era synpunkter om svanskappa

Sv: era synpunkter om svanskappa

Jag har svanskappa i perioder, när han blir rund om magen, då blir han precis som andra i tråden heeeelt spolformad. Jag har dock fått lära mig att det är viktigt att stretcha svansen efteråt så de inte går och spänner den - spänner runt om - får usel ryggverksamhet.
Och sen får man vara nästan millimeternoga att den inte är för hårt eller löst spänd.. är den för lös åker sadeln fram lik förbannat, är den för hårt spänd.. tja, det säger väl sig självt.

Jag kan tycka det är lite snyggt med svanskappa, men så är jag helt insnöad på spanska ridskolan också :D Jag vill ha en sån som de har, med guldpaljetter på! :p
Men jag klarar mig nog utan vit sadel, det verkar bökigt.

Just det ÄR fallet med dotterns ponny f n och för mig var det högst naturligt att tänka svanskappa. Det var först när jag hörde i hästshopen att det inte säljs många som jag började fundera över det (fast om man ska döma av de svar jag fått här kanske det inte ÄR så ovanligt som jag fick för mig????????). Dottern är mest intresserad av AR/klassiskt och där är ju svanskappa rent av ganska vanligt. Hon skulle bli överlycklig om hon fick en vacker skolsadel med sådan SK du pratar om...... men nu blev det en "vanlig svart" till dressyrsadeln.
Usel ryggverksamhet vill man inte ha! Min gamla tumregel (från ridskola på 60-talet) sa "en tvärhand mellan SK och kors". Kan man säga att det stämmer på ett ungefär?

Min gamla tumregel (från ridskola på 60-talet) sa "en tvärhand mellan SK och kors". Kan man säga att det stämmer på ett ungefär?

Hm, nu är det ett tag sedan jag hörde det, men jag har för mig att någon "guru" (AE? PW?) sagt att det oftast är alldeles för löst...

Jag har spänt den så att den inte glappat, men inte hellet stramat när hästen stått stilla.

Hm, nu är det ett tag sedan jag hörde det, men jag har för mig att någon "guru" (AE? PW?) sagt att det oftast är alldeles för löst...

Jag har spänt den så att den inte glappat, men inte hellet stramat när hästen stått stilla.

Precis, en tvärhand blir ofta för löst (beroende på hur breda händer man har ;) ). Det enklaste är att se hur det ser ut när hästen rör sig, svanskappan ska släppa kontakten med svansen i varje steg, och ta emot svansen i varje steg. Om ni förstår hur jag menar. Det är ofta svårt att få svanskappan att sitta helt rätt när hästen står still, generellt sett lyfter de på svansen en del när de rör sig. Om de inte lyfter svansen en bit har man helt andra problem att ta tag i!

Jag får kolla upp det lite mer med "sadlis". Det är inte så att jag inte använt SK sedan 60-talet och jag har nog trott att jag fått till det ganska bra utan att det varken glappar eller stramar. Fast jag HAR inga breda händer och jag tar inte med tummen........... :-)
Finns det inga yrkesmänniskor här???????

Min sadel har glidit fram en del förut (en bomfri) och jag tror visserligen inte att min häst bryr sig så värst om den sitter nån centimeter för långt fram, men jag tycker att det är viktigt att den är där den ska vara.
Provade svanskappa och hästen hatade den. Tänker inte vänja henne heller. Vill hon inte så vill hon inte.
För mig är alltså en anti-glidpadd/svängd gjord ett bättre alternativ.

Hej!

Tänktebara säja det att ensvängd gjord hindrar inte alltid sadeln från att åka fram. Jag rider nu med en sadelgjord som är extrabred under magen- då ligger sadeln stilla, med svängd gjord åkte den fram.. Inte för att jag fattar vad som blir anorlunda men så funkar det hos oss.

Antiglidpad tycker jag itne verkar så trevligt. Ha nåt som ligger under ryggen och "ser till" att sadel+ryttares tyngd stannar kvar.. Känns lite skavrisk..

/ Lavinia

Jag skulle gärna använda svanskappa när jag klättrar, men det finns inget fäste i nuvarande sadel :( Ska åtgärdas, sen ska vi ha en äpplegrön :bump:

Jag har inte heller något fäste, men det finns som en platta man petar in mellan bossorna längst bak.

Införskaffade mig för bara några dagar sedan en svanskappa och svängd gjord, då min sadel gärna hamnar i bakvikt pga min tinkers runda maglinje (och då menar jag inte överviktig, utan att han är helt rund undertill) och sadelgjorden hamnar långt fram och drar upp/fram sadeln med gropar i ryggen som följd...

Har inte hunnit testa än, men min sadelutprovare sa att det var ett mkt vanligt problem på hästar, särskilt ponnyer, med rund undersida av magen (och inte platt som på många ridhästar). Hon sa att i många fall kanske det går att lösa med en annan sadel, men i många fall var det bara en mkt dyrare lösning på problemet, och var man inte "dressyrtant" så kanske det inte gjorde så mkt med en svanskappa.

Hon sa också att det där med en hand emellan bara är gammalt tjafs, den ska sitta spänd (inte hårt, inte löst), dels för att inte rycka för mkt i svansen, och dels för att det kan räcka med någon enstaka cm för att sadeln ska hamna i fel läge igen, och med en hands spelrum så kan den röra sig för mkt och är då verkningslös.

Hellre en sadel som ligger på plats utan svanskappa än att hålla kvar sadeln med hjälp av svanskappa. D¨å rider man ju med en illaliggande sadel...

Tyvärr är ju inte allt svart eller vitt alla gånger. Sadeln ligger bra, men pga hästens form utanför sadeln (under magen i mitt fall) så gör gjorden att den inte ligger kvar där den ska. Det finns faktiskt hästar som inte är stöpta i samma form som alla andra. Särskilt hästar som inte är av halvblodsstandard, men min egna erfarenhet säger att det inte tillverkas särskilt mkt utrustning för hästar som inte är halvblod på 168 cm... och ännu har jag inte sett något klister att fästa sadeln med utan gjord...

Men visst, en sadel byggd lite annorlunda hade kanske också löst problemet för 15 000 kr istf 200 kr. Eller kanske inte, och det hade förmodligen inte upptäckts förrän efter ganska länge. Men så länge min har anläggningsyta under hela sadeln och bra bomvidd och ligger bra när den är i rätt läge så föredrar jag nog ekonomivarianten trots allt, iaf så länge min häst inte verkar ha nåt emot det utan tar ut stegen och jobbar bättre än någonsin. Dock tror jag att den svängda gjorden hjälper lika mkt i mitt fall som svanskappan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 841
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna... 2
Svar
35
· Visningar
8 066
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Här kommer ännu en sadeltråd... Min unghäst är under inridning och sadeln jag tillfälligt använder för att vänja honom vid sadel...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: zefyros
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 282
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka