Funderingar kring bukig häst och proteinbrist

lovehorses

Trådstartare
Jag har läst runt överallt på internet att är de bukiga har de protienbrist. Jaha, okej, min arab är bukig och har alltid varit det i mina ägor. Ibland har hon varit lite bättre men fortfarande haft en bukmage, mer eller mindre.

För att göra alla griniga så har jag inte analyserat fodret tidigare år:D gett på känsla mina hästar har inte magrat av iallafall, fått bra med muskler m.m. Fått en massa beröm för att de ser välmående ut.

Iår tänkte jag köra analys, bara jag får höet men de blir ett senslaget hösilage. tänkte jag prova att tänka på att ge extra protein till henne och se om de är skillnad.
Om nu i detta fall min häst är bukig pga proteinbrist borde inte hon smalna av under betet, e de inte mer protein i betet då? vilket hon inte gör...

Vad finns det för foder med extra mtcket protein i? lusern och sojamjöl känner jag till.
jag har till gång till kraffts produkter, vill inte ha havre i kraftfodret pga att de sätter sig i huvudet på henne.

de kan ju också bli förmyvket av protein, finns det någon gräns?alla är individer men något att tänka på.

innan ni blir hysteriska så kommer jag inte att fumla i mörkret utan ska ha en foderrådgivare med mig och hjälpa mig.
Vill ha era erfarenheter också!
 
Hej!

Vad jag fick lära mig när jag läste foder på SLU var att man inte kan se skillnad på brist på energi och brist på protein, så det kan lika gärna vara energibrist som gör att din häst blir bukig. Dessutom är ju vissa byggda på ett mindre "attraktivt" sätt (med lite större mage).

Jag har en kompis som har en arab som ser hemskt ut på bete. Han går ganska omgående från att vara supersnygg till att bli en bukig häst med synliga revben. Med tanke på hur alla andra hästar ser ut på betet kan man snabbt inse att det inte är brist på varken protein eller energi i det, utan det är han som inte riktigt fixar att gå på bete dygnet runt. Tar hon in honom och ger hö och kraftfoder blir han snygg på någon/några veckor.

Lusern räknas som grovfoder och det "ska" man inte kunna ge för mycket av, dvs proteinet alltså. Soja och potatisprotein har maxgränser för hur mycket man kan ge, men de har jag inte i huvudet- det går att googla :-).

Foderrådgivare är en bra ide', se til att använda en oberoende som inte är bundet till ett visst märke. Jag har fått hårresande rekommendationer från foderrådgivare bundna till diverse märken.

Lycka till!

/Lavinia
 
Stor mängd foder, t.ex. grova fibrer, gör ju också hästen bukig. Kanske den behöver extra mycket starka bukmuskler för att orka hålla in magen, det måste ju inte vara fodret.
 
Min lilla brukar se ut som en boll även när han är vältränad och vi verkar äntligen ha kommit på varför, han är känslig mot socker och för mycket stärkelse som ex av spannmål men även gluten så han jäser liksom för mycket när han äter det, har nu plockat bort allt sådant och tycker redan att han börjar se mindre uppsvälld ut så det kan ju också vara en tanke :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har surfat bak 15 sidor här på Foder forumet på buke utan att direkt hitta nån hjälp (bortsett ifrån att ringa foderrådgivare på SLU...
Svar
19
· Visningar
1 488
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 427
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp