till det med valfri fyllning, rulla ihop och gratinera i ugnen, eller äta direkt beroende på fyllning 😊
 
Idag gjorde jag en sallad som består av babyspenat, rödlök, gurka, röd spetspaprika, vitost (typ feta, fast mildare), bulgur, kikärtor och så "kryddad" med färsk mynta och persilja, salt, peppar, vitvinsvinäger och olivolja. Nu går jag in i min mack- och salladperiod!
 
Vad är era bästa tips på enkel sommarmat?

Typ trevliga sallader, bowls, wraps el annat liknande.

Känner att ska det fortsätta vara såhär hett och soligt behövs mer variation än typ pasta- eller ceasarsallad.

Mitt första tips är Jennie Walldéns Spicy Tuna-bowl, mycket enkel och väldigt god!
Omelett

Grekisk sallad
 
Kokt färskpotatis, skivor av kall kassler och en färdig smaksatt creme fraiche. Äter man inte kött så går det säkert att byta ut kasslern mot något vegetariskt. Jag brukar skiva en tomat också. Det tycker jag är god snabbmat på sommaren.
 
Sallad Nicoise!
Tomater
Rödlök
Kokt potatis (gärna ljummen)
Haricot verts (kokta någon minut)
Sallad
Kokta ägg
Tonfisk på burk eller halstrad färsk/fryst
Svarta oliver
Kapris

Dressing:
Dijonsenap
Vitvinsvinäger
En god olivolja
Rör ihop senap och vinäger, droppa i olja så den blir som en majonnäs
Finhackade sardeller (kan ersättas med salt)
Peppar

En enkel sallad om man är ett par stycken som ska äta. Går att spara till dagen efter om man inte har i ägg eller dressing.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 881
Senast: jemeni
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 146
Senast: alazzi
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 960
Senast: mackan
·
Tjatter ”En gång för länge sedan fanns det en liten flicka, som alla tyckte mycket om, men mest av alla hennes mormor. Hon skulle kunna ge detta...
27 28 29
Svar
567
· Visningar
17 428
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp