stärkelsefritt foder för karlledssprickor

travarnordis

Trådstartare
Hejsan allesammans!

Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det verkar som att spickorna uppkommer pga stärkelse i fodret.
Det hela började för 1½års sen när jag fick hem honom, han fick då hel havre, krossad korn och kraffts minerpellets (blå). Sprickorna uppkom då och jag vet av tidigare erfarenhet att hästar kan få karlledsprickor utav havren ungefär som ett allergiutslag. Men han blev inte bättre utav att jag krossade havren heller.
Då bytte jag till ett musli som heter "Hestekraft" som många rekommenderar. http://www.firmastallone.se/hestekraftinneh.html
Men sprickorna förvann inte, om jag inte höll efter med smörjning utav Helosan.

Med detta har han också fått betfor som han tidigare fick efter ett hårdare träningspass/banjobb etc för att återhämta sig snabbare i muskler. Sen okt -11 har han fått det morgon och kväll + efter arbete.

I slutet utav nov -11 var jag med i en olycka som gjorde att han fick stå i ca en månads tid och då drog jag ned fodergivan till hälften utav de han fick - då minskade även sprickorna. Därav mina misstankar om att han inte tål maten!

Jag har blivit tipsad om att prova slå över kokande vatten på fodret så ska det slå ut stärkelsen i maten, men har inte sett några resultat - vilket jag har gjord nu i en månads tid.

Förra helgen fick jag en spray utav en bonde som jag tror hette cyclo (?) - en grön spray som var jätte bra på liggsår på kossor bl.a. Fungerade som blå spray/lila spray/sår spray vad ni nu vill kalla det som lägger sig som en hinna över såret, som verkar ge resultat för nu är sprickorna nästan borta, men samtidigt får han inte alls lika mycket foder nu som förr pga att jag vill byta foder. För nu har jag fått nog!!

Jag kan inte sluta ge honom kraftfoder eftersom han tävlar och stärkelsefritt foder verkar inte finnas (?)....
Så HJÄLP:confused::confused:

Har ni tips? Vad som helst...

Stärkelsen i Hestekraften ligger på ca 21% , men bara majsen som finns i fodret ligger på ca 70%.
Krafft Energi 14%
Krafft Sensetive 20%
Spillers Happy Hoof 4%
Hippo Pro Action 9%
Primero Total hästfoder - minst 90% stärkelsefritt

Detta är bara några urval som jag har hittat procentuell mätning utav stärkelse.

Just nu minskar jag fodergivan allt mer dag för dag för att snart kunna byta foder.

Tacksam för alla svar!




Och för dig som är emot färdig foder som bara vill ge naturliga råvaror som havre, korn mineral&vitaminer och blanda själv - det kan inte jag ge honom eftersom de inte fungerar. Jag föredrar och havre, korn osv men nu har jag inget val.
 
Sv: stärkelsefritt foder för karlledssprickor

Vet att min systers häst är känslig för stärkelse, og den har fungerat bra på Derbys country Mix, men det blir kanske inte explosivt nog för en aktiv travare?
 
Sv: stärkelsefritt foder för karlledssprickor

Som Natasja tipsade om, Kvarnbyfoders Vitafor Derby.
// Linda
 
Sv: stärkelsefritt foder för karlledssprickor

Har du analys på höet?

Vad för energi och proteinvärden behöver hästen?

Energi kan du få stärkelsefritt genom olja bland annat.
 
Sv: stärkelsefritt foder för karlledssprickor

Fast om man ger en stor mängd "vanlig" betfor dvs melasserad så kommer man ju inte ifrån att man tillsätter en del socker/stärkelse...
Isåfall bör man ju använda sig av typ speedybeet.
Håller annars med om oljan och soja.
 
Sv: stärkelsefritt foder för karlledssprickor

Vad för olja rekommenderar ni? Han har fått raspolja vid vinterpälssättningen.

Vart går gränsen för att ge för mycket utav det "vanliga" betforen? Han får som max 2L (sammanlagd) vid utfodring och ½-1L efter arbete.
Speedybeet:en ger den samma energi som den "vanliga"?

Vart kan man få tag på Kvarnbyfoders Vitafor Derby & Eggersmann ReVital Cubes i Hälsingland? Jag kan få tag på Krafft, Mustang, Hippo, Fibergi, Spillers, Granngårdens egna, Edel...
 
Sv: stärkelsefritt foder för karlledssprickor

Vilken olja som helst funkar ju, jag brukar använda vanlig rapsolja, går ju ofta att köpa i stor dunk på de flesta större matbutiker. Ger ca 3 Mj/dl, har fodrat mina travare med upp till 4 dl/mål och dag.

Speedybeeten innehåller mer Mj (ca 12) än vanlig betfor (ca 11) största skillnaden är väl då proteininnehållet S-B ca 100 smrp och Betfor ca 50, Vilket inte behöver vara till nackdel på en travare iträning....
Volymen du angett är det torr eller uppblött? Mycket, det är ju relativt, men har man en känslig häst så är väl det bästa att undvika det helt, tycker jag.

Ring närmsta åf för Kvarnbyfoder, det brukar kunna lösa leveransen...
 
Sv: stärkelsefritt foder för karlledssprickor

Kvarnbyfoder har inte så många återförsäljare norrut så enklast är att ringa en av deras säljare!
 
Sv: stärkelsefritt foder för karlledssprickor

Jag har en travhäst som också får hudproblem av för mycket stärkelse i fodret. Hon får nu lusern och solrosfrö som enda kraftfoder och de utslag och knutor i huden som hon har dragits med i nästan två år är helt borta efter ungefär en månad på den foderstaten. Just nu klarar hon sig utmärkt på detta, men jag räknar med att kanske få tillföra lite olja i foderstaten framöver när träningen ökar ytterligare.
 
Sv: stärkelsefritt foder för karlledssprickor

Är det något som vet hur mycket skillnad det är på sojaolja och soja i säck (tror det är i pulverform)??
 
Sv: stärkelsefritt foder för karlledssprickor

Sojaolja är bara energi.
Soja i säck är rester efter oljeutvinningen och innehåller därför mycket protein.
Så dessa två produkter kan man säga är varandras motsatser.
// Linda
 
Sv: stärkelsefritt foder för karlledssprickor

Jag har en travhäst som också får hudproblem av för mycket stärkelse i fodret. Hon får nu lusern och solrosfrö som enda kraftfoder och de utslag och knutor i huden som hon har dragits med i nästan två år är helt borta efter ungefär en månad på den foderstaten. Just nu klarar hon sig utmärkt på detta, men jag räknar med att kanske få tillföra lite olja i foderstaten framöver när träningen ökar ytterligare.

Vart köper du då solrosfrön? Dum fråga - men det är skalade frön du ger henne? Hur kom du på solrosfrön?
 
Sv: stärkelsefritt foder för karlledssprickor

Hon äter oskalade solrosfrön. Den säcken jag fodrar med just nu tror jag kommer från Börjes. Hur jag kom på det ... :D Jag fodrade mina hönor med det, tanken väcktes och jag gick in och googlade om att fodra häst med solrosfrö och kom fram till att det borde fungera. Och det gjorde det.
 
Sv: stärkelsefritt foder för karlledssprickor

men är inte energin i solrosfrö fett? i så fall går det ju lika bra (eller bättre) ätt ge olja..?
att fodra tävlingshästar med fett för att få mer energi under själva tävlingen är kanske inte det bästa, läs spaderÄss inlägg i tråden "matildahavre"!
 
Sv: stärkelsefritt foder för karlledssprickor

Det är inte en tävlingsindivid, utan en unghäst under uppträning. Allteftersom typen av arbete ändras kommer jag att tillföra betfor är planen.
 
Sv: stärkelsefritt foder för karlledssprickor

Som Natasja tipsade om, Kvarnbyfoders Vitafor Derby.
// Linda


vad rekomenderar ni att ge då om man ska ge honom Vitafor Derby?
Har fått tag på det nu men kan inte köpa något förens vid löndatum.
Han är ju en tävlingsindivid, så han behöver ju mat.
 
Sv: stärkelsefritt foder för karlledssprickor

Dodson & Horrell har flera olika kraftfoder med låg stärkelse.
Jag ger min ena häst ERS Pellets och Kwikbeet, ERS har jag för mig innehåller endast 7% stärkelse.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 800
Senast: Bee
·
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 611
Senast: svea
·
Foder & Strö Har fått upp ögonen för "foderindustrin" och insett hur vissa kraftfoder är uppbyggda....:crazy: Har aldrig sett några officiella värden...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 172
Senast: Centaur
·
Foder & Strö Jag har just tagit hem en 4-åring på foder. Den kom från Polen för ca 4 v sedan och är runt 165 cm. Men tunn och muskelfattig :( Jag...
Svar
15
· Visningar
2 414
Senast: juvelen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp