Erfarenhet av olika färdigfoder!

Aquakatt

Trådstartare
Hej Buke!
Tänkte att vi kunde starta en tråd där man kan skriva om sina erfarenheter om olika färdigfoder, och på så sätt kunna hjälpa varandra här i foderdjungeln ;).

Så sätt igång och skriv! Vilka färdigfoder har du använt? Gav de önskad effekt? Posetivt / Negativt?

Då menar jag olika typer av pellets och musli, alltså inte tex havre och kornkross.

Förslag på foder:
Krafft ( pellets och musli)
Eggersmann
Hippo
Salsa
Lympos
Spillers

m.m

/Sofia
(Kan tillägga att jag är fullt medveten om att fodret ska passa både höt utifrån en analys, samt individ)
 
Sv: Erfarenhet av olika färdigfoder!

Har provat en del foder genom åren framförallt till ett stycke kräsen och svårfödd dam,en lättfödd och allergisk gubbe, en havretokig och diverse mer okomplicerade pållar;) Föredrar rena foder men kräsna damen ville ha olika foder och inte för mkt av en sort...

Krafft: Användes på skolhästarna, grund och jag har även testat groov. Stora pellets, sväller mkt, smakar papper/salt/trä... Lätt att få tag på.

Hippo: Gett Alfa, Champ, Harmoni(müsli) och cool. Alla sorter har gillats av pållarna dock så tålde min ena valack inte Alfan och fick allergisymptom. Små pellets som inte sväller. Prisvärt.

Fibergi: Gav Elit ett tag då det var det enda ena pållen kunde tänkas äta på tävling... Supersmaskigt men svindyrt.

Spillers: Gett senior conditoning mix till svårfödd pålle, gott och hullet hölls fint men dyrt. Smakat på det och det var det godaste hästfodret...

Mustang: Orginal müsli och allround müsli som krubbskrammel. Allergireaktion på orginal men allround gick bra och var smakligt. Prisvärt.

Hestekraft: Smakligt, höga värden och stor volym. Dyrt och svårt att få tag på för mig numera.

Tror det var det mesta, ger mest havre och lucern annars...
 
Sv: Erfarenhet av olika färdigfoder!

De senaste 8 åren Krafft Protein/Muskel. Lätt att få tag i och passar foderstaten. Positiv effekt.
 
Sv: Erfarenhet av olika färdigfoder!

Härligt att det verkar finnas intresse för tråden! Fortsätt gärna fylla på, även om någon annan kanske redan skrivit om samma foder! Jag vill veta Er erfarenhet ;).

Kan ta med mina:
Nu har jag iof inte testat så mycket färdigfoder, förra ponnyn funkade bäst på havre och berfor. Nu med ny häst, som är kräsen och inte ska äta havre m.m blir det lite mer funderingar runt fodret.
Jag har testat Krafft musli blå under en kort period, den kändes frächt och luktade gott. Även pållan tyckte att det smakade bra! Dock fick hon massa överskottsenergi eftersom att det inte gick att rida ordentligt ( i vintras, ingen tillgång till manege). Slutade därför med muslin.

När hon skulle börja få kraftfoder igen valde jag att testa Hippo Bas Harmoni (musli). Detta tycket jag ha fungerat bra. Ser ganska "tråkigt" ut, med mycket pellets i. Dock gillar pållan det och hon har blivit fin i hull och humör på detta, så jag är nöjd. Tycker även att det är bra pris på det (ca 180 kr /20 kg).

Även Eggersmann har fångat min uppmärksamhet! En i stallet använder sig av Kräuter(?) Musli. Hon är mycket nöjd med detta och har använt det under många år. Dock tycker jag att det är väldigt dyrt, nästan 300 kr för en säck. Detta är anledningen att inte jag har testat. Även denna är havrefri, och ser och luktar otroligt frächt och gott, och de hästar som fått smaka har älskat det!
 
Sv: Erfarenhet av olika färdigfoder!

Köpte Mustang Activ till en av mina som kräver mycket mat, men inte direkt är kräsen, och inte heller matvrak.
Han vägrar äta! Jag smakade en pellets själv, och det var det vidrigaste jag ätit. Och jag brukar ändå provsmaka det mesta fodret, både till hästar och till nöt.
Vete fasen vad det var för smak som slog igenom, men nu får han Kraft Sport istället, och det älskar han.
 
Sv: Erfarenhet av olika färdigfoder!

Vi fodrar med Iformfoder. Finns både som pellets och musli. Våra kräsna fullblod älskar fodret;)
Iform baspellets som grundfoder
tillväxt till unghästarna
och tävling musli till "rejsarna"
Mycket prisvärt!
 
Sv: Erfarenhet av olika färdigfoder!

Dom färdigfoder som jag gillar mest är Hippo Alfa och Hestekraft. Höga värden, smakliga (kräsen häst) och inte allt för dyra tycker jag.
Det som drar ner betyget för Hestekraften är att det är så svårt att få tag på, tyvärr!

Har även provat:
Mustang: Äckligt tyckte pålle
Dodson and Horrel (build up): Luktar underbart gott och pålle älskade det men det gjorde tyvärr inte mattes plånbok...
 
Sv: Erfarenhet av olika färdigfoder!

Tänkte dra igång denna tråden igen, då ny häst innebär att jag får se över foderstaten. för tillfället äter denna krafft blå musli, men den gillar hon inte så ska byta til något annat:). Har analys på höet och stor högiva, kraftfodret skall mest ges som " krubbskrammel" vid fodring. Dessa sorter står det mellan just nu:
Iform komplett
Lympos kombi
Salsa bas

:)
 
Sv: Erfarenhet av olika färdigfoder!

Kan uttala mig om eggersmann, hippo och salsa.

Först fick min pålle salsa bas för det ingår i stallhyran. Men det i kombination med vårt grovfoder som har extremt bra värden blev för mycket protein. Hästarna gillar dock det i smak och pellets storlek.

Eggersmann blev nästa färdigfoder för mig att prova. Lite dyrare men kräver mindre mängd enligt deras rek. Valde ett sk fångfoder med låg stärkelsehalt då min häst, precis som många andra är känsliga för stärkelse. Min normalt sett väldigt matglada häst totalratade detta foder! Hon skulle bara inte äta det. Så det gick i soptunnan:D

Nu får hon Hippo Pro Action. Pelletsfoder med låg stärkelsehalt och "rätt" typ av energi. Detta har fungerat väldigt bra på min heta hopphäst. Bra i pris och smakrikt:)
 
Sv: Erfarenhet av olika färdigfoder!

Salsa har en Maxi Mix också.
Eftersom Lympos kombi var en av dina kandidater.
// Linda
 
Sv: Erfarenhet av olika färdigfoder!

Jag har provat en del foder, en del för att de är prisvärda, en del för att de har bra värden, o en del för att de gör jobbet bäst.

Hippo alfa- Bra att de är små pellets, hästarna äter de, de håller vikten på det, men kan inte påstå att de blir finare eller går upp i vikt på det speciellt mkt.

Iform- Ett foder jag gillar väldigt mkt! innehålle ganska mkt protein kontra energi vilket man nästan än tar. Jag har mest haft uppväxt och cool. Hästarna gillar det o blir fina av det. Mkt prisvärt!

Dodson and horrel- Stud balancer gör sitt jobb, lite dyrare. Dessutom måste man ha spannmål till då det innehåller mkt kalk. O eftersom mina hästar redan får lusern, vilket har samma effekt, så har jag slutat att ge detta fodret nu.

Hestekraft- Hestekraft extra får bammy o conny nu. Det verkar vara väldigt smakligt eftersom bamora ratar det mesta till frukost nu när hon är högdräktig. O det gör verkligen skillnad. Conny som varit lite tunn nyss har på 1 vecka gått upp såpass att revbenen inte är uppenbara under handflatan utan att för den delen ha "hängmage". Pälsen på bammy är också finare.

Krafft- Har använt krafft muskel, funkade väl ok, men rätt dyrt, bättre o köpa potatisproteinet själv istället. Gillar inte de stora pelletserna som blir som mjölbomber i truten när man tuggar sönder dem (ja, jag har provat) så med hästar som lätt får foderstrypförstoppning hade jag inte gett detta foder. Om jag använder det så blötlägger jag det.

Fibergi- smakrikt foder, har haft energifodret (hög) som funkade ok. Samt deras koncentrat som funkade mkt bra, men tror det kostar runt 18 kr/kg vilket inte är försvarbart med 9-10 hästar i stallet.

Mina hästar får sin bas på lusern, spannmål om de får mer än 1 liter lusern (för att balansera upp kvoten), lite betfor, mineraler med vitaminer o linfrökaka. Så använder bara färdigfoder när det finns skäl till det. Som bammy som äter mindre o mindre ju mer dräktig hon är o då måste ha nåt hon verkligen gillar. Eller som Conny som jag inte kan ge mer uppblött lusern då han inte orkar mer, då är det bra att ge nåt färdigfoder som är både gott o proteinrikt. Använder det också mer på sommaren vid behov då det är lättare att ta en skopa med färdigfoder än att vänta på betfor o lusern.

Andra i mitt stall använder tex baileys top conditioner. Det fodret har gjort att hästen inte ens har mugg nu från att ha haft svår rasp. Både det, D&H o hestekraft har FEI godkända foder. Kan ju ha en del av det o göra... En annan använder pasture mix från d&h, hästen ser fin ut men får såpass lite (6 dl om dagen) så att man knappast kan göra en ordentlig utvärdering.
 
Sv: Erfarenhet av olika färdigfoder!

*kl*

Är det någon som har erfarenhet av Salsas Maxi Mix?

Jag funderar på att gå över till färdigfoder och detta är det enda jag hittat som något så när passar ihop med mitt "lägre-än-6-i-kvot-hösilage".
 
Sv: Erfarenhet av olika färdigfoder!

Numera använder jag aldrig färdigfoder, tycker mest man betalar massa extra för ingredienser man inte vill ha/behöver. Massa melass och stärkelse i alla, även de som påstås vara för fång eller kf hästar. Det som är bra är väl att det är lättvint, och man behöver inte ha massa olika säckar och fundera så mkt själv. Och hästarna brukar gilla müsli.

Ger en näve Eggersmann Naturmüsli ibland för att göra maten lite roligare, i övrigt ger jag bara enkla foder och i huvudsak grovfoder (endast potatisprotein och linfröpellets som inte räknas till grovfoder).

Har tidigare gett olika Eggersmann och Spillers foder, men i takt med att min kunskap om foder har ökat så har användingen av div färdigfoder minskat.
Pellets har jag aldrig gett, har hört för många skräckhistorier om vad de slänger i blandingen.
 
Sv: Erfarenhet av olika färdigfoder!

Jag är helsåld på Dodson & Horrell och har så varit i många år. Jag har ändå testat lite andra foder genom åren, men alltid gått tillbaka. Krafft tyckte jag inte alls om, men jag är å andra sidan inte så förtjust i pelletterat foder heller. Deras musli hade jag flera hästar som inte ville äta. Tyckte inte att glansen i pälsen och bildandet av muskler var lika bra som med Dodson. Fibergi tyckte jag däremot var lite bättre. Men jag tycker Dodson är lite dyrt, Fibergin var ännu värre. Har även provat Eggerman och St Hippolyt då de är de enda foder jag hittat som är ekoligiska, såsom Dodson, men jag tyckte inte alls om det. St Hippolyt var ett riktigt skitfoder, och inte särskilt gott enligt hästarna.

Jag fodrar i första hand med havre och korn, och kompletterar därvid vidare med Dodson & Horrell och ibland även med lucern eller kli.
 
Sv: Erfarenhet av olika färdigfoder!

Jag har erfarenhet av Krafft och Eggersmann

Krafft Groov 125 använde jag förut och var inte alls nöjd med det fodret. Och nu använder jag Eggersmann och är mer än nöjd. Använder just nu deras Derma Vital (eksemfoder), Senior müslin, men har även provat Frukt, Ört och Cool. Och den andra tjejen i stallet använder High Energy till sin kallblodstravare.

Min ena häst som har haft det jobbigt med pälsfällning och sättning, har inga problem alls längre. Fin och jämn i humöret är han också. Har märkt stor skillnad på pälskvaliten och de har fått tjockare man och svans. Hästarna äter med stor aptit och lämnar inget, blir mindre mängd foder i månaden och slipper en massa tillskott.
 
Sv: Erfarenhet av olika färdigfoder!

*kl*

Är det någon som har erfarenhet av Salsas Maxi Mix?

Jag funderar på att gå över till färdigfoder och detta är det enda jag hittat som något så när passar ihop med mitt "lägre-än-6-i-kvot-hösilage".

Helt fel.

Jag menar givetvis Xtra Mix, den lila säcken. Nån som provat det?
 
Sv: Erfarenhet av olika färdigfoder!

Mina hästar älskade fruktmüslin, den luktar så gott!

Men som sagt försöker undvika att ge spannmål.
 
Sv: Erfarenhet av olika färdigfoder!

Jag har provat många olika havrefria alternativ. Bla kraffts müsli, hippo bas cool, mustangs havrefria (kommer inte ihåg vad den heter...) Inget tycker jag har gett nån wow-upplevelse. Däremot en kombo av lusernhack, betfor, mineraler och bakjäst :) Så jag är tveksam att färdigfoder passar min häst bäst.
 
Sv: Erfarenhet av olika färdigfoder!

Hej

Efter att ha gett mina pållar havre , korn o betfor har jag nu gått över till Blue Chip som är ett färdigfoder och är jättenöjd !
Så nu äter ena pållen ett som gör att han har fått fin överlinje då han har haft svårt att sätta muskler , stabiliserat vikten då han lätt går upp i vikt :D och ger bra hovar.

Den andra pållen ger jag ett foder av samma märke som har goda bakterier då han har haft problem med magen och det har blivit mkt bättre.

De får även ett tillskott för muskler o leder av samma märke. Ska även lägga till lite betfor nu när träning o tävlingssäsongen är igång då fodret har låg energihalt.
Minus är att det är lite dyrt foder men för mig är det värt det då jag ser att pållarna mår bra av det. :banana:
 
Sv: Erfarenhet av olika färdigfoder!

Blue Chip innehåller tydligen vitlök. Inte så bra för hästar.
// Linda
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 089
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag har läst runt överallt på internet att är de bukiga har de protienbrist. Jaha, okej, min arab är bukig och har alltid varit det i...
Svar
3
· Visningar
1 885
Senast: mily
·
Skola & Jobb Skriver anonymt då jag inte vill hänga ut min arbetsplats. I eftermiddags fick jag som ett riktigt knytnävsslag i magen på jobbet. Har...
2
Svar
26
· Visningar
3 374
Senast: aprilmaj
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 048

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp