Ärr i ansiktet - ersättning

bejkonfis

Trådstartare
I början på Januari blev jag påkörd väldigt illa. Jag pratade med mitt försäkringsbolag (if) senast idag och vi diskuterade ersättning för mina ärr i ansiktet. Jag kommer få hem en fullmakt att skriva på och ska i samband med detta ta nya kort på ärren och skicka in till dom för bedömning.
Jag har aldrig gjort något sånt här tidigare och är därför nyfiken på vilken ersättning jag kan räkna med mellan tumme och pekfinger?
Ni som har fått ersättning för ärr, vilka summor har det handlat om i era fall?

Såhär ser ärren ut. Bilden är några månader gammal men dom är sig lika, bara lite blekare i dagsläget.

207q7x2.jpg
 
En man som är fb-vän till mig fick 18000 för ett ärr på ett par cm som han har på hakan. Ersättningen betalades ut häromdagen, men hans är syns betydligt mindre än dina pga hans skäggväxt
 
Jag fick typ 20k för några år sedan för ett stort ärr på min arm. Det är stort som en clementin typ, väldigt fult och missfärgat, har ingen känsel i armen heller. Du borde få ganska mycket pengar eftersom dina sitter i ansiktet.
 
Jag fick ersättning för ett ärr på armen, visserligen har jag lite känselbortfall med. Fick 11000 kr totalt. Idag är det väldigt ljust så det syns knappt.
 
Jag har ingen eller begränsad känsel i hela ärrområdet, påverkar sånt ersättningen?
Du skall i alla fall ta upp det i uppgifterna du skickar in.

Jag fick 7000 för 20 år sedan pga av ett ärr i pannan efter en hästspark. Såg inte ens hälften så "hemskt ut" som ditt.
 
Det där kommer du få rejäl slant för.
Jag fick 6000 för ett operationsärr på min fotled. Fult, men syns ju sällan. Eftersom dina ärr är i ansiktet känns det som om du har en del att hämta...
 
Jag blev som 13-åring avbiten en bit av ena örat. Det syns inte jättemycket förutom att böjen längst ut fattas. Vi valde att frysa ersättningsfrågan tills jag blivit myndig. När jag sen blev myndig (2004) fick jag välja på plastikoperation eller full ersättning. Jag valde full ersättning och fick 20 000 kronor.
 
Jag blev som 13-åring avbiten en bit av ena örat. Det syns inte jättemycket förutom att böjen längst ut fattas. Vi valde att frysa ersättningsfrågan tills jag blivit myndig. När jag sen blev myndig (2004) fick jag välja på plastikoperation eller full ersättning. Jag valde full ersättning och fick 20 000 kronor.

Gud vad snålt!! Eller glömde du en nolla? Eller kanske man bara får om hela örat försvinner :p
 
Det är snarare generöst jämfört med övriga summor i tråden. Säger jag ingenting så är det aldrig någon som märker det. Jag hade lätt gjort om det med andra örat :p
 
Hoppas det är ok om jag kapar tråden lite snabbt..?
När jag var liten, typ 3-4 år, ramlade jag ner för en trappa och fick ett ärr över läppen, som fortfarande syns, nu är jag 18 år, är det kört att få ut något ersättning för det tro? Eftersom det är så länge sedan det hände.. Jag vet inte om mina föräldrar anmälde "skadan" till försäkringsbolaget, det kanske är tvunget för att kunna få ut ersättning isåfall?
 
Hoppas det är ok om jag kapar tråden lite snabbt..?
När jag var liten, typ 3-4 år, ramlade jag ner för en trappa och fick ett ärr över läppen, som fortfarande syns, nu är jag 18 år, är det kört att få ut något ersättning för det tro? Eftersom det är så länge sedan det hände.. Jag vet inte om mina föräldrar anmälde "skadan" till försäkringsbolaget, det kanske är tvunget för att kunna få ut ersättning isåfall?

Skadan måste anmälas till försäkringsbolaget och jag fick höra att man ska ha uppsökt sjukvård för det, men jag har varit med om att både behöva och inre behöva, för att försäkringen skulle gälla.
 
Oj, du lär nog få ut en stor summa för det där! Min bror bröt armen och fick över 10 000 för det (och det läker ju bort utan några konstigheter)
Nu när jag läste tråden undrar jag om jag har fått ut någon summa för mitt ärr jag fick när jag opererades (öppnade halva min sida vid njuren). Nu är det ju självklart mindre när jag växt men fortfarande säkert en 15 cm långt och syns lååång väg när man visar magen. Hur kan man veta sånt? Eller måste man vara över 18 överhuvudtaget? Detta var ju ingen olycka och hände för ca 15 år sedan men skäms för det gör man. :o
 
Alltså det här låter säkert dumt, (och är lite ot) men hur kommer det sig att man får ut ersättning för ärr? Täcker inte det försäkringen betalar ut redan när skadan är ny och anmäls?
 
Måste inte ärret vara 2år gammalt för att man ska få ersättning? Självklart ska det ju anmälas direkt när det händer osv.
 
@Kibani Ersättning för ärr är väl lite som "plåster på såret". Det är ju väldigt individuellt hur mycket man påverkas av sina ärr. Personligen avskyr jag mina eftersom dom hela tiden påminner mig om den hemska bilolyckan och dessutom gör att jag känner mig fulare än någonsin. Jag jobbar dessutom där jag har flera hundra kundmöten dagligen och kommentarer som "hahaha är det fylleolycka eller?" "sprang du in i en vägg på fyllan?" gör det svårt för mig rent psykiskt. Så även om pengar aldrig kommer ta bort varken dom otäcka ärren eller minnena så känns det ändå som en väldigt vänlig gest att man åtminstone får ut en liten "plåster på såret"ersättning.

@Presto Det är olika beroende på försäkringsbolag. Mitt bedömer ärren efter 1 år och eftersom mina är så pass tydliga så tyckte min handläggare att vi lika gärna kunde börja utreda detta redan nu.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 494
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 133
Senast: warg
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg :p Jag skadade mig ganska allvarligt efter fall från häst i april 2013. Landade på ländryggen vilket...
2
Svar
25
· Visningar
3 497
Senast: LuckyMe
·
Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
27 746
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp