Erättning för ögonskada

Minnie

Trådstartare
Blev minst sagt upprörd när jag ringde vårt försäkringsbolag och undrade hur det gick med bedömningen av sonens ögonskada som han fick i skolan pga slarv från lärare. Killen jag pratade med tyckte absolut att jag skulle skicka in bilder på de små ärren han fått (knapp en cm långa) för i 9 fall av 10 fick man ersättning. Sen när jag frågade om ersättning för själva ögat sa han att om skadan går att korrigera med hjälpmedel så kommer han inte få någon ersättning alls!! Hur kan ett litet fjuttigt ärr vara mer värt än ett skadat öga???

Nu kan inte skadan korrigeras till 100% även med hjälpmedel så ersättning kommer han med största sannolikhet att få men det kommer säkert inte bli många kronor.

Någon här som fått ersättning för skada som gjort att man fått synnedsättning? Sonen ser idag 0,2 och kan med hjälpmedel se 0,75. I dagsläget anser dock läkaren att han inte behöver lins eller glasögon.
 
Ingen personlig erfarenhet men min kompis skadade sig och fick kraftigt nedsatt syn på ett öga, går inte att korrigera med glas i hennes fall. Tror hon landade på 0.1 eller 0.2 och kan inte förbättras alls.

Men försäkringsbolagen går efter en särskild schablon.
Ett öga som blir helt blint har jag för mig innebar en invaliditet på 10-20% och ersätts därefter.
Ett öga som fått nedsatt syn som går att korrigera med glas, räknas förstås som mindre invaliditet än så.
Listan/schablonen går att få ut från försäkringsbolaget.
 
Här med.
En bekant som skadade ögat vid en hästolycka på sitt jobb. Fick en grimskaftshake i ögat. Hon har en liten bestående skada och fick ett antal tio tusen. Det är ca 20 år sedan?

Kanske beror det på skolans eller arbetsgivarens typ av försäkring?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg :p Jag skadade mig ganska allvarligt efter fall från häst i april 2013. Landade på ländryggen vilket...
2
Svar
25
· Visningar
3 468
Senast: LuckyMe
·
Äldre Är det någon här inne som haft problem med försäkringsbolag när ni fått en bestående skada som ni får leva med resten av livet? En skada...
Svar
4
· Visningar
1 050
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ I början på Januari blev jag påkörd väldigt illa. Jag pratade med mitt försäkringsbolag (if) senast idag och vi diskuterade ersättning...
2 3
Svar
40
· Visningar
16 383
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund För några veckor sedan blev min kelpie (16 kilo) attackerad och biten av en fullvuxen Gran danois hane. Jag var inte med men enligt...
Svar
2
· Visningar
4 548
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp