Era synpunkter på häst till salu!

Kia_Fia

Trådstartare
Ny vill jag ha era synpunkter på detta;

För ca 1,5 år sedan köpte jag en häst som vid veterinärbesiktning markerade på böjprov samt vid röntgen visade sig ha "pålagningar" som enligt vet. kunde vara "förstadier till spatt".

Hästen visade ingen påverkan vid provridning och var för övrigt fullt frisk. Jag valde ändå att avbryta köpet då detta var mitt första hästköp och jag inte alls har tillräcklig erfarenhet för att leva med ovissheten om h*n skulle utveckla spatt + osäkerheten med försäkringen.

Nu är denna hästen ute till försäljning igen, med samma pris som jag betalade, av samma ägare jag köpte av.
Ingen information om vet. besiktning finns i annonsen.
Jag har ingen aning om hur hästen mått/vad ev. besiktning/ny röntgen visat.
Jag antar att sådana här pålagringar inte är något försvinner med tiden utan antinget är hästen pigg och frisk länge eller så ger de hästen så småningom spatt?

Ni som ev. råkat ut för samma sak, dvs sålt en häst där köparen valt att avbryta köpet på röntgenfynd och sedan senare sålt hästen senare,
hur mycket information har ni angett i annonsen och
till vilket pris har ni annonserat ut hästen?

/Kia
 
Sv: Era synpunkter på häst till salu!

Jag har inte sålt nån häst men tyvärr tänkte jag direkt att det nog är som med det mesta.. Att köparen döljer det som går eller berättar endast som svar på en konkret fråga.. Fördomsfullt kanske men jag har hört om många fula hästaffärer, bilaffärer, hus osv.
 
Sv: Era synpunkter på häst till salu!

Ny vill jag ha era synpunkter på detta;

För ca 1,5 år sedan köpte jag en häst som vid veterinärbesiktning markerade på böjprov samt vid röntgen visade sig ha "pålagningar" som enligt vet. kunde vara "förstadier till spatt".

Hästen visade ingen påverkan vid provridning och var för övrigt fullt frisk. Jag valde ändå att avbryta köpet då detta var mitt första hästköp och jag inte alls har tillräcklig erfarenhet för att leva med ovissheten om h*n skulle utveckla spatt + osäkerheten med försäkringen.

Nu är denna hästen ute till försäljning igen, med samma pris som jag betalade, av samma ägare jag köpte av.
Ingen information om vet. besiktning finns i annonsen.
Jag har ingen aning om hur hästen mått/vad ev. besiktning/ny röntgen visat.
Jag antar att sådana här pålagringar inte är något försvinner med tiden utan antinget är hästen pigg och frisk länge eller så ger de hästen så småningom spatt?

Ni som ev. råkat ut för samma sak, dvs sålt en häst där köparen valt att avbryta köpet på röntgenfynd och sedan senare sålt hästen senare,
hur mycket information har ni angett i annonsen och
till vilket pris har ni annonserat ut hästen?

/Kia

Tillägg; OM nägon potesiell köpare kontaktar mig kan jag väl vara 100% ärlig och hänvisa till röntgenplåtarna på vet.kliniken??
 
Sv: Era synpunkter på häst till salu!

Om det var du som betalade för röntgen, måste du väl rimligtvis få visa upp plåtarna till vem som helst - eller hur?
 
Sv: Era synpunkter på häst till salu!

Ny vill jag ha era synpunkter på detta;

För ca 1,5 år sedan köpte jag en häst som vid veterinärbesiktning markerade på böjprov samt vid röntgen visade sig ha "pålagningar" som enligt vet. kunde vara "förstadier till spatt".

Hästen visade ingen påverkan vid provridning och var för övrigt fullt frisk. Jag valde ändå att avbryta köpet då detta var mitt första hästköp och jag inte alls har tillräcklig erfarenhet för att leva med ovissheten om h*n skulle utveckla spatt + osäkerheten med försäkringen.

Nu är denna hästen ute till försäljning igen, med samma pris som jag betalade, av samma ägare jag köpte av.
Ingen information om vet. besiktning finns i annonsen.
Jag har ingen aning om hur hästen mått/vad ev. besiktning/ny röntgen visat.
Jag antar att sådana här pålagringar inte är något försvinner med tiden utan antinget är hästen pigg och frisk länge eller så ger de hästen så småningom spatt?

Ni som ev. råkat ut för samma sak, dvs sålt en häst där köparen valt att avbryta köpet på röntgenfynd och sedan senare sålt hästen senare,
hur mycket information har ni angett i annonsen och
till vilket pris har ni annonserat ut hästen?

/Kia


Eller så är det då att hästen ridits och tränats normalt under 1,5 år och inte haft problem med pålagringarna eller utvecklat spatt?
Som säljare skulle jag berätta om de fel och brister hästen har men jag skulle inte skriva ut det i annonsen utan ta det med de som visar ett mer seriöst intresse, speciellt om det är en sådan sak som kanske inte påverkar hästen så jättemycket.
 
Sv: Era synpunkter på häst till salu!

Eller så är det då att hästen ridits och tränats normalt under 1,5 år och inte haft problem med pålagringarna eller utvecklat spatt?
Som säljare skulle jag berätta om de fel och brister hästen har men jag skulle inte skriva ut det i annonsen utan ta det med de som visar ett mer seriöst intresse, speciellt om det är en sådan sak som kanske inte påverkar hästen så jättemycket.

Som du skriver, hästen har kanske inte haft problem med sina pålagringar och även om det inte står i annonsen så kan ju säljaren ändå lämna den informationen om en spekulant infinner sig.

När det gäller spatt så startar den med en inflammation i hasledens glidyta. Finns pålagringar/sammanväxningar i samma område, innebär det i princip att hästen har en icke aktiv spatt.
 
Sv: Era synpunkter på häst till salu!

Om det var du som betalade för röntgen, måste du väl rimligtvis få visa upp plåtarna till vem som helst - eller hur?

Japp, det var jag som betalade för plåtarna.

Fråga till er försäkringskunniga;

- om någon köper denna hästen, inte får inte får information om röntgen/pålagringarna från säljaren eller röntgar själv, fullförsäkrar hästen och den sedan får spatt inom typ 6 månader, vad händer med försäkringen om det då kommer fram att det finns röntgen/vet.anmärkningar etc?

- om någon köper denna hästen men får full information om röntgen/pålagringarna från säljaren, kan man då försäkra hästen mot spatt?

/Kia
 
Sv: Era synpunkter på häst till salu!

Om köparen tecknar en helt ny försäkring kommer den inte att gälla.
Om köparen tar över en befintlig försäkring kan den gälla om den funnits innan pålagringringarna upptäckts.
Om köparen tar över en befintlig försäkring och höjer den så kommer bara det gamla lägre värdet att gälla.
 
Sv: Era synpunkter på häst till salu!

Om köparen tecknar en helt ny försäkring kommer den inte att gälla.
Om köparen tar över en befintlig försäkring kan den gälla om den funnits innan pålagringringarna upptäckts.
Om köparen tar över en befintlig försäkring och höjer den så kommer bara det gamla lägre värdet att gälla.

Då är jag glad idag att jag valde att avstå köpet(även om det är en jättefin häst) , denna hästen var "gruppförsäkrad" tillsammans med en massa andra hästar och nyteckning var enda alternativet för mig.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 166
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
4 924
Senast: Ninnurur
·
R
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har börjat kolla efter en hobbyhäst med plus i kanten och finkammar Hästnet varenda dag. Jag ser en hel del hästar som står...
Svar
15
· Visningar
2 943
Senast: Bregen
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har gjort ett hästköp som jag skulle vilja ha input kring. I väldigt korta drag ser historien ut så här: Hästen köptes av...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 303
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp