stärkelsefritt foder för karlledssprickor

Sv: stärkelsefritt foder för karlledssprickor

Det är helt fel, det är ingen stärkelse öht i betfor! Det är socker, men det är inte samma sak som stärkelse... Socker brukar faktisk tränande, ej IR hästar ha något problem med.
 
Sv: stärkelsefritt foder för karlledssprickor

Hippo pro action!

Jag har en aktiv tävlingstravare som har haft några korsförlamningar, därför ville jag också hitta ett stärkelsefattigt foder MEN med högt energiinnehåll. Då föll det sig naturligt på just den sorten eftersom det var den med mest energi i.
Det är ju ett foder för en tävlingshäst.
Kikade på Kvarnbys vitafor derby, men det har mindre protein och mindre mineraler, bla magnesium. Dessutom tyckte jag det var bra att Hippon innehåller jäst.
Men det är säkert hugget som stucket!
 
Sv: stärkelsefritt foder för karlledssprickor

Vitafor Derby och Hippo Pro Action är foder med mycket energi och lite stärkelse, men ändå två ganska olika foder!

Vitafor Derby har inga tillsatser av mineraler och vitaminer, därför så är de mineraler som deklareras de som finns i råvarorna. Är tänkt som ett komplement i en foderstat eller som enda kraftfoder tillsammans med grovfoder och ett lämpligt mineral/vitamintillskott.

Hippo Pro Action är ett färdigfoder med tillsatser av mineraler och vitaminer, deklarerade makromineraler är de som ingår i foderråvorna + tillsatta mineraler, vitaminerna är tillsatta. Spårämnena som deklareras är i allmänhet de tillsatta, finns i råvarorna också men det deklareras inte, antar att det är för att man skulle få analysera så mycket och ofta att ingen skulle ha råd att köpa fodret.

Vitafor Derby och Hippo Pro Action har som största råvara melasserad betfiber,sen skiljer sig råvarorna till viss del!
I Hippo Pro Action är bl a följande makromineralråvaror tillsatta koksalt, magnesiumoxid, kalciumkarbonat och monokalciumfosfat.
 
Senast ändrad:
Sv: stärkelsefritt foder för karlledssprickor

vad rekomenderar ni att ge då om man ska ge honom Vitafor Derby?
Har fått tag på det nu men kan inte köpa något förens vid löndatum.
Han är ju en tävlingsindivid, så han behöver ju mat.

Jag hänger inte riktigt med på vad du frågar om. Är det mängden?
// Linda
 
Sv: stärkelsefritt foder för karlledssprickor

Jag hänger inte riktigt med på vad du frågar om. Är det mängden?
// Linda

Haha ursäkta, nej mängden räknar jag ut själv, men vad jag mer ska ge honom - om jag ska ge honom betfor, lucern, soja eller annat till ?
 
Sv: stärkelsefritt foder för karlledssprickor

En fråga, har din häst karledssprickor året om?

Som jag skrev i första inlägget så har jag haft karlledsprickor på honom sedan 1½ år tillbaka när jag fick hem honom och började med havre och har sedan bytt och krånglat med foder och smörjning.
Ingen skillnad om det är vinter eller sommar.
 
Sv: stärkelsefritt foder för karlledssprickor

Det är helt fel, det är ingen stärkelse öht i betfor! Det är socker, men det är inte samma sak som stärkelse... Socker brukar faktisk tränande, ej IR hästar ha något problem med.

Nej det vet jag om :banana: har läst på om betfor och den tänker jag inte sluta ge om han fungerar på det och det inte är någon stärkelse i det.
 
Sv: stärkelsefritt foder för karlledssprickor

Haha ursäkta, nej mängden räknar jag ut själv, men vad jag mer ska ge honom - om jag ska ge honom betfor, lucern, soja eller annat till ?

Jag har ett proteinrikt grovfoder så jag ger olja för att få upp energin mer.
Räkna på grovfodret o se om/vad som fattas.
// Linda
 
Sv: stärkelsefritt foder för karlledssprickor

Vad blev det i slutändan för foder? Är själv nyfiken på Primero Total´s hästfoder.
 
Sv: stärkelsefritt foder för karlledssprickor

Fast om man ger en stor mängd "vanlig" betfor dvs melasserad så kommer man ju inte ifrån att man tillsätter en del socker/stärkelse...
Isåfall bör man ju använda sig av typ speedybeet.
Håller annars med om oljan och soja.
Socker ja stärkelse nej.
PL
 
Sv: stärkelsefritt foder för karlledssprickor

Beror ju helt på hur pass bra grovfoder du har, lucernen är ju proteinrik men är det väldigt dåligt med protein i grovfodret så kan det behövas proteinfoder typ soja. Jag brukar ha i lite olja i betforen om jag behöver mer mj och minska fodermängden till hästar som inte orkar äta så mkt, eller sänka kvoten.
 
Sv: stärkelsefritt foder för karlledssprickor

Hur har det gått för dig?
Jag har ett varmblod som inte tål kraftfoder, pga muskelbesvär. Vi har gjort en lång resa och provat det mesta men det som fungerar bäst är att jag hittat ett riktigt bra hö, med höga värden. Hon får lucern, en skvätt olja samt mineraler och selen. Vi har också efter lång introduktion vågat ge henne betfor ca 2 dl (torrvägd) var lite rädd för sockret först, men hon får munkpeppar för sina kraftiga brunster och behöver betforn för att dölja smaken.

Efter ca 1 1/2 års trasslande med olika störningar och skador känns det som om vi är på rätt väg. Vartefter träningen ökar så kan vi komma att behöva ge henne mer olja, och eventuellt något mer, men ska verkligen försöka låta bli stärkelsen samt spannmålet överlag.

Har också ett kallblod som hade svårt med havre och korn, hon tävlade på krafft groov 125, samt krafft grön SPC. Under vilodagar endast lucern och betfor. Tycker överlag kallbloden är känsliga mot stärkelse och även visst mineralfoder. Vi kör med sele E (markerna här är fattiga på selen) samt nyponpulver ( rikt på det mesta) men då får man göra uppehåll för tävling eftersom nyponet är karenstid på.
 
Senast ändrad:
Sv: stärkelsefritt foder för karlledssprickor

Hej alla nyfikna!
Tack för era svar - det har snurrat rejält i hjärnkontoret de senaste månaderna angående foderval.
Jag ger han för tillfället GROOV 125 som dessvärre inte fungerar trots varma rekomendationer ifrån KRAFFT själv.
Karlledssprikorna är mindre tidsvis och större andra gånger beroende på vilken mängd GROOV han får samt hur jag håller efter med helosan.

Just nu är planen för honom att jag ska prova att köpa VITAFOR DERBY vid löning, tillsätta vit&min, samt eventuellt lucern för att öka proteinet, och fortsätta ge honom extra betfor vid hårdare träning samt tävlingar.

Om det är rätt eller fel återstår att se.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 797
Senast: Bee
·
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 604
Senast: svea
·
Foder & Strö Har fått upp ögonen för "foderindustrin" och insett hur vissa kraftfoder är uppbyggda....:crazy: Har aldrig sett några officiella värden...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 163
Senast: Centaur
·
Foder & Strö Jag har just tagit hem en 4-åring på foder. Den kom från Polen för ca 4 v sedan och är runt 165 cm. Men tunn och muskelfattig :( Jag...
Svar
15
· Visningar
2 409
Senast: juvelen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp